Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Piackutatás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Piackutatás."— Előadás másolata:

1 Piackutatás

2 A vevőorientáció hatékony megvalósításának eszköze
Marketingkutatás A vevőorientáció hatékony megvalósításának eszköze

3 Piackutató módszerekkel szembeni elvárások
alkalmazkodjon a kutatási célhoz (verifikálás, feltárás, megértés) alkalmazkodjon a témához (megkérdezés módjai, elemzési módszerek) biztosítsa az eredmények realitását (források, mintavétel, elemzési módszerek) alkalmazza a tudományos ismereteket (elemzési módszertan) a módszerek épüljenek egymásra a módszerek legyenek összhangban a tárgyi és személyi feltételekkel

4

5

6 Tárgyi, személyi feltételek
Kutatási probléma meghatározása Kutatási cél Kutatási módszerek Kutatás tervezése Kutatási feladatok Tárgyi, személyi feltételek Időtartam, határidők Kutatás végrehajtása Kutatási költségek

7 Információszerzés módja szerint
Primer: amikor sokfajta módszerrel, elsődlegesen az adott témában informálódunk és vonunk le következtetéseket Secunder: az adatokat egyszer valamilyen más célra elkészítették és felhasználták, az adott kutatás során pedig már másodszor (vagy sokadszor) újra felhasználják.

8 Primer és szekunder kutatás összehasonlítása
Az adatgyűjtés Primer adatok Szekunder adatok Célja Adott probléma Más probléma Folyamata Nagyon összetett Gyors és könnyű Költsége Magas Viszonylag alacsony Időtartama Hosszú Rövid

9 Szekunder kutatás módszerei

10 Alkalmazása Előnyei Hátrányai Segítséget nyújt:
A kutatási probléma jobb megértése és a cél hatékonyabb meghatározása Téma és költségfüggősége miatt Rutin problémák megoldása, aktuális és valós kutatási eredmények miatt Segítséget nyújt: A probléma beazonosításában A probléma jobb meghatározásában A hipotézis felállításában A kutatás tervezésében A primer kutatás irányának és módszerének meghatározásában Korlátozott hasznosíthatóság az eltérő kutatási cél miatt Korlátozott hasznosíthatóság az információk aktualitása miatt Az információk pontosságának, mértékegységének problémái

11 Szekunder információk csoportosítása
Belső adatok Külső adatok Felhasználásra kész adatok További feldolgozást igénylő adatok Nyomtatott adatok Számítógépes adatbázisok Szindikált szolgáltatások kérdőíves inf. panel inf. szkenner inf.

12 Szekunder információk 1.
Külső (hazai intézményi) információk: Gazdaságpolitikai információk Kereskedelempolitikai adatok Országos intézmények adatai ( Tudományos intézetek, egyetemek, főiskolák információi Szakkönyvtárak állománya Piac- és marketingkutató intézetek eredményei

13 Szekunder információk 2.
Belföldről elérhető külföldi információs anyagok: Országos műszaki információs központ és könyvtár (céginformációk, ajánlati adatbázisok, a világ üzleti hírei, vámstatiszitkai adatok, gazdasági elemzések stb.) Szabadalom és védjegykutatási adatok Az ENSZ szervezeteinek (IMF,IBRD, FAO stb. kiadványai, statisztikai adatai AZ EU szervezeteinek adatai Az OECD kiadványok

14 Szekunder információk 3.
Külföldről beszerezhető külföldi információs anyagok: Nagybankok információi A nemzeti és nemzetközi piac és kapcsolatok információi Külföldi lapok, szaklapok információi Reklámügynökségek adatai a célpiacokról

15 Szekunder információk 4.
Vállalati belső információs anyagok. Levelezések Hatósági előírások Prospektusok Napi-, hetilapok, Belső kiadványok, periodikák Ajánlatkérések Jelentések, vállalati értekezletek jegyzőkönyvei stb. „íróasztal kutatás” Azt kell tudnunk, hogy mit nem tudunk.

16 Primer kutatás módszerei

17 Primer kutatási módszerek
Megfigyelés Primer kutatási módszerek Megkérdezés Kísérlet

18 Tárgyak, események, emberi magatartás jellemzők szisztematikus rögzítése
Nincs személyes kommunikáció Tervezést, előkészítést igényel Viszonylag gyors Viszonylag alacsony költség Valós, megtörtént eseményeket tár fel Okok, attitűdök feltárására nem alkalmas Általában a megkérdezéssel együtt alkalmazható Megfigyelés Jellemzői Típusai Strukturált (tárgyának, módszerének részletes meghatározása) Strukturálatlan (rugalmas, kiegészíthető, kiterjeszthető megfigyelés) Rejtett megfigyelés (természetes viselkedés) Nyílt megfigyelés (eltérő kutatói álláspontok, megfigyelési effektus

19 Személyes megfigyelés
A kutató a tényleges magatartást, jelenséget, vagy tárgyat figyeli meg Alkalmazása fontos és elterjedt Főbb területei: - eladók, vevők magatartása - választék, árak, vásárlási körülmények - áruelhelyezés, berendezések elhelyezése, - polctükör - POS, POP eszközök

20 Műszeres megfigyelés objektív
kiküszöböli a személyes megfigyelés problémáit objektív változatos technikai háttér(kamera, diktafon, zajmérő, nézettségmérő, stb). alkalmazási területei: - eladók, vevők magatartása - média-analízis

21 Kérdőívek kitöltése alapján
Strukturált adatgyűjtés Közvetlen, vagy közvetett kutatás Változatos módszerek és technikák Tények, jelenségek, vélemények, motivációk, attitűdök elemzésére is alkalmas Felhasználása széleskörű, de téma és technikafüggő Megkérdezés Jellemzői Módszerei Kérdőívek kitöltése alapján Telefonos Személyes Postai Elektronikus Megkérdezés gyakorisága alapján Egyszeri Ismételt (panel esetén)

22 Kérdőív szerkesztésének folyamata
Szükséges információk meghatározása Megkérdezési módszer kiválasztása Egyes kérdések tartalmának meghatározása Kérdések megfogalmazása Kérdések sorrendjének meghatározása Kérdőív formájának meghatározása Kérdőív elkészítése Próbakérdezés Kérdőív véglegesítése

23 Kísérlet


Letölteni ppt "Piackutatás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések