Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

L O G I S Z T I K A A L A P J A I. 2014. 07. 04.2 L O G I S Z T I K A „A logisztika – az ellátásilánc-menedzsment (Supply Chain Management, röviden SCM)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "L O G I S Z T I K A A L A P J A I. 2014. 07. 04.2 L O G I S Z T I K A „A logisztika – az ellátásilánc-menedzsment (Supply Chain Management, röviden SCM)"— Előadás másolata:

1 L O G I S Z T I K A A L A P J A I

2 L O G I S Z T I K A „A logisztika – az ellátásilánc-menedzsment (Supply Chain Management, röviden SCM) részeként – alapanyagok, félkész- és késztermékek, valamint a kapcsolódó információk származási helyről felhasználási helyre való hatásos és költséghatékony áramlásának tervezési, megvalósítási és irányítási folyamata, a vevői elvárásoknak történő megfelelés szándékával.” Amerikai Egyesült Államok Logisztika Tanácsa,

3 L O G I S Z T I K A Kívülről - befelé fuvarozószállítmányozó Ø

4 L O G I S Z T I K A Kívülről - befelé Logisztikai központ Ø

5 L O G I S Z T I K A belülről - kifelé Optimális termeléshezMegfelelő feltételek Ø

6 L O G I S Z T I K A Minden anyagáramlási folyamat 1.Beszerzés, alapanyag-ellátás, – gondoskodni a szükséges anyagokról (mennyiség, minőség, ár, beérkezések ütemezése, átvétel rendje, minőség-ellenőrzés, stb.) 2.Elosztás, áruterítés, – gondoskodni az elkészült termékek eljuttatásáról a vevő/felhasználó részére (szállítási határidő-, kiszállítási tételnagyság-, szállítóeszköz meghatározása, visszáru kezelése, stb.) 4

7 L O G I S Z T I K A Minden anyagáramlási folyamat 3.Készletgazdálkodás, – gondoskodni, hogy az egyes alapanyagokból, alkatrészekből, vagy részegységből a mindenkor szükséges mennyiség – de (ideális esetben) ne több – mindig rendelkezésre álljon. 4.Raktározás, – gondoskodni a készletek fizikai elhelyezéséről, biztonságos tárolásáról, gyors hozzáférhetőségéről, stb. 4

8 L O G I S Z T I K A Minden anyagáramlási folyamat 5.Szállítás, anyagmozgatás, – gondoskodni, hogy a bejövő, illetve kimenő anyagok megfelelő módon, gyorsan és biztonságosan kerüljenek a rendeltetési helyükre. 6.Szállítmányozás, – a termékek szállításához szükséges szállítási mód, eszköz, tétel összeállítása, fuvarszervezés, a hozzá tartozó adminisztratív folyamatokkal pl. vámügyintézés, kvóták figyelembe vétele, stb. 4

9 L O G I S Z T I K A Minden anyagáramlási folyamat 7.Rendelésfeldolgozás, – a bejövő igényekre rövid határidővel árajánlatot adni, a megrendeléseket visszaigazolni, ütemezni, a kiszállított árut számlázni, nyomon követni (garancia, egyéb ex-post szolgáltatások). 8.Informatikai háttér, – gondoskodni a folyamatok közötti információáramlás minél zökkenőmentesebb megvalósításáról, beleértve az adatok gyűjtését, kiértékelését, felhasználóik szerinti csoportosításukat (mindenki csak olyan adatokat kapjon, ami a munkájához szükséges, de azt minél hamarabb, és hiánytalanul). 4

10 Iparvállalat logisztikai modellje Beszerzési piac Értékesítési piac I P A R V Á L L A L A T Elosztási logisztika Vállalati logisztika Ellátási környezet Termelési logisztika Alapanyag raktár TermelőüzemKésztermék raktár Felhasználó környezet Távolsági szállítás RaktáriÜzemi anyagmozgatás Raktári Ellátási logisztika Anyagáramlás (alapanyag, alkatrész, félkész termék, késztermék, segédanyag, stb.) Anyagáramlás (újrahasznosítható hulladék, üres rakományhordozók, cserepalackok stb.) Információáramlás Hulladékkezelési logisztika 5

11 Megfelelő információ, Megfelelő anyag, Megfelelő energia, Megfelelő személyek, Megfelelő mennyiségben, Megfelelő minőségben, Megfelelő időpontban, Megfelelő helyre, Megfelelő költséggel. L O G I S Z T I K A 9 M 5

12 A logisztika céljainak változása az idő függvényében 1950 Logisztikai teljesítmény A termelés támogatása Az értékesítés támogatása Értéknövelt szolgáltatások Vevő kiszolgálás A logisztika célja Ø

13 Logisztika Ellátás (beszerzés) Alapanyag, alkatrész, félkésztermék, termék, fogyasztási cikk stb. Elosztás (értékesítés) Felhasználás, fogyasztás, újrahasznosítás, stb. A logisztika területei Termékelőállítás, szolgáltatás végzés, üzemeltetés stb. 7

14 L O G I S Z T I K A termelés beszerzésértékesítés Marketing ? termelésmenedzsment termelésszervezés Logisztikai koncepció A teljes folyamat összehangolása a vevőtől indulva beszállítók vevők Ø

15 Értékesítési logisztika, marketinglogisztika, vagy elosztási logisztika, – célja, hogy a termék vagy szolgáltatás eljusson a vevőkhöz; 1 Termelési logisztika, – minden a termék előállításával, vagy a szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos teendő, lásd termelésmenedzsment, termelésszervezés; 2 Beszerzési logisztika, vagy ellátási logisztika, – gondoskodni, hogy a szükséges alkatrészek, alapanyagok rendelkezésre álljanak. 3 Nagyon komplex kapcsolat- és folyamatrendszer 6

16 Logisztika - vállalati stratégia Cél: Komplex mutatószámrendszer, mely a teljes folyamatot méri (még nincs) Mindhárom területre léteznek mérőszámok 6

17 A logisztikával kapcsolatban levő főbb szakterületek Logisztika Gyártás- technika Kommuni- kációs technika Informatika Közlekedés- technika Szállítás- és rakodás- technika Üzem- és vállalatgaz- daságtan Marketing Raktározás- technika Csomagolás -technika 8

18 A logisztikával kapcsolatban levő főbb szakterületek 8 google logistics Találatok száma: Logisztika Gyártás- technika Kommuni- kációs technika Informatika Közlekedés- technika Szállítás- és rakodás- technika Üzem- és vállalatgaz- daságtan Marketing Raktározás- technika Csomagolás -technika finance

19 Mi a probléma? 2 folyamatot kell megtervezni! Működési mechanizmus, milyen modellt választunk? 1 Fizikai megvalósítás, hogyan működtessük a rendszerünket? 2 Logisztika Gyártás- technika Kommuni- kációs technika Informatik a Közlekedé s-technika Szállítás- és rakodás- technika Üzem- és vállalatgaz -daságtan Marketing Raktározá s-technika Csomagol ás- technika 8

20 fő költségcsoport! Adminisztratív, irányítási költségek a beszerzés, a készletezés, az értékesítés, a termelésellátás adminisztratív költségei + az információrendszer működtetésének költsége 1 Fizikai megvalósítás költségei, szállítás, tárolás, anyagmozgatás, csomagolás 2 Logisztika Gyártás- technika Kommuni- kációs technika Informatik a Közlekedé s-technika Szállítás- és rakodás- technika Üzem- és vállalatgaz -daságtan Marketing Raktározá s-technika Csomagol ás- technika Költségek !? 9

21 Költségek !? Vállalati költségcsökkentési stratégiák Ez az év is jól kezdődik? Az egyes területek költségeinek csökkenéseadott esetbenmás területeken költségnövekedést eredményezhet szállítás összköltség raktárkészletek csomagolásszállítási károsodások megbízás lebonyolításaszállítás beszerzésraktárkészletek ügyfélszolgálatkülső raktár raktározásgyártás FIGYELEM!csak egymás rovására módosíthatók! LOKÁLISLOKÁLIS OPTIMUMOPTIMUM Ki viszi el a balhét? 10

22 Logisztika - vállalati stratégia Kiszolgálási idő Rendelkezésre állás Egymás rovására teljesíthető feltételek Magas raktárkészlet Magas készlet és/vagy merev termékstruktúra Kiszolgálás minősége Testre szabott termék, DE hosszú átfutási idő Ø

23 Ellátási lánc - Porter 13

24 Ellátási lánc - Porter Minden cég „felrajzolja” magának. Az egyik kimenete = a másik bemenete Vajon hol vagyunk mi ebben a láncban? Jó logisztikai rendszer = a teljes értéklánc menedzselésével! Ø

25 Az ellátási lánc menedzselése Miért fontos a teljes lánc figyelése? mennyiségminőségegyediség Termelési és kiszolgálási stratégiák mindent mibeszállítókpartnerek Logisztikával kapcsolatos elvárások minősítési rendszer outsourcingaquizíció(k) Hogyan tudom a vevői igényeket a „legjobban” kielégíteni? kapacitás < igénykap. > igény dönt. krit. minőségdönt. krit. testre szabás 14

26 Hogyan tudom a vevői igényeket a „legjobban” kielégíteni? Ø 1920-as évek „stratégiája” A teljes ellátási lánc „saját” üzem acélgyár üveggyár szénbánya EGYKOR

27 Hogyan tudom a vevői igényeket a „legjobban” kielégíteni? ÉS MA Koncentráljunk a magkompetenciánkra! Economies of scale outsourcing partnerek2+1 profit center – cost center Ø

28 Vállalati környezet globalizációpiacbővülés de globális a verseny is! autóipari, elektronikai beszállítók stratégiai partner „rabszolga” PIAC VEVŐI IGÉNYEK TERMÉKÉLETCIKLUS INFORMÁCIÓS TECHNOLÓGIA Pl. minőségár szállítási határidő egyre rövidüllépést kell tartani gyors, pontos információáramlásföldrajzi távolság 15

29 Értékrendszer Ritkán múlik egy vállalaton pl. egyedi szoftver alapanyag beszállítófeldolgozó (több lépcső)vevő / felhasználó legnagyobb LOGISZTIKAI kihívás Egy vállalat funkcionális területein belül A szervezeti egységeken átnyúló folyamatláncokkal A vállalaton átnyúló folyamatláncokkal kölcsönös függőség TANULSÁG 17

30 Ellátási lánc információhiány együttműködés hiánya K Ö V E T K E Z M É N Y az ellátási lánc egyik tagja sem tud rendesen tervezni! OSTORCSAPÁS - effektus 20

31 Ellátási lánc mely csatornákon, milyen költségek mellett jön az INPUT? mely csatornákon, milyen közvetítőkön keresztül jutunk el a FOGYASZTÓHOZ? A jövő az elosztási csatornák versenyeKompenzálja-e hozzáadott érték? „DRÁGA” szaküzlet„OLCSÓ” bevásárlóközpont Döntetlen? Gyártás: 50 %Elosztási csatorna: 50 % 20

32 Ostorcsapás - effektus sörgyár nagykereskedő kiskereskedő fogyasztó áru infó áru infó áru infó

33 Az ellátási lánc dinamikája Idő Rendelési tételnagyság Vásárlói igény Nagyker. rendelések Kisker. rendelések Termelési terv

34 Készletek és információk az ellátási láncban: az ostorcsapás effektus Idő Rendelési tételnagyság Vásárlói igény Termelési terv

35 Készletek és információk az ellátási láncban: az ideális állapot Idő Mennyiség Vásárlói igény Termelési terv

36 A sörös játék elve Idő Mennyiség Vásárlói igény Termelési terv

37 Ostorcsapás - effektus Kiváltó okok 1 Keresleti előrejelzések pontatlansága 2 Megrendelések periodikus feladása 3 Áringadozás hatása 4 Félelem a hiánytól

38 Ostorcsapás - effektus Kiváltó okok 1 Keresleti előrejelzések pontatlansága Múltbeli adatokra épül + biztonsági készlet A lánc minden további tagja ugyanígy kalkulál! Multiplikátor hatás!

39 Ostorcsapás - effektus Kiváltó okok 2 Megrendelések periodikus feladása Nem folyamatos rendelés – nagyobb tételnagyság Pl. MRP modul heti egyszeri futtatása A gyártó is ezzel kalkulál! Nagyobb készletet fog tartani!

40 Ostorcsapás - effektus Kiváltó okok 3 Áringadozás hatása Instabil árak – „spájzolás” A várakozás erősíti ezt a hatást! Ugyanez igaz akciós árak esetén is!

41 Ostorcsapás - effektus Kiváltó okok 4 Félelem a hiánytól hiány – elvesztett vevő Törekedjünk minél nagyobb biztonságra! A valósnál nagyobb rendelés, hátha fellendül a kereslet. A 4 ok együttes hatása kivédhetetlen!Pl. AUDI motor átlagosan 100 napos készlet!

42 Optimális telephelyek tervezése Elsősorban stratégiai döntés „Üzemi” feladatok •területi paraméterek (fekvése, mérete, beépíthetőség és egyéb építészeti előírások) •közlekedési és szállítási feltételek (út - és vasúthálózat, vízi szállítási lehetőség) •egyéb infrastrukturális tényezők •munkaerő (típusa, száma, képzési szintje) •beszerzés és ártalmatlanítás (nyersanyagok, víz, energia, kommunális - és veszélyes hulladékok kezelése, illetve elszállítása) •értékesítési lehetőségek (lakossági potenciál, vásárlóerő, konkurencia) •személyes preferenciák (lakó - és pihenési lehetőségek) 26 Telephely katalógus

43 Optimális telephelyek tervezése Elsősorban stratégiai döntés Üzemi feladatok •egy terület bármely pontja elvileg alkalmas lehet •egy terület véges számú pontja jöhet szóba lehetséges telephelyként 26 Telephely katalógus •szállítási költségek •beruházási költségek •várható termelési és raktározási költségek Döntési szempontok:

44 Beszerzési Logisztika 62 Hasonló megfontolások mint az értékesítésnél, csak most mi vagyunk a vevők Szerencsétlen eset: Mind felfelé a vevőink felé, mind lefelé a beszállítóink felé alkalmazkodnunk kell

45 Beszerzési Logisztika 64 mi Milyen a kapcsolatunk? beszállító kapcsolatmenedzsment 1. eset Tranzakció orientált modell 2. eset Kapcsolat orientált modell 3. eset Stratégiai partnerkapcsolat

46 Beszerzési Logisztika 64 Tranzakció orientált modell  Középpontban az ár  Cél a legalacsonyabb áron, folyamatos ellátást biztosítani  A beszállító ellenfél  rövid távú kapcsolat  Nyertes – vesztes felállás Pl.: autóipar, elektronikai ipar, mezőgazd. termékek, stb. 1.

47 Beszerzési Logisztika 64 Kapcsolat orientált modell  tevékenységek megosztása  problémák közös megoldása  a beszállító partner  hosszú távú kapcsolat, bizalom  Nyertes – nyertes felállás manapság a legelterjedtebb 2.

48 Beszerzési Logisztika Stratégiai partnerkapcsolat  tevékenységek integrálása  együttműködés, komplex beszerzés  a kevés beszállító megbízható partner  hosszú távú szoros kapcsolat  egymásra utaltság 3. Pl.: autóipar, elektronikai ipar, stb.

49 Logisztika 65 Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Kraljic-mátrix Beszerzés kockázata kicsinagy Beszerzés fontossága nagyBefolyásolható termékekStratégiai termékek kicsirutintermékekSzűk keresztmetszetű termékek

50 Logisztika 65 Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Kraljic-mátrix Beszerzés kockázata kicsinagy Beszerzés fontossága nagy Befolyásolható termékek Stratégiai termékek kicsirutintermékek Szűk keresztmetszetű termékek elengedhetetlenek a vállalat alapvető tevékenységének végzéséhez, és beszerzésük gyakran jelent problémát, ezért célszerű stratégiai partnerkapcsolat kialakítása a beszállítóval

51 Logisztika 65 Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Kraljic-mátrix Beszerzés kockázata kicsinagy Beszerzés fontossága nagy Befolyásolható termékek Stratégiai termékek kicsirutintermékek Szűk keresztmetszetű termékek nélkülözhetőek ugyan, de beszerzésük néha nehézségekbe ütközhet, ezért kapcsolatorientált viszony kiépítése célszerű a beszállítókkal, mert az összehangolt tevékenységgel csökkenthető a beszerezhetőség kockázata

52 Logisztika 65 Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Kraljic-mátrix Beszerzés kockázata kicsinagy Beszerzés fontossága nagy Befolyásolható termékek Stratégiai termékek kicsirutintermékek Szűk keresztmetszetű termékek fontosak a vállalat számára, de nem fenyeget hiány az inputpiacon, ezért a vállalatnak alternatív döntési lehetősége van. Az adott szituációtól függ, hogy melyik kapcsolatmenedzsment modellt alkalmazza

53 Logisztika 65 Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Kraljic-mátrix Beszerzés kockázata kicsinagy Beszerzés fontossága nagy Befolyásolható termékek Stratégiai termékek kicsirutintermékek Szűk keresztmetszetű termékek nem célszerű jelentős erőforrásokat lekötni a beszerzésre, hiszen a termékek nem lényegesek a működés szempontjából, és beszerzésük is biztosított. A cél általában a lehető legjobb ár kiharcolása.

54 Egy autógyár ellátási láncának kapcsolati rendszere 3. Szintű vevők/ végfelhasználók 3. Szintű beszállítók 2. Szintű beszállítók 1. Szintű beszállítók 1. Szintű vevők 2. Szintű vevők Irányított folyamati kapcsolatok Monitorizált folyamati kapcsolatok Irányítás nélküli folyamati kapcs. Külső tagok folyamati kapcs. Központi cég (OEM) A központi cég ellátási láncának tagjai A központi cég ellátási láncának nem tagja 2 n n n 1 n 2 n n n n n 2 3. szint az n-edik beszállítóhoz Alapanyag beszállítók 3. szint az n-edik Vevőkhöz Vevők / végfelhasználók n 1 Amerikai: első vonalbeliJapán:

55 Akkor végül is hogyan jutunk el a vevőhöz? Ø Logisztikai folyamataink legyenek összhangban az elosztási csatorna jellegzetességeivel!

56 Az értékesítési csatornák alaptípusai F E L H A S Z N Á L Ó K, F O G Y A S Z T Ó KT E R M E L Ő K Szaküzlet Közvetítő (ügynök) Szupermarket Hipermarket Kis- kereskedő Nagy- kereskedő Kis- kereskedő Nagy- kereskedő 50 Pl. Electro Word Pl. piac klasszikus „szerep” porszívó Pl. „háztáji”

57 Vevőkiszolgálás Tipikus célok Logisztikai költségek csökkentése Jobb vevőkiszolgálás 1 új vevő megszerzése = 6 régi vevő megtartása mérhető output, teljesítményadatok rendelkezésre állnak komplikált elemzés, adatok megbízhatósága ? pénzügyi mutatók nincsenek Mit mérjünk? más piaci szegmensek, eltérő vevőkör Keveredik a Logisztika és a MARKETING - MIX 1. 2.

58 Vevőkiszolgálás dilemmája megfontolandók „alá”tervezés Hogyan különböztessük meg termékeinket? „fölé”tervezés elvárt kiszolgálási szintkonkurencia gyakorlata fizetési hajlandósága kiszolgálási szint költségei árköltségtermékhez kapcsolódó szolgáltatások

59 Beszerzés jövedelmezőség„mini” számpélda Átlagos vállalat Bevételének több mint felét anyagra költi Árbevétel:10 Mil. lejBeszerzés:5 Mil. lej 10 %Átlagos hozam: Profit:1 Mil. lej A vezetőség szeretné a profitot növelni:25 % -al 1. eset2. eset Forgalom növelése: 2,5 Mil. lejjel 25 % -al Költségek csökkentése: 250 ezer lejjel 5 % -al 40

60 Beszerzés Minden évben újabb „költségcsökkentés” Autóiparban, elektronikai iparban „kötelező” Évi 2 – 3 % az elvárt csökkenés Ezt csak a saját folyamataink állandó tökéletesítésével (folyamatos javítás) tudjuk biztosítani Ø

61 Beszerzés Korszerű beszerzési megoldások Cross - Docking Continuous Replenishment Quick Response 43

62 Beszerzés Cross - Docking Konténerek és raklapos szállítmányok gyors átrakása Wal – Mart „találmánya”Áru csak teljes tételnagyságban szállítható Átrakás „röptében” 43

63 Beszerzés Cross - Docking Konténerek és raklapos szállítmányok gyors átrakása 44

64 Beszerzés Beszállító bevonása az ellátás megtervezésébe Continuous Replenishment Az ellátó vállalat „látja” a vevő készletszintjét, és külön rendelés nélkül szállít ha kell. A „pull” elv egy lehetséges megvalósítása Erős informatikai támogatás kell hozzá 45

65 Beszerzés Beszállító bevonása az ellátás megtervezésébe Continuous Replenishment Vendor Managed Inventory – beszállító által menedzselt készlet A szállító teljesen önállóan figyeli a készletet, és amikor kell feltölti a raktárt Cél: csökkenteni a készletszintet mind a vevőnél, mind a szállítónál 45

66 Beszerzés Beszállító bevonása az ellátás megtervezésébe Continuous Replenishment Co - Managed Inventory – közösen menedzselt készlet A szállító a készletet egyes elemeit figyeli, de ezt teszi a felhasználó vállalat is Cél: csökkenteni a kockázatot 45

67 Beszerzés Beszállító bevonása az ellátás megtervezésébe Nemcsak készletezés, és fizikai raktározás, hanem gyors reagálás A szállító folyamatosan látja a felhasználó készletét és automatikusan gyártani kezd, ha vmelyik termék fogytán van. Cél: javítani a vevőkiszolgálást Quick Response Pl. Benettonnál heti 2 x rendelés Pl. Adidasnál félévente 2 x rendelés 47

68 Összefoglalás Ø Telephely optimális kiválasztása. „példák” 1. eset Véges számú lehetséges telephely 2. eset Egy terület (sík) tetszőleges pontja mint lehetséges telephely

69 Jelmagyarázat: disztribúciós központ, gyár Példa az első esetre: Coca Cola hagyományos raktár csereszekrény es átrakóhely átfolyó raktár Ø


Letölteni ppt "L O G I S Z T I K A A L A P J A I. 2014. 07. 04.2 L O G I S Z T I K A „A logisztika – az ellátásilánc-menedzsment (Supply Chain Management, röviden SCM)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések