Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hogyan csökkentheti költségeit versenytársainál nagyobb mértékben? Dr. Szegedi Zoltán c. egyetemi tanár, Az MKT Logisztikai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hogyan csökkentheti költségeit versenytársainál nagyobb mértékben? Dr. Szegedi Zoltán c. egyetemi tanár, Az MKT Logisztikai."— Előadás másolata:

1 Hogyan csökkentheti költségeit versenytársainál nagyobb mértékben? Dr. Szegedi Zoltán c. egyetemi tanár, Az MKT Logisztikai Szakosztályának elnöke Az időtényező szerepe a cég logisztikai költségeiben

2 Az időközpontú verseny Amit a gyorsaság nyújt nekem: A vevők tőlem való „függősége”: lojálisak, többet költenek  A „jó” vevők - árprémiumok a gyorsaságomért  Költségek áthárítása a versenytársakra  Csökkenti kockázatokat  Felfedi a feleslegeket  „Ha 3-4szer gyorsabban szállítod az árut,mint versenytársaid, akkor  háromszor gyorsabban fogsz növekedni,  kétszer nagyobb haszonra teszel szert és a  költségeid is csökkenni fognak!” (Stalk-Hout: Versenyben az idővel)

3 Mit vár a vevőm (és a cégvezetés) ?  széles termékválaszték,  kis tételekben,  nagy gyakorisággal,  „azonnal”, (gyorsaság, pontosság)  a polcomra („desk to desk”)  könnyű megrendelhetőséggel, „gombnyomásra”

4 A logisztika felértékelődik, a szerepek változnak Felmérés (SZIE-ÁVF):  A logisztika stratégiai jelentőségűvé vált  Időközpontú verseny  Központban a költség (vevő)  Az információs rendszerek integrált kezelése  Az elosztási csatorna integrációja még nem „életkérdés”

5 A logisztikai verseny három dimenziója  I. „Hagyományos” verseny  II. Ellátási láncok versenye  III. Nemzetgazdaságok közötti verseny

6  „I. „Hagyományos” verseny” VÁLLALATI ÉRTÉKLÁNC (M.Porter) Irányítás és adminisztráció Emberi erőforrások Technológia fejlesztése Beszerzés Befelé irányuló logisztika Termelés Kifelé irányuló logisztika Marketing és érté- kesítés Szerviz, utógondo- zás

7 Ellátási lánc menedzsment (a hálózati struktúra)

8  Termék és technológia éllettartam rövidül  A variációk száma és a termék osztódás növeli az üzleti kockázatot  Önként vállalt akciók általi ellátási láncbeli káosz  Tervezésre (előrejelzésre) alapozott menedzsment ezentúl nem működik: tervezz a kapacitásodra – cselekedj igény szerint (Prof. Martin Christopher, 2002.)  Nem várhatók „big-bang” SCM projectek 2004-ig (0,7 valószín.)  SCM területére történő beruházások (2005-ig) 40 % hatékonyság csökkenést eredményeznek (0,8 valószín.)  Hogyan fejlődik az SCM 2007ig?  Stratégiai partnerkapcsolatok  A technológia határozza meg a stratégiát (optimizálás, készletek láthatóvá tétele, elemzések)  Teljesítményi mérőszámok a teljes csatornában  2005-ig a mostani SCM tevékenységek 60 %-át kiszervezik (0,7 valószínűség ) (Survey 2002, Gartner Group) „ II. Ellátási láncok versenye” Turbulens piacok - SCM gyakorlat az EU-ban

9 Szolgáltatási szint megállapítása  A szolgáltatást a tervezés korlátjaként kell kezelni  Előre nem látott szolgáltatási többletkiadások tervezése A szolgáltatási teljesítmény mérése  Teljesítetlen rendelések száma  Készlethiányok száma  Időbeni kézbesítések száma  Pontatlan rendelések száma  Rendelési ciklus ideje Legátfogóbb

10 Szolgáltatási észrevételek  A domináns vevőkiszolgálási elemek logisztikai természetűek  A késedelmes szállítás a leggyakoribb szolgáltatási panasz, és a kézbesítési gyorsaság a legfontosabb szolgáltatási elem.  A szolgáltatás nem teljesítésének elsődleges büntetése a jelentősen csökkenő rendszeres vevőkör  Nehéz meghatározni a logisztikai vevőkiszolgálás forgalomra gyakorolt hatását

11 Új stratégiai irányok  Hagyományos stratégia (Idő-, költség-, szolgáltatási színvonal) de új módszerek (Módszerek kavalkádja” az EU-ban: JIT, MRP I. –II., Cross- Docking, Késleltetés, Vendor Managed Inventory, Cont. Replenishment, ECR, EOQ, Outsourcing, stb.)  Logisztika vagy SCM?  Logisztika: ”automatizálható” (MM modul)  SCM: (még) nem automatizálható (ostorcsapás)  Verseny: ellátási láncok és nem termékek között  Állami szerepvállalás?

12 „ II. Ellátási láncok versenye” Az ostorcsapás-effektus

13 „ II. Ellátási láncok versenye” Az ostorcsapás-effektus a láncban

14 „ II. Ellátási láncok versenye” Az ostorcsapás-effektus kiküszöbölése

15 Saját vállalatom Beszállítók Beszállítói Vevők Vevők vevői/ Végfelhasználó BeszerzésÁtalakítás Disztribúció Termék- és információáramlás „ II. Ellátási láncok versenye” A defenzív vezetés elve

16 EU: fejlődési, színvonalbeli, gazdaságfilozófiai különbözőségek A célok elérésének lehetőségei az egyes korszakokban

17 A logisztikai célok elérésének eszközei az egyes időszakokban Forrás: Szegedi Z. – Prezenszki J.: Logisztika – menedzsment, 2003 IV.Koordinált disztribúció, ellátási lánc III.Időtényező II.Csatornák/marketigmix- elméletek I.Integrált költségszemlélet

18 A rendelési ciklus ideje


Letölteni ppt "Hogyan csökkentheti költségeit versenytársainál nagyobb mértékben? Dr. Szegedi Zoltán c. egyetemi tanár, Az MKT Logisztikai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések