Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Stratégiai tervezés, cél és küldetés, üzleti modell.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Stratégiai tervezés, cél és küldetés, üzleti modell."— Előadás másolata:

1 Stratégiai tervezés, cél és küldetés, üzleti modell

2 Miért jó ha egy cégnek van stratégiája?  A stratégia a jövőalkotás eszköze, a jövő építésének a feltétele. A stratégia gondolkodási mód, melynek megléte jövőorientáltságot érzékeltet. Előnyök:  A hosszú távú célok irányt mutatnak, prioritásokat tartalmaznak a mindennapi döntések meghozatalához  Segít eloszlatni a vállalat működésével kapcsolatos bizonytalanságot,megkönnyíti, hogy a vezetők a figyelmet a legfontosabb területekre összpontosítsák  Koordináló szerepet tölt be azzal, hogy egy irányba húzza az erőfeszítéseket  Összehasonlítási és mérési eszköz, mellyel folyamatosan értékelhető, hogy a meghozott döntések a stratégiai célok megvalósítását szolgálják-e  A változások, eltérések miatt szükségessé váló változtatásokat könnyebb időben elindítani

3 Alapkérdések  Miért sikeresebbek adott cégek, mint a többiek?  Hogyan tehetünk egy adott céget sikeresebbé? Gazdasági megközelítés: elsősorban a stratégiai tervezés folyamatát tekintették elsődlegesnek és a sikeres stratégiák kialakítását az iparági verseny szereplőiből kiindulva határozták meg.

4 Korunk jellemzői

5 Aktív és passzív stratégia Attól függően, hogy a cég vezetői milyen szemlélettel irányítják, illetve végzik a stratégiai tervezési munkát, hogy milyen tudással és képességekkel rendelkeznek, illetve hogy mennyire veszik igénybe munkatársaik ötleteit és változtatási javaslatait, a cég stratégiája passzív vagy aktív lesz. Aktív stratégiáról akkor beszélünk, ha a cég nem követi a változásokat, hanem azok elébe megy. Nem a környezeti változások kényszerítő hatására lép, hanem sokkal korábban, még akkor, amikor a környezeti változások előnyeit kihasználhatja vagy hátrányait elkerülheti. Aktív, kezdeményező magatartásra elsősorban a kreatív szemléletű stratégiával rendelkező cégek képesek.

6 Stratégiai tervezés és vezetés fogalma 4.A stratégia segít a környezethez való illeszkedésben és alkalmazkodásban. 5.A stratégia alapvető hatást gyakorol az erőforrások elosztására. Meghatározza, hogy a szervezetek a rendelkezésükre álló erőforrásokat hogyan és mire használják fel. 6.A stratégiában kifejezésre jutnak a szervezet és az azt alkotó egyének érdekei, vágyai, törekvései. A stratégia  egy szervezet hosszú távon követett tevékenységi iránya, viselkedésmódja, amely  a versenytársakkal szembeni előny létrehozására / megőrzésére szolgál,  a szervezet rendelkezésére álló erőforrásoknak a környezet változásaihoz illeszkedő megfelelő felosztását írja elő, és  a fogyasztók igényeit kielégítő termékek piacra vitele útján segíti beteljesíteni a szervezet érdekeltjeinek elvárásait.

7 Stratégiai vezetési folyamat

8 Stratégia alkotás

9 Alapkérdések 1.Kik a fogyasztók, milyen elvárásaik vannak és miként viselkednek a szervezet által szolgált egyének és csoportok? - egyén, hallgató, beteg, lakosság, 2.Mi a termék? - termék bármi lehet, ami fogyasztói igényt elégít ki és valaki hajlandó érte fizetni és előállítójának költséget/ráfordítást jelent 3.Milyen üzletben tevékenykedik az adott szervezet? – kit kíván kiszolgálni a vállalat; milyen igényt elégít ki; milyen módon és eszközökkel elégíti ki a fogyasztót

10 A vállalat célja -> misszió és küldetés • Misszió - Mi a küldetése a vállalatnak? - Miért csinálom azt a vállalkozást??? - Milyen vállalati értékei vannak? - Milyen viselkedési normát kíván követni? A vállalat létezésének célja, működésének elvei és értékei - elkötelezettséget teremtenek a szervezet tagjai számára - általában nem kapcsolódnak a konkrét időtávhoz - más elnevezések: küldetés, krédó (hitvallás), törekvéseink, filozófia

11 Vízió - Milyen jövőbeni állapotot akarunk elérni? - Milyen alapvető képességekkel rendelkezik? - Milyen tevékenységekkel akar foglalkozni? A szervezet kívánatos jövőbeni állapota. Vannak kiindulópontok, de nem nélkülözhetik a vállalati adottságokat, környezeti feltételeket.

12 Misszió és vízió előnyei • Premisszák Különböző külső tényezőkre és adottságokra vonatkozó rögzített feltételezések, elvárások A stratégiai tervezésnél használt premisszák: - iparági kilátások - kereslet alakulása a vállalat termékei iránt - GDP és életszínvonal alakulása - politikai helyzet, stabilitás, működési területen - infláció alakulása - adórendszer alakulása Ezeket általában megveszik ksh-tól, stb-től, de lehet rákeresni nyilvánosan elérhető adatokra is...

13 Üzleti modell • Bevétel: azt kell kitalálni, miből lesz bevétele a vállalkozásnak • Kiadás: mik lesznek a kiadások: miért, mennyit, mikor kell költeni? • Mennyi haszon lesz ebből? • Mennyi pénzre van ehhez szükség? • Mikorra jön a pénz vissza? = Mennyi pénzre van szükség a vállalkozáshoz?

14 Bevételi és kiadási oldal • Bevétel - > Ki fizetne, miért és mennyit hajlandóság • Kiadás -> Mennyi pénzre van szükség a vállalkozáshoz? – mik lesznek a kiadások: miért, mennyit, mikor kell költeni? – „szoftverfejlesztőnek a szoftverért” – irodafenntartás – munkaerő bérköltségei – adók – jogi procedúra, szabadalmi lekötés, biztosítás, stb...

15 Mennyi haszon lesz ebből? • Mikor? Mekkora lesz? Mikortól? Idő, volumen? Amikor változó ktg. + állandó ktg. = Árbevétel <-- fedezeti pont • Nem mindegy, mikor érem el az operatív fedezetet, amitől kezdve már bevétel > kiadás! Mikorra termeli meg a vállalkozás nyeresége a vállalkozásba befektetett tőkét? Ez a megtérülési idő Bevétel - Kiadás = Nyereség ==> TŐKEIGÉNY

16 Az üzleti modell 9 stratégiai kérdése 1. Milyen különlegességgel rendelkezünk? 2. Mennyire újdonság a termékünk/szolgáltatásunk, meddig várhatunk a bevezetésével? Piaci rést keressünk, ahol még nem volt vállalkozás... Kik a korai követők, kései követők? 3. Milyen területen jelenthetünk újdonságot? Mennyire új a termék? Meglévő piac régi termék vagy új piaci, új termék? 4. Milyen piacot akarunk megcélozni? – helyi, regionális, országos, határon átívelő, globális piacok 5. Milyen a növekedési potenciállal számolhatunk? Mi a lehetőség ablaka? – „Vagy kicsi leszel, vagy nagy, vagy x...” 6. Milyen ár-érték tartományra koncentrálunk? Alsó szegmens, vagy felső? 7. Milyen árképzést alkalmazzunk? – ktg-, verseny-, piaci ár 8. Milyen a minőség? Mekkora a ktg.? Szűk vagy tág a piac? 9. B2B v. B2C?

17 Mennyi pénzre van szükség egy vállalkozáshoz 1. Induló ktg.ek 2. Működési ktg.ek 3. Személyes ktg.ek és kiadások 4. Biztonsági tartalék (3-6 hónapra szóló tartalék. Vagy legyen valaki, aki ezt kölcsönbe adja)


Letölteni ppt "Stratégiai tervezés, cél és küldetés, üzleti modell."

Hasonló előadás


Google Hirdetések