Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vállalatfinanszírozás. Vállalatfinanszírozási döntések A (tőke) finanszírozás fogalma Vállalatfinanszírozás = a vállalat –létrehozásához, –működéséhez,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vállalatfinanszírozás. Vállalatfinanszírozási döntések A (tőke) finanszírozás fogalma Vállalatfinanszírozás = a vállalat –létrehozásához, –működéséhez,"— Előadás másolata:

1 Vállalatfinanszírozás

2 Vállalatfinanszírozási döntések A (tőke) finanszírozás fogalma Vállalatfinanszírozás = a vállalat –létrehozásához, –működéséhez, –növekedéséhez szükséges. Célja a vállalat tőkeköltségvetésében meghatározott tőkeigény kielégítése. MOST feltételezzük: a vállalat beruházási döntése rögzített.

3 A finanszírozás piaci intézményrendszere Tőkepiac – országonként eltérő (fejlettség, struktúra) - globalizálódik A finanszírozás eszközrendszere és technikája Vállalatfinanszírozás = a vállalat reáleszközeire vonatkozó pénzügyi követeléseket megtestesítő eszközök kibocsátása és értékesítése a tőkepiacon: –részvénykibocsátás –hosszúlejáratú bankhitel: vállalat pénzügyi kötelezettsége + közvetlenjogok a hitelezőnek –kötvény

4 A finanszírozási döntések növelhetik-e a vállalat értékét? Milyen mértékben? Hogyan? –Képesek-e a vállalatok pozitív NPV-jű finanszírozási döntéseket hozni? –Mit jelent a finanszírozási döntéseknél a pozitív NPV? A pénzügyi eszközök értékesítése alacsonyabb hozam mellett (drágábban), mint amit a vállalat eszközeinek kockázata indokolna. Finanszírozási döntések alapkérdése

5 A beruházási és finanszírozási döntések közötti hasonlóság: a döntéshez az eszközt értékelni kell. (Példa: NPV gépre – hitelre) A reál- és a pénzügyi eszközök is kockázatosak. Eltérések: – beruházási döntés egyszerűbb (kevesebb eszköz közül kell választani) Oka: reáleszközök piaca nem tökéletes kevesebb versenytárs

6 –finanszírozási döntés könnyebb könnyebben megváltoztatható, nem olyan végleges nehéz pozitív NPV-jű megoldást találni Oka: a pénzügyi eszközök piaca versenypiac - mindenki versenytárs, MERT a befektetők versenye hatékony piacot hoz létre.

7 Kérdés: mennyire árazódnak „jól” a pénzügyi eszközök a tőkepiacon? Piaci hatékonyság Tőkepiaci eszközökre vonatkozó információs szimmetria: az információk milyen gyorsan tükröződnek az árakban? (Mennyire versenyszerű a piac?) Minél szimmetrikusabb az információ, annál hatékonyabb az eszközök árazása => annál kisebb a lehetőség pozitív NPV-jű finanszírozási tranzakciók lebonyolítására. A tőkepiacok működésének vizsgálata

8  Gyenge hatékonyság: minden nyilvános múltbeli árinformáció tükröződik az árakban.  Közepes hatékonyság: az árakban minden nyilvános információ tükröződik. Fundamentális elemzők a folyamat nagyon gyors  Erős hatékonyság: minden információ (nem- csak a nyilvános) azonnal tükröződik az árakban teljes az információs szimmetria. A tőkepiaci hatékonyság három szintje/formája (empirikus vizsgálatok alapján)

9 A vállalati működés célja A részvényesi gazdagság maximalizálása. Célok: Profitmaximalizálás A részvények piaci értékének maximalizálása => részvényesi gazdagság maximalizálása Értékalapú vállalati vezetés Olyan befektetések (projektek) megvalósítása, amelyek megtérülése magasabb, mint a megkövetelt megtérülési ráta. (Ez a reáleszközök beruházásakor lehetséges.)

10 A tőkepiacok hatékonysági szintjétől függően pozitív NPV-jű finanszírozási döntéseket a vállalatok egyáltalán nem vagy kevésbé képesek hozni, mint ilyen beruházási döntéseket. ELMÉLET: hosszú távon nem érhető el tartósan kiugró hozam. TÉNYEK: ezt mutatják értékpapír befektetés = fair játék értékpapírok árfolyama korrekt A részvényárfolyamok alakulása véletlenszerű (bolyongás)! A finanszírozási döntések alapkérdésére a válasz:

11 A pénzügyi vezető számára a hatékony piacok elméletének következményei vannak: Hat lecke piaci hatékonyságból 1.A piacnak nincs emlékezete = elmúlt időszaki árváltozás nem jelent információt a jövőbeli árfolyamváltozásra 2.A piaci árfolyamok megbízhatóak = nincs lehetőség folyamatosan kiugró nagy profit elérésére 3.Az adatok mögé kell látni = az értékpapír árfolyama sokat elárul a jövőről (pl. kötvény árf. alacsony /=hozam magas/ => a vállalat bajban van)

12 4.Nincsenek pénzügyi illúziók = a befektetők nem „romantikus” érvek alapján vizsgálják a CF-t 5.„Csináld magad” = hatékony piacon a befektetők nem fizetnek olyasmiért, amit maguk is képesek megcsinálni (pl. hitelfelvétel, ha olcsóbb) 6.Nézz meg egy részvényt mindet láttad = egymást csaknem tökéletesen helyettesítik => keresletük rugalmas

13 Vállalatvezetés feladata: olyan finanszírozási forma keresése, amely a vállalat értékét növelő információt közvetít a tőkepiac számára. A vállalat finanszírozási politikájának kialakítása

14 – belső forrás: a vállalat működése során keletkező, adózás utáni pénzeszközök (visszatartott nyereség + amortizáció) –külső forrás: pénzügyi eszközök értékesítése a tőkepiacon – saját forrás: részvénytőke – idegen forrás: hitel A vállalat finanszírozási forrásai:

15 – osztalékpolitika – tőkeszerkezeti politika A finanszírozási politika két alapvető döntési területe:


Letölteni ppt "Vállalatfinanszírozás. Vállalatfinanszírozási döntések A (tőke) finanszírozás fogalma Vállalatfinanszírozás = a vállalat –létrehozásához, –működéséhez,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések