Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A koordinációfejlesztés lehetősége

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A koordinációfejlesztés lehetősége"— Előadás másolata:

1 A koordinációfejlesztés lehetősége
az úszómozgás tanításában Dr Tóth Ákos TF Úszás Tanszék

2 Mozgástanítás - mozgástanulás
Tanítvány Tanár Mozgástanulás folyamata mozgásminta koordinációs bázis

3 A mozgástanulás folyamata
Mozgáskép kialakulása Durva koordináció Finom koordináció Automatizáció, koordinált, harmonikus mozgás Magyarázat Bemutatás Szárazföldi gyakorlatok Sok hibajavítás /tipikus és egyéni/ gyakorlás, gyakorlás!!! Apró hibák javítása, a mozgás fino- mítása. Hagyjuk a gyer- meket gyakorolni!!! Változó körülmények között

4 Koordinációs képesség:
A szervezet érzékelő, ellenőrző és mozgásszabályozó rendszeregyütteseinek, a mozgáscselekvés háttereként összehangolt működését értjük. Gyorsasági koordináció: az időkényszer alatti mozgás-, cselekvésprogram szabályozott, pontos végrehajtása. Mozgásérzékelés /kinesztézis/: a sportmozgásokat kísérő izomfeszülések, izomösszehúzódások és ellazulások változtatása a mozgásminta követelménye szerint.

5 - Egyensúlyozás képesség: statikus-, dinamikus-, vegyes egyensúlyi helyzet, - Ritmus képesség: a mozgásritmusnak az idői viszonyokhoz történő igazítása valamilyen ritmikai képlet szerint. - Reakció, reagálási képesség: egy adott külső ingerforrásra történő gyors mozdulat, vagy mozgássor megindítása. - Téri tájékozódó képesség: saját test, testrész, vagy idegen test mozgásának térbeli összehangolása.

6 Az idegen közegben való mozgástanulás sajátosságai
- az úszómozgás jellemzői, a szárazföldi mozgással való összehasonlítása, vízhez szoktatás - az úszásnemek mozgásszerkezeti csoportosítása, - genetikusan determinált adottságok fejlesztési lehetőségei: mozgástanulás = alkalmazkodás.

7 A koordinációfejlesztés lehetőségei:
- szárazföldön: előkészítő és rávezető gyakorlatok - vízben: egyszerű mozgásformák: hely- és helyzetváltoztatások a test szélességi-, mélységi- és hosszúsági tengelye körül. játékok: egyéni, páros, csoportos, /F/ küzdő /feszítés-lazítás/!!! /F/

8 Egyszerű mozgásformák / 2p. Film /

9 Ritmuselemek a mozgástanításban
A mozdulatok összetevői: - téri, - idői, - dinamikai. Ezek összhangja adja a mozgás ritmusát. Az 5-7 éves gyermek könnyebben tanulja a mozgást /szárazon és vízben is /, ha a mozdulatokat auditív vagy vizuális ritmuselemek segítségével közvetítjük. Ritmuselemek beépítése a gyermekek mozgásismeretébe számolás, sípszó, taps, rigmusok, test- és jelbeszéd.

10 Tehetség – Koordináció - tehetség: egy meghatározott irányba mutató, az átlagos értéket jóval meghaladó, de még a kibontakozás előtt álló adottság együttes jellemzi, ami kiemelkedő teljesítményre tesz képessé. Az úszó tehetség az úszásra jellemző komplex képesség-együttessel rendelkezik. A technikai végrehajtás színvonala csak egy a teljesítményt befolyásoló tényezők között.

11 Jellemzői, melyek kiválasztási szempontok lehetnek: - az átlagnál gyorsabban, könnyebben, magasabb színvonalon tanulja a mozgást, - alkati, antropometriai jegyek, tulajdonságok, - mentális képességek, pszichés beállítottság, motiváció, szociális háttér /család, szülő/ KIVÁLASZTÁS

12 Súlyos tévedés, ha az úszótanfolyamok befejezése után a legügyesebb gyermekeket világverő
tehetségnek kiáltjuk ki, s a magyar úszósport letéteményeseit látjuk bennük!!! A kiválasztott, a tehetség jegyeit magában hordozó gyermekek a felkészítés hosszú folyamatában bontakoztathatják ki a magas szintű teljesítményhez szükséges képességeket. /F/

13 Gyakorlatok a koordináció fejlesztésére / film /

14 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "A koordinációfejlesztés lehetősége"

Hasonló előadás


Google Hirdetések