Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Számadás a talentumról Dr. HÓDI Sándor Stratégiakutató Intézet

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Számadás a talentumról Dr. HÓDI Sándor Stratégiakutató Intézet"— Előadás másolata:

1

2 Számadás a talentumról Dr. HÓDI Sándor Stratégiakutató Intézet

3 Hová lesznek a talentumok? Mindenki tehetség-ígéret

4 Korábbi felismerések: Szokrátesz: - a társadalomnak sok tehetséges emberre lenne szüksége Pláton: - az irányítást tehetséges emberek kezébe kellene adni És ma hogyan állunk a tehetségek fontosságával? - a tehetséggondozás pár évtizede került az érdeklődés középpontjába

5 Mitől lesz valaki tehetséges? - átlagon felüli általános és-vagy specifikus képesség - magas fokú elkötelezettség a vállalt feladatok iránt - nagyfokú kreativitás

6 Mi kell a sikerhez? - a fenti három tényező mellett - a fenti három tényező mellett - a körülmények kedvező összejátszása - véletlen

7 Miben vagyunk sikeresek? A társadalom nem egyformán fogékony közömbös vagy elutasító különböző képességekkel szemben. Könnyebben felfigyel a zene, sport, tánc, sakk, matematika, művészetek területén elért teljesítményre

8 Miben nem vagyunk sikeresek? Vannak jó képességek, amelyek elismerés helyett megütközést, esetleg rosszallást váltanak ki: - jó ítélőképesség - gyors felfogás - vállalkozó szellem - térbeli tájékozódás - kitűnő szervezőkészség

9 Milyen területen legkisebb a fogadókészség? - szociális készségek - karitatív készségek - empátiás készségek Folyománya: a modern társadalmakban ezek a szférák elhanyagoltak, nyomorúságos állapotban vannak.

10 Az iskola szerepe a társadalmi elvárások közvetítésében HHHHagyományos iskolák: rigorózus rendszerűek (a képességek csekély értékelése jellemző, a gyerekek 2,5%-a kap kiváló minősítést, de nem mind tehetséges AAAAlternatív iskolák: több oldalról igyekeznek az adottságokat felfedezni (a gyerekek 15-25%- ánál talál kivételes képességeket)

11 És mit mutatnak a tesztek? A képességvizsgáló pszichológiai tesztek szerint a társadalom hatékonysága szempontjából potenciálisan rendelkezésünkre álló szellemi tőke 75%-a nem kerül felismerésre.

12 A tehetség gyökerei A tehetség kialakulásában szerepe van: aaaa genetikai adottságoknak aaaa személyes tényezőknek AAAA környezeti faktoroknak

13 Miről szól a vita? AAAA genetikusok szerint: minden örökletesen meghatározott és a gének alapján a sorsunk nagyjából eldől. AAAA társadalomtudósok szerint: tabula rasa-val születünk és a környezeti tényezők befolyásolják a tehetség kibontakozását. AAAA pszichológusok szerint: a genetikai adottságok és a környezeti hatások mellett elsősorban az egyéni erőfeszítésen múlik a nagy teljesítmény

14 Mi kell a tehetség fejlődéséhez? MMMMegértő, támogató környezet TTTTehetséggondozás FONTOS! AAAA tehetség az átlagot meghaladó kivételes adottság, de tudomásunkra csak akkor jut, ha a tehetség a képességeit valóra is váltja.

15 A tehetségfejlesztő programok szerepe  A tehetségek azonosítása  A képességek fejlesztése  A potenciális tudástőke gyarapítás

16 Mire kell odafigyelnünk?  A különböző képességek viszonylag függetlenek egymástól  A tehetségeket egy valamely adottságuk teszi alkalmassá kiemelkedő teljesítményre (más adottságaik átlagosak vagy akár átlag alattiak)  A korszerű tehetség értelmezés célja: mindenkit az erős oldaláról ismerjünk meg és fogadjunk el.

17 ZÁRÓGONDOLATOK AAAAz átlagos intellektusú emberek többsége általában elutasító, ellenséges a kivételes teljesítményre képes emberekkel szemben. RRRRendkívüli teljesítményre képes emberek mindig voltak és lesznek, ezek az uralkodó társadalmi szemlélet mellett és ellenére is felszínre kerülnek.

18


Letölteni ppt "Számadás a talentumról Dr. HÓDI Sándor Stratégiakutató Intézet"

Hasonló előadás


Google Hirdetések