Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2. A tehetséggel kapcsolatos nevelési problémák.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2. A tehetséggel kapcsolatos nevelési problémák."— Előadás másolata:

1 A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2. A tehetséggel kapcsolatos nevelési problémák

2 A tehetséges gyerekek különleges problémái Eltérő nézetek a problémák gyakoriságáról – okai A problémák csoportosítása (Webb, 1993):  Engodén problémák  Exogén problémák

3 Endogén problémák  Belső diszinkrónia  Társas kapcsolatok  Maximalizmus  A kockázatvállalás kerülése  Túlzott önkritika  Sokoldalú tehetség  Egzisztenciális depresszió  Tehetség és fogyatékosság

4 Exogén problémák  Konformitás  individualizmus  Kortárscsoport és társadalom elvárásai  Társas kapcsolatok  Depresszió  Családi kapcsolatok  Helyszín és szerencse faktorok

5 A problémák megelőzése és orvoslása  szülők képzése, csoportok  pedagógus szakértők képzése  felhasználó-barát iskolák, rugalmasság  Biblioterápia  nyári táborok és csoportélmények  pályaválasztási tanácsadás

6 A tehetséges gyerekek típusai (Betts és Neihart, 1988)  „A sikeres”  „A lázadó”  „A rejtőzködő”  „A lemorzsolódó”  „A megbélyegzett”  „Az autonóm”

7 A sikeres  Jó tanuló, de szorong.  Ezzel összefüggésben: kreativitás és önállóság hiánya  Szülők, tanárok szeretik, társak elismerik.

8 Mit tehet az iskola a „sikeres” gyerekekért?  Gyorsított és dúsított tanterv mellett:  Idő a személyes érdeklődés kibontakoztatására  Hasonlóan tehetséges társak közelségének biztosítása  Önálló tanulási készségek kialakítása  Mentorok szerepe  Pályaválasztási tanácsadás

9 A lázadó  Értelmes, de beilleszkedési problémákkal küzd  Kreatív, gyors észjárás, de nem tanul rendszeresen  Iskolai szabályokat nem fogadja el, fegyelmezetlen, szembeszegül a tanárral.  A tanárok idegesítőnek találják, a diákok szórakoztatónak (bohóc!).

10 Mit tehet az iskola a lázadó gyerekekért?  Tolerancia  Tanár személye!  Kognitív és szociális készségek fejlesztése  Egyértelmű és világos kommunikáció a gyerekkel  Engedjük az érzések kifejezését  Tanulási készségek fejlesztése  Önértékelés kialakítása  Viselkedésre vonatkozó „szerződések”

11 A rejtőzködő  Serdülőkori csoportnyomás vagy nemi szerepelvárások hatására a tehetség tagadása.  Engedelmesség látszata mögött csendes ellenállás.

12 Mit tehet az iskola a rejtőzködő gyerekekért?  Felismerni!  Ne kényszerítsük őket!  Megfelelő csoportba helyezés  Modellek  Pályaválasztási tanácsadás

13 A lemorzsolódó  Magányos farkasok, „elborultak”, „veszélyesek”.  Sem a tanárok, sem a diákok nem szeretik őket.  Saját, iskolán kívüli érdeklődési körében döbbenetes tájékozottság

14 Mit tehetünk a lemorzsolódó gyerekekért?  Többféle értékelési eljárás alkalmazása  Alternatív programok  Osztálytermen kívüli tanulási lehetőségek  terápia

15 A megbélyegzett  Másképp is „más”  „Másság” miatt frusztráció, harag, tehetetlenség, beilleszkedési zavarok.  Emiatt tehetség nem tud kibontakozni, ingadozó teljesítmény.

16 Hogyan segítheti az iskola a megbélyegzetteket?  Felvétel tehetséggondozó programokba, szakkörökbe, haladó csoportokba.  A szükséges (fizikai) körülmények biztosítása  Alternatív tanulási élmények  Egyéni tanácsadás  Biztosítsunk lehetőséget, hogy be tudjon illeszkedni társai közé!

17 Az autonóm  Képes összeegyeztetni a „rendszer” követelményeit és saját érdeklődését.  Fejlett szociális készségek  Belső motiváció, autonómia.

18 Mit tehet az iskola az autonóm tehetségekért?  Gyorsított és dúsított tanterv  Hosszútávú önálló tanulási tervek  Idő- és térbeli megkötések feloldása  Mentortanár kijelölése  Kapcsolatteremtés felsőoktatási intézmények ill. munkahelyek felé


Letölteni ppt "A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2. A tehetséggel kapcsolatos nevelési problémák."

Hasonló előadás


Google Hirdetések