Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A fejlesztő értékelés. Az értékelés Az értékelés Lehet: Helyzetfeltáró diagnosztikus Segítő formatív Lezáró szummatív Frontális osztálymunka Minősítő.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A fejlesztő értékelés. Az értékelés Az értékelés Lehet: Helyzetfeltáró diagnosztikus Segítő formatív Lezáró szummatív Frontális osztálymunka Minősítő."— Előadás másolata:

1 A fejlesztő értékelés

2 Az értékelés Az értékelés Lehet: Helyzetfeltáró diagnosztikus Segítő formatív Lezáró szummatív Frontális osztálymunka Minősítő ugyanolyan cél Fejlesztő ugyanolyan tartalom azonos időtartam azonos ütem Osztályozás ≠ értékeléssel Osztályozásnak a tanárok mennyiségi értelmezését nevezzük a tanulók teljesítményéről, melyet számokkal vagy szimbólumokkal fejez ki.

3 Az osztályozás Az osztályozásnak több előnye van: – könnyen kezelhető, dokumentálható – könnyen kezelhető, dokumentálható – áttekinthető, egyszerű és egyértelmű visszajelzést nyújt – áttekinthető, egyszerű és egyértelmű visszajelzést nyújt – rugalmas, a különböző feltételekhez alkalmazható, – rugalmas, a különböző feltételekhez alkalmazható, – az egyénre irányul, személyes, – az egyénre irányul, személyes, – lehetővé teszi a teljesítmények összemérését – lehetővé teszi a teljesítmények összemérését – nagy tradíciója van. – nagy tradíciója van. Alkalmazása azonban hátrányokat is magába foglal: – nem árnyalt, nem kifejező – nem árnyalt, nem kifejező – beskatulyázó – beskatulyázó – szubjektív – szubjektív – sokszor igazságtalan, lehetőséget ad a hatalommal való visszaélésre – sokszor igazságtalan, lehetőséget ad a hatalommal való visszaélésre – szorongást, félelmet vált ki a tanulókból. – szorongást, félelmet vált ki a tanulókból.

4 Az értékelés eltérő szempontú megközelítései A kompetitív (vetélkedő, egymás hatását korlátozó) szempontú értékelés a versengés meghatározó, a versengés meghatározó, cél a tanulók közötti különbségtétel, cél a tanulók közötti különbségtétel, az értékelési technikák rangsorolnak, kategorizálnak, az értékelési technikák rangsorolnak, kategorizálnak, a mérés a megoldás idő, a sorrend szempontjából kipróbált, ellenőrzött feladatokkal történik a mérés a megoldás idő, a sorrend szempontjából kipróbált, ellenőrzött feladatokkal történik az értékelő feltételezi a tanulói erőfeszítést, az értékelő feltételezi a tanulói erőfeszítést, a teljesítménykülönbségeket a képességek különbségéből eredőnek tekintik, a teljesítménykülönbségeket a képességek különbségéből eredőnek tekintik, így a rangsort képességrangsorként is értelmezik. így a rangsort képességrangsorként is értelmezik.

5 A nem kompetitív szempontú értékelés az értékelés fő célja a tanulói erőfeszítés jutalmazása, az egyéni elbírálása, a bátorítás az értékelés fő célja a tanulói erőfeszítés jutalmazása, az egyéni elbírálása, a bátorítás az értékelés egyéni, kommentáló, az értékelés egyéni, kommentáló, nem hoznak létre rangsorokat, kategóriákat, nem hoznak létre rangsorokat, kategóriákat, a visszajelzés a további tanulást elősegítő jellegű, a visszajelzés a további tanulást elősegítő jellegű, az eredmények különbségét az érdeklődés és a motiváció különbségeire, nem a képességek eltérésének elvére vezetik vissza. az eredmények különbségét az érdeklődés és a motiváció különbségeire, nem a képességek eltérésének elvére vezetik vissza.

6 A kooperatív szempontú értékelés az értékelés fő célja az értelmes tanulás ösztönzése, az értékelés fő célja az értelmes tanulás ösztönzése, a diákok elé kitűzött célokat értékelik, a diákok elé kitűzött célokat értékelik, bevonja a tanulókat az elérendő, a számukra elérhető eredményekhez vezető eljárásokba, bevonja a tanulókat az elérendő, a számukra elérhető eredményekhez vezető eljárásokba, a tanulók részt vesznek/vehetnek az értékelésben, a tanulók részt vesznek/vehetnek az értékelésben, a képességeket szorosan összekapcsolják az adott kurzus minősítésével, a feladatok nehézségével, a tanulók motivációjával. a képességeket szorosan összekapcsolják az adott kurzus minősítésével, a feladatok nehézségével, a tanulók motivációjával.

7 : A fejlesztő értékelés támogatja: A tanulási képessé fejlesztését A kapcsolatok alakulását Kompetencia élmények megélését Az autonómia kialakulását A fejlesztő értékelés akadályai lehetnek: Fejlesztő értékelés minősítő jellegű vizsga Nincs egymáshoz viszonyítási alap (más gyerekhez) A pedagógus számára hosszadalmasabb és fáradtságosabb munka Osztályozás, mint esetleges fegyelmezési eszköz nincs

8 A fejlesztő értékelés elemei: Az interakciót és az értékelési eszközök használatát ösztönző kultúra kialakítása az osztályteremben Tanulási célok meghatározása, és az e célok elérése felé való egyéni haladás nyomon követése Változatos tanítási módszerek alkalmazása a tanulók eltérő igényeinek kielégítése érdekében Változatos módszerek alkalmazása a diákok tanulásának értékelése során A tanulói teljesítményről adott visszajelzés és a felismert igényekhez való alkalmazkodás a tanításban A tanulók aktív részvétele a tanulási folyamatban

9 A fejlesztő értékelés alkalmazásának elvei A tanuló maga végzi (önértékelés) Ne legyen hibakereső Ne befolyásolja kedvezőtlenül a minősítő értékelést Nem maga az értékelés, hanem a tevékenység fejleszt


Letölteni ppt "A fejlesztő értékelés. Az értékelés Az értékelés Lehet: Helyzetfeltáró diagnosztikus Segítő formatív Lezáró szummatív Frontális osztálymunka Minősítő."

Hasonló előadás


Google Hirdetések