Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tehetség és felelősség Prof. Dr. Czeizel Endre.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tehetség és felelősség Prof. Dr. Czeizel Endre."— Előadás másolata:

1 A tehetség és felelősség Prof. Dr. Czeizel Endre

2 A tehetség-talentum fogalma •1.Kivételesség (ritka) •2.Összetett (struktúra) •3.Komplex eredet (mind genetikai, mind külső hatások)

3 A népesség értelmi képességének Gauss-féle normális eloszlása

4 A szellemi képességek négy faktoros modellje

5 A humán genetika és kreatológia alaptörvénye P = G  E P = „produkció”= teljesítmény = képesség G = genetikai komponens = adottság E = „edukáció” = tanultság Tehetség = kivételes adottság Talentum = kivételes képesség Géniusz = egészen kivételes képességű személyiség

6 A 2x4 faktoros talentum modell Általános értelmi adottság Speciális mentális adottságok Kreativitási adottság Motivációs adottság Kortárscsoportok CsaládIskola Társadalom

7 Külső hatások a)Család - kialakulása - anyatej - szülők életkora - első gyerek - egyke - csonka család

8 Az idegsejt-hálózat kialakulása

9 A szerelem hét ismérve 1.Legfontosabb boldogságforrás 2.Alkotó energiát szabadít fel 3.A személyiséget jótékonyan befolyásolja 4.Szubjektívvé tesz 5.Igényli a teljes megismerést = a szexet 6.A közös gyermek vágya 7.Mulandó

10 Külső hatások a)Család - kialakulása - anyatej - szülők életkora - első gyerek - egyke - csonka család

11 Miért veszélyeztetettek az egykék? Elkényeztetettek A szocializálódásuk hiányos Általános értelmi képességük kibontakozása gátolt Szenvedélybetegségek gyakoribbak Gyakrabban betegek testi bajok: magas vérnyomás, allergia lelki bajok: depresszió, öngyilkosság

12 Külső hatások b) Iskola Esélyegyenlőség ( kisegítő iskola – tehetségesek iskolája ?) Az iskola hatása ( 10% javulás – 50% romlás) Pedagógusi küldetés ( általános értelmesség, speciális mentális képességek, kreativitás, motiváció) Wigner Jenő – Michelangelo

13 Külső hatások c) Kortársak A tizenévesek „leválása” szüleikről (önállóság) Erős vágy a társak elismerésének kivívására Személyiségük éretlensége – kiegyensúlyozatlansága Választási kényszerek

14 Dohányzás 1.9 évvel élnek rövidebb ideig ( 30 ezer ember halála) a/ Légzőszervi ( „tüdő” ) betegségek ( rák ) b/ Érbetegségek ( szívinfarktus, érszűkület ) 2.Csökkenti a nemi- és nemzőképességet a/ Impotencia b/ Meddőség 3.Árt a magzatnak a/ Fejlődési rendellenesség, bölcsőhalál, rák b/ Értelmi fejlődés visszamaradása

15 Italozás 1.„Öl – butít – nyomorba dönt” 2.Csökkenti a nemi- és nemzőképességet 3.Árt a magzatnak ( „MÁK” )

16 Kábítószer 1.„Feldobottság” 2. Hozzászokás 3. Öl

17 Az első szeretkezés megoszlása 1996-ban fiú = 36,0% lány = 20,1% férfi = 13,8% nő = 23,7% FérfiNő százalék életkor <

18 A korai szeretkezés megítélése •Érvek mellette •Jó •Személyiségfejlesztő •Ekkor legkövetelőzőbb a nemi-vágy •Korszerű fogamzásgátlás •Nemibetegségek háttérbe szorítása

19 A korai szeretkezés megítélése •Érvek ellene •Nem kívánt terhesség •SzTB-k – AIDS •Nők éretlensége a nemi örömre •Csalódások •Jó megvárni az „igazi”-t

20 Három jó tanács 1.Fokozatosság 2.Tegyél különbséget a „lefekvés” és szeretkezés között 3.Érdemes megvárni az igazit

21 Külső hatások d) Társadalmi körülmények A „megfelelő ember a megfelelő pozícióba” Az „ítélethozók” és a „jelet hagyni akarók” A vezetők kontraszelektáltsága A Hamilton-féle törvény

22 „Ember: küzdj és bízva bízzál!” „Itt élned, halnod kell” ? NEM „A haza teszi naggyá az embereket” ? NEMValójában: Az emberek, különösen a géniuszok tehetik naggyá a hazát-nemzetet A tehetség-talentum a legnagyobb természeti kincsünk


Letölteni ppt "A tehetség és felelősség Prof. Dr. Czeizel Endre."

Hasonló előadás


Google Hirdetések