Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL) Várkonyi Zoltán Progress Consult Dán–Magyar Fejlesztési Tanácsadó Kft. 2010. november 23-25.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL) Várkonyi Zoltán Progress Consult Dán–Magyar Fejlesztési Tanácsadó Kft. 2010. november 23-25."— Előadás másolata:

1 A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL) Várkonyi Zoltán Progress Consult Dán–Magyar Fejlesztési Tanácsadó Kft november

2 Globális hatások Fotó: DPA (Welt Online, október 19.)

3 Dánia (5 millió lakos): Évente munkahely szűnik meg a technológiai fejlődés, a termelés külföldre telepítése (outsourcing), racionalizáció következményeként. Globális hatások  Évente új munkahely jön létre.  Ez a folyamat elsősorban az LLL-nek köszönhető.

4 Életen át tartó tanulás és társadalmi felzárkóztatás •Az alapkészségek hiánya összefüggésben áll a foglalkoztathatósággal, a jövedelemhez való jutás képességével, az egészségi és mentális állapottal, az egyéni életben felmerülő kihívások kezelésével. •Az alapkészségek hiánya a legfőbb tényező a szegénység újratermelődésében. •A tanulás segít a pénzügyek, az egészségügyi problémák és a családi élet kezelésében, a gyerekek iskolai teljesítményének javításában. •A tanulás elősegíti a civil részvételt, a sport és kulturális tevékenységekbe való bekapcsolódást, a társadalmi kohéziót a bizalom és a társadalmi kapcsolatok és együttműködés újratermelésével.

5 OECD felmérés (ALLS) 1998, 2007 •A nyolc általánost vagy a még azt sem végzettek foglalkoztatása kirívóan alacsony, itt a legnagyobb a hátrányok újratermelődése. •Ebben a körben a munkavállaláshoz szükséges alapkészségek mélyen az európai átlagszint alatt vannak (a felnőttek 28%-nál hiányzik mind a 4 felmért alapképesség). Magyarországi kihívások

6

7 •A felnőttképzésekhez való hozzáférés problémái és az infrastruktúra hiánya •A felnőttképzési piac „kínálat-vezérelt” •Pedagógiai módszerek alkalmatlansága •Informális, nonformális tanulási lehetőségek hiánya Magyarországi kihívások

8 •Egyértelmű igény a „tanulási infrastruktúra” iránt a felnőttképzésben és a tanulási tevékenységekben – a leghátrányosabb helyzetű csoportok számára •A tanárok/oktatók átfogó, mégis a helyi közösségi igényeknek megfelelő ismereteinek szükségessége LLL a társadalmi felzárkóztatás érdekében Magyarországon

9 •Nyitott a helyi közösség előtt (a tér akár egy üzlethelyiség is lehet) •Rugalmas (nem hagyományos osztályterem és órarend) … a kevert tanulási módszerek •Különböző tevékenységeket fogad be (képzési programok / események / kulturális tevékenységek / csoporttevékenység) •Erős kapcsolatokat alakít ki a helyi közösségben és a helyi szereplők között (hídépítés) Tanulási környezet

10 •Különböző korcsoportok számára egyaránt használható (a kiscsoportos munkában az érdeklődés és a kompetenciaszint számít) •A leghátrányosabb helyzetű csoportok elérése (fiatalok, tartósan munkanélküliek, stb.) Célcsoportok – a gyengén tanulók

11 Ténymegállapítások és tendenciák Társadalmi befogadás és a hátrányos helyzetű csoportok  Egyéni megoldások – egyéni kezdeményezések  Informális tanulási környezetek  Támogatás és logisztika/ösztönzők (pl. szállítás / mikrohitelek biztosítása)  Akiknek sikerült változtatniuk (identifikációs minták) Célcsoportok – a gyengén tanulók

12 VÁLLALKOZÓI KÉSZSÉG SZOCIÁLIS MUNKÁHOZ KAPCSOLÓDÓ KOMPETENCIÁK FELNŐTTOKTATÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ KOMPETENCIÁK KÖZÖSSÉGFEJLESZTÉSHEZ KAPCSOLÓDÓ KOMPETENCIÁK Tanulásszervező

13 13 Részvétel & aktív közre- működés Szervezeti változások:  Tanár helyett „tanulástervező”  Kevert tanulási módszerek („blended learning”) Pedagógiai innovációk:  Személyre szabott tanulás / tanulási profilok  Az IKT és a média innovatív használata  A formális/informális és a non-formális tanulás keveréke Új kezdeményezések:  Elismerési rendszer  Mikrohitelek használata  Új utak a munkapiac felé Partnerségek / Csoportalkotás Alapkompetenciák biztosítása mindenkinek – bevonva a leghátrányosabb helyzetű csoportokat


Letölteni ppt "A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL) Várkonyi Zoltán Progress Consult Dán–Magyar Fejlesztési Tanácsadó Kft. 2010. november 23-25."

Hasonló előadás


Google Hirdetések