Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról ● LLL gyakorlatba való átültetése – hat kulcsüzenet ● Cél: európai tudástársadalom ●

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról ● LLL gyakorlatba való átültetése – hat kulcsüzenet ● Cél: európai tudástársadalom ●"— Előadás másolata:

1 Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról ● LLL gyakorlatba való átültetése – hat kulcsüzenet ● Cél: európai tudástársadalom ● Tanulási tevékenységek: formális, informális, nem-formális (!)

2 ● Új alapkészségek erősítése és gyakorlatba átültetése - olyan készségek elsajátítása és megújítása, amelyek hosszan tartó részvételt tesznek lehetővé a 'tudás társadalomban', ami megköveteli a tanuláshoz való egyetemes és folyamatos hozzáférést. Lisszabonban öt új alapkészséget határoztak meg - informatikai ismeretek, idegen nyelvek, technológiai kultúra, üzleti, vállalkozói szemlélet és közösségi készségek. ● Növekvő befektetés az emberi erőforrásokba ● Újítások a tanításban és tanulásban - effektív tanítási és tanulási módszerek, a kontextus megteremtése az "élethosszig tartó" és az "életszéles" tanulás számára.

3 ● A tanulás értékelése - a megértés, a részvétel elismerésének és különösen az eredmények értékelésének szükségessége a nem-formális és az informális tanulásban ● Útmutatás és információ - a legfrissebb információkhoz és a minden életkor számára szóló tanulási lehetőségekhez való hozzáférés biztosítása ● "Vigyük a tanulást közelebb az otthonokhoz" - az élethosszig tartó tanulás lehetőségének biztosítása olyan közel a tanulókhoz, amennyire az lehetséges.

4 Fehér könyv: tanítani és tanulni – útban a tanuló társadalom felé •Európai Bizottság •1995 •Három alapkövetelmény: társadalmi integráció, foglalkoztathatóság növelése, egyének önmegvalósítása – ezek összeegyeztetése •Oktatás és tanulás XXI. századi stratégiája •EU oktatási irányelvei

5 •Információhoz és tudáshoz való hozzáférés nő •Munka világa folyamatosan változik – változnak a kompetenciák •Növekvő bizonytalanság •Az ember pozícióját a tudása (megszerezhető) fogja meghatározni •A jövő társadalma egy kognitív társadalom

6 Az oktatásnak három nagy társadalmi- gazdasági kihívásra kell választ adnia: •Információs társadalom •Tudomány és technika fejlődése •Gazdasági globalizáció

7 •Fontos feladat általános műveltség megszerzése és a munkavégzési/szakmai alkalmasság kifejlesztése •Mik a képességek? Hogyan lehet megszerezni? •Tudás: család-iskola-vállalat-információs hálózatok •Nyelvek elsajátítása •Műszaki ismeretek/szaktudás •Szociális képességek

8 •Egymással együttműködő képző-, nevelő-, oktató és tanulóhálózat •Képzési ajánlatokat ismerni kell •Új technológiák alkalmazása •Szakképzettségek elismertetése •Egyenlő esélyű hozzáférés

9 •Fejlődés legfontosabb feltétele: tudás – társadalom is erre épüljön •Társadalom érdeke: minél több ember jusson hozzá

10 5 célkitűzés •Új ismeretek megszerzése •Iskola és vállalat egymáshoz közelítése •Küzdelem a kirekesztés ellen •Három közösségi nyelv birtoklása •Egyenlő bánásmód az emberi forrásokat érintő és szakképzési beruházások terén

11 •Emelni kell az ismeretek általános szintjét •Közelebb kell hozni egymáshoz az iskolát és a valóságot •Küzdeni kell a kirekesztés ellen – második esély •Törekedni kell három közösségi nyelv elsajátítására •Egyenlően kell elosztani a tárgyi és képzési beruházásokat

12 •Általános és szakképzés merev elhatárolásának csökkentése •Szakmák határai elmosódnak •Térben és időben kevésbé kötöttebb •Kooperatív munkavégzés •Alapismeretek – szakismeretek-szociális kompetenciák egyensúlya

13 •Fontos a lemaradók segítése •Egyre inkább a képességek határozzák meg a pozíciót – egyéni versenyképesség •Lemaradók – szegregáció •Iskolarendszer – információipar közötti különbségek – végzettségek (iskolai) értékvesztése (?) - tudás más fórumokon való megszerzése •Oktatás mint beruházás - szemlélet

14 Felnőttképzési konferenciák (UNESCO) ● 1949, Hölsingör, Dánia: a felnőttképzés pótló és általános műveltség funkciója ● 1960, Montreál, Kanada: szakmai képzés előtérben, permanens nevelés – Montreáli Nyilatkozat ● 1972, Tokió, Japán: permanens nevelés, alfabetizáció, felnőttek demokratikus állampolgári nevelése ● 1985, Párizs: művelődés és a tanulás alapvető emberi jog, hátrányos helyzetűek, funkcionális analfabétizmus

15 V. Nemzetközi Felnőttoktatási Konferencia ● 1997: UNESCO ● Nyilatkozat a felnőttek tanulásáról ● Egész életen át tartó tanulás ● Kiemelt szerep a nem-kormányzati szerveknek a felnőttoktatásban ● Az egyén aktív állampolgárként vegyen részt a társadalom alakításában

16 Kulcskompetenciák Európai Tanács, 2000 ● Anyanyelvi kommunikáció ● Idegen nyelvi kommunikáció ● Matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciák ● Digitális kompetencia ● A tanulás tanítása ● Személyközi és állampolgári kompetenciák ● Vállalkozói kompetenciák ● Kulturális kompetencia


Letölteni ppt "Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról ● LLL gyakorlatba való átültetése – hat kulcsüzenet ● Cél: európai tudástársadalom ●"

Hasonló előadás


Google Hirdetések