Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007."— Előadás másolata:

1 Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007

2 Iskola és tudásátadás korábban Iskola és tudásátadás korábban Műveltség keveseknek, alapismeretek sokaknak (korai munkába állás) Műveltség keveseknek, alapismeretek sokaknak (korai munkába állás) Az iskola az élet tanítómestere (a tudományos világkép a családokénál jóval korszerűbb, iskolába járni a társadalmi felemelkedéssel egyenlő) Az iskola az élet tanítómestere (a tudományos világkép a családokénál jóval korszerűbb, iskolába járni a társadalmi felemelkedéssel egyenlő)

3 A természettudományos világkép és a népoktatás Minden megismerhető Minden megismerhető Szaktudományok Szaktudományok Egységes műveltség Egységes műveltség Oktatás és kutatás egysége Oktatás és kutatás egysége Tankötelezett- ség Tantárgyak, tanórák Tanterv, tankönyv, osztályzat, vizsga Tudós-tanár eszménye

4 Tudásgazdaság és tömegoktatás A tudástermelés felgyorsul és követhetetlenné válik A tudástermelés felgyorsul és követhetetlenné válik A fiatalokat nem várja munkahely, megnyúlik a kötelező oktatás A fiatalokat nem várja munkahely, megnyúlik a kötelező oktatás A megszerzett tudás gyorsan inflálódik A megszerzett tudás gyorsan inflálódik Az élethossziglani tanulás kényszerré válik a felnőttek számára Az élethossziglani tanulás kényszerré válik a felnőttek számára A tudástőke mellett felértékelődik a társadalmi tőke is A tudástőke mellett felértékelődik a társadalmi tőke is

5 A hagyományos iskolai oktatómunka válsága „Szökésben lévő” tudásterületek (nyelv, informatika) „Szökésben lévő” tudásterületek (nyelv, informatika) Feljövőben lévő műveltségterületek (pl. gazdaság, menedzsment, kommunikáció) Feljövőben lévő műveltségterületek (pl. gazdaság, menedzsment, kommunikáció) Új kulturális elemek (kép, Internet, spirituális kultúra, piaci ifjúsági kultúra) Új kulturális elemek (kép, Internet, spirituális kultúra, piaci ifjúsági kultúra) Tanulói motiválatlanság és tanári tanácstalanság Tanulói motiválatlanság és tanári tanácstalanság „A fontos dolgok az iskolán kívül történnek?” „A fontos dolgok az iskolán kívül történnek?”

6 Az iskola jövője: OECD forgatókönyvek I. 1. Marad a status quo: tanterv és technikai fejlesztés 2. Az iskola közösségi központ: a kulturális és szociális funkciók erősödnek 3. Tanulásszervező iskola: innovatív és hatékony tanulásszervezés, verseny, egyenlőtlenségek OECD 2000, Schooling for tomorow

7 Az iskola jövője: OECD forgatókönyvek II. 4. Piaci verseny: sikeresek és leszakadók, nemzetközi részvétel 5. Hálózati kommunikáció és tanulás: a kompetenciák nemzetközi elismerése, IKT erősödik, nő az egyenlőtlenség OECD 2000, Schooling for tomorrow

8 A tanulás környezetének változása (Aalst, 1998) Tanulás többféle helyen, többféle helyzetben történik Tanulás többféle helyen, többféle helyzetben történik Az IKT egyre fontosabb eleme lesz a tanulási helyzeteknek Az IKT egyre fontosabb eleme lesz a tanulási helyzeteknek A tanulás hálózatokban és csoportokban történik A tanulás hálózatokban és csoportokban történik Az önálló tanulói tervezés és döntéshozatal felértékelődik Az önálló tanulói tervezés és döntéshozatal felértékelődik Fontossá válik a csoportteljesítmény Fontossá válik a csoportteljesítmény

9 A modern képzés négy pillére Az egyéni élettapasztalat is beépül Az egyéni élettapasztalat is beépül A tananyag értelme, haszna világos A tananyag értelme, haszna világos A tanulásszervezés rugalmas, átterkinthető és egyéni (választást is tartalmaz) A tanulásszervezés rugalmas, átterkinthető és egyéni (választást is tartalmaz) Az értékelés személyes és folyamatos Az értékelés személyes és folyamatos

10 A modern tanulási környezet jellemzői I. Diagnózis a képzés elején (hozzáadott érték kimutatása) Diagnózis a képzés elején (hozzáadott érték kimutatása) A curriculum szerkezete és tartalma tanulóbarát (modulok, ismétlő szakaszok, önellenőrzés, gyakorlatok) A curriculum szerkezete és tartalma tanulóbarát (modulok, ismétlő szakaszok, önellenőrzés, gyakorlatok) Tréningmódszerek (csoportmunka, egyéni munka, projektek, problémamegoldás) is megjelennek Tréningmódszerek (csoportmunka, egyéni munka, projektek, problémamegoldás) is megjelennek

11 A modern tanulási környezet jellemzői II. Fejlett tanulástámogató rendszerek (tutoálás, felzárkóztatás, tehetséggondozás, egyéni feladatok) Fejlett tanulástámogató rendszerek (tutoálás, felzárkóztatás, tehetséggondozás, egyéni feladatok) Egyéni értékelés Egyéni értékelés Kompetrenciafejlesztő modulok Kompetrenciafejlesztő modulok Munkaerőpiaci átmenet biztosítása Munkaerőpiaci átmenet biztosítása


Letölteni ppt "Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007."

Hasonló előadás


Google Hirdetések