Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A közösségi közlekedési szolgáltatások fejlesztése Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A közösségi közlekedési szolgáltatások fejlesztése Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya."— Előadás másolata:

1 A közösségi közlekedési szolgáltatások fejlesztése Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest, április 24.

2 2 A közösségi közlekedés kormányzati szempontrendszere Intézmény- rendszer Menetrend - hálózat Tarifa - finanszírozás Kormányprogram Új Széchenyi Terv Széll Kálmán Terv Közösségi közlekedés szakpolitika Közösségi közlekedés szakpolitika Szabályozási keretrendszer Közlekedési Stratégia felülvizsgálata Fejlesztési projektek

3 3 Közösségi közlekedés fejlesztési jövőképe - TÉMAKÖRÖK 2. Közlekedésszervezési szint jövőképe 5. Fejlesztési elképzelések 3. Szervezeti modell 4. Működési modell 1. Közösségi közlekedés stratégiai keretei

4 4 2. Közlekedésszervezési szint jövőképe 5. Fejlesztési elképzelések 3. Szervezeti modell 4. Működési modell 1. Közösségi közlekedés stratégiai keretei

5 5 Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) • a időszakra vonatkozó EKFS felülvizsgálata • közép- (2020), hosszú (2030) és nagytávra (2050) szól, • összközlekedési szemléletben készül, • modellezés alapján határozza meg az ország közlekedési koncepción alapuló jövőbeli stratégiáját, • A közötti programozási időszak megalapozása • finanszírozása EU-s forrásból történik… Céldátum: április 30.

6 6 2. Közlekedésszervezési szint jövőképe 5. Fejlesztési elképzelések 3. Szervezeti modell 4. Működési modell 1. Közösségi közlekedés stratégiai keretei

7 7 A közösségi közlekedés közforrásokból történő finanszírozása

8 8 I. Közlekedés-szervezési szint: 1. Új jogszabályi keretek: Személyszállítási törvény – július 1.  Komplex jogszabály, szakmai, finanszírozási és versenyképességi szabályokat magában foglalja  Homogén, konzisztens és kiszámítható szabályozási környezet 2. Piaci modell (összhangban a 1370/2007/EK rendelettel):  Vasút: 10 éves közszolgáltatási szerződés közvetlen odaítéléssel január 1-jétől  Közúti személyszállítás: a közszolgáltatási szerződések versenyeztetéssel történő odaítélése január 1-jétől

9 9 2. Közlekedésszervezési szint jövőképe 5. Fejlesztési elképzelések 3. Szervezeti modell 4. Működési modell 1. Közösségi közlekedés stratégiai keretei

10 10 MÁV Zrt. GÉPÉSZETTRAKCIÓMÁV START Szakmai irányítás, tulajdonosi joggyakorlás – jelenlegi helyzet Tulajdonos GySEV Zrt. Közszolgáltatási szerződés További társaságok NFM Közszolgáltatási szerződés 4 magánfuvarozó Helyi szolgáltatók + Komp és rév Tulajdonos 100 feletti db települési önkormányzat Pálya szerződés 24 Volán társaság MNV Zrt.

11 11 1. Teljeskörű piacfelügyelet a vasúti és autóbuszos menetrend szerinti közlekedésben (piafelügyelet és utasjogvédelem) 2. A közlekedési szolgáltatók szervezeti korszerűsítése méretgazdaságos, de még versenyképes társasági kereteinek kialakítása –hatékonyságnövelés –szolgáltatási szint emelése  A közúti személyszállításban: felkészülés a szabályozott versenyre, regionális összevonás  A vasúti személyszállításban: felkészülés a 10 éves közszolgáltatási szerződés megkötésére, valamint a pályaműködtetés és személyszállítási tevékenység szétválasztására Intézményrendszer szintje

12 12 2. Közlekedésszervezési szint jövőképe 5. Fejlesztési elképzelések 3. Szervezeti modell 4. Működési modell 1. Közösségi közlekedés stratégiai keretei

13 13 Menetrend – hálózat Vasúti közlekedés:  Jelenlegi hálózatok és kapacitás fenntartása (7700 km)  prioritás az elővárosi és távolsági közlekedésben Közúti személyszállítás:  ráhordó/elhordó funkciók, kapacitás-kiegészítés,  meghatározó szerep a regionális közlekedésben, alapellátás Városi elővárosi közlekedés:  Integrált közlekedési rendszerek  Hálózatok, menetrendek összehangolása A vasút prioritása, alágazatok összehangolása

14 14 Tarifa-rendszerek  korszerű árképzési rendszer,  az egyéni közlekedéssel szemben versenyképest árak,  regionális/országos/elővárosi tarifarendszerek kialakítása,  felárak, mint a munkamegosztást befolyásoló eszköz  átjárhatóság, átláthatóság, ITS

15 15 Finanszírozás Többcsatornás, egységes elvek mentén működő finanszírozás Helyközi finanszírozás Helyi finanszírozás A működési finanszírozás és a szociális funkciók szétválasztása Legalább 3 éves pénzügyi kötelezettségvállalás tervezhetőség Közszolgáltatási szerződéses keretrendszer  Középtávú fejlesztési lehetőségek,  szolgáltatói likviditás,  pénzpiaci költségek mérséklése Költségtérítési rendszer Szociális és üzletpolitikai kedvezménye Szolgáltatás Pályaműködtetés

16 16 2. Közlekedésszervezési szint jövőképe 5. Fejlesztési elképzelések 3. Szervezeti modell 4. Működési modell 1. Közösségi közlekedés stratégiai keretei

17 17 Fejlesztési prioritások  menetrend alapú hálózati fejlesztések,  hálózati szük-keresztmetszetek megszűntetése,  gördülőállomány fejlesztés (vasúti és autóbuszos)  elektronikus jegyrendszer,  elektronikus utastájékoztatási rendszerek menetrendi keresők és adatbázisok létrehozása (ITS),  egyenlő esélyű hozzáférés  Intermodalitás előmozdítása

18 18 A jelenlegi járműhelyzet a MÁV-START Zrt.nél Aktuális helyzet  MÁV-START 2712 db személyszállító járművel rendelkezik  420 motorvonat és motorkocsi  2292 személykocsi  Az átlagéletkor 33 év  MÁV-TRAKCIÓ 694 db mozdonnyal végzi feladatait  35 db korszerű villamos mozdony  659 db egyéb, zömmel elavult mozdony A járműflotta ¾ része 30 évnél idősebb

19 19 Motorvonat beszerzés EU forrásokból KÖZOP 5. prioritás: Tömegközlekedés fejlesztése a városokban és az elővárosi területeken 42 db villamos motorvonat beszerzése, minimum 200 ülőhellyel egységenként •A motorvonatok beszerzési értéke: 68 mrd Ft •A projekt kezdete: •Tervezett befejezés: •Beszállítói szerződés és támogatási szerződés megkötésre került

20 20 Járműfejlesztési elképzelések (vasút) Beszerzések:  Elővárosi villamos motorvonat-beszerzés (200 ülőhely, 42 db, folyamatban)  További elővárosi, nagykapacitású motorvonatok beszerzése (300 ülőhely, 50 db) Saját gyártás:  IC+ kocsik gyártása (2 db prototípus folyamatban, 300 db távlatilag)  Regionális dízel motorvonatok gyártása Felújítás, komfort-javítás:  Nemzetközi forgalmú kocsik felújítása  CAF kocsik felújítása (70 db)  Éjszakai kocsik kialakítása más funkciójú kocsikból (5+6 db)  Halberstadti kocsik korszerűsítése (klíma, tárcsafék, WC, ajtó, utastájékoztatás, 300 db)  Kisebb komfortjavító felújítások (elővárosi és távolsági kocsik, motorvonatok) Egyéb:  ETCS beépítése mozdonyokba, motorvonatokba

21 21 Szolgáltatásfejlesztések 1.  pályafejlesztések kihasználása  menetidőcsökkentés  járatszámnövelés  InterCity-hálózat bővítés Ősztől Veszprém -20 perc, csúcsidei sűrítések Ősztől Zalaegerszegre új InterCityk új pálya (2013) új pálya (2010) Budapest–Eger új InterCity vonatok Gyorsabb menetvonal: a menetidő 1 8 percet csökkent (két óránként, a vonatok sűrűsége nem változik) pályakorszerűsítés (2012-től) Budapest–Lajosmizse új, órás ütemes menetrend egész nap, vonatok menetideje egyik irányban 22 perccel csökken! (Eddig a csúcsiránnyal szembe közlekedő vonatok menetideje 22 perccel hosszabb volt) Budapest–Békéscsaba Kiszámítható, óránkénti közlekedés, több IC, minden órában pótjegymentes eljutás is Tatabánya–Oroszlány óránként ütemesen. (eddig csúcsidőn kívül csak kétóránként járt) Nyártól a Balaton északi partjára új menetrendszerkezet, menetidőcsökkenés új pálya ( 2008 )

22 22 Lassújelmentesítés vagy pályasebességemelés versenyképesség-növelés / szűk keresztmetszet feloldás céljából Szombathely Szolgáltatásfejlesztés 2. Kecskemét Szeged Miskolc Nyíregyháza Debrecen Békéscsaba Szekszárd Salgótarján Eger Pécs Kaposvár Veszprém Tatabánya Győr Zalaegerszeg Nagykanizsa Szolnok Villamosítás versenyképesség-növelés / szűk keresztmetszet feloldás céljából Székesfehérvár Budapest Kétvágányúsítás vagy kapacitásbővítés versenyképesség-növelés / szűk keresztmetszet feloldás céljából Zalaegerszeg: -30 perc Veszprém -10 perc Pécs: óránként ütemesen InterCity -15 perc Balaton déli partja: -15 perc Csökkenő zavarérzékenység Szeged -15 perc Gyula: közvetlen budapesti intercityk -10 perc Észak-Erdély, Székelyföld: Több magyarországi és romániai fejlesztés eredményeképpen több órát csökkenő menetidő Debrecen, Nyíregyháza: -30 perc Sátoraljaújhely, Sárospatak: -40 perc Közvetlen InterCity Eger: InterCity óránként, Eger- Felsőváros bekapcsolása, -5 perc Budapest előváros: növekvő pályakapacitás, zavarérzékenység- csökkentés Kaposvár: közvetlen InterCityk kétóránként -15 perc

23 23 Helyközi autóbuszos személyszállítás járműrekonstrukciós program:  6000 db helyközi autóbusz,  10 éves leírási időszak,  11,5 év átlagéletkor,  Műszaki és környezetvédelmi szempontok  évi db autóbusz pótlása,  Hazai és EU források bevonásának vizsgálata

24 24 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "A közösségi közlekedési szolgáltatások fejlesztése Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya."

Hasonló előadás


Google Hirdetések