Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Dr. Csepi Lajos Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium Budapest, 2009. április14. Európai uniós programok szerepe a magyar közlekedéspolitika.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Dr. Csepi Lajos Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium Budapest, 2009. április14. Európai uniós programok szerepe a magyar közlekedéspolitika."— Előadás másolata:

1 1 Dr. Csepi Lajos Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium Budapest, április14. Európai uniós programok szerepe a magyar közlekedéspolitika megvalósításában

2 2 Szállítási teljesítmények megoszlása közlekedési módonként M tkm

3 3 A közúti forgalom alakulása

4 4 KIHÍVÁSOK A KÖZLEKEDÉSI KORMÁNYZAT VÁLASZAI GAZDASÁGI SZERKEZETVÁLTÁS : KÖZLEKEDÉSPOLITIKAI KONCEPCIÓ EU CSATLAKOZÁSRA FELKÉSZÜLÉS KÖZLEKEDÉSPOLITIKAI KONCEPCIÓ EU INTEGRÁCIÓ MEGVALÓSÍTÁSA EGYSÉGES KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉSI STRATÉGIA

5 5 Közlekedési fejlesztési források •EU-s források –ÚMFT (KözOP, ROP) –Kisebb alapok (pl. TEN-T, ETE) •Az alacsony támogatási arány miatt elsősorban előkészítésre •Költségvetés –Gyorsforgalmi úthálózat fejlesztési költségvetési sor –Útpénztár (2009-ben csak üzemeltetés, rutinfenntartás!) •Hitel, PPP –EIB hitel –PPP autópályák

6 6 Közlekedési Infrastruktúra Fejlesztés I. Közlekedési Operatív Program (1004/2007 /I.30./ Kormányhatározat) •Az ország és a régióközpontok nemzetközi közúti elérhetőségének javítása –TEN-T közúti fejlesztések •Az ország és a régióközpontok nemzetközi vasúti és vízi elérhetőségének javítása –TEN-T vasúti fejlesztések –Dunai vízi út fejlesztése •Térségi elérhetőség javítása –Nem TEN-T gyorsforgalmi közúthálózat fejlesztése –Főutak 11,5 t megerősítése –Országos főutak mentén lévő kerékpárutak •Közlekedési módok összekapcsolása, gazdasági központok intermodalitásának és közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése –Intermodális logisztikai központok külső közlekedési kapcsolatának fejlesztése –Regionális repülőterek külső közlekedési kapcsolatának fejlesztése •Városi és agglomerációs közösségi közlekedés fejlesztése –Városi kötöttpályás közlekedés fejlesztése (villamos, metró) –Elővárosi vasúti közlekedés fejlesztése

7 7 Közlekedési Operatív Program

8 8

9 9

10 10

11 11 Az országos közúthálózat közötti időszak fejlesztési és rekonstrukciós feladatai

12 12

13 13 Közlekedési Operatív Program vasútfejlesztés

14 14

15 15 Problémák az EU-s támogatások kapcsán: •az intézményrendszer és az eljárások túlszabályozottak •egymást ismétlő vagy párhuzamos folyamatok és szereplők •a projektek előkészítése bonyolult – rendszerében és a döntési pontokban egyaránt, mely az érdemi munkától vonja el a figyelmet •engedélyezési anomáliák •előkészítések finanszírozási problémái, pl. a évi Útpénztár teljes beszűkülése •nem eldöntött, ki a projekt gazda – a beruházó-e, vagy a KSZ? •a valós környezetet kizáró közbeszerzési eljárások (minőségbiztosítás rendszere, pótmunkák) •a pénzlehívások lassúak, a felelősség elvész a rendszerben •a késedelemből fakadó anyagi helytállás felelőssége a hazai forrásokat csökkenti •régóta húzódó pénzügyi szabályozási problémák /pl. vagyonátadások, ÁFA-jogállás következményei/

16 16 Igény a további gyorsításra – javaslatok: •Egycsatornás jóváhagyási folyamat a Kormányhatározatban már nevesített és jóváhagyott projektekre, Bíráló Bizottság megszüntetése; •A tervzsűri intézményesítése (a műszaki kérdések ne a célegyenesben okozzanak problémát) •Minőségbiztosítási rendszer egyszerűsítése •Az intézményrendszerben kevesebb, de hatékonyabb (a jelenlegi ex-ante helyett ex-post) ellenőrzési szint a projektvezetés, közbeszerzés, pénzügy, stb. vonalon egyaránt; •Egyértelmű feladat és felelősség leosztás az intézményrendszerben, tisztázva kinek mi a jogosítványa és a felelőssége; •Egyes nagyobb összegű számlák kifizetésének azonnali lehívása az EU felé; •Intézményrendszer stabilitása kulcs kérdés.

17 17 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "1 Dr. Csepi Lajos Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium Budapest, 2009. április14. Európai uniós programok szerepe a magyar közlekedéspolitika."

Hasonló előadás


Google Hirdetések