Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések Dr. Kerékgyártó János, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztály.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések Dr. Kerékgyártó János, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztály."— Előadás másolata:

1 Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések Dr. Kerékgyártó János, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztály Budapest október 2.

2 2 A közösségi közlekedés kormányzati szempontrendszere Intézmény- rendszer Menetrend - hálózat Tarifa - finanszírozás Kormányprogram Új Széchenyi Terv Széll Kálmán Terv Közösségi közlekedés szakpolitika Közösségi közlekedés szakpolitika Szabályozási keretrendszer Közlekedési Stratégia felülvizsgálata Fejlesztési projektek

3 3 A magyar vasúthálózat fejlesztését az egyeztetés alatt lévő Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) részeként kidolgozott Országos Vasútfejlesztési Koncepció (OVK) foglalja össze Az OVK célja: •a magyar összközlekedési rendszerbe integrált nagy távlatú vasúti koncepció kidolgozása, •a nagytávú koncepció megvalósítását szolgáló vasútfejlesztési projektek és prioritási sorrendjük meghatározása, •a EU tervezési időszak vasúti projektjeinek stratégiai megalapozása, és elő-megvalósíthatósági tanulmány szintű előkészítése Ütemezése, időhorizontja az NKS készítésével és az EU Fehér Könyvvel összhangban: Közép táv:2014 – 2020 Hosszú táv:2021 – 2027/2030 Nagy táv:2030 – 2050 I. Stratégiai háttér

4 4 Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program közötti programozási ciklus NKS, OVK Határidő: december 31.

5 5 Az OVK előkészítés keretében felmérésre kerültek a vasútfejlesztési igények, a várható vasúti nagyprojektek köre Cél: A TEN-T alaphálózat fejlesztése, illeszkedve a már elkészült és megvalósítás alatti beruházásokhoz TEN-T hálózat teljes rekonstrukció forrásigénye > 3200 mdFt IKOP várható forráslehetősége vasúti projektekre mdFt Forráshiány kezelése: Fejlesztések priorizálásával Pályarehabilitációs projektek indításával

6 6 1. A használat arányos útdíj bevezetésének hatása a vasúti árufuvarozásra II. Külső szabályozási környezet változása

7 7 2. Új törvényi keretrendszer a személyszállításnak 1. Új jogszabályi keretek: Személyszállítási törvény – július 1.  Komplex jogszabály, szakmai, finanszírozási és versenyképességi szabályokat magában foglalja  Homogén, konzisztens és kiszámítható szabályozási környezet 2. Piaci modell (összhangban a 1370/2007/EK rendelettel):  Vasút: 10 éves közszolgáltatási szerződés közvetlen odaítéléssel január 1-jétől  Közúti személyszállítás: a közszolgáltatási szerződések versenyeztetéssel történő odaítélése január 1-jétől

8 éves vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződés kötése a MÁV-START Zrt-vel és a GYSEV Zrt-vel • Jogi kereteit az új személyszállítási törvény és az EU 1370/2007/EK rendelete adja. • A szerződések megkötését közel 1 éves előkészítő munka előzte meg. • Pályáztatás nélkül, közvetlen odaítéléssel kerültek megkötésre, megerősítve ezzel a nemzeti vasútvállalatok piaci helyzetét, és biztosítva a vasúti személyszállítási közszolgáltatások zavartalan nyújtását. • Az EU és a személyszállítási törvény elvárásainak megfelelő hosszú távú közszolgáltatási szerződések. • Mind a megrendelői, mind a szolgáltatói oldalnak egy kiszámíthatóbb, előre tervezhetőbb keretet teremt, a munkahelyek megtartását, stabilitását segítik elő, továbbá mind a vasúti szakma, mind a vasutas társadalom társadalmi megbecsülését erősítik. • E két szerződés feltétele volt annak, hogy a két szolgáltató EU-s finanszírozásból összesen 48 motorvonatot üzembe tudjon helyezni. • Lehetőséget teremt továbbá arra is, hogy a közötti időszakban minél nagyobb mértékben kerüljön sor a fejlesztési források felhasználására. 8

9 9 1. A közlekedési szolgáltatók szervezeti korszerűsítése méretgazdaságos, de még versenyképes társasági kereteinek kialakítása –hatékonyságnövelés –szolgáltatási szint emelése  A közúti személyszállításban: felkészülés a szabályozott versenyre, regionális összevonás  A vasúti személyszállításban: felkészülés a 10 éves közszolgáltatási szerződés műk, valamint a pályaműködtetés és személyszállítási tevékenység szétválasztására III. Közösségi közlekedés átalakítása

10 10 2. Menetrend – hálózat Vasúti közlekedés:  Jelenlegi hálózatok és kapacitás fenntartása (7700 km)  prioritás az elővárosi és távolsági közlekedésben Közúti személyszállítás:  ráhordó/elhordó funkciók, kapacitás-kiegészítés,  meghatározó szerep a regionális közlekedésben, alapellátás Városi elővárosi közlekedés:  Integrált közlekedési rendszerek  Hálózatok, menetrendek összehangolása A vasút prioritása, alágazatok összehangolása

11 11 3. Tarifa-rendszerek  korszerű árképzési rendszer,  az egyéni közlekedéssel szemben versenyképest árak,  regionális/országos/elővárosi tarifarendszerek kialakítása,  felárak, mint a munkamegosztást befolyásoló eszköz  átjárhatóság, átláthatóság, ITS

12 12 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!


Letölteni ppt "Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések Dr. Kerékgyártó János, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztály."

Hasonló előadás


Google Hirdetések