Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Előadó: Kozák Tamás MÁV-START Zrt. nemzetközi kapcsolata, menetrend és tarifapolitikája Dr. Kormányos László marketing és fejlesztési vezető VII. Határok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Előadó: Kozák Tamás MÁV-START Zrt. nemzetközi kapcsolata, menetrend és tarifapolitikája Dr. Kormányos László marketing és fejlesztési vezető VII. Határok."— Előadás másolata:

1 Előadó: Kozák Tamás MÁV-START Zrt. nemzetközi kapcsolata, menetrend és tarifapolitikája Dr. Kormányos László marketing és fejlesztési vezető VII. Határok nélküli partnerség konferencia, Salgótarján Közlekedéstudományi Egyesület október 4.

2 Piacnyitás a vasúti szektorban 2001/16 (EK) irányelv: interoperábilitás (nemzeti vasúthálózatok összekapcsolása) Második Vasúti infrastruktúra csomag (2004) - Nemzetközi árufuvarozási piacok verseny előtti megnyitása 2006-tól – Mo. derogáció, kabotázs bevezetése 2008-tól - Irányelv a biztonsági tanúsítványról – 2001/14 EK módosítása - 96/48 EK és a 2001/16 EK módosítása – összehangolás - Európai Vasúti ügynökség felállítása Harmadik vasúti csomag ( ) - a nemzetközi személyszállítás liberalizációja, - az utasjogok a nemzetközi forgalomban, - az árutovábbítás minőségi minimumkövetelményei, - a mozdonyvezetők egységes engedélye. Negyedik vasúti csomag - Belföldi személyszállítási piac megnyitása (közszolgáltatási szerződés időtartama, EB javaslat: 2019-től, EP döntésre vár).

3 A MÁV-START Zrt. közszolgáltatási szerződése  A közszolgáltatás alapja, feltételei • Megrendelő (Állam-képviseletében NFM) megbízza Szolgáltatót (MÁV-START Zrt.) a közszolgáltatási menetrend szerinti vasúti személyszállítás ellátásával. • Szerződés időtartama 10 év (2014-től) • A szerződés rögzíti a szolgáltató kizárólagos jogát vasúti személyszállítás ellátására. Szűk körben ugyan, de meghatározza ezen jog korlátozási lehetőségét is.  Adatszolgáltatási kötelezettségek • Rendszeres beszámolás • Naturáliák • Pénzügyi teljesítmények  Fő Minőségi Paraméterek •Tisztaság •Pontosság •Utastájékoztatás Cél: a szolgáltatás színvonalának emelése

4 Teljesítmények alakulása és évben, a terv értékei 2013-ra Megnevezés2011. év2012. év2013. terv Utasfő (összesen, millió utasfő)142,1142,2149,2 Utasfő (fizető, millió utasfő)110,5110,6117,6 Utaskilométer (összesen, millió ukm) Utaskilométer (fizető, millió ukm) Átlagos utazási távolság (belföldi, km)51,951,252,1 Menetdíjbevétel összesen (MFt) Szoc.pol. men.tám. (MFt)

5 5 Hazai vasúthálózat - személyszállítás

6 Elővárosi fejlesztések 42 új villamos motorvonat 2014-től Felújított „Fecske” vonatok elővárosi forgalomban 2013-tól Viszonylatjelölés pilot projekt és komplex menetrendfejlesztés a Budapest- Székesfehérvár (30a) vonalon Órás ütem, célzott infrastruktúrafejlesztés Lajosmizse felé és korszerű vonatok Budapest-Esztergom vasútvonal (jármű, pályarekonstrukció, villamosítás, szakaszos kétvágányúsítás) Vác állomás komplex rekonstrukciója, Vác-Verőce közötti második vágány helyreállítása Fedélzeti utastájékoztatás, WiFi További 50 nagykapacitású villamos motorvonat

7 Fejlesztések a távolsági forgalomban Komfortjavítás, WiFi több száz járművön Észak-Balaton komplex menetrendfejlesztés, differenciált szolgáltatások Békéscsaba felé IC kínálatbővítés Egerbe InterCity kétóránként IC+ kocsik beszerzése vonal Veszprém, Zalaegerszeg fővárosi kapcsolatának javítása, IC Zalaegerszegre 2014-től 3 nagy- és 8 közepes befogadóképességű kerékpárszállító kocsi üzembe állítása folyamatosan

8 8 8 Balaton északi part …45 perc, InterCity kocsival Kelenföld Székesfehérvár Kőbánya-Kispest Debrecen, Szolnok Budapest-Déli Szombathely, Sopron Balatonakarattya Balatonkenese-Üdülőtelep BalatonkeneseBalatonfűzfőBadacsonyBadacsonylábdihegyBalatonalmádiBalatonrendesBadacsonyörsKáptalanfüredAlsóörsCsopakÁbrahámhegy Badacsonytördemic-Szigliget Badacsonytomaj Nemesgulács-Kisapáti Tapolca Balatonakali-DörgicseZánkafürdőAszófőBalatonudvariÖrvényesZánka-KöveskálFövenyesBalatonszepezdSzepezdfürdőBalatonarács Balatonfüred Révfülöp -18…35 perc, dupla sűrűség, Desiro

9 Lassújelmentesítés vagy pályasebességemelés versenyképesség- növelés / szűk keresztmetszet feloldás céljából Szombathely Infrastruktúrafejlesztési javaslatok Kecskemét Szeged Miskolc Nyíregyháza Debrecen Békéscsaba Szekszárd Salgótarján Eger Pécs Kaposvár Veszprém Tatabánya Győr Zalaegerszeg Nagykanizsa Szolnok Villamosítás versenyképesség-növelés / szűk keresztmetszet feloldás céljából Székesfehérvár Budapest Kétvágányúsítás vagy kapacitásbővítés versenyképesség-növelés / szűk keresztmetszet feloldás céljából Zalaegerszeg: -30 perc, IC vonatok Veszprém -5 perc, sűrűbb eljutás Pécs: óránként ütemesen InterCity ütemesen: -15 perc Balaton déli partja: -15 perc Csökkenő zavarérzékenység Szeged -15 perc Gyula: közvetlen budapesti intercityk -10 perc Észak-Erdély, Székelyföld: Több magyarországi és romániai fejlesztés eredményeképpen több órát csökkenő menetidő Debrecen, Nyíregyháza: -30 perc Sátoraljaújhely, Sárospatak: -40 perc Közvetlen InterCity Eger: InterCity óránként, Eger- Felsőváros bekapcsolása, -5 perc Budapest előváros: növekvő pályakapacitás, zavarérzékenység- csökkentés Kaposvár: közvetlen InterCityk kétóránként -15 perc

10 10 Nemzetközi összeköttetések

11 Nemzetközi fizető teljesítmények alakulása

12 12 Nemzetközi utasfőadatok országonkénti bontásban Nemzetközi kiemelt célpontok: Ausztria, Németország. Nemzetközi bevételeink szempontjából kiemelt térségek: Ausztria, Németország, Szlovákia, Románia, Csehország Éjszakai vonatok, közvetlen kocsik: Ausztria, Németország, Csehország, Lengyelország, Szlovákia, Horvátország, Svájc, Ukrajna, Oroszország, Szlovénia, Bulgária, Szerbia. CÉL: MÁV-START Zrt. a Kárpát-medence vasútja, határmenti rendszerek fejlesztése

13 Nemzetközi utasforgalom megoszlása

14 14 Vonzó árak, rugalmas ajánlatok

15 InterCity jellegű ütemes határokon átnyúló forgalom Interregionális ütemes határokon átnyúló forgalom Egyéb éjszakai vagy nappali eljutás Kárpát-medencén kívüli kapcsolat Bécs Prága Besztercebánya Poprád Zólyom Fülek Kassa Érsekújvár Pozsony Dunaszerdahely Muraszombat Zágráb Ljubljana Fiume Eszék Szarajevó Belgrád Újvidék Szabadka Temesvár Arad Nagyszeben Brassó Bukarest Sepsi- szent- györgy Csíkszereda Segesvár Marosvásárhely Kolozsvár Nagybánya Rozsnyó Nagyvárad Debrecen Záhony Békéscsaba SzegedBaja Pécs Kaposvár Hatvan Komárom Győr Miskolc Zalaegerszeg MÁV-START nemzetközi vízió Berlin Varsó München Köln, Frankfurt, Zürich Split Moszkva Velence, Róma Graz Szombathely Szófia, Isztambul

16 Menetidő Vasúton 3 óra 2 perc  közúton 2 óra 18 perc Vonatkövetési sűrűség (frekvencia) Jelenleg kétóránként  átlagos eljutási idő: 4 óra 2 perc Csúcsidőben kapacitás problémák jelenleg Versenyképesség, szolgáltatásfejlesztés Évi átlagosan 20%-ot növekvő utasszám  Két év múlva súlyos kapacitás problémák Tervezett fejlesztés: •Railjet-vonatok: Bécsig 42 perc, Münchenig 50 perc menetidőcsökkentés •Budapest-Bécs órákénti eljutás railjet és START EC vonatokkal

17 Nemzetközi járműfejlesztések Távolsági minőségi járművek (CAF, IC+) design, kényelmi elemek, funkcionalitás elavult funkciók racionalizálása (étkező, poggyász) akadálymentesség, konnektorok, kijelzők piacképesség megőrzése (utasok, társvasutak felé) Gyermekbarát és kerékpáros igények kielégítése Éjszakai kocsik jobb helykihasználás jobb szolgáltatás optimális kínálat-összetétel háló- és fekvőkocsik komfortjavítása, átalakítása

18 Nemzetközi vasúti személyszállítás Kedvezményes ajánlatok bővítése, online jegyvásárlás Menetrendi fejlesztések: Pozsony felé kétórás ütem 2013-tól Bukarestbe nappali közvetlen vonat 2013-tól Varsóba közvetlen nappali vonat 2013-tól Horvátország és Szlovénia felé a korábbi kínálat visszaállítása. További hálózatfejlesztések: Nyugat: Olaszország (Velence) Németország (Dortmund) Dél: Szarajevó, Szófia, Isztambul Kelet: Románia, Ukrajna, Oroszország Határmenti regionális rendszerek

19 Határmenti régiók problémái – középpontban: Szlovákia A vasút regionális szerepének változása Munkaerő-piaci integráció és munkaerő mobilitás hiánya Gazdasági aktivitás és a határátlépés összefüggései Határokon átnyúló, integrált közszolgáltatás hiánya Menetrendi és műszaki kérdések Tarifapolitikai és költségfedezeti kihívások, adminisztratív korlátok Megoldási lehetőségek, megvalósítás feltételei

20 További lehetséges fejlesztési irányok Győr–Pozsony között kétóránkénti ütemes közlekedés személyvonatok meghosszabbításaként Budapest–Párkány óránként Budapest–Vác–Szob zónázó vonatok meghosszabbításával (–Érsekújvárra elegendő a jelenlegi kétóránkénti EC kínálat) Kassa felé órás ütemes menetrend Füzesabony–Hidasnémeti személyvonatok meghosszabbításával – feltétele: kétáramnemű motorvonatok beszerzése Kiemelt potenciál (napi ingázás): Komárom–Érsekújvár(–Nyitra) irányában ütemesen

21 Eredményes együttműködés – román-magyar régiókon átívelő összefogás A projekt célja határon átnyúló kapcsolatok integrált fejlesztése menetrendfejlesztés, járműberuházások  uniós források felhasználása menetrend alapú infrastruktúra fejlesztés  célzott beavatkozási pontok a pályahálózaton Eszközök közlekedési hálózat (nyugat-keleti/észak-déli gerincviszonylatok) közös tarifarendszer egységes járműállomány munkacsoport a koncepció részletes kidolgozására A projekt eddigi eredményei menetrendi koncepció összeállítása előzetes járműspecifikáció elkészítése vezetői szintű elhatározás a projekt megvalósítására javasoltuk a projekt Nemzeti Közlekedési Stratégiába illesztését 21

22 Eredményes együttműködések – román-magyar régiókon átívelő összefogás

23 Nemzetközi példák Saarbahn tram-train (FR-DE) Saarbrucken-Sarreguemines között 1997 óta Vogtlandbahn (DE-CZ) Regionális hálózat Észak-Csehország, Szászország és Észak-Bajorország között TiLo (IT-CH) Regionális hálózat Lombardia és Ticino között GYSEV, ÖBB és MÁV-START (HU-AT) Bécs, Burgenland és Nyugat- Magyarország összefüggő regionális hálózata 23

24 Megoldási lehetőségek, feltételek I. A határokon átnyúló regionális közlekedtetési rendszerek teljes újragondolása szükséges – az alapoktól Belföldi regionális kapcsolatrendszer kiépítése csak kishatárforgalom fenntartása helyett (csatlakozásokkal) Lehetőség: vegyesvállalatok létrehozása az operátorok között Megfelelő járműpark beszerzése – interoperábilitás biztosítása Komoly politikai és közlekedéspolitikai elhatározás szükséges Megfelelő fedezet megteremtése (pályázatok) 24

25 Megoldási lehetőségek, feltételek II. A vonatokat legalább a szomszéd ország első, nagyobb határtelepüléséig kell a vasutaknak közlekedtetni (Fülek illetve Somoskőújfalu) Díjszabás egységesítése: díjszabási határ nem egyezik a határponttal: magyar illetve szlovák jeggyel is közlekedhetnek – díjszabási pontok meghatározása; harmonizált tarifa szükséges Személyzetcsere megszüntetése a határállomásokon (a kizárólag Fülekig/Somoskőújfaluig közlekedő vonatok esetén) Mindkét vasútvállalat közszolgáltatás keretén belül közlekedtethet vonatokat – üzletileg várhatóan nem térül meg. 25

26

27 Köszönöm figyelmüket! Dr. Kormányos László


Letölteni ppt "Előadó: Kozák Tamás MÁV-START Zrt. nemzetközi kapcsolata, menetrend és tarifapolitikája Dr. Kormányos László marketing és fejlesztési vezető VII. Határok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések