Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MÁV-START Zrt. nemzetközi kapcsolata, menetrend és tarifapolitikája

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MÁV-START Zrt. nemzetközi kapcsolata, menetrend és tarifapolitikája"— Előadás másolata:

1 MÁV-START Zrt. nemzetközi kapcsolata, menetrend és tarifapolitikája
Dr. Kormányos László marketing és fejlesztési vezető VII. Határok nélküli partnerség konferencia, Salgótarján Közlekedéstudományi Egyesület 2013. október  4.

2 Piacnyitás a vasúti szektorban
2001/16 (EK) irányelv: interoperábilitás (nemzeti vasúthálózatok összekapcsolása) Második Vasúti infrastruktúra csomag (2004) Nemzetközi árufuvarozási piacok verseny előtti megnyitása 2006-tól – Mo. derogáció, kabotázs bevezetése 2008-tól Irányelv a biztonsági tanúsítványról – 2001/14 EK módosítása 96/48 EK és a 2001/16 EK módosítása – összehangolás Európai Vasúti ügynökség felállítása Harmadik vasúti csomag ( ) a nemzetközi személyszállítás liberalizációja, az utasjogok a nemzetközi forgalomban, az árutovábbítás minőségi minimumkövetelményei, a mozdonyvezetők egységes engedélye. Negyedik vasúti csomag Belföldi személyszállítási piac megnyitása (közszolgáltatási szerződés időtartama, EB javaslat: 2019-től, EP döntésre vár).

3 A MÁV-START Zrt. közszolgáltatási szerződése
A közszolgáltatás alapja, feltételei Megrendelő (Állam-képviseletében NFM) megbízza Szolgáltatót (MÁV-START Zrt.) a közszolgáltatási menetrend szerinti vasúti személyszállítás ellátásával. Szerződés időtartama 10 év (2014-től) A szerződés rögzíti a szolgáltató kizárólagos jogát vasúti személyszállítás ellátására. Szűk körben ugyan, de meghatározza ezen jog korlátozási lehetőségét is. Adatszolgáltatási kötelezettségek Rendszeres beszámolás Naturáliák Pénzügyi teljesítmények Fő Minőségi Paraméterek Tisztaság Pontosság Utastájékoztatás Cél: a szolgáltatás színvonalának emelése

4 Teljesítmények alakulása 2011. és 2012. évben, a terv értékei 2013-ra
Megnevezés 2011. év 2012. év 2013. terv Utasfő (összesen, millió utasfő) 142,1 142,2 149,2 Utasfő (fizető, millió utasfő) 110,5 110,6 117,6 Utaskilométer (összesen, millió ukm) 7 645 7 580 8 067 Utaskilométer (fizető, millió ukm) 5 559 5 619 5 991 Átlagos utazási távolság (belföldi, km) 51,9 51,2 52,1 Menetdíjbevétel összesen (MFt) 42 222 44 390 48 171 Szoc.pol. men.tám. (MFt) 20 870 17 602 19 506 A 2012-es teljesítményt segítő fejlesztések: 2012. január 1-jétől teljes dohányzási tilalom lépett életbe a teljes MÁV hálózat területén. Főbb menetrendi fejlesztések 2011. december 11-től a GYSEV kezelésébe kerültek át a Hegyeshalom – Rajka, a Hegyeshalom – Szombathely, a Szombathely – Zalaszentiván, a Szombathely – Kőszeg és a Körmend - Zalalövő vonalak. A korábban Budapest-Nyugati – Vác között csak munkanapokon közlekedő személyvonatok naponta közlekednek. A 150. sz. Budapest – Kelebia vasútvonalon valamennyi távolsági vonat Kőbánya-Kispest helyett a Bp. Keletiből indul és oda érkezik. E-Ticket 2012. március 1-től módosult az otthon nyomtatott jegyek vásárlási szabálya: lehetővé vált önállóan (kapcsolódó menetjegy váltása nélkül) kerékpárjegyet, élőállatjegyet, illetve felárat vásárolni. 2012. május 10-től lehetséges a teljesárú és teljesárúnak minősülő belföldi jegyek árának kifizetése mobiltelefon egyenlegről. 2012. augusztus 8-tól az internetes jegyvásárlási felület angol és német nyelven is teljes értékűen használható. Menetrendváltástól lehetővé vált az otthon nyomtatott jegyek elektronikus bemutatása a feláras vonatokon. Ez szabályozási módosítást igényelt. 2012. december 20-tól a két, korábban mobilkioszk Komáromban és Vácott üzemel, ezzel 42 állomáson lehet már az interneten vásárolt jegyeket átvenni. Repülőtéri buszjegy bevezetése Balatonfenyvesi kisvasút átvétele 2012. szeptember 1-től a felárrendszer átalakítása (km-alapú pótjegyek) Együttműködés a Forma 1 alkalmából fix összegű térítéssel 2013-ra a fejlesztések révén jelentős növekedést vár a terv a teljesítmények szintjében. Ez azonban meg nem valósuló elemeket (STG összeolvadás) is tartalmaz, illetve nem tartalmazza pl. a gyorsvonati felár miatti utasfő-veszteséget (a felárbevétel pedig nem a menetdíjakban jelenik meg). 4

5 Hazai vasúthálózat - személyszállítás

6 Elővárosi fejlesztések
42 új villamos motorvonat 2014-től Felújított „Fecske” vonatok elővárosi forgalomban 2013-tól Viszonylatjelölés pilot projekt és komplex menetrendfejlesztés a Budapest-Székesfehérvár (30a) vonalon Órás ütem, célzott infrastruktúrafejlesztés Lajosmizse felé és korszerű vonatok Budapest-Esztergom vasútvonal (jármű, pályarekonstrukció, villamosítás, szakaszos kétvágányúsítás) Vác állomás komplex rekonstrukciója, Vác-Verőce közötti második vágány helyreállítása Fedélzeti utastájékoztatás, WiFi További 50 nagykapacitású villamos motorvonat Kulcskérdések: lassújel-mentesítés, pályasebesség-emelés, villamosítás, átépítés, kapacitásbővítés, megállóhely-létesítés. Az elővárosi vasút összességében megfelelő alternatívája az egyéni közlekedésnek. Kiemelkedően magas utasszám a lakosság arányában: 70, 100a vonal. Alacsony pályasebesség, eljutás nem versenyképes: 142 ill. 150 vonal. Folyamatban: 30a és 2. vonal. Tervezzük: 71-es vonal.

7 Fejlesztések a távolsági forgalomban
Komfortjavítás, WiFi több száz járművön Észak-Balaton komplex menetrendfejlesztés, differenciált szolgáltatások Békéscsaba felé IC kínálatbővítés Egerbe InterCity kétóránként IC+ kocsik beszerzése vonal Veszprém, Zalaegerszeg fővárosi kapcsolatának javítása, IC Zalaegerszegre 2014-től 3 nagy- és 8 közepes befogadóképességű kerékpárszállító kocsi üzembe állítása folyamatosan A vasúti távolsági személyszállítás versenyképessége eljutási idő tekintetében kiemelkedően magas Békéscsaba, Szolnok, Székesfehérvár és Szombathely felé. Az egy főre jutó budapesti utazások szoros kapcsolatban vannak a menetrendi kínálattal (Győr, Szolnok, Szeged).

8 Balaton északi part 2013 -15…45 perc, InterCity kocsival
-18…35 perc, dupla sűrűség, Desiro Debrecen, Szolnok Kőbánya-Kispest Balatonkenese-Üdülőtelep Kelenföld Székesfehérvár Balatonakarattya Balatonkenese Balatonfűzfő Balatonalmádi Káptalanfüred Alsóörs Csopak Balatonarács Balatonfüred Aszófő Örvényes Balatonudvari Fövenyes Balatonakali-Dörgicse Zánkafürdő Zánka-Köveskál Balatonszepezd Szepezdfürdő Révfülöp Balatonrendes Ábrahámhegy Badacsonyörs Badacsonytomaj Badacsony Badacsonylábdihegy Badacsonytördemic-Szigliget Nemesgulács-Kisapáti Tapolca Budapest-Déli Szombathely, Sopron 8

9 Sátoraljaújhely, Sárospatak: Debrecen, Nyíregyháza:
Infrastruktúrafejlesztési javaslatok Budapest előváros: növekvő pályakapacitás, zavarérzékenység-csökkentés Eger: InterCity óránként, Eger-Felsőváros bekapcsolása, -5 perc Sátoraljaújhely, Sárospatak: -40 perc Közvetlen InterCity Miskolc Eger Salgótarján Nyíregyháza Debrecen, Nyíregyháza: -30 perc Győr Debrecen Veszprém -5 perc, sűrűbb eljutás Észak-Erdély, Székelyföld: Több magyarországi és romániai fejlesztés eredményeképpen több órát csökkenő menetidő Budapest Szombathely Tatabánya Szolnok Székesfehérvár Veszprém Zalaegerszeg: -30 perc, IC vonatok Kecskemét Békéscsaba Zalaegerszeg Gyula: közvetlen budapesti intercityk -10 perc A távolsági alaphálózat javasolt fejlesztéseit tartalmazza a dia. A paramétereket menetrendalapon határoztuk meg, célként kitűzve, hogy egy órás ütemű követés, és az egyéni közlekedéssel versenyképes menetidő minden megyeszékhely és Budapest kapcsolatában elérhető legyen. A koncepció figyelembe veszi a csatlakozó vonalak lehetséges menetrendjét is, az integrált ütemes menetrend logikája szerint készült. A dián szereplő percadatok óránként közlekedő, az érintett csatlakozási pontokon megálló InterCity vonatok Budapestről számított menetidejét jelzik. Nagykanizsa Balaton déli partja: -15 perc Csökkenő zavarérzékenység Kaposvár Szekszárd Szeged Szeged -15 perc Pécs Villamosítás versenyképesség-növelés / szűk keresztmetszet feloldás céljából Kaposvár: közvetlen InterCityk kétóránként -15 perc Pécs: óránként ütemesen InterCity ütemesen: -15 perc Kétvágányúsítás vagy kapacitásbővítés versenyképesség-növelés / szűk keresztmetszet feloldás céljából Lassújelmentesítés vagy pályasebességemelés versenyképesség-növelés / szűk keresztmetszet feloldás céljából

10 Nemzetközi összeköttetések

11 Nemzetközi fizető teljesítmények alakulása
Menetdíjbevétel alakulása A menetdíj-növekedés volumennövekedést meghaladó növekményének oka elsősorban, hogy a németországi üzleti alapon közlekedő vonatok vállalkozói modellje módosult, a 2011-ben alkalmazott ún. bevétel-felosztási modell helyett (2011-ben a DB-re kerül lekönyvelésre a német szakasz menetdíj bevétele) 2012-ben tisztán vállalkozóivá vált az éjszakai vonatok német szakasza. Új, kedvező árú Fortuna ajánlatok Erdélybe Új ajánlatok Stuttgartba és Hamburgba A bevétel teljesítmények átlagosan 24,5%-al növekedtek, legkiemelkedőbben az ausztriai és németországi utasforgalom teljesített. A németországi bevétel növekedésnek (+105%, 783 MFt) elsődleges oka az üzleti és éjszakai vonatok elszámolási modelljének változása és a jelentős utasfő bővülés. Ausztria esetében +32%-os, 748 MFt volt a menetdíj bevétel növekedése, amely elsősorban a járatok bővülésének és a railjetek egyre növekvő népszerűségének köszönhető. A kiemelt célországok közül a romániai (+2%) és a szerbiai (+6%) utasforgalmi bevételek bővültek legkevésbé.

12 Nemzetközi utasfőadatok országonkénti bontásban
Nemzetközi kiemelt célpontok: Ausztria, Németország. Nemzetközi bevételeink szempontjából kiemelt térségek: Ausztria, Németország, Szlovákia, Románia, Csehország Éjszakai vonatok, közvetlen kocsik: Ausztria, Németország, Csehország, Lengyelország, Szlovákia, Horvátország, Svájc, Ukrajna, Oroszország, Szlovénia, Bulgária, Szerbia. CÉL: MÁV-START Zrt. a Kárpát-medence vasútja, határmenti rendszerek fejlesztése

13 Nemzetközi utasforgalom megoszlása
Ki lehet emelni, hogy sorban állás nélkül a legnépszerűbb útirányokra nemzetközi vasúti jegyet az interneten is meg lehet vásárolni. Az online fizetést követően utasaink a tranzakcióról egy 10 számjegyből álló kódot kapnak, amelyet utazás előtt, akárcsak a repülőtéri automata check-in alkalmával, a 40 helyszínen elérhető kioszkok bármelyikén megadva kapják meg érvényes nemzetközi jegyüket, jegyeiket. A jegyek átvétele így mindössze néhány másodpercébe kerül. Az interneten eladott jegyek aránya az elmúlt években folyamatosan nő. Célunk: az internetes értékesítési csatorna erősítése.

14 Vonzó árak, rugalmas ajánlatok

15 MÁV-START nemzetközi vízió
Berlin Köln, Frankfurt, Zürich Varsó Poprád Prága Besztercebánya Rozsnyó München Kassa Moszkva Bécs Fülek Zólyom Pozsony Záhony Miskolc Érsekújvár Dunaszerdahely Győr Debrecen Nagybánya Komárom Hatvan Graz Szombathely Nagyvárad Zalaegerszeg Marosvásárhely Békéscsaba Kolozsvár Csíkszereda Kaposvár Muraszombat Baja Szeged Arad Sepsi-szent-györgy Ljubljana Segesvár Velence, Róma Pécs Fejlesztendő irányok: Nyugat: Olaszo. (Velence), No. (Dortmund); Dél: Szarajevó, Szófia, Isztambul; Kelet: Románia, Ukrajna, Oroszország és a határmenti rendszerek CÉL: MÁV-START Zrt. a Kárpát-medence vasútja, határmenti rendszerek fejlesztése Zágráb Szabadka Temesvár Brassó Nagyszeben Eszék Szófia, Isztambul Bukarest Újvidék InterCity jellegű ütemes határokon átnyúló forgalom Interregionális ütemes határokon átnyúló forgalom Egyéb éjszakai vagy nappali eljutás Kárpát-medencén kívüli kapcsolat Fiume Split Belgrád Szarajevó

16 Versenyképesség, szolgáltatásfejlesztés
Menetidő Vasúton 3 óra 2 perc  közúton 2 óra 18 perc Vonatkövetési sűrűség (frekvencia) Jelenleg kétóránként  átlagos eljutási idő: 4 óra 2 perc Csúcsidőben kapacitás problémák jelenleg Évi átlagosan 20%-ot növekvő utasszám Két év múlva súlyos kapacitás problémák Tervezett fejlesztés: Railjet-vonatok: Bécsig 42 perc, Münchenig 50 perc menetidőcsökkentés Budapest-Bécs órákénti eljutás railjet és START EC vonatokkal

17 Nemzetközi járműfejlesztések
Távolsági minőségi járművek (CAF, IC+) design, kényelmi elemek, funkcionalitás elavult funkciók racionalizálása (étkező, poggyász) akadálymentesség, konnektorok, kijelzők piacképesség megőrzése (utasok, társvasutak felé) Gyermekbarát és kerékpáros igények kielégítése Éjszakai kocsik jobb helykihasználás jobb szolgáltatás optimális kínálat-összetétel háló- és fekvőkocsik komfortjavítása, átalakítása

18 Nemzetközi vasúti személyszállítás
Kedvezményes ajánlatok bővítése, online jegyvásárlás Menetrendi fejlesztések: Pozsony felé kétórás ütem 2013-tól Bukarestbe nappali közvetlen vonat 2013-tól Varsóba közvetlen nappali vonat 2013-tól Horvátország és Szlovénia felé a korábbi kínálat visszaállítása. További hálózatfejlesztések: Nyugat: Olaszország (Velence) Németország (Dortmund) Dél: Szarajevó, Szófia, Isztambul Kelet: Románia, Ukrajna, Oroszország Határmenti regionális rendszerek Itt még talán meg lehet említeni az étkezőkocsi szolgáltatás visszaszervezését és új alapokra helyezését. CÉL: színvonalas szolgáltatás.

19 Határmenti régiók problémái – középpontban: Szlovákia
A vasút regionális szerepének változása Munkaerő-piaci integráció és munkaerő mobilitás hiánya Gazdasági aktivitás és a határátlépés összefüggései Határokon átnyúló, integrált közszolgáltatás hiánya Menetrendi és műszaki kérdések Tarifapolitikai és költségfedezeti kihívások, adminisztratív korlátok Megoldási lehetőségek, megvalósítás feltételei Gazdasági aktivitás és a határátlépés összefüggései Jelenleg nincs számottevő munkába és iskolába járó forgalom Munkába járás: potenciál alacsony – magas munkanélküliség, beruházások, fejlesztések hiánya az érintett hazai és szlovák régiókban. Iskolába járás: A keleti országrészből csak Balassagyarmatra van nagyobb számú iskolába járás Szlovákiából (kutatási eredmény). Szlovák nyelvű felsőoktatási intézmények a régióban: Kassán és Besztercebányán, a magyar nyelvű állami felsőoktatás intézményei Szlovákiában a nyugati országrészben. Szlovákiából a nyugati országrészből van átjárás, Kelet-Szlovákiából alig Bevásárlóturizmus lehetősége (hosszú távon kérdéses) Megoldási lehetőségek, feltételek: A határokon átnyúló regionális közlekedtetési rendszerek teljes újragondolása szükséges – az alapoktól Belföldi regionális kapcsolatrendszer kiépítése csak kishatárforgalom fenntartása helyett (csatlakozásokkal) Lehetőség: vegyesvállalatok létrehozása az operátorok között illetve külső magánvállalatok bevonása Megfelelő járműpark beszerzése – interoperábilitás biztosítása Komoly politikai és közlekedéspolitikai elhatározás szükséges Megfelelő fedezet megteremtése (pályázatok) A vonatokat legalább a szomszéd ország első, nagyobb határtelepüléséig kell a vasutaknak közlekedtetni (Fülek illetve Somoskőújfalu) Díjszabás egységesítése: díjszabási határ nem egyezik a határponttal: magyar illetve szlovák jeggyel is közlekedhetnek – díjszabási pontok meghatározása; harmonizált tarifa szükséges Személyzetcsere megszüntetése a határállomásokon (a kizárólag Fülekig/Somoskőújfaluig közlekedő vonatok esetén) Mindkét vasútvállalat közszolgáltatás keretén belül közlekedtethet vonatokat – üzletileg várhatóan nem térül meg.

20 További lehetséges fejlesztési irányok
Győr–Pozsony között kétóránkénti ütemes közlekedés személyvonatok meghosszabbításaként Budapest–Párkány óránként Budapest–Vác–Szob zónázó vonatok meghosszabbításával (–Érsekújvárra elegendő a jelenlegi kétóránkénti EC kínálat) Kassa felé órás ütemes menetrend Füzesabony–Hidasnémeti személyvonatok meghosszabbításával – feltétele: kétáramnemű motorvonatok beszerzése Kiemelt potenciál (napi ingázás): Komárom–Érsekújvár(–Nyitra) irányában ütemesen

21 Eredményes együttműködés – román-magyar régiókon átívelő összefogás
A projekt célja határon átnyúló kapcsolatok integrált fejlesztése menetrendfejlesztés, járműberuházások  uniós források felhasználása menetrend alapú infrastruktúra fejlesztés  célzott beavatkozási pontok a pályahálózaton Eszközök közlekedési hálózat (nyugat-keleti/észak-déli gerincviszonylatok) közös tarifarendszer egységes járműállomány munkacsoport a koncepció részletes kidolgozására A projekt eddigi eredményei menetrendi koncepció összeállítása előzetes járműspecifikáció elkészítése vezetői szintű elhatározás a projekt megvalósítására javasoltuk a projekt Nemzeti Közlekedési Stratégiába illesztését 21

22 Eredményes együttműködések – román-magyar régiókon átívelő összefogás

23 Nemzetközi példák Saarbahn tram-train (FR-DE) Saarbrucken-Sarreguemines között 1997 óta Vogtlandbahn (DE-CZ) Regionális hálózat Észak-Csehország, Szászország és Észak-Bajorország között TiLo (IT-CH) Regionális hálózat Lombardia és Ticino között GYSEV, ÖBB és MÁV-START (HU-AT) Bécs, Burgenland és Nyugat-Magyarország összefüggő regionális hálózata

24 Megoldási lehetőségek, feltételek I.
A határokon átnyúló regionális közlekedtetési rendszerek teljes újragondolása szükséges – az alapoktól Belföldi regionális kapcsolatrendszer kiépítése csak kishatárforgalom fenntartása helyett (csatlakozásokkal) Lehetőség: vegyesvállalatok létrehozása az operátorok között Megfelelő járműpark beszerzése – interoperábilitás biztosítása Komoly politikai és közlekedéspolitikai elhatározás szükséges Megfelelő fedezet megteremtése (pályázatok) 24

25 Megoldási lehetőségek, feltételek II.
A vonatokat legalább a szomszéd ország első, nagyobb határtelepüléséig kell a vasutaknak közlekedtetni (Fülek illetve Somoskőújfalu) Díjszabás egységesítése: díjszabási határ nem egyezik a határponttal: magyar illetve szlovák jeggyel is közlekedhetnek – díjszabási pontok meghatározása; harmonizált tarifa szükséges Személyzetcsere megszüntetése a határállomásokon (a kizárólag Fülekig/Somoskőújfaluig közlekedő vonatok esetén) Mindkét vasútvállalat közszolgáltatás keretén belül közlekedtethet vonatokat – üzletileg várhatóan nem térül meg.

26

27 Dr. Kormányos László kormanyos.laszlo@mav-start.hu
Köszönöm figyelmüket! Dr. Kormányos László


Letölteni ppt "MÁV-START Zrt. nemzetközi kapcsolata, menetrend és tarifapolitikája"

Hasonló előadás


Google Hirdetések