Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Közforgalmú közlekedés szervezése 1. 1. Felosztás Helyi – önkormányzati felelősség Helyközi – állami felelősség –Elővárosi-városkörnyéki –Megyei-regionális.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Közforgalmú közlekedés szervezése 1. 1. Felosztás Helyi – önkormányzati felelősség Helyközi – állami felelősség –Elővárosi-városkörnyéki –Megyei-regionális."— Előadás másolata:

1 Közforgalmú közlekedés szervezése 1. 1

2 Felosztás Helyi – önkormányzati felelősség Helyközi – állami felelősség –Elővárosi-városkörnyéki –Megyei-regionális –Távolsági –Nemzetközi (nem közszolgáltatás) Közszolgáltatási szerződés –Szolgáltatás meghatározása (menetrend) –Tarifa megállapítása –Egyéb feltételek (jármű, utastájékoztatás, stb) 2

3 Forgalmi kategóriák Helyi Helyközi –Elővárosi –Környéki (kistérségi) –Megyei-regionális –Távolsági –Nemzetközi 3

4 Menetrendszerinti Rugalmas, igényvezérelt (DRT –Demand Responsive Transport) 4

5 Rendszer elemek/tervezés Megállók –Megállósűrűség –Megállók elhelyezése Utasforgalmi szempontok Forgalomtechnikai szempontok Hálózati szempontok (átszállások,) 5

6 6

7 Rendszer elemek/tervezés Vonal –Helyi-helyközi –Számozás –Menetrend meghirdetés vonalanként történik –Vonal járatokat tartalmaz –Vonalon belül változó járati útvonal Járat –viszonylat (végpont, útvonal, megállóhelyek) – járathossz, menetidő, üzemi (utazási sebesség) –Járatok számozása –Megállótávolság 7

8 8

9 Menetrend –Kettős funkció: forgalomszervezés és tájékoztatás –Időpontos – időközös –Menetrendi mező - Indulási jegyzék Rendszer elemek/tervezés 9

10 Menetrendi mező 10

11 Változó útvonal 11

12 Indulási jegyzék 12

13 Forda – járműforduló terv A forda egy jármű által egy nap alatt teljesítendő járatokat tartalmazza Egy jármű napi feladata Fordák száma = szükséges járművek száma Fordaidő és összetevői Fordakihasználás Létszámszükséglet 13

14 14 Forda

15 Menetrendábra Vonalas forda 15

16 A fordatervezésnél a járművezetők munkavégzésére vonatkozó előírásokat figyelembe kell venni 16

17 Osztott forda 17

18 Üzemvitel/végrehajtás Vezénylés –Hosszabb távra (havi, heti, esetleg éves) –Operatív (napi) –Alapja a forda és a rendelkezésre álló járművek és a étszám –Foglalkoztatási feltételek betartása –Egyenlő munkaterhelés a járművezetőknek 18

19 Forgalom lebonyolítása Operatív irányítás –A forgalom megfigyelése –Akadályok észlelése Pálya, jármű, járművezető, utas, utasforgalom –Beavatkozások Elszámolások, statisztika 19

20 Menetrendi teljesítmények Teljesített járatok száma (db) Járati km (hasznos km) (F) Férőhelykm (fhkm) (C) Szállított utasok száma (fő) (P) Utaskm (U) Átlagos utazási távolság (km) (s) S = Férőhelykihasználás (%) (a) a = 20

21 Költségek Járművek beszerzéséhez kapcsolódó költségek –Amortizáció Km teljesítményhez kapcsolódó költségek – Üzemeltetés – Fenntartás Üzemidőhöz kapcsolódó költségek –Közvetlen bér Általános költségek Üzemanyag költség ~30% Személyi ktsg ~ 40% 21

22 Gazdaságosságot meghatározó tényezők Járművek időbeli kihasználása Üzemi sebesség (üzemóra/megtett km) Férőhelykihasználás 22

23 Bevétel Tarifaszint kérdése Árkiegészítés Kompenzáció 23

24 Működtetési rendszer Szabályozott piac Verseny a megbízásért Ellátási felelős Közszolgáltatási szerződés Hatósági ármegállapítás Veszteségtérítés Szerződés teljesítésének ellenőrzése 24

25 Aktuális problémák Csökkenő igénybevétel Növekvő költségek Alulfinanszírozottság Az ellátásban érdekelt és a finanszírozó nem mindig azonos 25


Letölteni ppt "Közforgalmú közlekedés szervezése 1. 1. Felosztás Helyi – önkormányzati felelősség Helyközi – állami felelősség –Elővárosi-városkörnyéki –Megyei-regionális."

Hasonló előadás


Google Hirdetések