Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mobilitás-utazási módok. •Utazási igények oka: területi munkamegosztás •Utazási motívumok •Utazási igények ingadozása •Igények rugalmassága •Latens igények.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mobilitás-utazási módok. •Utazási igények oka: területi munkamegosztás •Utazási motívumok •Utazási igények ingadozása •Igények rugalmassága •Latens igények."— Előadás másolata:

1 Mobilitás-utazási módok

2 •Utazási igények oka: területi munkamegosztás •Utazási motívumok •Utazási igények ingadozása •Igények rugalmassága •Latens igények Utazási igények

3 Utazási igények – közlekedési szolgáltatás napi megoszlása

4 Mobilitás •Mobilitás fogalma •Fajlagos utazási igény •Utazásra fordított idő-utazások száma

5 Mobilitás alakulása

6 Utazási módok •Egyéni közlekedés –Időpont és útvonal kívánság szerint •Kollektív közlekedés –Időpont és útvonal több személy érdekei alapján •Közforgalmú közlekedés, közösségi közlekedés, tömegközlekedés •Lehet menetrendszerinti, vagy menetrend nélkül

7 Motorizáció •Motorizációs fejlettségi szint •Logisztikai görbe •Személygépkocsi ellátottság-gk/1000 lakos •Telítettség ~ 600 gk/1000 lakos •Mo. ~250

8

9

10 A személygépkocsik számának növekedése: –több, új utazást indukál, –a hagyományos tömegközlekedési eszközök utasszámát csökkenti. Közlekedési munkamegosztás (Modal Split) változása

11 Egyre többen utaznak autóval Több autó, nagyobb forgalom Több torlódás, tömeg a parkolóhelyeken Romlik a kínálati színvonal Kevesebben utaznak közforgalmú közlekedéssel A buszok lassabbak, kevésbé hatékonyak, ezért kevésbé vonzóak Az emberek a városkörnyékre költöznek Az élet a városban kevésbé kellemes Növekvő levegő-, zajszennyezettség és baleseti szám A munkahelyek áthelyeződnek a városkörnyékre A belvárosi munkahelyekre való bejárás megnehezül A városi közlekedés ördögi köre Több fejlesztés az utakon és a parkolókon

12 Modal Split •Közlekedési munkamegosztás- közlekedési módok aránya •Motorizációval nő az egyéni közl. aránya –Nagy városban ~40% –Más városban ~60-70% –Helyközi/távolsági forgalomban ~60%

13

14

15

16 Motorizáció hátrányai •Környezetkárosítás (10-20-szoros) •Nagy energiafogyasztás (10-20-szoros) Nagy nyersanyag igény – pazarlás •Több baleset •Nagy helyigény : szoros –Különösen probléma a városi közlekedésben

17

18

19

20

21

22

23 Szolgáltatási színvonal •Minőség értelmezése •Elvárások a személyszállítási szolgáltatásokkal szemben –Eljutási idő –Eljutási körülmények –Tervezhetőség –Rendelkezésre állás •Biztonság, alacsony ár?

24 Szolgáltatási színvonal •Minőség – szolgáltatási színvonal •Elvárások. –Eljutási idő –Eljutási körülmények –Tervezhetőség

25 Időelemek Befolyásoló tényezők gyaloglási idő a megállóhelyig - tömegközlekedési vonalhálózat kialakítása, hálózatsűrűség - megállóhelyek elhelyezése, átlagos megállótávolság várakozási idő a megálló- helyen - járatsűrűség - menetrendszerűség - utastájékoztatás az utazást megelőzően felszállási idő - jármű különféle jellemzői (ajtók száma, szélessége, lépcsők száma, lépcsőmagasság, lépcsők megvilágítása, kapaszkodók elhelyezése, utastér kialakítása) - megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság, utasáramlás szabályozása) - menetjegyváltás, jegykezelés módja - utastájékoztatás a járművön - zsúfoltság utazási idő - jármű menetdinamikai tulajdonságai - út- és forgalmi viszonyok - átlagos megállótávolság - tervezett utazási sebesség - menetrendszerűség leszállási idő - jármű különféle jellemzői (ajtók száma, szélessége, lépcsők száma, lépcsőmagasság, lépcsők megvilágítása, kapaszkodók elhelyezése, utastér kialakítása) - megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság) - utastájékoztatás utazás alatt - utasáramlás rendszere a járművön - zsúfoltság átszállási idő - átszállásnál érintett megállóhelyek elhelyezése - menetrendek összehangoltsága - menetrendszerűség A vonalhálózat kialakítása összefügg az utazási idővel. A tömegközlekedés

26 Az eljutási idő egyes elemeinek kapcsolata a személyszállítási rendszer jellemzőivel felszállási idő - jármű különféle jellemzői (ajtók száma, szélessége, lépcsők száma, lépcsőmagasság, lépcsők megvilágítása, kapaszkodók elhelyezése, utastér kialakítása) - megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság, utasáramlás szabályozása) - menetjegyváltás, jegykezelés módja - utastájékoztatás a járművön - zsúfoltság utazási idő - jármű menetdinamikai tulajdonságai - út- és forgalmi viszonyok - átlagos megállótávolság - tervezett utazási sebesség - menetrendszerűség leszállási idő - jármű különféle jellemzői (ajtók száma, szélessége, lépcsők száma, lépcsőmagasság, lépcsők megvilágítása, kapaszkodók elhelyezése, utastér kialakítása) - megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság) - utastájékoztatás utazás alatt - utasáramlás rendszere a járművön - zsúfoltság átszállási idő - átszállásnál érintett megállóhelyek elhelyezése - menetrendek összehangoltsága - menetrendszerűség A vonalhálózat kialakítása összefügg az utazási idővel. A tömegközlekedés

27 Időelemek Befolyásoló tényezők gyaloglási idő a megállóhelyig - tömegközlekedési vonalhálózat kialakítása, hálózatsűrűség - megállóhelyek elhelyezése, átlagos megállótávolság várakozási idő a megállóhelyen - járatsűrűség - menetrendszerűség - utastájékoztatás az utazást megelőzően felszállási idő - jármű különféle jellemzői (ajtók száma, szélessége, lépcsők száma, lépcsőmagasság, lépcsők megvilágítása, kapaszkodók elhelyezése, utastér kialakítása) - megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság, utasáramlás szabályozása) - menetjegyváltás, jegykezelés módja - utastájékoztatás a járművön - zsúfoltság utazási idő - jármű menetdinamikai tulajdonságai - út- és forgalmi viszonyok - átlagos megállótávolság - tervezett utazási sebesség - menetrendszerűség leszállási idő - jármű különféle jellemzői (ajtók száma, szélessége, lépcsők száma, lépcsőmagasság, lépcsők megvilágítása, kapaszkodók elhelyezése, utastér kialakítása) - megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság) - utastájékoztatás utazás alatt - utasáramlás rendszere a járművön - zsúfoltság átszállási idő - átszállásnál érintett megállóhelyek elhelyezése - menetrendek összehangoltsága - menetrendszerűség A vonalhálózat kialakítása összefügg az utazási idővel. A tömegközlekedés

28 Eljutási körülmények Várakozási körülmé- nyek -rendelkezésre álló hely -várakozóhely kiépítettsége, komfortfokozata -igénybevehető szolgáltatások -utastájékoztatás a megállóhelyen, végállomáson Felszállási/ Leszállási Körülmé- nyek ua., mint az időnél

29 Utazási körülmé- nyek ülőhely-állóhely arány, zsúfoltság, rezgés, rázkódás, hőmérséklet, zajszint, szellőzés, világítás, kilátás a járműből, ülések méretei, anyaga, kapaszkodók, utastájékoztatás, igénybe vehető szolgáltatások Átszállási körülmé- nyek Utastájékoztatás, átszállásnál kapcsolódó megállóhelyek elhelyezése

30 zsúfoltsági érzés ~ ülőhelyek fele foglalt ~ 1 fő/m 2 ~ 5 fő/m 2 férőhelykihasználás a járműben

31 ° 7°

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48 Közlekedési módválasztás befolyásolása •Húzó és visszatartó intézkedések (push and pull) •Húzó: - szolgáltatási színvonal javítása – alacsony tarifa •Visszatartó: szgk. használat nehezítése

49 Húzó intézkedések •A hálózat fejlesztése •hálózatsűrűség növelése, új megállóhelyek létesítése, megállóhelyek áthelyezése, megszüntetése, hosszabb viszonylatok létrehozása, vonalvezetés megváltoztatása, áttekinthetőség javítása, viszonylatok számozási rendszerének racionalizálása, diákjáratok létesítése, hálózatok integrálása

50 •Menetrend fejlesztése •üzemidő növelése, járatsűrűség növelése, kibocsátott férőhely-kapacitás növelése (zsúfoltság csökkentése), ütemes menetrend bevezetése, közlekedési időpontok igazítása az utazási igényekhez, átszállási kapcsolatok javítása, menetrendi sebesség növelése, menetidők felülvizsgálata, gyorsjáratok létesítése

51

52

53 •Járművek •korszerűbb járművek alkalmazása, járművek tisztaságának javítása •Megállóhelyek fejlesztése •megállóhelyeken várakozófülke létesítése, esztétikai állapot javítása, tisztaság növelése, járdamagasság növelése, Kassel-kocka alkalmazása

54 •Menet- és bérletjegyrendszer fejlesztése •menetjegyválaszték növelése, különböző kedvezményes mentjegyek bevezetése, jegyvásárlási lehetőségek bővítése, jegyárusító automaták rendszeresítése, jegyellenőrzés rendszerének fejlesztése, elektronikus/chipkártyás jegyrendszer bevezetése

55 •Tömegközlekedési marketing a tömegközlekedést népszerűsítő akciók beindítása, lakossági fórumok tartása, panaszok, bejelentések, javaslatok kezelése, megválaszolása •Finanszírozás alacsony viteldíjak alkalmazása

56 •Utastájékoztatás fejlesztése •megállóhelyeken elhelyezett tájékoztatás fejlesztése, a járműveken elhelyezett feliratok, tájékoztatások fejlesztése, menetrendi kiadványok, röplapok bővítése, fejlesztése, internet, WAP •Személyzet munkavégzésének és magatartásának javítása •személyzet oktatása, megjelenés, formaruha, kitűző viselése, a személyzet ellenőrzésének javítása

57 •Tömegközlekedési útvonalak forgalomtechnikai fejlesztése •útburkolat minőségi javítása, kapacitás növelése, útparaméterek (szélesség, ívek stb.) tömegközlekedésnek megfelelő kialakítása, buszöblök felülvizsgálata, átépítése, negatív buszöböl létesítése, a tömegközlekedési járművek haladását elősegítő forgalomszabályozás kialakítása, buszsávok létesítése, buszzsilip kialakítása, tömegközlekedési járművek által vezérelt jelzőlámparendszerek alkalmazása

58 •Forgalomirányítás fejlesztése kommunikációs kapcsolat fejlesztése a forgalomirányító szolgálati helyek és a járművek között, a forgalomirányító helyek számának növelése, automatikus járműazonosító és forgalom-megfigyelő berendezések alkalmazása

59

60

61


Letölteni ppt "Mobilitás-utazási módok. •Utazási igények oka: területi munkamegosztás •Utazási motívumok •Utazási igények ingadozása •Igények rugalmassága •Latens igények."

Hasonló előadás


Google Hirdetések