Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat."— Előadás másolata:

1 Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat

2 Elvárások • Szolgáltatási színvonal – Eljutási idő – Körülmények – Megbízhatóság, tervezhetőség • Költségszint – Szükséges járművek száma – Futásteljesítmény • Nem az üzemeltető, hanem az önkormányzat a feladatfelelős – Kompenzáció, illetve bevételfüggetlen díjazás

3

4 Átszállóhelyek és csomópontok meghatározása Megállóhelyek kijelölése Vonalak tervezése (hálózat) Járatsűrűség és menetrend meghatározása Járműforduló terv (Vehicle Scheduling ) Beosztási keret, vezénylés (Crew Scheduling and Rosters)

5 Járat-járműforduló A B C Idő

6 Járműforduló-szolgálat F1 F2 Idő SZ1 SZ2 SZ3

7 Szolgálat-beosztási keret HKSzCsPSzoV JM1SZ1 SZ2 JM2SZ2 SZ1 SZ3 JM3SZ3 SZ1SZ3SZ2 JM4SZ3SZ2SZ3 SZ1

8 • Különösen erős kapcsolat a hálózat és a menetrend között • Utasérdek – szolgáltatási színvonal • Üzemeltetési költség a szolgáltatási színvonaltól függ • Kompromisszum – optimum?

9 Átszállóhelyek, csomópontok • Városszerkezet • Forgalomvonzó és –kibocsátó helyek • Rendelkezésre álló hely (végállomás, fordulóhely, jármű tárolás) • Kapcsolat más közlekedéssel (helyközi, egyéni)

10 Megállóhelyek • Feltételek – Útkategóriák – Forgalomtechnikai feltételek – Utasforgalom • Megállók száma – Gyaloglási távolság és idő – Utazási (járművön töltött ) idő • Megállótávolság

11 M megállótávolságra elhelyezkedő párhuzamos vonalaknál az oda gyaloglási távolság M/2, az elgyaloglással együtt M.

12

13

14

15

16 • Nem egyenletes a laksűrűség a vonal mentén • Nagyforgalmú megállóhelyekkel rendelkező szakaszon kisebb megállótávolság

17 Vonalak tervezése, hálózat • Vonalak száma alapkérdés • Kevés, jól kihasznált, nagy járatsűrűség, több átszállás • Sok, gyengébben kihasznált, kis járatsűrűség, kevés átszállás • Gazdasági korlátok • Ölelkező vonalak problémája (nóniusz hatás) • Betétviszonylatok • Vonaltípusok

18 A hálózattervezés alapösszefüggései A viszonylatok útvonala A viszonylatok utasforgalma A viszonylatok menetrendje Járműszükséglet, járműfordulók Üzemeltetési költség) Gyaloglási távolság és idő Várakozási idő Utazási (járművön töltött) idő Átszállások száma Eljutási idő

19 • A hálózat önmagában nem értékelhető, csak a menetrenddel és járműfordulóval együtt.

20 Egy hat lépéses megközelítés (Ceder) Minden célforgalomhoz a lehetséges útvonalak a szgk. utazáshoz viszonyítottan

21

22

23 Példa

24 Célforgalmi mátrix

25 46 út van

26

27 A 9 változat két költségfüggvénye

28

29 Igény modell (Demand model) • Célforgalmi mátrix • Időbeli bontás kérdése • Utasrétegek problémája

30 Ráterhelés • Bázis ráterhelés (a közl. rendszer (úthálózat) alapú, „kívánság áramlat”) • Járatgyakoriság (követési idő) alapú ráterhelés • Menetrend alapú ráterhelés

31 Ráterhelési algoritmus • Útvonalak képzése (egy útvonal élek sorozata) • Az útvonalak hasznosságának számítása – Hossz képzett idővel kifejezve – Időelemek súlyszámmal felszorozva – Diszkomfort (zsúfoltság) szorzószáma

32 Forgalom megosztása útvonalak között • Egyutas – „all or nothing” • Többutas – Modell Hosszabb/rövidebb A hosszabb útra jutó arány

33 • F AB a teljes forgalom A és B pontok között • F AB,hosszabb a hosszabb útvonalra eső forgalom nagysága • q a hosszabb és rövidebb útvonalak hosszainak hányadosa • q max a q hányados határértéke, ennél kedvezőtlenebb esetben a hosszabb útra nem terhelünk forgalmat 33

34 • Más modell is lehet (pl. Logit modell)

35 Ráterhelés közforgalmú közlekedés • Ráterhelés bonyolultabb mint a gjmű forgalomnál, nincs előre meghatározható útvonal • Sok lehetőség van, menetközben is kialakulhat, hogyan utaznak – Melyik járat jön előbb – Utazás közben új információk – Gyaloglás is figyelembe vehető – Nincs teljes információ birtokában az utazó, nem mindenki a legjobbat választja

36 Standard (időközös) ráterhelés – Attraktív viszonylatok – Stratégiák meghatározása – Eljutási idő számítása a stratégiákra • Várakozási idő, közös követési időköz • Időtartamok súlyozása – Forgalom megosztása az eljutási idő alapján a stratégiák között – Ráterhelés az egyes stratégiákhoz tartozó viszonylatokra a járatsűrűség alapján (a választás valószínűsége a járatsűrűséggel arányos) – Vonal szegmens mélységű adatokat szolgáltat

37 Deterministic • Minden utas ismeri a menetrendet és a kívánt utazási időpontjához (indulás, vagy érkezés) megkeresi a minimális „költségű” utat – Menetrendből az optimális útvonal keresése – Járat mélységű adatokat szolgáltat

38 • Torlódás • Utasoknak különböző a hasznossági függvényük


Letölteni ppt "Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat."

Hasonló előadás


Google Hirdetések