Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A futás technikája, oktatása, edzése a triatlon sportágban.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A futás technikája, oktatása, edzése a triatlon sportágban."— Előadás másolata:

1 A futás technikája, oktatása, edzése a triatlon sportágban

2 Bevezetés  Rövid-, közép (olimpiai táv), hosszútáv (Ironman) alapvetően aerob, továbbá anaerob laktacid, erő- állóképesség jellegű.  A futás szerepe vitathatatlanul jelentős – legtöbbször a futóteljesítményen dől el a verseny.  Célszerű az alapsportágak technikájának, edzésmódszereinek felhasználása, ésszerű módosítása az összetett sportág speciális követelményeinek figyelembevételével.

3 A sportági (futás) modell közelítése a cél – technika, képességfejlesztés - Vágtafutás – a leggyorsabb sebesség megfelelő koordináció mellett. Ez csak kiegészítés lehet a triatlonban. - Középtávfutás – technika, edzésmódszer, képességfejlesztés. Már a triatlonban is lényeges kérdés lehet. - Hosszútávfutás – technika, edzésmódszer, képességfejlesztés – döntő jelentőségű.

4  A hosszútávfutás technikája az élvonalbeli versenyzőknél közelíti a középtávfutásét.  Alapvetően fontos minden életkorban: - a nagy sebességű futás, - a közepes sebességű futás, - a lassú futás, de nem kocogás koordinációs mintájának elsajátítása.

5  A futás a másik két alapsportághoz viszonyítva elsődlegesen „természetes mozgás”. Ezért sokan nem tartják fontosnak a technika fejlesztését, állandó gyakorlását, csak az edzések bármi áron történő végrehajtását erőltetik.

6 A távfutó „modell technika” fejlesztésének legfontosabb kérdése:  1., A célnak, a távnak megfelelő iramérzékelés (ellépés - elrugaszkodás ereje, a nehézségi erő legyőzése) kialakítása, melyet döntően befolyásol a képességfejlesztés, a megfelelő edzésmódszerek kialakítása, a versenyzés.

7 További fontos kérdések, amelyekkel gazdaságosabbá tehető a mozgás: 2., Aktív talajfogás, fékezés csökkentése 3., A támaszidő, elsősorban az első szakasz idejének csökkentése 4., A különböző végtagok lendítő mozgásának szabályozása; lendítések sebessége, iránya, sugara, tömege A lendítések (sarok, térd) alapvetően meghatározzák az elrugaszkodás hatékonyságát.

8 5., A repülési fázis csökkentése mellett a megfelelő izomellazulás, „pihenés” biztosítása. 6., A futómozgás állandó megfigyelése, elemzése (videó) összehasonlítása a terheléssel.

9 A távfutás technikájának oktatása 1.:  1., A megfelelő képességfejlesztés: • Elrugaszkodó erő növelése • Törzsizmok megfelelő ereje ( a talajjal ütközés kivédése, a talajra ható erő a keletkező reakció erő felhasználása) • Megfelelő edzésterhelés alkalmazása.

10 A távfutás technikájának oktatása 2.:  2., A futás technikájának alapvető eszköze a különböző sebességű (lassú, közepes, gyors) futások változatos gyakorlása. - A legfontosabb a közepes sebességű, lendületes futás gyakorlása. - Kóros a túl lassú, és túl gyors futások pihenés nélküli ismétlése.

11 A távfutás technikájának oktatása 3.:  3., A fentiekből következik a harmonikus lépéshossz és lépésfrekvencia kialakítása a különböző futási sebességeknél.

12 3/a. Lépéshossz növelés lehetőségei:  Gyorserő növelés, elsősorban szökdelésekkel  Fokozatos terhelés terjedelem és intenzitás növelés

13 3/b. a frekvencia fokozás lehetőségei:  Futóiskola gyakorlatok térd-, és saroklendítés ( helyben, haladással – összekötve futással)

14  A két tényező együttes fejlesztése fokozó futás, repülő futás, koordinációs futás, emelkedőn, lejtőn történő futás. Kis, alacsony gátakon keresztül történő futás, stb.

15  4., Nyújtó, lazító hatású gyakorlatok tudatos, rendszeres alkalmazása. A gyakorlás előtt,közben, befejezése után.

16 A program végrehajtásának eddigi tapasztalatai a futás szemszögéből:  A program célja és eszköze jó, világos. A fiatal korosztályokban döntő jelentőségű a koordinált technika kialakítása, állandó fejlesztése.

17 Jelenlegi felmérések tesztjei:  1., magas térdemelés legalább 20 méteren  2., saroklendítés legalább 20 méteren  3., váltott lábú szökdelés (futószökdelés)  4., repülő futás

18 1., Magas térdemelés  A futás meghatározó, vezető, szabályozó mozgása  A lendítő végtagok koordinált, megfelelő pályán, irányban, sebességgel történő gyors ( nem elkapkodott) mozgatása.  Nem természetes mozgás – TANULNI KELL  Helyben, előrehaladással, lassan, fokozatosan gyorsabban, futással összekötve, egyre hosszabb távokon, stb.

19 Magas térdemelés folyt.  Jellegzetes hibák: - A törzs hátradől ( nem a térdemelés magassága a döntő) - Az elrugaszkodó láb nem nyúlik ki ( a legfontosabb szempont) - Elkapkodott mozgás – csak a frekvenciára törekvés - A gyakorlatok között kevés a pihenő

20 2., Saroklendítés  Könnyebb mozgás  Fontos, hogy a sarok érje el a farizmot  A törzs egyenes legyen – ne dőljön hátra, se előre  A jól elsajátított sarokemelés javítja a térdemelést, gyorsítja a mozgást, nagy frekvenciával lehet végrehajtani

21 3., Váltott lábú („futó”) szökdelés  Nem természetes mozgás  Az elrugaszkodáshoz szükséges gyorserőt fejleszti  Javítja az aktív talajfogást  Megfogott törzs esetén gyorsítja a reakció erőt

22 Váltott lábú szökdelés folyt.:  Hibák: - Ha a talajfogás nem teljes talpon történik – sarkon, vagy a talp elülső részén - A törzs előre-, vagy hátradől - Ha nem szökdelés, hanem hosszú lépéssel futás - Ha nem elég erős a törzs, illeve ha nem „megfogott” - Ha nem megfelelő a térdlendítés, a karok lendítése („megfogott” kell legyen)

23 Gyakorolni kell!!!  Páros lábon szökdelés  Szökkenések váltott lábbal  A szökkenések számát fokozatosan kell emelni  Zsámolyokra fel-le szökdelés ( páros lábon, egy lábon)  Alacsony gátak felett szökdelés

24 4., Repülő futás:  Jó, koordinált lendületes futási sebesség fokozatos elérése kb m-en  Ennek fenntartása kb m-en, majd  A sebesség fokozatos csökkentése kb. 20 m-en  ( A lendületes szakaszon a 300 m felmérésnél elért átlagsebességet célszerű elérni.)

25 4., A repülő futás közben elkövethető hibák:  Gyors, rövid felgyorsulás  Görcsös, koordinálatlan lendületes szakasz  Hirtelen megállás

26  A repülő futást is gyakorolni kell – rendszeresen, kevés, ha csak a felmérésen gyakorolják.  Állandóan szükséges a mozgást figyelni, javítani, videóra venni, elemezni.

27 Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás!!!  A futóiskola gyakorlatok összekötése a futással. Pl.: fokozó futás, magas térdemelés, frekvencia és térdemelés fokozása, átmenet lendületes futásba, fokozatos sebességcsökkentés, sarokemeléssel. - Futás, szökdelés alacsony gátak ( cipősdobozok) felett megfelelő térközökkel - Futás csípőre helyezett gumikötél megfelelő ellenállása mellett, fokozatos gyorsulás, sebesség változtatás

28  Emelkedőre futás, szökdelés ( max. 1 %) sebesség fokozással, sebesség csökkenés nélkül  Lejtőn futás fokozatos gyorsulás, koordináció fenntartása, a lendület megtartása síkon, fokozatos lassulás ( Ne legyen fékezés, sarokra érkezés.)

29  Megfelelő terep, helyszín kiválasztása: alétika pálya, lehetőleg nagyobb méretű tornaterem, futófolyosó, megfelelő szögből végzett videofelvétel, stb. Ne legyen egyenetlen, süppedős talaj. Megfelelő cipő esetén lehet aszfalt, beton is, csak itt ne legyen sok gyakorlás.  Megfelelő pihenőt biztosítani szükséges, mert romlik a koordináció.

30 Összefoglalva:  1., A felmérés alapján megítélésem szerint igen kevés a jó mozgású, tehetségesnek tűnő gyerek.  2., Kiválasztás vagy toborzás? Szerintem toborzás.  3., Nem készítik fel a gyerekeket a fentiekre.  4., Ne a versenyeredmény legyen az elsődleges az edzők munkájának megítélésében.

31  A játékos edzéseket előtérbe kell helyezni: - Váltóversenyek ismétlésekkel - „iramérzékelő” egyéni, csapatversenyek, rajtversenyek, előnyversenyek, stb. - Kiegészítő sportok: sífutás, korcsolyázás, fartlek futások, kirándulások terepen.

32 Köszönöm megtisztelő figyelmeteket!


Letölteni ppt "A futás technikája, oktatása, edzése a triatlon sportágban."

Hasonló előadás


Google Hirdetések