Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Lantos Zoltán Budapest, 2014. február 1. Edzői konferencia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Lantos Zoltán Budapest, 2014. február 1. Edzői konferencia."— Előadás másolata:

1 Dr. Lantos Zoltán Budapest, február 1. Edzői konferencia

2 2

3 3 When the leg is not structured towards obvious alternatives, the creativity of runners is endless. Radek Novotný

4 4

5 » Kulcs a magas VO 2max ˃Tájfutás második a sífutás után » Sűrű mikrokapilláris hálózat kifejlesztése » Steady-state anyagcsere karbantartása » Döntően erdei futással » A terep nehézsége és a futótempó egymást kompenzálja » Egyedi  Nagy állóképesség, középtávfutókra jellemző lábizomzat 5

6 » Teljesítmény-analógia az élmezőnyre » Férfiaknál ˃maraton 2.16 ˃5000 m 14 p-en belül » Nőknél ˃ m 35 p-en belül » Edzésmennyiség ˃Nők: 7-15 óra hetente ˃Férfiak: óra hetente 6

7 7

8 » Kulcs a tejsav lebontási kapacitás » Gyorsan deaktiválódó indukált enzimek » Minden iramváltás és rövidebb nehéz szakaszok » Magas intenzitású futás és gyakori iramváltások » Célzott edzési periódusok – formába hozás » Egyedi  Anaerob határi feletti teljesítményből tartalékol a tájfutó a tájékozódásra 8

9 » A versenyteljesítmény összefüggésben van az anaerob teljesítménnyel – tejsav-tolerancia » Ez különösen igaz a nőknél » Tájfutóversenyeken legfeljebb 60 percig tartható tartósan magasan az anaerob teljesítmény, efölött fokozatosan csökken » Tájfutásban a nők és férfiak relatív anaerob teljesítménye nagyon hasonló 9

10 10

11 » Egyenetlen talaj » Puha talaj » Aljnövényzet » Speciális ideg-izom kapcsolat » Biomechanikában jelentős különbség a magyar és a skandináv, alpesi terepek között » Egyedi  Futó sportágak közül a legtöbb izmot mozgatja meg 11

12 » Csak a versenyéhez hasonló erdőben lehet jól felkészülni » Modellezni és szimulálni az egyenetlen talaj terhelését sokkal jobban tudjuk, mint a puha talajét » A nehéz terepen futás nagyobb koncentrációt is igényel » Sok év gyakorlása szükséges, hogy automatikus mozgássá váljon a nehéz terepen futás 12

13 13

14 » Tájékozódásra fordított idő 8-18% ˃Nőknél inkább 15-18% ˃Férfiaknál inkább 8-10% » Potenciális „anaerob teljesítmény” terhére » Csak erdei futás 4-8-szor nagyobb „anaerob teljesítménnyel”valósul meg, mint a tájfutás » Nőknél nagyobb ez az arány, mint a férfiaknál 14 Moser 1995

15 15

16 16 Lenkei Zsolt,

17 » Az utolsó kilométeren dől el » Magas laktáttolerancia  fokozódó iram, pontosság » Edzés – anaerob túlsúly ˃Gyors futás, gyors talajon ˃Sokféle gyors edzés – intervall, résztáv, különböző távokon ˃Akár hétszer egy héten ˃Regeneráló lassú hosszúfutások ˃Erősítések » 3000 m – legjobbak 8:30-on, illetve 9:30-on belül 17 Salmi 2007 nyomán

18 » Legnagyobb koncentráció – FLOW » Anaerob kapacitás maximális kihasználása a tájékozódás és a futósebesség egyensúlyával » A folyamatosság a lényeg, amihez a tájékozódási igénybevétel által szabályozott lüktető fizikai erőfeszítés szükséges » Gyors erdei futás szükséges » Edzés – anaerob túlsúly ˃Sokféle gyors erdei futás ösvényen és erdőben ˃Sok gyors térképes edzés ˃Sok pontfogás 18 Salmi 2007 nyomán

19 » Magas anaerob küszöb » Minél egyenletesebb pulzus – anaerob csúcsok elkerülése » Iramváltás a terep jellegzetességének megfelelően » Edzés – gazdaságos energiafelhasználás ˃Hosszúfutások változatos terepen ˃Aerob kapacitás edzése lehetséges sífutással, kerékpározással 19 Salmi 2007 nyomán

20 20

21 » Elsődleges a gyorsaság, utána jön az állóképesség » Tapasztalat sokféle terepen » Jó futóstílus kialakítása » Sokféle edzés – neuromuszkuláris fejlesztés ˃Erősítő és ügyességi gyakorlatsorok ˃Futóedzések változatos talajon ˃Sokféle sport, labdajátékok, küzdősportok is 21 Salmi 2007 nyomán

22 » Mennyiség növelése » Aerob kapacitás ekkor növelhető a legjobban ˃A évesen elmulasztott mennyiséget már nem lehet pótolni » Gyengébb pontok fejlesztése – erő, gyorsaság » További tapasztalat minél többféle terepen » Maximális versenytempó begyakorlása 22 Salmi 2007 nyomán

23 » A megszerzett erősségekre kell építeni » A teljesítmény maximalizálása így lehetséges » A gyenge pontok túl sok edzése ˃Alig hatékony ˃Sok negatív tapasztalattal jár » A méréseknek és elemzéseknek egyre nagyobb a jelentősége 23 Salmi 2007 nyomán

24 24

25 » 2000-es évektől a fizikai képességek egyénileg optimalizált alkalmazása a tájékozódási feladathoz » GPS-szel és egyre pontosabb térképekkel célzott elemzések a teljesítményről, különösen a pulzussal együtt » Fizikai felkészülés a fő versenyhez igazítva, akár 2-3 évre » Alap: Állandóan magas szintű vegyes felkészülés – aerob kapacitás folyamatos magas szinten tartása » Formába hozás: célzott hetes felkészülés » Versenyek többsége edzésből » Erős önkontroll, cél a sérülések elkerülése 25

26 » További mérések és elemzések » Okosruha, Big Data, Mesterséges Intelligencia » Teljesítmény optimalizálás a fizikai teljesítmény oldaláról indulva 26

27 27


Letölteni ppt "Dr. Lantos Zoltán Budapest, 2014. február 1. Edzői konferencia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések