Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

AZ ÁLLÓKÉPESSÉG MEGHATÁROZÁSA  Endurance – Stamina szavak szótári jelentése:  „állhatatosság”  „tűrés”  „szívósság”  „kibírás”  „állóképesség” 

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "AZ ÁLLÓKÉPESSÉG MEGHATÁROZÁSA  Endurance – Stamina szavak szótári jelentése:  „állhatatosság”  „tűrés”  „szívósság”  „kibírás”  „állóképesség” "— Előadás másolata:

1 AZ ÁLLÓKÉPESSÉG MEGHATÁROZÁSA  Endurance – Stamina szavak szótári jelentése:  „állhatatosság”  „tűrés”  „szívósság”  „kibírás”  „állóképesség”  „kitartás”  „életerő”

2 A TÁVFUTÓ KÉPESSÉG SZEREPE AZ EMBERI EVOLÚCIÓBAN Dennis M. Bramble1 & Daniel E. Lieberman - A vadon élő állatvilághoz képest meglepően jól teljesítünk hosszútáv futásban. - Főemlősöknél és a legtöbb emlősnél hiányzik a távfutó képesség. - Több ma is meglévő anatómiai és élettani tulajdonságunk korai távfutó életmódra vall. - Mindmáig élnek természeti népeknél hosszútávfutással kapcsolatos élelemszerző hagyományok. KONKLÚZIÓ: Valószínűleg döntő jelentőségű volt a távfutó képességünk az evolúciónkban.

3 TÁVFUTÓ VADÁSZAT (PERSISTENCE HUNT) - Egyes kutatások szerint ez a legkorábbi vadászati forma, amely több ma is élő népcsoportnál fennmaradt: - Bushmanok - Kalahari sivatag. - Tarahumara indiánok – Mexikó - Navajo indiánok – USA - Amanguk – Dél-nyugat Ausztrália A TÁVFUTÁS EVOLÚCIÓS VONATKOZÁSAI

4 FÉRFI-NŐI KÜLÖNBSÉGEK -Minél hosszabb a versenytáv, annál kisebb a férfiak és a nők közti teljesítmény különbség.

5 Ha valaki 20 évesen kezdi el a Maraton futást, kb 27 évesen jut el a csúcsra. Ha rendszeresen edz, kb. 67 évesen éri el a kezdeti teljesítményét. ÁLLÓKÉPESSÉGI TELJESÍTMÉNY ÉS A KOR -Minél hosszabb a versenytáv, úgy nő a csúcsteljesítményre képes versenyzők kora.

6 A futás funkciójához köthető testi sajátságok embernél SajátságfunkcióJárás/Fu- tás (J/F) Első meg-jelenés -Megnagyobbodott elülső és hátulsó félkörös ívjáratok -Az agykoponya kiterjedt vérellátása -Egyensúlyozottabb fej -Lapos arc -Magas, vékony alkat -Kettésztott fej-mellkas rendszer -Lent lévő széles vállak -Rövidült alkar -Vékony és hosszú derék -Keskeny medence -Megnagyobbodott csípő oszlop(?) -Rögzült keresztcsont-csípőcsont izület -Csípőfeszítő izmok kiterjedt eredési helye -Nagy farizom kiterjedt eredési helye -Hosszú alsó végtag -Kiterjedt ízületi felszín az alsó végta-goknál -Rövid combnyak -Hosszú achilles ín -Talp íveltség -Megnagyobbodott sarokgumó -Zárt sarokcsont-köbcsonti ízület -Folyamatosan közelített nagyujj -Rövid lábujjak Fej/test stabilizáció Hőszabályozás Fej stabilizáció Hőszabályozás Fej-törzs kontra rotáció Törzs-csípő kontra rotáció Törzs kontra rotáció Törzs-csípő kontra rotáció Nyomás csökkentés Törzs stabilizálás Lépéshossz Nyomás csökkentés Elaszt. energia raktározás, Ütődés elnyelés Energia raktározás Ütődés elnyelés Erőteljes talpi hajlítás Nyomás csökkentés Energia raktározás Stabilit. talpi hajlítás során F J-F F J-F F J-F F J-F F J-F F J-F H. Erectus H. Habilis H.Erectus H. Erectus? H. Erectus H. Erectus? Homo? H. Erectus H. erectus H. Erectus H. Sapiens Homo? Homo Habilis (Bramble és Lieberman, 2004)

7 AZ ÁLLÓKÉPESSÉG DEFINÍCIÓJA  Az állóképesség, a szervezet energianyerési folyamataira épülő fizikai képesség, amely lehetővé teszi egy adott pszicho-motoros tevékenység jellemző intenzitásának minél hosszabb ideig történő fenntartását.

8 AZ ÁLLÓKÉPESSÉGI TEVÉKENYSÉG ELTERJEDÉSÉNEK OKAI A TÖMEGSPORTBAN  Többnyire egyszerű, ciklikus mozgások.  Könnyen hozzáférhetőek (nincs pálya-, szerigény).  Moderált intenzitás tartomány (életkor független).  Egész szervezetre jótékonyan hat.  Komoly testsúly csökkentő hatás

9 AZ ÁLLÓKÉPESSÉG HELYE A KONDICIONÁLIS KÉPESSÉGEK KÖZÖTT A FIZIKAI KÉPESSÉGEK HÁRMASA ERŐ GYORSASÁG ÁLLÓKÉPESSÉG SZEREPE MEGHATÁROZÓ A RENDSZERES FIZIKAI KÉPZÉSBEN. ÁLLÓKÉPESSÉG NÉLKÜL NINCS TARTÓS MUNKAVÉGZÉSI KÉPESSÉG GYORSERŐ GYORSASÁGI-ÁLLÓKÉPESSÉG ERŐ-ÁLLÓKÉPESSÉG

10 AZ ÁLLÓKÉPESSÉG FAJTÁI  AEROB ÁLLÓKÉPESSÉG  ANAEROB ÁLLÓKÉPESSÉG (LAKTACID)  GYORSASÁGI-ÁLÓKÉPESSÉG (ALAKTACID)  ERŐ-ÁLLÓKÉPESSÉG

11 A három nagy biológiai energiaszolgáltató rendszer részesedési aránya az eltérő időtartamban végzett maximális erőkifejtésekben Idő/mp Részesedés/% Anaerob alaktacid (ATP-CP) rendszer Anaerob laktacid rendszer Aerob rendszer

12 AZ AEROB ÁLLÓKÉPESSÉG FEJLESZTÉS ÉLETTANI HATÁSAI Rendszeresen végzett állóképességi terhelés hatására létrejövő főbb élettani változások: - Nő a vázizomzat sejtjeiben a mitokondrium sűrűség. - Nő az aerob anyagcserében szerepet játszó enzimek koncentrációja, ill. aktivitása. - Nő a vázizomzatban a kapilláris sűrűség. - Fejlődik az oxigén felvevő és szállító apparátus. - Emelkednek a balkamra morfológiai és funkcionális mutatói. - Nő a vérben a haemoglobin mennyiség.

13 ÁLLÓKÉPESSÉG FEJLESZ- TŐ MÓDSZEREK I. FOLYAMATOS MÓDSZER -EGYENLETES SEBESSÉGGEL, -VÁLTAKOZÓ SEBESSÉGGEL (FARTLEK) II. SZAKASZOS MÓDSZER - AEROB-ANAEROB INTERVALL MÓDSZER, - ANAEROB LAKTACID ISMÉTLÉSES MÓDSZER

14 FOLYAMATOS MÓDSZER

15 ÁLLÓKÉPESSÉG FEJLESZ- TŐ MÓDSZEREK A FOLYAMATOS MÓDSZER ELŐNYEI: - LEGEGYSZERŰBB MÓDSZER - KIVÁLÓAN ALKALMAS REGENERÁLÁSRA - NINCS BENNE TERHELÉS MEGSZAKÍTÁS - ALACSONY INTENZITÁSON VÉGEZHETŐ - NÖVELI A KITARTÁST - FEJLESZTI A MONOTÓNIA TŰRÉST - JAVÍTJA AZ OXIGÉNSZÁLLÍTÁST

16 ÁLLÓKÉPESSÉG FEJLESZ- TŐ MÓDSZEREK FOLYAMATOS MÓDSZER, EGYENLE- TES SEBESSÉGGEL FOLYAMATOS „A”: vVo2max. 65% ALATT PULZUS: ; CÉL: REGENERÁCIÓ FOLYAMATOS „B”: vVo2max % PULZUS: ; CÉL: KAPILLARIZÁCIÓ FOLYAMATOS „C”: vVo2max % PULZUS: ; CÉL: AEROB-ANAEROB KÜSZÖB EMELÉS

17 A FÁRADÁS A FÁRADÁS SZAKASZAI - ALAPMUNKABÍRÁS FÁZIS - KIEGYENLÍTETT FÁZIS - KIEGYENLÍTETLEN FÁZIS TELJESÍTMÉNY 100% ALAPMUNKABÍRÁS FÁZIS KIEGYENLÍTETT FÁZIS IDŐ KIEGYENLÍTETLEN FÁZIS EDZÉSADAPTÁCIÓ EREDMÉNYE 5’ 15’ 10’

18 ÁLLÓKÉPESSÉG FEJ- LESZTŐ MÓDSZEREK FOLYAMATOS MÓDSZER VÁLTAKOZÓ SEBESSÉGGEL (FARTLEK) GÖSTA HOLMER, SVÉDORSZÁG, ’30-AS ÉVEK IRÁNYÍTOTT FARTL. SPONTÁN FARTL.

19 ÁLLÓKÉPESSÉG FEJLESZTŐ MÓDSZEREK A SZAKASZOS MÓDSZER ELŐNYEI: -VERSENYTEMPÓT MEGHALADÓ IRAM GYAKORLÁSÁT TESZI LEHETŐVÉ - JAVÍTJA A FUTÓTECHNIKÁT - FEJLESZTI A LAKTÁT TOLERANCIÁT - JAVÍTJA AZ ELLÉPŐ ERŐT - ZÁRT TÉRBEN IS ALKALMAZHATÓ (TORNATEREM, FUTÓ FOLYOSÓ) - SZÉLESEBB KÖRBEN FELHASZNÁLHATÓ (ÁRNYALTABB TERHELÉSADAGOLÁST TESZ LEHETŐVÉ)

20 ÁLLÓKÉPESSÉG FEJLESZTŐ MÓDSZEREK AEROB-ANAEROB INTERVAL MÓDSZER: - RÖVID PIHENŐIDŐ (30-90”) - MAGAS ISMÉTLÉSSZÁM (10-100X) %-OS INTENZITÁS PL. EMIL ZATOPEK (1950-ES ÉVEK) – 100X400M 1P. PIHENŐVEL, 80MP-RE

21 ÁLLÓKÉPESSÉG FEJLESZTŐ MÓDSZEREK ANAEROB LAKTACID ISMÉTLÉ- SES MÓDSZER: - HOSSZÚ PIHENŐIDŐ (2-30’) - ALACSONY ISMÉTLÉSSZÁM (2-15X) %-OS INTENZITÁS PL. RUDOLF HARBIG (1930-AS ÉVEK) – 6X200M 5P. PIHENŐVEL, 23,5 MP-RE

22 GYORSASÁGFEJLESZTÉS

23 - Komplex fogalom - Magas fokú agykérgi készenlét jellemzi. - Genetikailag erősen öröklött tulajdonság. - Testrészenként változó arányban vannak: GYORS ROSTOK ( Ingerület vezetés 70 m/sec) LASSÚ ROSTOK ( Ingerület vezetés 40 m/sec) EZÉRT NINCS ÁLTALÁBAN GYORSASÁG, A GYORSASÁG MINDIG VERSENYSZÁM SPECIFIKUS! GYORSASÁGRÓL ÁLTALÁBAN

24 A GYORSASÁG BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐI I. Speciális erő II. Hajlékonyság (ízületi mozgékonyság) III. Technika IV. Gyorsasági állóképesség

25  REAKCIÓ GYORSASÁG (egyszerű, választásos)  MOZDULAT (ACIKLIKUS) GYORSASÁG  HELYZETGYORSASÁG (gyors döntések meghozása)  LOKOMOTORIKUS (CIKLIKUS) GYORSASÁG (Gyorsulási képesség, gyorsasági állóképesség) A GYORSASÁG MEGNYILVÁNULÁSI FORMÁI

26 A FUTÓGYORSASÁG ÖSSZETEVŐI AZ ATLÉTIKÁBAN - Reakció gyorsaság (lövéstől támlanyomásig). - Mozdulatgyorsaság (támlanyomástól támla elhagyásáig). - Gyorsulási képesség (támla elhagyásától max. sebesség eléréséig). - Futógyorsaság (maximális haladási képesség). - Gyorsasági állóképesség (maximális sebesség fenntartása).

27 A FUTÁS FIZIKAI TÖRVÉNYSZERŰSÉGEI Newton III. törvénye – Erő-Ellenerő Amekkora erőt közlök a talajjal, ugyanakkora, de ellentétes irányú erőt nyerek attól. A gyakorlatban: minél nagyobb erőt fejt ki valaki a talajra a támaszfázis során, annál nagyobb a lépéshossza.

28 GYORSASÁG FEJLESZTÉS Rövid történet - Eleinte a hangsúly a technikán és a direkt gyorsaságfejlesztésen volt. - A ’60-as évektől egyre inkább dominál az Erőfejlesztés (kondicionális megközelítés) - A ’80-as éveket az erőfejlesztés mellett a szupramax. edzések jellemzik. (kondicionális és idegrendszeri megközelítés)

29 Indirekt módszer - Mozgástechnika javítása. Futóiskolai feladatok – pl. dzsog, skipp, saroklendítés stb. Futófeladatok – pl. fokozó-, repülőfutás, szub.max futás, stb. - Mozgásban résztvevő izmok gyorserejének növelése. Súlyzós erősítés, emelkedő futás, lépcsőfutás, szökdelés stb. - Izmok, inak nyújtása. Stretching, gimnasztikai gyakorlatok GYORSASÁG FEJLESZTÉS

30 - Direkt módszer - Maximális, vagy - Szupramaximális sebességgel végzett verseny-mozgás Feltételek: -Tökéletes technika; -Tökéletes erőnlét; -Pihent állapot; -Magas szintű koncentráció. GYORSASÁG FEJLESZTÉS

31 Közvetlen módszer - Versenymozgás végrehajtása maximális vagy supramaximális sebességgel (könnyített feltételek). - Futás lejtőn - Futás erős hátszélben - Húzatásos futás (speedy) GYORSASÁG FEJLESZTÉS

32 A FUTÓGYORSASÁG FEJLESZTÉS 4 ALAPPILLÉRE - Anatómiai lehetőségek, biomechenikai törvények, valamint az edzői tapasztalat alapján kialakult helyes TECHNIKA elsajátítása. - A mozgásban résztvevő izmok gyors rostjainak szelektív HIPERTROFIZÁCÓja. - A versenymozgásban direkt módon részt nem vevő (antagonista) izmok ELLAZÍTÁSI KÉPESSÉGének javítása. - A versenymozgást létrehozó izomcsoportok magas szintű MOBILIZÁLÁSI KÉSZSÉGének javítása.


Letölteni ppt "AZ ÁLLÓKÉPESSÉG MEGHATÁROZÁSA  Endurance – Stamina szavak szótári jelentése:  „állhatatosság”  „tűrés”  „szívósság”  „kibírás”  „állóképesség” "

Hasonló előadás


Google Hirdetések