Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az edzői hatékonyság pszichológiája

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az edzői hatékonyság pszichológiája"— Előadás másolata:

1 Az edzői hatékonyság pszichológiája
Dr. Budavári Ágota utánpótláskonf.2012

2 Caddy a golfozó mellett
utánpótláskonf.2012

3 Az edző feladatai Sportága szakmai/technikai tudásának átadása
Jó munkakapcsolat alakítása a sportolóval - érzelmi alapon Motiválás: élvezetet adása Teljesítmény fejlesztése A versenyző önbizalmának, elégedettségének növelése utánpótláskonf.2012

4 Élvezet Győzelem Gyerek 8-13év Élsportoló Professzionális

5 Életkori sajátságok figyelembe vétele
2 éves kortól funkció gyakorlás: fogás, közelítés – manipulációt gyakorol Örül saját mozdulatainak, a cél teljesítésére a kíváncsiság hajtja, utánzás Ritmusosság a mozgásban örömet okoz, ismétlés öröme Kompetencia érzés: „képes vagyok előidézni” utánpótláskonf.2012

6 Óvodás játék jellege Derűsen, ellazultan játszik
Nem erőfeszítéssel dolgozik Célhoz kötötten Önmagáért való játék – öröm szinezete Tárgy teszi érdekessé a játékot (labda, kötél, korcsolya, ütő) Csoportos együttlét, együttmozgás – biztonságot nyújt utánpótláskonf.2012

7 8-12 év közötti mozgásfejlődés
Nemek közötti különbség egyre nagyobb: mozgásgyorsaság, állóképesség, izületi mozgékonyság Fiúk mozgásfejlődése felgyorsul, nőké lassabb Csúcsidőszak a mozgástanulásban: futás, ugrás, dobás területén Erőfejlesztésre még nem szabad törekedni utánpótláskonf.2012

8 Serdülőkor jellegzetességei
Testfejlődés intenzív szakasza (5-6 éves periódus, hormonális változás: arányok változása, szexuális érdeklődés Autonómia igény, saját célok kialakítása, ideálok átértékelése – sportkarrier mérlegelése Felnőtt szerep kialakítása: függés elutasítása, de ráutaltság kényszere Családi kapcsolatok átértékelése, kritikus megfigyelések – az edzők utánpótláskonf.2012

9 Az edzői tekintély alapjai
„szerettem lejárni az uszodába, mert szerettem az edzőmet” „ minden túlmunkát hajlandó voltam megcsinálni a kedvéért” „az edzőm szeretetteljes ember volt” Gyarmati Dezső jan. 3. utánpótláskonf.2012

10 Az edzővel szembeni elvárások
Naprakész, korszerű tudás Folyamatos továbbképzés Saját működésének önkritikus elemzése – edzésterv végrehajtását dokumentálja, korrigálja, egyénileg! Megfigyeléseit hozzáfűzi (fáradtság, kedvetlenség vs. lelkesültség, versenyző kedv) Munkában, feladat megoldásban folyamatos társa a a gyereknek utánpótláskonf.2012

11 Hagyományos edzői viselkedés
Folyamatosan ellenőriz, bizalmatlan, „elcsalja a munkát a sportoló” Hibára fókuszál, csak azt jelzi vissza Nem dicsér („nem volt rossz”) Pozitív visszajelzést igen keveset ad, sportolás pozitív élményét veszi el, ami az edző-sportoló harmonikus kapcsolatának az alapja - bizalom Amerikai dicséret vs. európai kétely utánpótláskonf.2012

12 Típusos sportoló-edző kapcsolata
Alá-fölérendeltség jellemzi: a „mindentudó” edző irányítja a sportolót Gyerek szerepben tartja még serdülőkor után is, ami sok ellenállást eredményez Egyenrangúságtól tart az edző, amivel fontosságát elvesztené Az edző is átlátható - szorongásait, bizonytalanságait érzékelik a tanítványok utánpótláskonf.2012

13 Károlyi Béla - A bajnokkal


Letölteni ppt "Az edzői hatékonyság pszichológiája"

Hasonló előadás


Google Hirdetések