Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mester Sándor: Gyermekjólét és gyermekvédelem a központban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mester Sándor: Gyermekjólét és gyermekvédelem a központban"— Előadás másolata:

1 Mester Sándor: Gyermekjólét és gyermekvédelem a központban
FÓKUSZPONT 3. SZTE Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar november 17.

2 „Történelmi lépések” 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról Gyermek jogairól szóló, New Yorkban, november 20-án kelt Egyezmény kihirdetéséről szóló évi LXIV. törvény és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló évi III. törvény 2015. évi CXXXIII. törvény egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú törvények módosításáról (2015.VII.13.) 55/2015. (XI. 30.) EMMI rendelet „…egyes szociális és gyermekjóléti tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról…”

3 Szakmai vízió - 1997. A gyermekjóléti szolgálat vonzó
A „szolgálat” szolgáltat, támogat, segít, prevenciós feladatokat lát el A szülő ÖNKÉNTESEN jelentkezik, tanácsot kér, együttműködik, közös - en megbeszélt - terv készítése Ehhez: szubszidiaritás elve önkormányzati rendszer erősítése gyámhatósági feladatok (jegyző, helyi szint) differenciált társadalmi szolidaritás magas piaci viszonyok és szociális szempontok nem zárják ki egymást közalapítványok létrehozása

4 Törvény szövege:  36. §. ……a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését…… 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet: 17. § A hivatalos ügyek intézésében való közreműködés körében a család- és gyermekjóléti szolgálat ….. a gyámhivatal, valamint a ….felkérésére a gyermekvédelmi nyilvántartás megfelelő adatlapját kitöltve környezettanulmányt készít: Védelem, kiemelés, utógondozás

5 Jelzőrendszer működési problémái
2013. április Agárd ,másfél éves kisfiú halálra éheztetése, 2013. május Sarkad ,halálra vert csecsemő, drogos élettárs, 2013. november Kaposvár, öthónapos csecsemő tragédiája 2014. január Tápiószele két és féléves kislány halálos bántalmazás 2013. február „szigetszentmiklósi eset”, 3 gyermek, abúzus „Hatása”: 2014. február ombudsmani vizsgálat EMMI és Szoc. és GYV Főigazgatóság módszertani útmutatója a gyv. észlelő és jelzőrendszer … gyermekbántalmazás felismerése és megszüntetése …elvei és módszertana …2014. kora-ősze …………….. 2016. május Gyöngyös, másfél éves kislány 2016. október Cegléd, egyéves kisfiú….

6 Gazdasági-Társadalmi változások:
2008. gazdasági világválság kezdete, hatása A „nagy elosztórendszerek” nyugdíj, egészségügy, oktatás, szociálpolitika finanszírozhatóságának kérdése Önkormányzati reform: „központ és vidéke” Kistérség vs. Járás Fogyasztás visszaesése Megtakarítás csökkenése, tartalékok felélése Lakhatási problémák Hajléktalanság, szegregátumok, „újratanyásodás” Munkaerőpiac beszűkülése „Leszakadó” térségek Társadalmi szakadék (szegénység, iskoláztatási esélyek, társadalmi mobilitási esély)

7 Köz/igazgatási koncepcióváltás
Központosított erőforrások Társulás (kistérségi) helyett járás (igazgatási szint) Járási gyámhivatalok (kihelyezett ügyfélfogadás, környezettanulmány stb.) Közoktatásból köznevelés: Integrációs, esélyegyenlőségi kérdések Tankötelezettségi életkor változásai (3 év… de 16-ig!) Iskolai mulasztások – szabálysértési eljáráslogika, CSP „átnevezése” Gyermek és ifjúságvédelmi felelősi rendszer „átalakítása”

8 Szakmai vízió 2016. „Holisztikus szemlélet”, (Interprofesszionális együttműködés) Integrált – család és (benne) gyermekjóléti – szervezetek változatosabb és növekvő szakmai feladatellátása – „egykapus szolgáltatás” Hiányzó feladatellátás megszervezése – kistelepülések lefedése (ahol „több volt” ott ….?) Prevenció előtérbe kerülése Jelzőrendszer – jogszabályi, módszertani - megerősítése Bővülő szolgáltatási háttér „menedzser” típusú szemlélet, mozgástér „Hatósági” és „szolgáltatási” következmények kettéválasztása Hatóság „BM-hez, vagy a gyámhivatalhoz kerüljön, helyileg szeparáció,. EREDMÉNY: A „család és” gyermekjóléti szolgálatok megítélésnek pozitív változása, növekvő igénybevétel

9 2015. évi CXXXIII. törvény egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú törvények módosításáról
A családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás integrációja - 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet: 19. § A család- és gyermekjóléti központ ellátja …a család- és gyermekjóléti szolgálat feladatait, A jelenlegi családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás bázisán, annak erőforrásai hatékonyabb elosztásával, kötelező önkormányzati feladatként jöhet létre. A polgármesteri hivatallal rendelkező települési önkormányzatok, illetve a közös hivatalok székhely szerinti települési önkormányzata feladatkörébe kerül a lakóhely szintű minimumszolgáltatások biztosítása. A járásszékhelyek települési önkormányzataihoz kerül kötelezően a hatósági feladatokhoz kapcsolódó, gyermekek védelmére irányuló tevékenységek, valamint a speciális szolgáltatások biztosítása A járásszékhely település a központ feladatai, valamint a speciális szolgáltatások vonatkozásában kiterjed a járást alkotó települések lakosságára. A gyermekjóléti központok száma 48-ról 198-ra emelkedik. 4 dia:Bódy Éva főov. alapján

10 SZOLGÁLTATÁS / KÖZPONT
HATÓSÁGI TEVÉKENYSÉGHEZ KAPCSOLÓDÓ FELADATOK (védelembe vétel, id, nevelésbe vétel, utógondozás) Közreműködés hatósági intézkedésben (javaslattétel, esetmenedzselési feladatok) Esetmenedzselés, Támogatás a családjából kiemelt gyermek visszahelyezése érdekében Utógondozói munka Szociális diagnózis készítés, szükségletfelmérés (2017-től kötelezően – 2018-ra halasztva!) Információnyújtás Jelzőrendszer működtetése Kríziskezelés Ellátásokhoz hozzáférésben segítés – közvetítés Természetbeni, pénzbeli ellátásokhoz történő hozzáférésben segítő szolgáltatás Prevenció, szabadidős programok szervezése (hely, anyagi háttér, szakma) Család és Gyermekjóléti Szolgálat Család és Gyermekjóléti Központ

11 SZOLGÁLTATÁS / KÖZPONT
2. SPECIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK Kapcsolatügyelet Készenléti ügyelet – telefonos segítő munka Utcai, lakótelepi szociális munka ( ha a helyi viszonyok indokolják) Kórházi szociális munka (ha a helyi viszonyok indokolják) Jogi tanácsadás Pszichológiai tanácsadás Családkonzultáció, családterápia Mediáció Szociális segítő tevékenység (klasszikus családgondozás) Általános tanácsadás (szociális, életvezetési, mentális, háztartási – gazdálkodási) Csoportmunka Egyéni- és csoportos készségfejlesztés Közösségfejlesztés Folyamatos kapcsolattartás és együttműködés a járásszékhelyen működő család és gyermekjóléti központtal (környezettanulmány, közreműködés a gondozási tervben, közvetlen javaslattételi kötelezettség!) GYERMEKÉTKEZTETÉS….

12 KÖZPONT TOVÁBBI FELADATAI
January 19, 2016, 12:10:27 PM Valamennyi család-, és gyermekjóléti központ fenntartója részére: 2. SPECIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK (folyt.) 1993. évi III. törvény 64. § (4) bekezdés g) pontja alapján biztosítani kell:”a szociál- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter által kijelölt településen és fővárosi kerületben működő családsegítést ellátó szolgáltatónak a menedékjogról szóló törvényben meghatározott integrációs szerződésbe foglalt társadalmi beilleszkedés elősegítését.” Menekültek integrációjának segítése (Integrációs szerződésben amelyik központ nevesítve lesz) Óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység (új feladat január 1-jétől – pályázati pilot indul – 1500/fő/státus) 3. Szakmai támogatás az ellátási területén működő gyermekjóléti szolgálatok számára Kiváltással kapcsolatos esetmenedzselési feladatok (2017. január 1-től) – megjegyzendő!!!!

13 Létszámnormák: Tanácsadó: Kell, aránya helyi döntés!
Családsegítő: 4000 fö lakosságszámra, illetve minden 25 ellátott családra 1 fő, (havi 3 alkalommal történő látogatási kötelezettség (– évi 36 ?? ) Esetmenedzser: 7000 fő járási lakosságszámra vetítve, de minimum 3 fő azzal, hogy: 50 ellátott családra 1 fő. Tanácsadó: Kell, aránya helyi döntés! Asszisztens: fő járási lakosságszámra vetítve 1 fő

14 Bevezetés lépései: Törvény megjelenése: - Magyar Közlöny 2015
Bevezetés lépései: Törvény megjelenése: - Magyar Közlöny július szám - Megyei Gyámhivatal(ok) intézkedési terve augusztus:

15 55/2015. (XI. 30.) EMMI rendelet „…egyes szociális és gyermekjóléti tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról…” 2015. december 15-én tájékoztató Budapesten az NRSZH-ban Határidő: január 1. – új felállásban történő működés megkezdése 2016. január 10. – folyamatban lévő iratanyagok átadása 2016. január 31. – lezárt ügyek: iratanyag átadása

16 Szakmai támogatás (1): „GYIK”
„Legnagyobb közösségi oldal” + gmail levelező csoport Horizontális kapcsolatok: „Hogy csináljátok? Küldd már át…”, „spontán értekezletek” – ez jó! MACSGYOE oldala - más is (?) „GYIK” Járási gyámhivatalok, NRSZH „Régi központok” és „új központok”

17 Szakmai támogatás (2) Módszertani útmutatók, protokollok ( EEMI) Felhasználói leírás a családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás KENYSZI-vel összefüggő feladataihoz ( – KENYSZI) Útmutató az Esetnapló vezetéséhez ( – NRSZH ) Fogalomtár – Család- és gyermekjóléti szolgálatok és központok feladataihoz kapcsolódóan ( NRSZH) DE! Szakmai létszámok beállása és ellenőrzési szempontok alapján türelmi idő van!

18 Végrehajtás gyakorlata: 1) szemlélet
Szakma vs. Fenntartó – eltérő logika Létszám – maximailizálás vs. működési minimum Szolgáltatásbővülés – amire szükség van vs. amit finanszíroz(nak) „Költséghatékonyság” – befektetés a „jövőbe” … „képessé tevés” vs. választási ciklus Ellátási terület Járásszékhely/járási feladat Kistérségi költségviselés/székhelyönkormányzat -2016(!) október! Központ – önkormányzati elv/ szolgáltatás „piaci szegmens” Kiegészítve szonda 20 településről

19 2) Szolgáltatásbővülés (?)
„Kötelező elemek: „Régi” - jogi, pszichológiai, fejlesztőpedagógia tanácsadás „Félúj” - mediáció, családterápia, családkonzultáció „Új” – Kapcsolatügyelet, készenléti ügyelet, utcai szociális munka (- ha, a helyi viszonyok… ?), kórházi szociális munka (- ha, a…?) 2018 (?) - Iskolai szociális munka és szociális diagnózis Esetlegesen: KEF/drog/addiktológia, munkaerőpiaci/pályaorientációs, szupervízió,

20 3) „Eszköz”bővülés? Munka világa ? Szerep a helyi munkaerőpiacon?
2 millió forint fejlesztés – informatika, munkaállomás/eszközháttér kialakítása – egyszeri Munka világa ? Szerep a helyi munkaerőpiacon? Bővülést szolgáló programok? Lakhatás Szociális bérlakások (Új ? Bérlőkijelölés ? ) „CSAOéletforma”? Közösségi szociális munka Szabadidő? Sodródás?16-18 éves lemorszolódók? Szegregátumok ? Kikerülés a munka világából? Hely ? – önköltség, bérleti díjak stb./otthon „saját” érzés Idő ? – munkaszerkezet, rendszeresség Pénz ? – rezsi, „nem várható el az saját költségviselés” Szakma! – minimum elhívatottság Prevenció (?) folyamat vagy „ünnepi alkalom” ?

21 Siófok – MACSGYOE – „Gyermekink védelmében” c. konferencia:
Ha megjegyeztük: „Kiváltással kapcsolatos esetmenedzselési feladatok” (2017. január 1-től) Az intézményi férőhely-kiváltással kapcsolatos esetmenedzselési feladatok Siófok – MACSGYOE – „Gyermekink védelmében” c. konferencia: 21/gyermekeink_vedelmeben_konferencia_eloadasanyagai.html Kora gyermekkori intervenció A bölcsődei rendszer megújítása Integrált térségi Gyermekesély Programmal kapcsolatos új feladatok  „Integrált térségi gyermekprogramok” „Jó kis hely – Biztos Kezdet Gyerekházak” „Gyerekesély programok infrastrukturális háttere” Fogyatékossággal élők számára nyújtott szolgáltatások, támogatott lakhatás esetmenedzseri feladatok Speciális közfoglalkoztatás – a család- és gyermekjóléti központok feladatai

22 4/a Negatív jelenségek Információhiány, megkésettség – az átszervezés idején Hálózati, módszertani magárahagyatottság Központ/Szolgálat viszonyrendszer, menedzser/családsegítő partnerség Létszám és képzettségbeli problémák, magas fluktuáció Párhuzamosságok – és a kliens nem érzi az elkülönülést „hatósági” és „szolgáltatási” között

23 Megnövekedett adminisztrációs terhek
4/b Negatív jelenségek Magas esetszámok + kötelező 3 találkozás, esetmenedzser: visszaeső terepmunka „Családsegítés” drasztikus visszaesése Pszichés teher – munkából adódóan, és egzisztenciálisan Önigazolási kényszer: vezető (vagyunk, dolgozunk, adminisztráljuk) – családsegítő/menedzser (túlbiztosítás) Rövid határidők Megnövekedett adminisztrációs terhek

24 Tehermegosztás - menedzser/családsegítő – az esetmunkában
5) Pozitív hozadék: A szakma „mindenek ellenére” megoldotta, szellemi teljesítmény, horizontális együttműködés Pezsgő szakmai élet – kár presztizs-szempontokat belevinni (?) Szakmai integráció – a „család és benne a gyermek” Jelzőrendszer előírásai egyértelműsödnek – de döntő az emberi tényező (! ) Esetkonferenciák, szakmaközi megbeszélések – kétélű „telítődés veszélye” ! Tehermegosztás - menedzser/családsegítő – az esetmunkában

25 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Mester Sándor: Gyermekjólét és gyermekvédelem a központban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések