Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban"— Előadás másolata:

1 A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban

2 Mi is az a szociálpedagógia?
Gertrud Bäumer szerint a szociálpedagógia mindaz, ami „nevelés, de nem iskola és nem család” Heinrich Tuggener szerint a „szociálpedagógia végső célja az egyén nevelése a társadalomba való beilleszkedésre”. szociálpedagógia magában foglalja: -a klasszikus pedagógia körén túl azokat a nevelési metódusokat, amelyek a szociálpedagógia körébe vont célcsoportok társadalmi (re)integrációját, az esélyegyenlőséget és a különböző devianciákkal szembeni prevenciót szolgálják.

3 Szociálpedagógia területei
oktatási- nevelési intézmények (hagyományos és alternatív iskolák, kollégium, óvoda, ..) egészségügyi intézmények (gyermekkórház, terápiás intézmények, ..) családsegítő intézmények, gyermek- és ifjúságvédelem színtere (gyermekjóléti szolgálat, gyámhivatal, gyermekvédelmi intézmények) kultúrát szolgáló intézmények (művelődésházak,) utca, játszótér (Máltai Szeretetszolgálat játszóterei) civil szervezet

4 Szociálpedagógiai segítési formái
egyéni foglalkozás (egyéni esetkezelés, egyéni segítő beszélgetés, egyéni tanácsadás, ügyintézés…) csoportos foglalkozás (csoportos probléma-megbeszélés, csoportos együttműködés fejlesztés…) érdekképviselet szakmai konzultációk (külső és belső szakemberekkel,…) mentálhigéne szabadidő szervezés, közösségi foglalkozás

5 Szociálpedagógus segítésének formái jelenleg a Kollégiumban 1, Fiatalok megsegítése 2, Pedagógusok támogatása

6 1. Fiatalok segítése - egészséges életmód megerősítése/kialakítása (pl.:szexuáis kultúra fejlesztés, drogprevenció, egészséges magatartás kialakítása, bűnmegelőzés,.. ) - szociális ügyintézés (pl.:családi pótlék, szociális támogatás kérelmezése, illetékes szociális intézményekkel való kapcsolattartás,.) - tanulmányi munka támogatása (pl.:pályaválasztás, pályaorientáció,továbbtanulás, iskolaváltás .. ) - mentálhigiéné segítése (pl.:különböző kapcsolati problémák, magánéleti nehézségek, testi-lelki problémák, mentális védelem,)

7 - (re)integrálódás (‘jól érezze magát a Kollégiumban’ elérése, beilleszkedés a kollégiumba, a csoportba, csoport- vagy szoba konfliktus kezelése,) - kortárssegítők támogatása, megsegítése (Kollégiumban 2005 óta rendszeresen működik kortárssegítő képzés és kortárssegítő klub is)

8 2. Pedagógusok támogatása
- szakmai konzultációk céljai: * a tanulók szociális, mentális, pszichés problémáinak feltérképezése, több szempontú áttekintése (pedagógiai, pszichológiai, szociális,) * nevelőtanári kompetenciák erősítése * a lakócsoport mindennapjainak megismerése, segítése

9 - esetkezelés (rendszeres szakmai konzultáció egy-egy eset mentén, amiben részt vesz a pszichológus, a szociálpedagógus, a nevelőtanár, a vezetőség, a szabadidő-szervező és a fejlesztőpedagógus is) - ‘krízis konzultáció’ (rendkívüli, egy-egy nehéz helyzet esetében szakmai megbeszélés)

10 A szociálpedagógus munkát segíti: - rendszeres információ áramlás - szakmai konzultációk (pszichológusokkal, fejleszőpedagógussal, pedagógussal, vezetőséggel) - együttműködés a különböző szakemberekkel (alkalmi, rendszeres)

11 Závoti Józsefné: Szociálpedagógia elmélete és gyakorlata I-II.
Köszönöm a figyelmet! Kutasi Tamara 2010. Március 26. Felhasznált szakirodalom: Tomasz Gábor, Kozma Tamás: Szociálpedagógiai szöveggyűjtemény, Závoti Józsefné: Szociálpedagógia elmélete és gyakorlata I-II.


Letölteni ppt "A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések