Az iskolakészültség állapotfelmérő próba projekt bemutatása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A pedagógusminősítési rendszer
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Méltányossági elvek a közoktatásban
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Az egyéni fejlesztési terv
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Hatodik előadás.
MÉRÉSI ÉRTÉKELÉSI RENDSZER
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
Bódor Andrea BAZ Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Pedagógiai szakszolgálat
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Műhelyvezetők, tanácsadók szakmai napja Csizmazia Sándorné Szakmai vezető Pécs, nov. 10.
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A NEVELÉSI TANÁCSADÓ SZAKVÉLEMÉNYE KIRÁLY GABRIELLA KLINIKAI SZAKPSZICHOLÓGUS, GYÓGYPEDAGÓGUS készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
Integráló iskolák a közoktatásban
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
II. Kerületi Védőnői Szolgálat gyermekvédelmi tevékenysége
Az iskoláskor küszöbén
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Farkasné Egyed Zsuzsanna. Fejlesztő nevelés színterei évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 5. § (1) A köznevelési intézményekben folyó pedagógiai.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Barcsák Marianna KPSZTI
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Horváthné Moldvay Ilona gyógypedagógus, közoktatási szakértő
DARUS a gyermekekért.
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
DARUS a gyermekekért.
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
Dobos C. József Vendéglátóipari Szakképző Iskola Budapest
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
tanév Iskolanyitogató
Új környezet Új emberek
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Az iskolakészültség állapotfelmérő próba projekt bemutatása Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez szükséges fejlettség felméréséhez Szakemberek felkészítése 2015. 06. 25. Az iskolakészültség állapotfelmérő próba projekt bemutatása dr. Torda Ágnes szakmai vezető 1

Előzmények 1960. Megfogalmazódik az iskolaérettség megállapításának igénye . 16/1964. E.Ü. miniszteri rendelet előírja az iskolai követelmények teljesítését gátló testi, érzékszervi fogyatékosság időben történő kiszűrését. 1965. Országos Közegészségügyi Intézet Ifjúság-Egészségügyi Osztály, Róna Borbála -Szabó Pál kísérlete a komplex iskolaérettségi vizsgálati eljárás, kidolgozására. 197o. Fővárosi Tanács oktatási és egészségügyi osztálya utasítás: „amennyiben a körzeti gyermekgyógyász szakorvos az iskolaérettség eldöntéséhez kiegészítő pszichológiai vizsgálatot tart szükségesnek, úgy ennek elvégzésére kérje fel az illetékes kerületi nevelési tanácsadót.”

A mérés eszközének kialakítása 1970-71. Hoffmann Tiborné pszichológus meghatározása: a vizsgálat célja : „… a feladattudat érettsége mérhető legyen, …tartalmazza a minimális értelmi követelményeket az emlékezet, a megfigyelőképesség, a mennyiségegyeztetés és az elemi gondolkodási műveletekre való képesség….hozza felszínre az esetleges beszéd- és mozgászavarokat… a csoportos játék megfigyelésével és a szülőktől kapott információk felhasználásával egészüljön ki a személyiségről kapott kép.” 1972. Avarné Császár Ildikó és Vereczkey Györgyné nevelési tanácsadó vezetők a Hoffmann Tiborné által összeállított teszt kisebb korrekciójával elkészítik az iskolaérettséget mérő vizsgálóeszközt, a piros dobozt.

A z eszköz használatának szabályozása 1974. Művelődési Minisztérium útmutató „Az iskolaérettség megállapításáról és pedagógiai korrekciójának megszervezéséről”, óvónők, tanítók és a nevelési tanácsadók számára. A vizsgálat a tankötelesség megítélésében kötelező eszközzé válik. Az iskolaérettségi vizsgálat nem ad IQ-t, a standardizálása nem történt meg, az eredeti leírásban nem szerepelnek a feladatmegoldások értékelésének objektív szempontjai sem. (Lakatos K., 2005)

Jogszabályi előírás ma 2011. évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 45 §. A tankötelezettség teljesítéséhez kapcsolódóan, megnevezi az iskolaérettségi vizsgálatot.  15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai …… 7 §. (1) a gyermek, a tanuló komplex pszichológiai, pedagógiai- gyógypedagógiai, továbbá szükség szerint orvosi, ……alapján szakértői véleményt készít a) az iskolába lépéshez szükséges fejlettség megállapítása céljából;

A vizsgálat és javaslat társadalmi beágyazottsága A gyermekek beiskolázási javaslataiban további szempontok is érvényesülnek, melyek közvetlenül nem kapcsolódnak a gyermek tényleges állapotához, sokkal inkább tanügyi érdekeket jelenítenek meg. A köznevelés alsó szintjén (óvoda-iskolai alsó tagozat) a gyermekhiány vagy gyermektöbblet, számos pedagógust és végső soron az egész intézményt érintő probléma. Ezt a problémát enyítheti vagy akár meg is szüntetheti, ha az óvodából nagyobb számban lépnek át gyermekek az iskolai nevelésbe- oktatásba, vagy éppen ellenkezőleg a szokásosnál kicsit többen maradnak vissza az óvodában, s lesznek évkezdők a következő tanévben? Léteznek olyan pedagógiai közösségek is, melyekben a problémás gyermekkel való foglalkozás gondját a gyermek továbbítása oldja meg, a következő pedagógiai szintre delegálva őt.

Szülői viszonyulás, érzelmek és más szempontok Sok családban a gyermekkel kapcsolatos tervek, remények, jövőképek akkor sérülnek először, amikor az iskolaérettség megállapítása történik. A szülői elképzeléssel szembemenő javaslat érthető módon billenti ki a családot egyensúlyából, kiváltva a szülői ellenállást. Egy pillanat alatt érzelmi síkra terelődik a probléma, megindul az okkeresés, szülői szorongások és félelmek jelennek meg.  Az iskolaérett, hatodik életévét betöltő gyermek további óvodai elhelyezése vagy az éretlen gyermek mindenáron való iskolakezdése kényelmi vagy gyakorlati szempontként is megjelenhet. Emögött álló okok lehetnek, adott pedagógus választása és ennek érdekében gyorsított vagy késleltetett beiskolázás. A családban élő gyermekek együttes mozgatása praktikussága.

Az iskolakészültség állapotfelmérő vizsgáló eljárás bemutatása Állapotfelmérő vizsgáló eljárás, a gyermek aktuális fejlettségéről ad számot. Pedagógiai mérőeszköz, rámutat arra, hogy a gyermeknél további vizsgálatok szükségesek. Alkalmazása a járási szakértői bizottságokban javasolt, team munkában. Alkalmazók a szakértői bizottság munkatársai, betanítás és egyeztetés különösen a pontozásban belső műhely munkában mindenképpen szükséges. Javasoljuk, hogy szakértői bizottságonként egy fő képzésben vegyen részt. Nem javasoljuk a készlet egyes elemeinek más alkalommal való önálló aló használatát.

A vizsgáló eljárás klinikai kipróbálásának menete A hazai gyakorlatban alkalmazott eljárások közül került kiválasztásra, elterjedtsége és beválása miatt. A választott eszközben voltak olyan feladatok, melyek más próbaeljárásokból kerültek átemelésre, ezek cseréje megtörtént. Ennek folytán az eszköz jogtisztának tekinthető, a szerzők, továbbá a fejlesztők ismertek. Az új fejlesztett eszköz klinikai kipróbálása Zala megyében, Nagykanizsa járási bizottság munkatársainak bevonásával történt, 2015.04.15-2015.05.18. között.

Fejlesztők Az első változat szerzői Gellén Melinda,  Barotáné Simonka Rita, Cs. Nagyné Sipos Edit, Frigy Erna és a nagykanizsai nevelési tanácsadó munkatársai. A vizsgálóeljárás új változatának fejlesztői: dr. Bolla Veronika PhD (gyógypedagógus-pszichológus), dr.Kas Bence PhD (gyógypedagógus-nyelvész), Nagyné dr. Réz Ilona (gyógypedagógus-pszichológua), dr.Torda Ágnes (gyógypedagógus, klinikai gyermek szakpszichológus). Bass László (gyógypedagógus- szociológus) a matematikai-statisztikai feldolgozást végezte.

A vizsgáló eljárás bemutatása Az eszközzel a következő területeken mérhetjük az iskolakészültséget: adaptív viselkedés, csoportos és nyelvi fejlettség, egyéni mozgásfejlettség, helyzetben kognitív fejlettség, felvétel ideje számolás fejlettség 90 perc

Az eszköz tartalma Instrukciós füzet- a feladatok tartalma, a feladatok kijelölésének módja, a szükséges verbális útmutatás előírt mondatai. Jegyzőkönyv (feladatok rövid jelzése, a teljesítményre adható pontszámok kritériumai). A nyerspontok transzformálása értékpontokká táblák. Eszközök: tárgy és eseményképek, tárgyak.

Az állapotfelmérés további feltételei A gyermekről készült pedagógiai vélemény. Óvodai mérések eredmények, fejlődését bemutató megállapítások. Más alkalommal történt vizsgálatok szakvéleményei. Egészségügyi állapotára vonatkozó dokumentumok. Anamnézis, mely az állapotfelméréshez kapcsolódóan készül.

A vizsgáló eljárás bevezetésének további lépései Megfelelő példányszámban való előállitás. Az eszközök átadása a felhasználóknak. Az eszközhasználat specifikus protokolljának elkészítése. Visszajelzések és korrekciók gyűjtése. Jó gyakorlatok, esettanulmányok közzététele. Az eszköz legitimálása.

KÖSZÖNÖM a mEGTIsztelő FIGYELMET! 15