Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bódor Andrea BAZ Megyei Pedagógiai Szakszolgálat

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bódor Andrea BAZ Megyei Pedagógiai Szakszolgálat "— Előadás másolata:

1 Bódor Andrea BAZ Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Az iskolaérettségi vizsgálatok helye a pedagógiai szakszolgálati ellátásban

2 Pedagógiai szakszolgálatok alakulása
15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről 2013. szeptember 1.

3 BAZ Megyei Pedagógiai Szakszolgálat szervezeti felépítése
Székhelyintézmény Tagintézmények Telephelyek Miskolc Cigánd Edelény Encs Gönc Kazincbarcika……………………….Sajószentpéter Mezőcsát Mezőkövesd Miskolc………………………………… Felsőzsolca Ózd Putnok Sárospatak Sátoraljaújhely Szerencs Szikszó Tiszaújváros Tokaj

4 2011. évi CXC. törvény a Nemzeti köznevelésről
18. § (1) A szülő és a pedagógus nevelő munkáját, valamint a nevelési-oktatási intézmény feladatainak ellátását pedagógiai szakszolgálat segíti. (2) Pedagógiai szakszolgálat a) a gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás, b) a fejlesztő nevelés, c) szakértői bizottsági tevékenység, d) a nevelési tanácsadás, e) a logopédiai ellátás, f) a továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás, g) a konduktív pedagógiai ellátás, h) a gyógytestnevelés, i) az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás, j) a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása. (3)A pedagógiai szakszolgálatok feladatainak, működési feltételeinek, feladatai ellátásának részletes szabályait az oktatásért felelős miniszter rendeletben állapítja meg.

5 Szakértői bizottságok
megyei szakértői bizottság tankerületi szakértői bizottság harmadik életévüket betöltött gyerekek, tanulók teljes körű pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai vizsgálata BTMN vizsgálat, felülvizsgálat a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megállapítása Területi ellátási kötelezettsége: adott tankerület (járás) területe

6 A gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megállapítása
= iskolaérettségi vizsgálat

7 A pedagógiai szakszolgálatokról
2013. március 1-e előtt 4/2010. (I. 19.) OKM rendelet A pedagógiai szakszolgálatokról Iskolába lépéshez szükséges fejlettség megállapítása céljából szakvéleményt kell készíteni ha a gyermek nem járt óvodába óvodába járó gyermek estében, annak megítélése céljából, hogy hétéves korában szükséges-e még egy nevelési évet kezdenie? (jegyző értesítése!)

8 2013. március 1-e előtt vizsgálati kérőlap: nevelési tanácsadói (egyszerűbb) 1993. évi LXXIX. Tv. a közoktatásról tankötelezettség kezdetésről az iskola igazgatója dönt (óvoda véleménye alapján) Legkorábbi tankötelezettségi időpont: 6. életév betöltése (május 31-ig) Legkésőbbi iskolakezdési időpont 8. életév betöltése (aug. 31-e után született gyerekeknél)

9 2013. március 1-e után 15/2013. (I2. 19.) EMMI rendelet
Iskolába lépéshez szükséges fejlettség megállapítása céljából szakértői véleményt kell készíteni 1. óvodába járó gyermek estében, annak megítélése céljából, hogy hétéves korában szükséges-e újabb nevelési évet kezdenie? 2. Annak megítélésére, hogy a gyermek számára javasolt-e, hogy hat éves kora előtt megkezdje tankötelezettségének teljesítését

10 2013. március 1-e után 3. óvodába járó gyermek esetén, ha az iskolába lépéshez szükséges fejlettség egyértelműen nem állapítható meg – a gyermek óvodai fejlődését nyomonkövető óvodai dokumentumok alapján 4. ha a szülő nem ért egyet az óvodának az óvodai fejődést nyomonkövető dokumentumainak alapján születő, a gyermek „iskolába léphet” javaslatával

11 2013. március 1-e után 5. Ha a szülő nem ért egyet a hatodik életévét augusztus 31-ig betöltő gyerek szóló óvodai döntésselóvodai nevelésben való további részvételéről Ha óvodai nevelésben kell maradnia a gyermeknek – a szakértői bizottság értesíti a járási hivatalat. A szülő a szakértői véleményben foglaltak ellen eljárást indíthat a járási hivatalnál (felülvizsgálatot kezdeményezhet)

12 2011. évi CXC. törvény a Nemzeti köznevelésről
2013. március 1-e után 2011. évi CXC. törvény a Nemzeti köznevelésről A tankötelezettség kezdetéről dönt: 1. Az óvoda vezetője 2. Szakértői bizottság: ha nem járt óvodába a gyermek, az iskolaérettségi vizsgálat alapján dönt. 3. Szakértői bizottság: az iskolaérettségi vizsgálat alapján – a szülő vagy az óvoda vezetője kérése alapján. Vizsgálati kérőlap: 15/2013. (I2. 19.) EMMI rendelet mellékletei

13 Variációk Életkorok Betöltött életév Jogosultság
ig 6 év Óvodavezető döntése (maradhat/mehet) ig 7 év Szakértői bizottság döntése ig 8 év Nincs vizsgálat (kivéve SNI céljából), előző évi szakértői vélemény alapján el kell mennie iskolába. Az iskolakezdés legkorábbi időpontja (2014. szept. 1.) Halasztott iskolakezdés (2015. szept. 1.) Legkésőbbi iskolakezdés (2016. szept. 1.)

14 Iskolaérettségi vizsgálatok BAZ megyében 2012/13-ban

15 Iskolaérettségi vizsgálatok megoszlása 2012/13

16 Átfogó szűrőprogram a tokaji körzetben
Szűrésbe bevont óvodások száma: 2003 2004 2005 2006 184 fő 187 fő 220 fő 183 fő n. a. 82 % 89 % 80 %

17

18 PREVENCIÓ!!! Legalább a tanköteles korú óvodások tanéveleji pedagógiai szűrése Szülő jelen van a vizsgálaton (utána konzultáció) Szűrés eredményeinek konzultációja az óvónőkkel Szeptember-október hónapban beszélni arról, hogy mehet-e majd a gyerek az iskolába!

19 PREVENCIÓS PROGRAM Pedagógiai fejlesztések megvalósulása a tanév során
1. Pedagógiai szakszolgálat részéről 2. Óvónők a szakszolgálattal konzultálva az óvodai foglalkozásokon fejlesztik a gyerekeket 3. Lehetőleg bevonni a szülőt mindkét részről

20 Prevenciós program Cél: ne az iskolaérettségi vizsgálaton derüljön ki, hogy részképességzavara, tanulási nehézsége van a gyereknek, esetleg BTMN gyerek/tanuló lesz! Szenzitív szakaszban kell fejleszteni!!

21 Iskolaérettségi vizsgálat
Szülőt, gyereket fel kell készíteni!

22 Iskolaérett gyerek Biológiai érettség: Testmagasság 115-120 cm
Testsúly: kg Agyi fejlődés: lateralizáció kialakulása, összerendezettebb mozgás. Nagy- és finommozgások tökéletesednek.

23 Iskolaérett gyerek Pszichés érettség: figyelem, emlékezet, gondolkodás változása. Tudatos figyelem egy dologra Mennyiségfogalom Konkrét műveletek szakasza Észlelés (főleg a látásban) Szociális érettség: önállóság, feladatvégzés, feladatmegértés, feladattartás, munkatempó, figyelem, együttműködés.

24 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Bódor Andrea BAZ Megyei Pedagógiai Szakszolgálat "

Hasonló előadás


Google Hirdetések