BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÓPÉVÁR ÓVODA SZAKMAI BESZÁMOLÓJA A TÁMOP
Advertisements

„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Kis csoport szeptember
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Környezeti nevelés az óvodában
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Napocska Napköziotthon
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
TAPASZTALATAIM A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRÓL MŰVELTSÉGTERÜLET SZOCIÁLIS ÉLETVITEL ÉS ÉLETMÓD KÉSZÍTETTE: VARGA GABRIELLA GÁRDONYI GÉZA ÁLTALÁNOS ISKOLA.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Természeti erőforrások védelme
“Ha az ember eltűnik, lesz-e reménye a gorillának? Ha a gorilla eltűnik, lesz-e reménye az embernek?”
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Fenntarthatóság és káoszelmélet
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Óvodánk 6 csoportos, 135 férőhellyel rendelkezik.
Harmadik matematikakönyvem
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az óvodai tevékenységterv
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
PROGRAM.
SZVÓ szakmai igazgatóhelyettes
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
„A Zöld Óvoda megvalósult gyakorlata”
Ember és környezetének viszonya
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Iskolakert.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
Budapest, A „fenntarthatóság” alappillérei Környezetvédelem Társadalom Gazdaság Megvalósulásának alapvető feltétele a szemléletváltás.
Összeállította: Szabó Ilona
Környezet és közösségek a magyarországi Zöldutakon A fenntarthatóság útján.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
„Referenciaintézmény kialakítása a II
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A dajka a nevelés folyamatában
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Szeretettel köszöntjük
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Határtalan Egészségnevelés Lehetőségei Program
Természetsarok a környezettudatosságért
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens e-mail: ikreko@gmail.com VÁLTOZÁSOK AZ ÓVODAI NEVELÉS ORSZÁGOS ALAPPROGRAMJÁBAN: KIHÍVÁSOK, FELADATOK A KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens e-mail: ikreko@gmail.com

NÉZZÜNK KÖRÜL A VILÁGBAN IGÉNY: A SZEMLÉLETVÁLTÁS FELADAT: A SZEMLÉLETFORMÁLÁS ESZKÖZ: A NEVELÉS - A KÖRNYEZETI NEVELÉS A FENNTARTHATÓSÁGRA NEVELÉS A KÖRNYEZETI NEVELÉS JELLEMZŐI A FENNTARTHATÓSÁGRA NEVELÉS PEDAGÓGIAI TARTALMA OKTATÁS A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZOLGÁLATÁBAN 2005-2014 A FENNTARTHATÓSÁGRA NEVELÉS ÉVTIZEDE

A KÖRNYEZETI NEVELÉS JELLEMZŐI LEGYEN KOMPLEX, RENDSZER-SZEMLÉLETŰ. LEGYEN ÉLETHOSSZIG TARTÓ ÉS AZ ÉLET MINDEN TERÜLETÉRE KITERJEDŐ LEGYEN LOKÁLIS ÉS GLOBÁLIS EGYSZERRE LEGYEN MAI ÉS JÖVŐBENÉZŐ EGYSZERRE LEGYEN TEVÉKENYSÉGRE ORIENTÁLT ÉS NEVELJEN EGYÜTTMŰKÖDÉSRE NEVELJEN PROBLÉMAMEGOLDÁSRA NEVELJEN ÚJ ÉRTÉKRENDSZERRE

A FENNTARTHATÓSÁGRA NEVELÉS PEDAGÓGIAI TARTALMA 1. AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁS 2.INTERDISZCIPLINÁRIS MEGKÖZELÍTÉS 3. A RENDSZERSZEMLÉLETŰ ÉS A KRITIKAI GONDOLKODÁS 4. AZ EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS A TÁRSAS KÉSZSÉGEK FEJLESZTÉSE 5. MULTIKULTURÁLIS PERSPEKTÍVÁK ÉS AZ ELTÉRŐ ESÉLYEK PEDAGÓGIAI KEZELÉSE 6. A PEDAGÓGUSOK KOMPETENCIÁJÁNAK FEJLESZTÉSE 7. PEDAGÓGIAI INFORMÁCIÓS ÉS SZOLGÁLTATÓ HÁLÓZATOK MŰKÖDÉSE A FENNTARTHATÓSÁG ÉRDEKÉBEN 8. A TELEPÜLÉSEK JÖVŐKÉPÉNEK TERVEZÉSE ÉS MINŐSÍTÉSE 9. AZ EGYES EMBEREK SZEREPE 10. A CIVIL SZERVEZETEK ÉS A FENNTARTHATÓSÁGRA NEVELÉS 11. A TELEPÜLÉSEK ÉS A HELYI KÖZÖSSÉGEK A FENNTARTHATÓSÁG PEDAGÓGIÁJA ÉRDEKÉBEN

OKTATÁS A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZOLGÁLATÁBAN * INTERDISZCIPLINARITÁS * TANULÓKÖZPONTÚ TANULÁS * A JÖVŐRE IRÁNYULÓ TANULÁS *OKTATÁS A NEMEK EGYENLŐSÉGÉNEK SZOLGÁLATÁBAN *ÁLLAMPOLGÁRI NEVELÉS EGY DEMOKRATIKUS TÁRSADALOM SZOLGÁLATÁBAN *OKTATÁS A BÉKÉT ÉS AZ EMBERI JOGOKAT TISZTELETBEN TARTÓ KULTÚRÁÉRT *EGÉSZSÉGNEVELÉS *NEVELÉSSEL KAPCSOLATOS ISMERETEK OKTATÁSA *A MUNKA VILÁGÁRA FELKÉSZÍTŐ OKTATÁS *TERMÉSZETI ERŐFORRÁSOK VÉDELMÉRE ÉS A VELÜK VALÓ GAZDÁLKODÁSRA VONATKOZÓ ISMERETEK OKTATÁSA *FENNTARTHATÓ FOGYASZTÁSRA NEVELÉS

2005-2014 A FENNTARTHATÓSÁGRA NEVELÉS ÉVTIZEDE

A KÖRNYEZETI NEVELÉS, A FENNTARTHATÓSÁGRA NEVELÉS TARTALMA AZ ÓVODÁBAN *TAPASZTALATOK A TERMÉSZETI ÉS A TÁRSADALMI KÖRNYEZETBŐL *A KÖRNYEZETHEZ FŰZŐDŐ POZITÍVÉRZELMEK ALAKITÁSA, A NEGATÍVUMOK ELUTASÍTÁSA *ÖKOLÓGIAI ÖSSZEFÜGGÉSEK, TÖRVÉNYSZERŰSÉGEK MEGTAPASZTALÁSA , ÉLETTELEN – ÉLŐ KAPCSOLATA *EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS – TESTI, LELKI, SZOCIÁLIS EGÉSZSÉG *A KÖRNYEZET VÉDELME: TERMÉSZET- ÉS KÖRNYEZETVÉDELEM *A TERMÉSZETTUDOMÁNYOS GONDOLKODÁS ALAPOZÁSA

A FELDOLGOZÁS MÓDSZEREI A HAGYOMÁNYOS PEDAGÓGIAI MÓDSZEREK MELLETT: A PROJEKT A SZENZITÍV JÁTÉK A TERMÉSZETTUDOMÁNYOS MÓDSZEREK: A MEGFIGYELÉS A LEÍRÁS A VIZSGÁLÓDÁS – KÍSÉRLETEZÉS A BECSLÉS – MÉRÉS AZ ÖSSZEHASONLÍTÁS

1.BEVEZETŐ 2.GYERMEKKÉP, ÓVODAKÉP A MÓDOSÍTOTT ALAPPROGRAM KIHÍVÁSAI A KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSÉNEK FOLYAMATÁBAN 1.BEVEZETŐ *A KÖRNYEZETI NEVELÉSNEK A HAZAI ÓVODAI NEVELÉS TÖRTÉNETÉBEN GAZDAG HAGYOMÁNYAI VANNAK 2.GYERMEKKÉP, ÓVODAKÉP GYERMEKKÉP *A GYERMEK FEJLŐDÉSÉT MEGHATÁROZÓ TÉNYEZŐK SZEREPE: EGÉSZSÉGES KÖRNYEZET – EGÉSZSÉGES GYERMEK *A SZEMÉLYI ÉS TÁRGYI KÖRNYEZET MEGHATÁROZÓ: BEFOGADÓ ÓVODAKÉP *AZ INTEGRÁLTAN NEVELHETŐ GYERMEKEK NEVELÉSÉNEK KÖTELEZETTSÉGE – ALKALMAZKODÁS A MEGVÁLTOZOTT VILÁGHOZ, A TERMÉSZET „GYÓGYITÓ” EREJÉNEK IGÉNYBE VÉTELE *A KÖRNYEZETTUDATOS MAGATARTÁS ALAKÍTÁSA – TEVÉKENYSÉGEK, MEGFELELŐ TÁRGYI KÖRNYEZET

AZ ÓVODAI NEVELÉS FELADATAI AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD ALAKITÁSA *A KÖRNYEZET VÉDELMÉT ÉS ÓVÁSÁT SZOLGÁLÓ SZOKÁSOK – TAKARÉ- KOSSÁG (VÍZ, ENERGIA, PAPÍR), SZELEKTÍV HULLADÉKGYŰJTÉS *TESTI KÉPESSÉGEK FEJLŐDÉSÉT SEGÍTŐ SÉTÁK, UDVARI JÁTÉKOK, KIRÁNDULÁSOK AZ ÉRZELMI NEVELÉS ÉS A SZOCIALIZÁCIÓ BIZTOSÍTÁSA *POZITÍV ATTITŰD A KÖRNYEZETHEZ *A KÜLÖNBÖZŐSÉGEK ELFOGADÁSA – ÉLŐLÉNY! *ERKÖLCSI TULAJDONSÁGOK – SEGÍTŐKÉSZKÉG, ÖNZETLENSÉG *A SZŰKEBB - TÁGABB KÖRNYEZET ISMERETE – KÖTŐDÉS A SZÜLŐFÖLDHÖZ *AZ ÓVODA DOLGOZÓINAK KÖRNYEZETTUDATOS MAGATARTÁSA AZ ANYANYELVI, AZ ÉRTELMI FEJLESZTÉS ÉS NEVELÉS MEGVALÓSÍTÁSA *KOMMUNIKÁCIÓ *TAPASZTALATOK ÉS ÉLMÉNYEK A KÖRNYEZETBŐL *A KÖRNYEZETI NEVELÉS, A FENNTARTHATÓSÁGRA NEVELÉS ELVÁRÁSAINAK KÖZVETÍTÉSE *ÁLLAMPOLGÁRI „ISMERETEK” – KÖTELESSÉGEK ÉS JOGOK, VÉLEMÉNYALKOTÁS

AZ ÓVODAI ÉLET MEGSZERVEZÉSÉNEK ELVEI SZEMÉLYI FELTÉTELEK *AZ ÓVODAPEDAGÓGUSOK ÉS NEM PEDAGÓGUS ALKALMAZOTTAK, MINT MODELLEK *MIGRÁNS GYERMEKEK LEHETŐSÉGEI – SAJÁTOS SZOKÁSAIK TÁRGYI FELTÉTELEK AZ ÓVODA UDVARA, KERTJE – VÁLTOZATOS ÉLŐVILÁG *MEGFELELŐ MUNKAKÖRNYEZET AZ ÓVODA KAPCSOLATAI *MÚZEUMOK *ÁLLATKERTEK, VADASPARKOK *NEMZETI PARKOK *ZÖLD CIVIL SZERVEZETEK

AZ ÓVODAI ÉLET TEVÉKENYSÉGI FORMÁI ÉS AZ ÓVODAPEDAGÓGUS FELADATAI I. SZABAD JÁTÉK *SOK TAPASZTALAT, ÉLMÉNY A KÖRNYEZETBŐL *AZ ÓVODAPEDAGÓGUS FELELŐSSÉGE *TERMÉSZETES ANYAGOK FELHASZNÁLÁSA *SZENZITÍV JÁTÉK VERS, MESE *VALÓSÁGHŰ ISMERETEK A VERSBEN *NÉPKÖLTÉSZET ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK *TERMÉSZETI ÉS TÁRSADALMI VALÓSÁG *MÁS NÉPEK DALAI *HANGSZEREK TERMÉSZETES ANYAGOKBÓL

AZ ÓVODAI ÉLET TEVÉKENYSÉGI FORMÁI ÉS AZ ÓVODAPEDAGÓGUS FELADATAI II. RAJZOLÁS, MINTÁZÁS, KÉZIMUNKA *ESZTÉTIKUS TÁRGYI KÖRNYEZET *ÉLMÉNYEK *A VALÓSÁG SAJÁTOS MEGJELENÍTÉSE MOZGÁS – A KÖRNYEZET MÁS SZEMPONTÚ MEGISMERÉSE *EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS *MOZGÁSOS JÁTÉKOK *SZABAD LEVEGŐ

A KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE *A TERMÉSZETI ÉS TÁRSADALMI KÖRNYEZET MEGISMERÉSE *A SÉTÁK, KIRÁNDULÁSOK SZEREPE *POZITÍV ÉRZELMI KÖTŐDÉS ALAKÍTÁSA *A KÖRNYEZET FORMAI, MENNYISÉGI, TÉRI JELLEMZŐI *A KÖRNYEZET TEVÉKENY MEGISMERÉSE *A SZÜLŐFÖLD, A HAZAI TÁJ ISMERETE – SZERETETE *A BIZTONSÁGOS ÉLETVITEL ALAKÍTÁSA *A HAGYOMÁNYOK, A NÉPHAGYOMÁNYOK *AZ ÜNNEPEK, KÜLÖNÖSEN A ZÖLD JELES NAPOK *A KÖZLEKEDÉS *A TUDATOS VÁSÁRLÓI SZOKÁSOK ALAKÍTÁSA *AZ ÖNÁLLÓ VÉLEMÉNYALKOTÁS, DÖNTÉSI KÉPESSÉG *AZ ERDEI ÓVODA *AZ ÓVODA „ZÖLDÍTÉSE” – ZÖLD ÓVODA

MUNKA JELLEGŰ TEVÉKENYSÉGEK ALKALMI MEGBÍZATÁSOK NAPOSI MUNKA KÖRNYEZET-, NÖVÉNY-, ÁLLATGONDOZÁS

A TEVÉKENYSÉGEKBEN MEGVALÓSULÓ TANULÁS A TANULÁS MINDEN FORMÁJA VÁLTOZATOS KÖRNYEZETI TARTALOMMAL BÍR *AZ UTÁNZÁSOS, MINTA- ÉS MODELLKÖVETÉSES MAGATARTÁS- ÉS VISELKEDÉSTANULÁS (SZOKÁSOK ALAKITÁSA) – KÖRNYEZETTUDATOSSÁG *A SPONTÁN, JÁTÉKOS TAPASZTALATSZERZÉS – A VILÁG FELFEDEZÉSE *A CSELEKVÉSES TANULÁS – VÁLTOZATOS TEVÉKENYSÉGEK *A GYERMEKI KÉRDÉSEKRE, VÁLASZOKRA ÉPÜLŐ ISMERETTERJESZTÉS – IGAZ ÉS VALÓDI *AZ ÓVODAPEDAGÓGUS ÁLTAL IRÁNYÍTOTT MEGFIGYELÉS, TAPASZTALATSZERZÉS. FELFEDEZÉS – TUDATOS TERVEZÉS *A GYAKORLATI PROBLÉMAMEGOLDÁS – ÖNMAGA HATÉKONYSÁGA

AJÁNLOTT IRODALOM *BIHARINÉ KREKÓ ILONA-KANCLER GYULÁNÉ (2008): ÖKOLÓGIAI ALAPISMERETEK TERMÉSZETVÉDELEM ÉS KÖRNYEZETVÉDELEM AZ ÓVODAPEDAGÓGUS SZAK HALLGATÓINAK ELTE, TÓK, BUDAPEST. *ADORJÁN RITA (1998): MAGONC TERMÉSZETISMERETI JÁTÉKOK AZ ERDŐBEN MECSEKI ERDÉSZETI Rt., PÉCS *CORNELL, J. (1998): KÉZENFOGVA GYERMEKKEL A TERMÉSZATBEN MAGYAR KÖRNYEZETI NEVELÉSI EGYESÜLET, BUDAPEST. *LOHRI, F.- SCHWYTER , A (2004): TALÁLKOZZUNK AZ ERDŐBEN! ERDŐPEDAGÓGIA ÖKO-FÓRUM ALAPÍTVÁNY, BUDAPEST *VÁSÁRHELYI T.-VIKTOR A. (2003): NEMZETI KÖRNYEZETI NEVELÉSI STRATÉGIA - ALAPVETÉS MAGYER KÖRNYEZEI NEVELÉSI EGYESÜLET, DEBRECEN

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET Bihariné dr. Krekó Ilona VÁLTOZÁSOK AZ ÓVODAI NEVELÉS ORSZÁGOS ALAPPROGRAMJÁBAN: KIHÍVÁSOK, FELADATOK KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET Bihariné dr. Krekó Ilona e-mail:ikrekoi@gmail.com