PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Megfelelő minőség megfelelő időtartam megfelelő támogatás Mit is mond a kép?
évi LXXIX. törvény a közoktatásról, a január 1-től hatályos módosításokkal továbbiakban: Kt. 11/1994. (VI.8.) MKM rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről; a 11/2007. (III. 14.) OKM rendelet módosítása szerint 20/1997. (II.13.) Korm.rendelet a közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény végrehajtásáról Egyenlő bánásmódról és az Esélyegyenlőség Előmozdításáról szóló évi CXXV. törvény 119/2006. (V.15.) Korm.rendelet A közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény végrehajtásáról rendelkező 20/1997. (II. 13.) Korm. rendelet módosításáról 9/2008. (III. 29.) OKM rendelet az esélyegyenlőséget, felzárkóztatást segítő támogatások igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának, elszámolásának és ellenőrzésének részletes szabályairól
Vonatkozó hatályos jogszabályok Az óvodai felvétel eljárásrendje Az óvodai ellátás Az óvodai nevelés megszervezése Óvodai fejlesztő program szervezése Esélyegyenlőség Jegyzői adatszolgáltatás Halmozottan hátrányos helyzet Sajátos nevelési igény Kötelező feladatellátás Kijelölt óvoda Közoktatás-fejlesztési intézkedési terv Szakvélemény, szakértői vélemény A beiskolázás óvodai feladatai
Kognitív fejlődés ösztönzés elmaradása szülők korlátozott erőforrásai megélhetési nehézségek otthoni környezet hiányosságai
Hely Cél- és feladatrendszer Funkció Rész Önálló Nevelés Specifikus
Tudatos pedagógiai munka hátrányok csökkentése érzékeny pedagógiai szemlélet módszerek a szülő, mint partner a szülővel való együttműködés az óvodapedagógus szerepe az óvodapedagógus felelőssége
Pedagógiai alapállás Nem külön program: ÓNOAP, Irányelvei, évi CXXV. törvény Rendszer Gyermekközpontú Családorientált Interdiszciplináris megközelítés Nevelési folyamat fókusza
Szervezési feladatok Nevelőtestület együttműködése Pedagógiai munka kiemelt területei Gyermekvédelemmel, az egészségügyi ellátással, szociális segítségnyújtással kapcsolatos munka Együttműködés kialakítása az óvodán kívüli szervezetekkel Óvoda-iskola átmenet támogatása Szülőkkel való kapcsolattartás, együttműködés
Szervezési feladatok Óvodai beíratás támogatása Beóvodázási program Integrációt elősegítő csoportalakítás Az igazolatlan hiányzások minimalizálása Az óvoda nyitva tartása
A nevelőtestület együttműködése Rendszeres team munka Esetmegbeszélések Hospitálások
A pedagógiai munka kiemelt területei Óvodába lépéskor komplex állapotfelmérés Kommunikációs nevelés Érzelmi nevelés, szocializáció Egészséges életmódra nevelés Társadalmi érzékenység tudatos fejlesztése Korszerű óvodapedagógiai módszerek
Gyermekvédelem, egészségügyi ellátás, szociális segítségnyújtás Egészségügyi szűrővizsgálatok Gyermekorvosi, védőnői tanácsadás Gyermekjóléti szolgáltatások Szociális ellátórendszer
Óvodán kívüli szervezetek Gyermekjóléti, családsegítő szolgálat Védőnői hálózat Szakmai szolgáltatók Kisebbségi önkormányzat, civil szervezetek
Óvoda-iskola átmenet Iskolaérettség Iskolaválasztás Érintett iskolákkal közös óvoda-iskola átmenetet segítő program DIFER Gyermekek fejlődésének utánkövetése
Szülőkkel való kapcsolattartás, együttműködés Személyes kapcsolat Egyénre szabott beszoktatás Rendszeres tájékoztatás Egyéni beszélgetések Szülői közösség kialakítása Szülői igények kiszolgálása
Intézményi önértékelés, eredményesség Indikátortábla
A fejlődés és a fejlesztés Helyzetelemzés Általános szakmai koncepció Alapelvek Az ÓIFP és a HOP Az ÓIFP és a MIP Bevezetés, indítás feltételei, menete Módszertan Eredményességi mutatók, indikátorok Az ÓIFP eredményességének vizsgálata, visszacsatolás
Fejlesztő pedagógiai környezet Sajátos célok Sajátos feladatok Sajátos szervezeti keretek Korszerű óvodapedagógiai módszerek Elhivatott, képzett óvodapedagógusok, dajkák Megnyert szülők
OOIH - Országos Oktatási Integrációs Hálózat - Labáth Ferencné óvodai szakértő - IPR szakértők –óvodai-iskolai-
A végkifejlet… Mindig ugyanaz.
Bíró Gyula igazgató, szaktanácsadó, IPR szakértő Móricz Zsigmond Általános Iskola és Óvoda - Nagyrábé Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Intézet – Debrecen tel: 06/