K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS
Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti fejlesztési Terv Gyakorlatban: SuliNova Kht.
K OMPETENCI ALAPÚ OKTATÁS Pályázatok HEFOP: Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program TÁMOP: Társadalmi Megújulás Operatív Program TIOP: Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS Kompetencia fogalma Kulcs- kompetenciák A kompetencia latin eredetű szó, alkalmasságot, ügyességet fejez ki. „A kompetenciát úgy kell tekinteni, mint olyan általános képességet, amely a tudáson, a tapasztalaton, az értékeken és a diszpozíciókon alapszik, és amelyet egy adott személy tanulás során fejleszt ki magában.” Coolahan A kulcskompetenciák azok a kompetenciák, amelyekre minden egyénnek szüksége van személyes boldogulásához és fejlődéséhez, az aktív állampolgári léthez, a társadalmi beilleszkedéshez és a munkához. Anyanyelvi kommunikáció, Idegen nyelvű kommunikáció, Matematikai kompetencia Természettudományos kompetencia IKT (információs és kommunikációs technológia), Technikai kompetenciák, Vállalkozói készségek, kezdeményezőképesség Személyközi ( szociális ) és állampolgári kompetenciák, Tanulási kompetencia ( hatékony önálló egész életen át tartó tanulás), Általános kultúra (esztétikai és művészeti tudatosság).
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS Anyanyelvi kompetencia Szövegalkotás Szövegértés
K OMPETENCI ALAPÚ OKTATÁS Idegen nyelvi kompetencia Magyar nyelvoktatás: Mérések Tanulók véleménye
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS Szociális kompetencia Én és a világ kapcsolata Környezettudatos magatartás Biztonságos életvitel Aktív felelőségválalás
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS Természet- tudományos kompetencia „ A Tanulás fenntarthatóságáért ” évtizede Szinte minden kompetencia területtel összefügg
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS Információs és kommunikációs kompetenecia Információ szerzése, feldolgozása és továbbítása Többcsatornás
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS Tanulási kompetencia Kompetencia alapú oktatás lényege Változó kiszámíthatatlan jövő Nyitott iskola
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS Matematikai kompetencia Változtatás szükségessége Matematika tanárképzés Problémamegoldó kompetencia Diákok, szülők és a matematika viszonya Nincs királyi út
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS Régi és új
V ÉGE ?
A TANULÁSNAK SOHA SINCS VÉGE Egy életen át tart….