1 Kormányszóvivői tájékoztató Életen át tartó tanulás – versenyképes munkaerő 2004. február 19.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
A Kormány intézkedései és tervei
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
A FELNŐTTKÉPZÉS ÉS A SZAKKÉPZÉSI PROGRAMOK SZEREPE AZ ALKALMAZKODÓKÉPESSÉG ÉS A FOGLALKOZTATÁS FEJLESZTÉSÉBEN központi program – zárókonferencia.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Trendek és politika a magyar felnőtt- és szakképzésben Sum István MP Rt. Oktatási Központvezető.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK A HUMÁNERŐFORRÁS OPERATÍV PROGRAMOKBAN
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
főosztályvezető-helyettes
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Mi a TISZK? T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
EURÓPAI FOGLALKOZTATÁSI STRATÉGIA
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A Calderoni Program helye és szerepe a HEFOP-ban Záró-konferencia március 27. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Telefon:
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
MUNKAERŐPIACI FOLYAMATOK Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ, Szombathely Szentgotthárd, február 15.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
Lorem ipsum.
Előadás másolata:

1 Kormányszóvivői tájékoztató Életen át tartó tanulás – versenyképes munkaerő február 19.

2 Kormányszóvivői tájékoztató Évente mintegy 140 ezer fő kerül ki a munkaerőpiacra az iskolarendszerű oktatásból nappali tagozatról; Ezek 77%-a tanul érettségit adó középiskolában az egy évtizeddel korábbi 56%-os részvételi aránnyal szemben; A felsőoktatásban a nappali tagozaton tanulók száma 1990 óta több, mint 2,5-szeresére nőtt: jelenleg 203,4 ezer fő; A éves népesség 22%-a vesz részt felsőfokú képzésben; A gazdaság tényleges szakember-szükségletéhez képest a felsőfokú képzésben a gyakorlatorientált szakokkal szemben az elméletorientált szakokon tanulók száma dominál; A szakmunkás végzettségűek iránt nagy és kielégítetlen a kereslet, miközben a szakiskolai képzésben résztvevők aránya 44%-ról 23%-ra csökkent; A szakmunkásképzés országszerte szétaprózódott, nehezen irányítható, szerkezete nem követi a munkaerő-piaci igényeket; Az iskolai végzettséget adó oktatás és képzés egyharmada fizikai munkakörökre, kétharmada szellemi foglalkozásokra készít fel, miközben a munkaerő-piaci igény éppen ennek a fordítottja. A hazai munkaerőpiac összetételének jellemzői

3 Kormányszóvivői tájékoztató A munkaerő-kínálat 2006-ig még növekszik, az utána következő időszakban csökkenni fog; Egyidejűleg megfigyelhető lesz a munkaerő- túlkínálat, és a pályakezdők, a felsőfokú végzettségűek elhelyezkedési nehézségei, a területi és foglalkozási hiányjelenségek; Váratlan foglalkoztatási válságok következhetnek be bizonyos ágazatokban és térségekben; Csak lassan csökken a be nem jelentett és a részben bejelentett foglalkoztatás. A foglalkoztatásban várható folyamatok és változások

4 Kormányszóvivői tájékoztató A felnőttképzés kiemelt feladat a Kormány foglalkoztatáspolitikai stratégiájában Cél a tudásalapú társadalom fejlődésének feltételeit megteremteni  Aki tud és akar: dolgozhasson  Aki képes és akar: tanulhasson  Aki dolgozik és tanul: Sikeresebben boldoguljon! Egész életen át tanulás céljai  Alapkészségek fejlesztése (iskolarendszerre építve)  Új és meglévő képességek fejlesztése (munkaerőpiac igényeire építve)  Versenyképes munkaerő biztosítása (társadalmi és gazdasági igényekre építve) Az életen át tartó tanulás stratégiai szerepe

5 Kormányszóvivői tájékoztató Jogi, intézményi, finanszírozási feltételek biztosítása 2001-ben megszületett a felnőttképzési törvény Iskolai és iskolarendszeren kívüli képzések minőségbiztosítása, akkredi- tációja 2002-től Munkaerő-piaci Alap felnőtt- képzési célú keret Többcsatornás finanszírozási rendszer Európai uniós források 2004-től A problémák rendszerszerű kezelése Az állam feladatai a felnőttkori képzésben

6 Kormányszóvivői tájékoztató 2003-ban az állami költségvetésben megjelent a felnőttképzés normatív támogatása a rendszer- váltás óta először jogszabályi háttérrel és jelentősebb mértékű forrással. Költségvetési támogatással, normatív módon akkreditált képzési intézményeken keresztül lehetővé vált az állam által elismert szakképesítéssel nem rendelkezők számára egy szakképesítés megszerzése, a fogyatékossággal élő emberek általános, nyelvi és szakmai képzése. A felnőttképzést ösztönző eszközök Felnőttképzés normatív támogatása ÉvTámogatási keret (forint) Résztvevők száma (fő) millió ,9 milliárd30000

7 Kormányszóvivői tájékoztató Támogatási lehetőség a saját munkavállalók képzésére a szakképzési hozzájárulási kötelezettség terhére: a szakképzési hozzájárulás mértéke a bérköltség 1,5%-a, melynek legfeljebb 33%-a fordítható képzésre. A felnőttképzést ösztönző eszközök Szakképzési hozzájárulásból ÉvElszámolt képzési költség (millió forint) Létszám (fő) * * Becsült adatok

8 Kormányszóvivői tájékoztató A Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási alaprész felnőttképzési célú alaprészéből, pályázat útján az alábbi célok támogathatók: gazdasági szerkezetváltásból fakadó, technológia- váltáshoz kapcsolódó képzések, akkreditált képző intézmények infrastruktúra-, eszközpark korszerűsítése, fejlesztése, a meglévő munkahelyet távmunkahellyé átalakító vállalkozásoknál saját munkavállalói képzés, képzetlen, illetve fogyatékos felnőttek, csökkent munkaképességűek képzése A felnőttképzést ösztönző eszközök A Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási alaprészéből ÉvTámogatási keret (milliárd forint) 20034, ,3* * beleértve a Humánerőforrás-fejlesztési Program felnőttképzéséhez adott társfinanszírozást

9 Kormányszóvivői tájékoztató Helyi munkavállalók átképzésére, a biztosabb foglalkoztatás megteremtésére A megyei munkaügyi központok közvetítésével fordítható A Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási alaprészéből évről évre 9 milliárd forint 2004-ben a keret 7,2 milliárd forint, ez 75 ezer fő képzését teszi lehetővé Ez kiegészíthető lesz továbbá a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 3 évre elfogadott 29 milliárd forint összegű támogatási keretéből A felnőttképzést ösztönző eszközök Munkaerő-piaci képzés

10 Kormányszóvivői tájékoztató Aktív munkaerő tovább- és átképzését ösztönző elem Közvetett állami támogatás az önerőből történő továbbképzésre jövedelemmel és szakképzettséggel rendelkező felnőttek részére Személyi jövedelem adókedvezmény a képzési költség 30%-a, legfeljebb 60 ezer forint Az adókedvezmény január 1-jei hatállyal lépett életbe. A kedvezménnyel képzésben résztvevők száma becsléseink szerint 2003-ban 50 ezer fő, 2004-ben tervezetten 51 ezer fő. A felnőttképzést ösztönző eszközök Személyi jövedelemadó- kedvezmény

11 Kormányszóvivői tájékoztató Az Európai Unió politikájában kiemelt feladatként kezeli az életen át tartó tanulást. Fő célja: a tevékeny állampolgárságra képzés támogatása, a foglalkoztathatóság elősegítése. Az Európai Szociális Alap fő támogatási területei az Európa Terv keretében: Az egész életen át tartó tanulás és az alkalmazkodó képesség támogatása Az oktatási-, a szociális szolgáltatási- és az egészségügyi infrastruktúra fejlesztése Fejlesztések az Európai Unió támogatásával „Értékünk az ember”

12 Kormányszóvivői tájékoztató Az Európa Terv és annak operatív programjai szolgálnak alapul a strukturális alapok forrásainak igénybevételéhez. A támogatási keretből a Humánerőforrás-fejlesztés Operatív Program (HEFOP) részesedik a legnagyobb mértékben. A közötti időszakra a HEFOP költségvetése összesen 750 millió euró, azaz 191 milliárd forint. Ebből uniós forrás: 562,6 millió euró (~75%) nemzeti forrás: 187,5 millió euró (~25%) A program átfogó, stratégiai céljai A foglalkoztatási szint emelése A munkaerő versenyképességének javítása a munkaerő-piaci igényeknek megfelelő képzettség biztosításával A társadalmi beilleszkedés elősegítése Fejlesztések az Európai Unió támogatásával „Értékünk az ember”

13 Kormányszóvivői tájékoztató A Humánerőforrás-fejlesztés Operatív Program fejlesztési területei Aktív munkaerő-piaci politikák támogatása A társadalmi kirekesztés elleni küzdelem a munkaerőpiacra történő belépés segítésével Az egész életen át tartó tanulás és az alkalmazkodóképesség támogatása A humánerőforrás-fejlesztéshez kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztés az oktatás, a szociális szolgáltatások és az egészségügy területén Fejlesztések az Európai Unió támogatásával „Értékünk az ember”

14 Kormányszóvivői tájékoztató Fejlesztések az Európai Unió támogatásával „Értékünk az ember” Munkahelyteremtéshez és a vállalkozói készségek fejlesztéséhez kapcsolódó képzések (3.4 intézkedés) Támogatási keret: 66,7 millió euró Képzések segítségével az adott térség gazdaság- fejlesztésének elősegítése a helyi munkaerő-kereslet és kínálat összehangolása révén növelni a helyi kis- és középvállalkozások alkalmazkodó- képességét  Munkahelyteremtő beruházáshoz és vállalati technológiaváltáshoz kapcsolódó képzési programok - Gazdasági Versenyképességi Operatív Program pályázataihoz kapcsoltan  Vállalkozói készségek fejlesztése Korszerű üzletmenet EU-tagállami működéssel összefüggő speci- ális ismeretek Informatika Munkahelyi egészséggel, biztonsággal össze- függő ismeretek

15 Kormányszóvivői tájékoztató Fejlesztések az Európai Unió támogatásával „Értékünk az ember” A felnőttképzés rendszerének fejlesztése (3.5 intézkedés) Támogatási keret: 20,2 millió euró Tevékenységek: módszertan- és tananyag-fejlesztés, különös tekintettel a hátrányos helyzetűek igényeihez igazodó tananyagokra; a regionális munkaerő-fejlesztő és képző központok szervezetének fejlesztése a felnőttképzés hozzáférésének javítása a közművelődési intézmények bevonásával