Beszámoló az iskolai egészségfejlesztési prevenciós programok szakmai ajánlási rendszerének tapasztalatairól Dr. Koós Tamás-Solymosy József-Balogh Judit.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Közösségi pedagógiai gyakorlat
Iskolai egészségfejlesztés – iskolai egészségterv
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Az ORSZI minősítési rendszerének változásai és tervezett fejlesztései előadó Dr. Benkovics László.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Iskolai egészségfejlesztési programok szakmai ajánlása
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
Az iskolai dokumentumok
az általános iskolákban
Készítette: Galán Anita Debreceni Egyetem Szociálpolitika MA, I. évf.
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A pedagógusminősítési rendszer
TÁMOP A/ projekt:„SZIGET, AMELY BEFOGAD” – AZ INKLUZÍV ELLÁTÁS EGYÜTTMŰKÖDŐ, EGYMÁSRA ÉPÜLŐ MODELLJE SZOLNOKON.
Az országos monitoring rendszer fejlesztése. Egy adott tevékenység pénzügyi és fizikai nyomon követése. Előrehaladással kapcsolatos adat és információgyűjtés.
„Nyitott kapu” a rendszeres testmozgásért és kapcsolódó egészségfejlesztési programok Vámospércsen Ménes Andrea polgármester.
MMIK LOGO Ifjúsági Szolgálata egy komplex ifjúsági szolgáltató rendszer egy eleme a kortárssegítés Ifjúsági iroda, közösségi tér Felkereső ifjúsági munka.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET
Pécs, április 19.. „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C/ „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK.
Méltányossági elvek a közoktatásban
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
A nevelési-oktatási program előzményei
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Pedagógiai szakszolgálat
Munkahelyi egészség és biztonság
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Tájékoztató a szakmai vizsgaszervezés jogosultságának elnyerésére kiírt pályázatról Huller Gabriella ETI.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Erdei barátaink – Szakács Sándor.
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
Egészségvédelem hónapról-hónapra
Iskolai közösségi szolgálat
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Nagykanizsa július – HEP munkatalálkozók tapasztalatainak összegzése- a szervezetek szemével Közös fellépési lehetőségek a tapasztalok.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
TOVÁBBTANULÁS Határidők Feladatok 28/2015. (V. 28.) EMMI rendelet A 2015/2016. tanév rendjéről 2. sz.melléklet ! A tanulók jelentkezése.
TÁMOP A-14/ „TIE”-KUTATÁSOK DECEMBER ZALAEGERSZEG.
AZ EFOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 15-EI ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Barcsák Marianna KPSZTI
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Önértékelési projektterv
főosztályvezető-helyettes
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Felvételi a középfokú iskolákban a 2014/2015. tanévben
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Beszámoló az iskolai egészségfejlesztési prevenciós programok szakmai ajánlási rendszerének tapasztalatairól Dr. Koós Tamás-Solymosy József-Balogh Judit Országos Egészségfejlesztési Intézet 2014.December 17.

Mérhető (egészség)hatás Az egészségfejlesztési program olyan, meghatározott időbeli, térbeli kiterjedéssel és körülhatárolt céllal, célcsoporttal, mérhető hatással szervezett komplex tevékenység (vagyis több összehangolt tevékenység összessége), amelynek során az egyes emberek és/vagy közösségek az egészség társadalmi, gazdasági, környezeti és életmódbeli meghatározóit az egészségük számára kedvező irányban alakítják, és ezen keresztül megelőzik a lehetséges megbetegedéseket és javítják egészségi állapotukat. Mérhető (egészség)hatás A célcsoport aktívan alakítja életét Az egészségfejlesztési program, a gyermek, a tanuló egészséghez, biztonsághoz való jogainak érvényesülését szolgálja. Egy egészségfejlesztési programtól elvárás, hogy a célcsoportnál olyan viselkedés/attitűd mintákat adjon és erősítsen, melyek az egészségesebb választást megkönnyítik, pl.: az energia egyensúly (táplálkozás-testmozgás); a viselkedés/szer függőségek elkerülését elősegítik; a bántalmazást és iskolai erőszakot megelőzik; a személyi higiénét fenntartják; a baleset-megelőzés és elsősegélynyújtás területén korosztálynak megfelelő ismeretekkel látnak el. Tehát csak az a pl.: személyi higiénét fenntartó program egészségfejlesztési, amely attitűdöt formál, a célcsoport aktivitását előmozdítja és mérhető a hatása.

Szakmai ajánlás? 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 128. § 7) A nevelési-oktatási intézmény saját pedagógus-munkakörben foglalkoztatott alkalmazottján kívül csak olyan, a nevelési-oktatási intézménnyel jogviszonyban nem álló szakember vagy szervezet programjait, alkalmazásában álló munkatársát vonhatja be tanórai vagy gyermek, tanuló részére szervezett egyéb foglalkozás vagy egyéb egészségfejlesztési és prevenciós tevékenység megszervezésébe, aki vagy amely rendelkezik minőségbiztosított egészségfejlesztési, prevenciós programmal és az egészségpolitikáért felelős miniszter által kijelölt intézmény szakmai ajánlásával. Egészségfejlesztési, prevenciós programokat ajánló intézmény: OEFI 41297-10/2012 NÜF Értelmezési keretek Egyeztetett, jóváhagyott eljárásrend, formai és tartalmi követelmények, dokumentumok, értékelők felkészítése (pl.: Adatlap)

A szakmai vélemény kialakításához szükséges ismeretek Program adatlap (6 fejezet) Szakmai értékelés ≠ Bizottsági döntés 1. A PROGRAM ÖSSZEGZŐ ADATAI Pozicionálás 2. A KÉRELMEZŐ Ki? 3. A PROGRAM ELŐKÉSZÍTÉSE, HELYZETELEMZÉSE Hogyan készíti elő? Hogyan valósítja meg? 4. A PROGRAM RÉSZLETES BEMUTATÁSA Hogyan biztosítja, hogy azt valósítja meg? 5. MONITOROZÁS, ÉRTÉKELÉS, VISSZACSATOLÁS 1-5 alátámasztása 6. BEKÜLDÖTT DOKUMENTUMOK LISTÁJA

Kérelmek téma szerinti megoszlása (∑173)

Drog prevenció, kortárssegítés, szenvedélybetegségek megelőzése (N=111) Beérkezett kérelmek száma: 111 db (80 civil*, 24 szervezettől) Támogatást kapott: 10 kérelem ( 7 civil, 10 szervezettől) Formai okok miatt utasítottuk el: 15 db (6 civil, 6 szervezettől) Nem kapott támogatást : 84 db (65 civil, 15 szervezettől) Értékelés alatt: 2 db (2 civil, 2 szervezettől) * „civil” – egyesület, alapítvány

Kimenet (N=173)

Ajánlást kapott kérelmek belső tartalmi eloszlása (N= 27)

Elutasítás jellemző indokai Célrendszer Célokhoz rendelt indikátorok Monitorozás Értékelés Adatkezelés – jogszabályi követelményeknek nem felelt meg (pl. szülői nyilatkozat írásos vagy képi adatrögzítés esetén 14 év alatt, ill. 14-16 között)

Elutasítás jellemző indokai Módszertan nem volt összefüggésbe hozható a célokkal Időkeret kevés volt a kitűzött célok eléréséhez (pl. „személyiségfejlesztés 45 percben”) Sok esetben program-elemek jelentek meg, önálló egészségfejlesztő hatás nélkül Nem klasszikus elutasítás: egyes esetekben illetékességi körünkön kívül esett a benyújtott program (pl. nem jelenik meg iskolában külsős szakember, hanem tanár töltheti le az internetről, vagy pl. tisztán bűnmegelőzési program egészségfejlesztési célok és eszközrendszer nélkül) – de ehhez is részletesen kellett értékelni.

Bevezetett, tervezett intézkedések Folyamatos beadás Konzultációs napok biztosítása Tervezett Eljárásrend és program adatlap módosítása (a más színtereken tervezett fejlesztésekkel szinkronizálva) Értékelők további támogatása, közös értékelő programok Későbbi „akkreditációs” rendszerre való felkészülés érdekében szakmai irányelvek és modell-programok, ill. iskolai szervezeti modellek kidolgozása (TÁMOP 6.1.1.) Köznevelési államtitkárság megkeresésére a programok pedagógiai-módszertani megfelelőségének vizsgálata

„ …ha egyenként számba vesszük a kocsi darabjait, az nem a kocsi.” Lao-Ce (IV. sz. Kr.e.) : Az Út és az Erény könyve, XXXIX. vers (Tőkei Ferenc fordítása)

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!