Köszöntjük a Vállalkozói Fórum résztvevőit ! 2012. január 20. Dr. Répás József polgármester.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
Advertisements

Ingatlan - adó v Adó  Célja: állami újraelosztás  Közszolgáltatások működtetése  Rendőrség, tűzoltóság, egészségügy  Végrehajtó szervezet.
Készítette: Sallai Katalin
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
Közbeszerzési tudnivalók.  A évi CXXIX tv. szerint kell eljárni a közbeszerzési eljárásokban, amelyeket az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Szja % APEH Sajtótájékoztató dr. Juhász István elnökhelyettes Budapest, szeptember 15.
Környezetvédelmi termékdíj tanácsadó
A szállásadás adóügyi kérdései
Személyi jövedelemadó & Általános forgalmi adó Sándor Zoltán 2010/2011/2.
Szja-változások Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium december 3.
Az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló évi XLIII. törvény
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
Szolgáltató adóhatóság 2009’ Bevallások egyszerűsítése Elektronikus szolgáltatások bővítése TEÁOR és szakmakód konverzió Sajtótájékoztató február.
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Vázlat; nem elégséges tananyag!
A HELYI IPARŰZÉSI ADÓVAL KAPCSOLATOS ELJÁRÁSI SZABÁLYOK JANUÁR 1. NAPJÁT KÖVETŐ VÁLTOZÁSAI.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
Az illetékekről szóló évi XCIII. törvény változásai
Állam munkavédelmi feladatai
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
A helyi adók.
Adójog 1. Az adójog alapjai.
Áfa Várható változások 2012  Közhatalmi tevékenység fogalma  ig: feltétel az, hogy a tevékenység során az államigazgatási jogkörben.
Az évi C. törvény a helyi adókról 2008/2009/I.
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
Felsőfokú szakképzés Csorba László
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
Sajtótájékoztató január 4. Dr. Szikora János elnök, APEH.
Szolnok, február 22. Összeállította: Dr. Túróczi Imre Forrás: NAV Információs levelek 13. szám.
EHO módosítása szeptember 01-től. EHO mértéknövekedés 14% Külön adózó jövedelmekből: - vállalkozásból kivont - értékpapír kölcsönzésből - 25 illetve.
Bevezető a könyvvizsgáló-jelöltek részére december 04.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Önkormányzati adóigazgatás aktualitásai március 4.
A környezetvédelmi termékdíj évi változásai Nemzeti Adó- és Vámhivatal Nyugat-dunántúli Regionális Adó Főigazgatósága Tájékoztatási Osztály.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ Győr város helyi adóinak áttekintése és tájékoztató az építményadó mértékének tervezett változtatásáról SIMON RÓBERT BALÁZS Győr Megyei.
Közbeszerzési tudnivalók
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
1 A személyi jövedelemadó 1 %-ának kiutalása, felhasználás elszámolása.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
A évi költségvetési rendelet megszerkesztése, megszövegezése A jellemzően előforduló hibák bemutatásán keresztül.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
2010. évi XCIV. törvény az egyes ágazatokat terhelő különadóról.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Budapesti Ügyvédi Kamara
Adózási alapismeretek
Közösségi ügyletek és számlakorrekciók NAV Észak-magyarországi Regionális Adó Főigazgatóság Jogi, Tájékoztatási és Törvényességi Főosztály Tájékoztatási.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
A közigazgatási eljárás II.
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
Közbeszerzési tudnivalók
2012. évi CXLVII. SZÁMÚ A KISADÓZÓ VÁLLALKOZÁSOK TÉTELES ADÓJÁRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNY/KATA/ ÉVI VÁLTOZÁSAI Készítette :Szalainé Somogyi Valéria.
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a közbeszerzés tükrében
A helyi adók.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Köszöntjük a Vállalkozói Fórum résztvevőit ! január 20. Dr. Répás József polgármester

A telekadó alanyai …

Alapszabályok: A korábbi, december 31-ig hatályos szabályozás:Alkotmány évi XX. törvény (Alk.) 44/A. § (1) bekezdés d) pontja: „A helyi képviselő-testület törvény keretei között megállapítja a helyi adók fajtáját és mértékét.” – a helyi önkormányzat adómegállapítási joga. A hivatkozott törvény a helyi adókról szóló évi C. törvény (Hatv.). 70/I. § (1) bekezdés: „Minden természetes személy, jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles jövedelmi és vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni.” – az arányos közteherviselés alkotmányos kötelezettsége A jelenleg hatályos szabályozás: Magyarország Alaptörvénye (Alaptörvény), a jelenleg hatályban lévő legfőbb jogforrás. Alaptörvény XXX. cikk (1) bekezdés: „Teherbíró képességének, illetve a gazdaságban való részvételének megfelelően mindenki hozzájárul a közös szükségletek fedezéséhez.” Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés h) pontja: „A helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között dönt a helyi adók fajtájáról és mértékéről.”

Adóztatás törvényi háttere A helyi adókról szóló évi C. törvény (Hatv.) 5. § Az önkormányzat rendeletével a) vagyoni típusú adók, b) kommunális jellegű adók, továbbá c) helyi iparűzési adók bevezetésére jogosult.

Adóztatás törvényi háttere 6. § Az önkormányzat adó megállapítási joga arra terjed ki, hogy: (…) c) az adó mértékét a helyi sajátosságokhoz, az önkormányzat gazdálkodási követelményeihez és az adóalanyok teherviselő képességéhez igazodóan - az e törvényben meghatározott felső határokra, illetőleg a 16. § a) pontjában, a 22. § a) pontjában, a 26. §-ában, a 33. §-ának a) pontjában meghatározott felső határoknak évre a KSH által évre vonatkozóan közzétett fogyasztói árszínvonal-változással, évtől pedig a évre és az adóévet megelőző második évig eltelt évek fogyasztói árszínvonal változásai szorzatával növelt összegére (a felső határ és a felső határ növelt összege együtt: adómaximum) figyelemmel – megállapítsa.

Adóztatás törvényi háttere A helyi adókról szóló évi C. törvény biztosítja az önkormányzatok számára a helyi adóztatás lehetőségét: az önkormányzat adókat vezethet be, a már bevezetett adókat hatályon kívül helyezheti, a már bevezetett adókat módosíthatja, az adó bevezetésének időpontját és időtartamát meghatározhatja, az adómértékeket megállapíthatja, Az önkormányzat vegye figyelembe: - a helyi sajátosságokat, - a gazdálkodási követelményeket, - az adóalanyok teherbíró képességét.

Adóztatás törvényi háttere Az adózás rendjéről szóló évi XCII. törvény tartalmazza az adózók és az adóhatóságok jogainak és kötelezettségeinek egységes szabályozását. Alkalmazása az önkormányzati (helyi) adóhatóságnak is kötelező ! Előírja az adóhatóság részére, hogy: - a törvények megtartásához szükséges tájékoztatást adja meg, - az adóbevallás, adófizetés rendjét ismertesse az adózóval, - felhívja adózó figyelmét jogainak érvényesítésére.

Adóztatás törvényi háttere Előírja az adózó részére, hogy az adómegállapítás érdekében köteles: bejelentésre, nyilatkozattételre, adómegállapításra, bevallásra, adófizetésre és adóelőleg fizetésére, bizonylat kiállítására és megőrzésére, nyilvántartás vezetésére, adatszolgáltatásra, adólevonásra, adóbeszedésre, pénzforgalmi számlanyitásra.

Adóztatás törvényi háttere Az önkormányzati adóhatóság hatáskörébe tartozó adó esetében - az önadózás és az adóbeszedés kivételével - az adózó bevallásának benyújtásával jelenti be adókötelezettségét. 19. § (1) bek. Az adózónak az adókötelezettségét érintő változást 15 napon belül be kell jelentenie. 23. § (1) bek. Az adót az adóhatóság bevallás alapján kivetéssel, kiszabással, illetőleg utólagos adómegállapítás keretében állapítja meg. 25. § (1) c) pontja

Telekadó törvényi meghatározása Megnevezés2011. december 31-ig2012. január 1-jétől beépítetlen belterületi földrészlet telek Adó tárgya épülettel be nem épített minden olyan földterület, amelyet az ingatlan- nyilvántartás belterületként tart nyilván, ide nem értve az ingatlan-nyilvántartásban művelési ág szerint aranykorona értékkel nyilvántartott és ténylegesen mezőgazdasági művelés alatt álló telket. az épülettel be nem épített földterület, ide nem értve az ingatlan-nyilvántartásban művelési ág szerint aranykorona-értékkel nyilvántartott és ténylegesen mezőgazdasági művelés alatt álló belterületi telket, külterületi termőföldet, valamint az ingatlan-nyilvántartás szerint tanyaként nyilvántartott ingatlanhoz tartozó földterületet, feltéve, ha az ténylegesen mezőgazdasági művelés alatt áll, továbbá a közút területét, a vasúti pályát, a vasúti pálya tartozékai által lefedett földterületet.

Telekadó törvényi meghatározása Az adó alanyaaki az év első napján a telek tulajdonosa Törvényi mentességek az építmény rendeltetésszerű használatához szükséges - az épületnek minősülő építmény esetén annak hasznos alapterületével, épületnek nem minősülő építmény esetén az általa lefedett földrészlettel egyező nagyságú - földrészlet. az épület, épületrész hasznos alapterületével egyező nagyságú telekrész, építési tilalom alatt álló telek a tilalom ideje alatt építési tilalom alatt álló telek adóköteles területének 50 %-a

Telekadó törvényi meghatározása Törvényi mentességek az erdő művelési ágban nyilvántartott telek az erdő művelési ágban nyilvántartott belterületi telek a helyi és helyközi menetrendszerinti tömegközlekedést lebonyolító adóalany, az e célra használt telek után teljesen törölve az épülethez, az épületnek nem minősülő építményhez, nyomvonal jellegű létesítményekhez tartozó - jogszabályban vagy hatósági előírásban megállapított - védő (biztonsági) terület teljesen törölve

Telekadó törvényi meghatározása Az adó alapja és mértéke Az önkormányzat döntésétől függően: - vagy a telek m2-ben számított területe esetén 200.-Ft/m2, 2012.évre az indexált érték 301,50 Ft/m2; - vagy a telek korrigált forgalmi értékének 3 %-a.

Beépítetlen ingatlan telekadó fizetési kötelezettség terheli adózók köre: - magánszemély, vállalkozás, vállalkozó (a tulajdoni lapon bejegyzett tulajdonos fizeti, - több tulajdonos esetén tulajdoni hányaduk arányában)

A telekadó évi bevezetésekor is már a törvény szerint a fizetésre kötelezettek köre 1. magánszemély üres telek után A telekadót már a bevezetésekor mindenkinek fizetnie kellett volna. Következetesen csak azon telkek feltárására került sor, melyek teljesen üresek voltak, függetlenül attól, hogy magánszemély, vagy vállalkozás tulajdonában voltak. Ezt a tévedését (a telekadó rendelkezés helytelen értelmezését, miszerint csak a teljesen üres telkek adó kötelesek), a Hivatal elismeri. A Hivatalt egyedül a Képviselő- testület marasztalhatta volna el, hogy a nem megfelelő értelmezés miatt az önkormányzat bevételtől esett el. Az elmúlt évek költségvetéseiben a képviselő-testület a gazdálkodás során ezzel a bevétellel számolt. Ezzel a vállalkozások és a magánszemélyek, akiknek telekrészei voltak az adó meg nem fizetése miatt megtakarítást értek el, a vállalkozók esetleg azt befektették a vállalkozásukba a magánszemélyek, pedig saját célra használták azt fel. Az elévülés miatt 2003., 2004., 2005., és évi telekadó megfizetését már nem is tudja az Önkormányzat behajtani, ez minden féleképpen ezen adózói körnek nagyon kedvező, ezzel az önkormányzat segítette őket. A Hivatal által elkövetett hiba, hogy nem adóztatta a vállalkozókat, a vállalkozókat nem érintette hátrányosan. vállalkozó 2.magánszemély családi házhoz tartozó üres telekrész (épülettel le nem fedett telekrész) 3.vállalkozó üzleti céllal használt ingatlanhoz tartozó üres telekrész (épülettel le nem fedett telekrész)

2011-ben helyi rendelet módosításával Kiskunlacházán a telekadó fizetésre kötelezettek köre szűkül. 1. magánszemély üres telek utánTovábbra is fizetési kötelezettség terheli vállalkozó 2.vállalkozó üzleti céllal használt ingatlanhoz tartozó üres telekrész (épülettel le nem fedett telekrész) A törvény tiltja az önkormányzatnak, hogy mentességet adjon a vállalkozónak az üzleti célt szolgáló üres telekrészére, nekik továbbra is fizetnie kell. 3.magánszemély családi házhoz tartozó üres telekrész (épülettel le nem fedett telekrész) A helyi rendelkezés szerint elévülési időn belül mentességet kap a magánszemély a fizetési kötelezettség alól

A törvény január 1-től hatályos módosítása után bővült a telekadó fizetésre kötelezettek köre A helyi adókról szóló évi C. törvény módosítása következtében a Kiskunlacházán bevezetett helyi adókkal kapcsolatosan a következő változásokra hívjuk fel a Tisztelt Lakosság figyelmét: január 1. napjától a telekadó hatálya nem csak a belterületi, hanem a külterületi ingatlanokra is kiterjed. Az adótárgya az önkormányzat illetékességi területén lévő telek, amely a törvény értelmezése szerint az épülettel be nem épített földterület, kivéve  az ingatlan-nyilvántartásban művelési ág szerint aranykorona-értékkel nyilvántartott és ténylegesen mezőgazdasági művelés alatt álló belterületi telket, a külterületi termőföldet,  a tanyaként nyilvántartott földterület, ha tényleges mezőgazdasági művelés alatt áll,  a közút területét,  a vasúti pályát,  a vasúti pálya tartozékai által lefedett földterületet. A felsorolás szerinti földterületek nem tartoznak a telekadó hatálya alá, azok után telek adó fizetési kötelezettség nem keletkezik. A törvény szerint mentes  az épület, épületrész hasznos alapterületével egyező nagyságú telekrész,  az erdő művelési ágban nyilvántartott belterületi telek,  az építési tilalom alatt álló telek adóköteles területének 50 %-a. Az önkormányzat rendeletében további mentességet biztosít a lakás és nem lakás céljára szolgáló épülettel rendelkező telek be nem épített részére, amely magánszemély tulajdonában van, lehet az külterületi vagy belterületi telek.

A telekadó története Kiskunlacházán A telekadó bevezetésére január 1. napjától került sor, a helyi adókról szóló 16/2002.(12.13.) számú rendelet hatályba lépésekor. A rendeletet a Képviselő-testület a december 13-án megtartott ülésén fogadta el. Az ülés ezen napirendjének tárgyalásakor 13 fő vett részt az ülésen, a rendelet elfogadásakor 12 fő igennel, 1 fő tartózkodással szavazott, ellenszavazat nem volt.

A telekadó története Kiskunlacházán

A telekadó bevételek és az adómértékek alakulása években Adónem Beveze tve Telekadó mérték (Ft/m 2 ) bevétel (Ft) adózók száma adótárgyak

Várható bevételek és kiadások évre adatok e Ft-ban Megnevezés2011. évi előriányzat2012. évi várható Bevételek Kiadások A főösszegek nem tartalmaznak beruházási és fejlesztési előirányzatot. A működési kiadásokat 5 %-os dologi inflációval megemelve tartalmazza, az étkeztetést, a segélyezést és a hitel tőke, valamint kamat fizetést foglalja magában. Bevételek kiadások különbözete

Az önkormányzati feladat ellátáshoz szükséges főbb források a évi költségvetés adatai alapján a kiemelt feladatok ellátásához IntézményekÁllami támogatás (e Ft) Önkormányzati saját pénzeszköz (e Ft) Foglalkozta-tott létszám (fő) Óvoda Általános Iskola ,5 Alapfokú Művészeti Iskola Szakközépiskola Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat Művelődési Központ Konyha Ügyeleti ellátás Védőnői szolgálat Háziorvosi ellátás vállalkozó orvosok látják el Szakrendelő támogatása 624 Labor fenntartása Mezőőri szolgálat Közterület feladat ellátása Közcélú foglalkoztatás A Mi Újságunk kiadvány Sporttámogatás Egészséges ivóvíz biztosítása Kunépszolg Kft látja el Szennyvízgyűjtés Közvilágítás Temető fenntartás vállalkozó látja el Közutak fenntartása 5 806

Összefoglalás ADÓZÁSSAL KAPCSOLATOS JOGOK ÉS KÖTELEZETTSÉGEK A helyi önkormányzat adókat vezethet be, azokat hatályon kívül helyezheti, módosíthatja az adómértéket megállapíthatja figyelembe veszi a helyi sajátosságokat, a gazdálkodási követelményeket, az adóalanyok teherbíró képességét Ezen jogoknak és kötelezettségeknek a helyi önkormányzat úgy tesz eleget, hogy a képviselő-testület a helyi rendeletet megalkotja, mely az előírásoknak megfelelően kihirdetésre kerül. A helyi adóhatóság a jogszabályi előírások betartáshoz szükséges tájékoztatást megadja, a bevallás és adófizetés rendjét ismerteti bevallás alapján, kivetéssel, kiszabással ill. utólagos adómegállapítás keretében állapítja meg az adót Ezen jogoknak és kötelezettségeknek a helyi adóhatóság úgy tesz eleget, hogy a helyi médiumok segítségével tájékoztatókat tesz közzé, szakképzett munkatársakat alkalmaz, továbbá a bevallások alapján kiveti és beszedi az adót.

Összefoglalás Az adóalanyok az adó megállapításához szükséges bevallást nyújtanak be, nyilatkozatot, bejelentést tesznek, adatot szolgáltatnak adókötelezettségüket adóbevallás benyújtásával jelentik be, a változásokat 15 napon belül bejelentik adót illetve adóelőleget fizetnek Ezen jogoknak és kötelezettségeknek az adóalanyok úgy tesznek eleget, hogy határidőben, külön felszólítás nélkül benyújtják a bevallásokat, az adót megfizetik.

Összefoglalás TELEKADÓ FIZETÉSI KÖTELEZETTSÉG december 31-ig A helyi adókról szóló évi C. törvény alapján: - magánszemély: beépített és beépítetlen belterületi ingatlanok után - vállalkozó: beépített és beépítetlen belterületi, üzleti célt szolgáló ingatlanok után A helyi adókról szóló 9/2011.(V.3.) önkormányzati rendelet alapján: - magánszemély: beépítetlen belterületi ingatlanok után, - vállalkozó: beépített és beépítetlen belterületi, üzleti célt szolgáló ingatlanok után január 1-jétől A helyi adókról szóló évi C. törvény alapján: - magánszemély: beépített és beépítetlen bel- és külterületi ingatlanok után - vállalkozó: beépített és beépítetlen bel- és külterületi, üzleti célt szolgáló ingatlanok után A helyi adókról szóló 9/2011.(V.3.) önkormányzati rendelet alapján: - magánszemély: beépítetlen bel- és külterületi ingatlanok után, - vállalkozó: beépített és beépítetlen bel- és külterületi, üzleti célt szolgáló ingatlanok után.

Köszönjük megtisztelő figyelmüket !