Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában Készítette: Domokos Erika
„ … ha az embert olyannak vesszük, amilyen, tulajdonképpen rosszabbá tesszük. De ha olyannak vesszük, amilyennek lennie kell, akkor azzá tesszük őt, amivé lehetne.” (Goethe)
Egyéni fejlesztés A szociális (szociokulturális) környezetből és a kompetenciák [ismeretek, jártasságok, készségek, képességek fejlettségéből vagy fejletlenségéből és az iskola világához való viszonyulásokból (attitűdök)] adódó hátrányok ellensúlyozását, mérséklését célzó tudatos oktató-nevelő tevékenység.
Az egyéni fejlesztés célja, funkciója A HHH tanulók esélyhátránya csökkenjen -tanulásban való sikeresség -tanuláshoz kapcsolódó pozitívabb attitűd Csökken az igazolatlan hiányzás Év-vesztés nélküli továbbhaladás Magántanulóvá válás elkerülése -továbbtanulási esélyeik növekedjenek -hosszú távú munkaerő piaci esélyeik növekedjenek Hosszabb iskolai karrier -szűkebb, vagy tágabb környezetük pozitív változtatása (interakciók) Szemléletváltás – el/befogadás
Hogyan valósul meg? egyéni haladási ütemet segítő differenciált tanulásszervezés egyéni fejlesztési terv portfólió
A fejlesztési terv Adott tanévre készül Több pedagógus közös együttműködésével közreműködésével (tanítók, osztályfőnökök, szaktanárok, gyógypedagógusok, fejlesztőpedagógusok) 3 havonta „jelentés az előrehaladásról” (negyedévi árnyalt szöveges értékelés) Az elért eredményekkel történő összevetés után készül el a következő 3 hónapra szóló feladat-meghatározás.
A fejlesztés sikerkritériumai A fejlesztő munkát a már meglévő készségekre, képességekre építve, a gyermek önbizalmának folyamatos pozitív megerősítése mellett lehet eredményesen végezni. A gyermeket meg kell nyerni a fejlesztéshez, mert az átélt kudarcok következtében a már beépült elkerülő magatartást át kell fordítani, hogy tapasztalja meg, a tanulás lehet öröm és sikerélmény is.
Szervezeti keretek, színterek ( A RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ LEHETŐSÉGEKTŐL FÜGGŐEN) Tanórákon Tanórán kívül Egyéni és csoportos fejlesztő foglalkozások Napközi, tanulószoba Művészeti iskola Rendezvények Szakkörök, diákkörök (tehetséggondozás) Sportkörök Kirándulások, túrák
Támogató környezet Konzultációs lehetőség: Kapcsolattartás Szükség esetén gyógypedagógus közreműködése, szakmai irányítása Esetmegbeszélések Az iskolai oktatásban érvényesíteni szükséges a méltányos számonkérési, értékelési, esetleg az átmeneti felmentési lehetőségeket. Kapcsolattartás Családsegítő, Gyermekjóléti Szolgálattal Családdal
Adminisztrációs feladatok Egyéni fejlesztési terv gondozása (fejlesztő team) Az egyéni és/vagy csoportos haladási naplók vezetése (fejlesztést végző pedagógus) Tanulói portfólió készítése, rendszerezése (menedzsment) Szakértői és kontrollvélemények (ha van: TKVSZ és RB; Nev. Tan). Rendelkezésre álló diagnosztikus mérések (készség, képesség, kompetencia, tantárgyi tudás) Negyedévi árnyalt, szöveges értékelések Félévi és év végi tanulmányi munka értékelése Egyéb dokumentumok A tanuló egy-egy jellemző munkája (rajz, fogalmazás, tantárgyi teszt, stb.), versenyen elért eredményei Fotók a tanuló tevékenységeiről