KOGNITÍV GONDOLKODÁS Kognitív képességek rendszere és fejlődése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szeretem a könyvtáram!.
Advertisements

Mit tennél, ha minden egyes alkalommal, amikor szerelmes leszel valakibe el kell tőle búcsúznod?
Oktatásszervezés gyakorlat tavasz VIZSGAANYAG Tudásszintek, beválás.
Az olvasástanítás módszere:
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
Matematika kompetencia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Szent István Egyetem Általános Kutatásmódszertan Doktori (PhD) kurzusa
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Digitális technika, digitális áramkörök
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Érvek, érvelés.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Készítette: a Dalai Láma
Logika Érettségi követelmények:
Logikai műveletek
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Az érzelmi intelligencia készségei
Mit tennél, ha minden egyes alkalommal, amikor szerelmes leszel valakibe... el kellene tőle búcsúznod?
Az emberi tanulás.
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
2006. január 6..
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
A team-munka elméleti alapjai
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Logika 2. Klasszikus logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék február 17.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A szövegértési feladatok összeállítása
Atomi mondatok FOL-ban Atomi mondat általában: amiben egy vagy több dolgot megnevezünk, és ezekről állítunk valamit. Pl: „Jóska átadta a pikk dámát Pistának”
A kreatív iskola Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
A DIFER használata.
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
FD - FEJLŐDÉSI DISZKALKULIA vizsgálata és terápiája DL lapokkal
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Gyermekvilág régen és ma
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Szoftverfejlesztés az Informatikus Szakigazgatási Agrármérnök szakon Bakó Mária Várallyai László DE, Gazdaságtudományi Kar.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
A Bloom-féle taxonómia szükségessége, hierarchiájának eredete, régi és új változata, és egy alkalmazáson való szemléltetése.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Új szigetre érkeztünk, itt normálisak is laknak. Ők hol igazat mondanak, hol hazudnak. 39. A, B és C közül egy lovag, egy lókötő, egy normális. A: Normális.
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Gondolattérkép Gyarmathy Éva (2001): Gondolatok térképe. In: TaníTani, 2001/ sz. pp: Összeállította: Marton Eszter.
Nem minden az aminek látszik…
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A BKF tudástranszfer modellje a
Tanórai szokásaim 5/14.
Jegyzetkészítés 5/17.
E-HÓD HÓDítsd meg a biteket!.
ZRINYI ILONA matematikaverseny
4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával 4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával
Neveléslélektan Szocializációs hatások, iskolai tanulás.
KOMPETENCIAFEJLESZTÉS ÉSZJÁTÉKOKKAL
Mérés, mértékegység, átváltás
SZFP II Kompetenciamérés
Új történet: Alice Csodaországban
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Előadás másolata:

KOGNITÍV GONDOLKODÁS Kognitív képességek rendszere és fejlődése Agytorna

Nagy József: Kognitív képességek rendszere és fejlődése

Formális kommunikáció Vizuális kommunikáció A kognitív kommunikáció képességrendszere Formális kommunikáció Nyelvi kommunikáció Vizuális kommunikáció Vizuális= ábraolvasás, ábrázolás Nyelvi=verbális ismeretközlés és- vétel Formális=formalizált ismeretközlés és- vétel (szótárak, lexikonok, nyomtatványok olvasása, írása)

komplex képességének szerveződése GONDOLKODÁS komplex képességének szerveződése meglévő infók közötti összefüggés alapján új infó létrehozása meglévő ismeretek alapján a lehetőségek számbavételével hoz létre új tudást összehasonlítás, azonosítás, sorrend, általánosítás, asszociáció, analízis, szintézis, halmazok kódolások Matematika feladatok kifejezése formulákkal konvertáló rendszerező logikai kombinatív

TUDÁSSZERZŐ KÉPESSÉG

aritmetikai gondolkodás GONDOLKODÁS TERÜLETEI fogalmi gondolkodás inverz és divergens gondolkodás kauzális gondolkodás aritmetikai gondolkodás analízis, szintézis analógia

ANALÓGIÁS GONDOLKODÁS FEJLESZTÉSE: Fejezd be a gondolatom A hó fehér, a korom … A halnak víz kell az élethez, az embernek… További példák:

Analízis, szintézis Puzzle Melyek az egyformák? Mi hiányzik a képről? Szóalkotó játék Szótagkereső Rakjuk össze/szedjük szét! (pikkely, uszony, farok= hal; cipő=fűző, sarok, talp) További példák:

Aritmetikai gondolkodás fejlesztése Számlálás növekvő-csökkenő sorokban Viszonyfogalmak összehasonlítása Különböző helyzetekben több, kevesebb, ugyanannyi érzékeltése Számkép-mennyiség-számnév egyeztetése További példák:

Fogalmi gondolkodás fejlesztése Folytasd a sort! (alma, banán, körte…) Kakukktojás (alma, körte, spenót, cseresznye) Hol járunk, mit csinálunk? (erdőben, piacon, atomerőműben ) További példák:

Inverz, divergens gondolkodás fejlesztése Barkochba Ki vagyok én? Igaz vagy hamis? (Nyáron esik a hó. Nyáron nem esik a hó. Nem nyáron esik a hó) Elölről is –hátulról is (Hátulról törékeny, elölről érzékszerv) Fordítsd meg gyorsan! (szófordítás, szótagcsere, mondatfordítás) További példák:

Kauzális gondolkodás fejlesztése Tiéd az utolsó szó! Esett az eső, ezért most ….. A húgom az nálam… A holdsugár az éjszakát… Ma kedd van, tegnap előtt volt…. Ellentétek Szinonimák Hogy is volt ez? (ok, okozati és időbeli összefüggések) Tegyük sorba! További példák:

Agytorna

Optikai csalódások Mik vannak a képen?

Készítsünk feladványt! (Pl:egy ismert közmondás, vagy szólás kitalálható körülírása) A valótlant állító atyafival gyorsabban teszik, mint sérült házőrzővel. Fogyatékos állat is kerülhet fennmaradását megoldó helyzetbe Nem földrengés okozta, helyrehozhatatlan kár. Bár romok nincsenek. .(pl. a valótlant állító atyafival gyorsabban teszik, mint sérült házőrzővel: Hamarabb utol érik a hazug embert, mint a sánta : „Fogyatékos állat is kerülhet fennmaradását megoldó helyzetbe” (vak tyúk is talál szemet). „Nem földrengés okozta, helyrehozhatatlan kár. Bár romok nincsenek.” Ez pedig egy nemritkán elhangzó kijelentést, keserű megállapítást rejt (Egy világ omlott össze bennem) *_____________________________________

Fejtörők: Egy előttünk tornyosuló, igen kiterjedt méretű fal másik oldalára kell rövid időn belül valahogyan átjutnunk, és ehhez nem áll rendelkezésre semmilyen segédeszköz. Kérdezni szabad! Ajtó=Marco Meirovitz (a „Master Mind” nevű kiváló gondolkodásfejlesztő játék kitalálója) használta annak demonstrálására, hogy a legtriviálisabb eshetőségre senki sem gondol, ugyanis csak egy kilincset kell lenyomni! Tagadhatatlan, hogy a lehetőségek végiggondolása kreatív tevékenység, pontosabban szellemi síkon kifejtett hatékonysági próba. A nemzetközi MENSA-szervezet magas IQ-val rendelkező tagjai alkalmazzák e játékos módszereket egymás szórakoztatására, szellemi képességeik csiszolására

Brain-storming (ötletroham vagy - vihar) módszer Mit rejt a cím? Mi történhetett előtte? (Utazol a buszon, mikor egy addig nyugodtan ülő fiatalember felpattan és elkezd kiabálni a sofőrnek: „Álljon meg, álljon meg!”) Mi lehet a folytatás?( Az éjszaka sötétjében…) Furcsa kérdés (Mi lenne, ha vásárláskor nem pénzzel,hanem jó szóval kellene fizetni?) Ennél ugyanis a csoportban való, egymással versengő, egymást túlszárnyalni kívánó megoldáskeresés mindennél jobban serkenti a résztvevőket az új és még újabb lehetőségek megtalálására. Eredményessége sokkal kedvezőbb, mintha magunkba merülve, egyedül tennénk ezt, mondjuk visszavonulva egy bezárt szobában. Bár utóbbihoz hozzátehetjük, hogy mindez annak ellenére van így, hogy a kikapcsolódás már önmagában is képes hatékonyabbá tenni a kreativitást.

Brain-storming (ötletroham vagy - vihar) módszer Alapvető szabályai: A kritika és értékelés tilos Minél vadabb egy gondolat, annál jobb Minél több gondolat jut eszünkbe, annál jobb Ajánlatos a gondolatokat kombinálni

Problémaérzékenység Fura Feri elhatározza, hogy ezentúl hétfőn, szerdán és pénteken mindig igazat mond, más napokon mindig hazudik. Egyszer ezt mondta: „Holnap igazat fogok mondani.” A hét melyik napján történt ez? Az állítás nem lehet igaz, mert akkor két egymást követő nap mondana igazat. Tehát hazudós napon kellett mondani, amikor a következő nap is hazudós. Tehát csak szombaton mondhatta.

A gondolkodás rugalmassága Négy szenvedélyes játékos estétől reggelig játszott. Amikor reggel megszámolták a pénzüket, kiderült, hogy mindegyiknek 4-szer annyi pénze volt, mint a játék kezdetén. Hogyan lehetséges ez? Nem szerencsejátékosok voltak, hanem egy négy tagú cigányzenekar.

Szinektikus gondolkodás (A szokásos módon nem összetartozó ismeretek között fedez fel összefüggéseket.) Egyszer egy mackó elindult egy P pontból. Déli irányban cammogott 1 mérföldnyit. Majd irányt változtatott, és megint 1 mérföldnyit Kelet felé sétált. Ezután ismét balra fordult, északi irányban tett meg újabb egy mérföldnyit – és visszajutott P pontba. Milyen színű volt a mackó bundája? Fehér, az eset ugyanis csak az Északi-sark közelében történhetett.

Getzels és Jackson vizsgálatai szerint Kreativitás és IQ Iskolai és társas teljesítmény magas kreativitás és magas IQ egyaránt jó volt. magas kreativitás és alacsony IQ ez okozta a legtöbb nehézséget az iskolában alacsony kreativitás és magas IQ a teljesítmény hajszolása és a visszafogott kapcsolatok voltak jellemzők alacsony kreativitás és alacsony IQ gyakran alkalmaztak defenzív technikákat, passzívak voltak, gyakran produkáltak pszichoszomatikus tüneteket Kreativitás és IQ Iskolai és társas teljesítmény magas kreativitás és magas IQ magas kreativitás és alacsony IQ alacsony kreativitás és magas IQ alacsony kreativitás és alacsony IQ

mérési tapasztalatok (Bogárné Németh Mária) A gondolkodási és tanulási készségek elsajátíttatásának lehetséges módjai: a gondolkodás tanítását beépítjük minden tantárgy tanításába, a tananyag teljes egészébe. speciális programok, melynek során a gyerekekben gondolkodási készségeket alakítunk ki. (IE) programok- Reuven Feuerstein és kollégái, vagy Edward de Bonó CoRT programja „logikai feladatok megoldásával fejlődik annyit a gyerek, mint egy fejlesztési procedúra után” – mérési tapasztalatok (Bogárné Németh Mária)

Adjunk teret a kreatív gondolkodásnak! Szemléletmód változtatás: Adjunk teret a kreatív gondolkodásnak! Alkalmazzuk a fejlesztő értékelést a tanórákon és kerüljünk el minden negatív gondolatot. Hozzunk létre annyi megoldást, amennyit csak tudunk. Keverjük össze a probléma részeit, próbálkozzunk különböző kombinációkkal. Használjunk analógiákat, hogy „furcsává tegyük az ismerőst”.

Gondolkozzunk a lehetetlenről. Humor (megértése, átvitele a tulajdonságaink közé) Rejtvények (ezekkel memória karbantartást is végzünk) Kreativitásra ösztönző feladatok alkalmazása a tanórákon Tudatosság (mindig szárnyaló legyen a gondolkodásunk) A bemutatott példák kiindulási alapként szolgálhatnak pedagógusok és más, továbbképzésben dolgozók, oktatók számára. Az ismertetett módszerek rendszeres alkalmazásával nemcsak szórakozást nyújthatunk másoknak, hanem a hasznukra váló tulajdonság fejlesztését is elérjük

Az intelligencia: képesség. Gondolkodom, tehát… gondolkodni tanítok „Csak a fegyelmezett, rendszerezett, ugyanakkor szabad, szárnyaló gondolkodású ember tudja intelligenciájának minden kincsét felszínre hozni. Az intelligencia: képesség. A gondolkodás az a készség, amellyel a képességünknek hasznát vehetjük. „ Lepenye Mária: Gondolkodom, tehát… gondolkodni tanítok