Az emberi tényező a közúti közlekedés biztonság alapja. A közúti forgalomban részt vevő személy a legfontosabb ‒ és egyben a leggyengébb ‒ láncszem a.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Tutori tevékenység a gyakorlatban
E-learning alapú távoktatásos képzés
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Közlekedj okosan nyári tábor
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
Bári I. A tervezés és a folyamatok újraszabályozása.
Pácsonyi Imre tankerületi igazgató
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Munkavállalás OKJ szakképesítéssel? Előadó: Eperjesi Zsuzsanna képzési igazgató Változások a szakképzésben konferencia PBKIK november 29.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
E-learning és a multimédia
Elektronikus vezetési karton
Méltányossági elvek a közoktatásban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
A nevelés stílusa.
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
E-learning alapú távoktatásos képzés
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
A „Sorsfordító – sorsformáló”munkaerő- piaci program keretében bonyolított képzések bemutatása Dömötör Csaba főigazgató, FVM Dunántúli Agrár-szakképző.
XXX, Uddannelsesafdelingen, Århus Universitetshospital, Risskov Egy képzés a tanulásért Conference
Hatósági feladatok a járművezető-képzésben
2008. március 12. A FIATAL GÉPJÁRMŰVEZETŐK OKTATÁSÁNAK FELÜLVIZSGÁLATA Különös tekintettel a többszintű képzésre Kedves Miklós tudományos segédmunkatárs.
„Erős Pillérek – Javuló Közlekedésbiztonság”
Az emberi tényező a közlekedésbiztonságban előadó: dr. Sárdi Erika, elnök.
„Közös ügyünk a biztonságos vasúti átjáró” Konferencia Bükfürdő, június KTE Vas Megyei Területi és Soproni Városi Szervezet KTE Közlekedésbiztonsági.
Óberling József r. ezredes
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
1 dr. Sediviné Balassa Ildikó EGY PÁLYÁZATI FEJLESZTÉS EREDMÉNYE AZ E-KÉPZÉSFEJESZTÉS ÉS A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS TANULSÁGAI.
Oktatás kiemelkedő fontossága
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
Kompetensek lettünk? június 27..
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
SZIMULÁCIÓ A BIZTONSÁGÉRT
A szaktanácsadó segítő szerepe
„Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság” Budapest, október 20. Horváth Zsolt Csaba elnök Az NKH szerepe a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramban.
Vezetés? Technika? vezetéstechnika Driving Camp Hungarywww.drivingcamp.hu.
KÖBE. Ahol a balesetmegelőzés is KÖTELEZŐ. Tudatos Vezetők Klubja.
Új modulok a szakképzésben Projektmenedzsment – MS Project 2007 Szentirmai Róbert.
Tankönyvellátás
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Közlekedésre nevelés az óvodában - workshop
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Molnár Attila Károly H9QG5B HATÓSÁGI JELLEGŰ KÉPZÉSEK A gépjárművezető-képzés.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
Berta Tamás, k özpontvezető Tóth Viktória, projektkoordinátor Közlekedésbiztonsági Központ KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. A közlekedési.
Dr. Kovács Miklós tanszéki mérnök Műszaki Tanárképző Tanszék E-learning alapú távoktatásos képzés.
Budapest, március 24. A húsvéti ünnepi időszak rendőri feladatai Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály.
A probléma forrása! általános iskola
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Nemzeti Köznevelési Portál
Szent László Középiskola Szekszárd
Kompetencia alapú szakoktatás
LEHETŐSÉGEK AZ ISKOLAI KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉSRE NEVELÉSBEN
Előadás másolata:

Az emberi tényező a közúti közlekedés biztonság alapja. A közúti forgalomban részt vevő személy a legfontosabb ‒ és egyben a leggyengébb ‒ láncszem a közlekedésbiztonság rendszerében, aki leginkább hajlamos arra, hogy valamilyen hibát – akaratlanul vagy szándékosan – elkövessen. A tudatos jogkövetés versus a partnerek közlekedése. (példakövetés – ésszerű szabályozás – RENDŐR!)

Mit? vezetői engedély = vezetési tudás Hogyan? Idomítás = ismeretátadás Mennyiért? alacsony díjért = olcsón

Az autósiskolai képzéssel szemben alapvető elvárás, hogy a vezetési jogosultság megszerzését követően a „kezdő" gépjárművezetők ÖNÁLLÓAN, biztonságosan és felelősségteljes magatartással közlekedjenek, ezáltal kevesebb alkalommal legyenek okozói, ill. részesei a közlekedési baleseteknek. Ez a lexikális jellegű elméleti ismeretek átadása, továbbá a gyakorlati fogások megtanítása mellett azt is feltételezi, hogy a tanulók alapvetően közlekedésbiztonsági szemléletű képzést kapjanak, „tudatosan" közlekedjenek, legyenek tisztában a közúti közlekedés legfőbb veszélyeivel, valamint saját és járművük képességeivel.

A hatályos jogszabályi óraszámok: Kategória Elmélet Gyakorlat A1, A2, A A B1, B C C C (C1) D D 28 29

Elméleti képzés tanteremben: Tandíj beszedése, vizsga CD kiosztása, A tanuló – tanár kapcsolat gyenge (motiváció hiánya). Eredmény: B kategória 67% (C kategória 86%, D kategória 93%) Esetleges motiváltság, döntően a tanulón múlik. E-learning képzés: Eddig hozzávetőleg 3000 fő, ebből több mint 1600 vizsgázott már. Eredmény: B kategória 96% Az interaktív tanulás lehetősége, a tananyagból ismeretek megszerzése, fokozatosan és folyamatos visszacsatolás mellett.

Gyakorlati oktatás: A készség kialakulásának szükséges feltétele a vezetéssel töltött idő és távolság. A vezetést álló autóban NEM lehet megtanulni! Az óradíjnak fedeznie kell a jármű fenntartásának és amortizá- ciójának költségén túl az oktató bérét is. Hatósági minimál ár, tehát alulról korlátozni a költségeket. Eredmények: B kategória: 57% C kategória: 86% D kategória: 88% Az eredmények alapján kijelenthető, hogy bár a magasabb kategóriák esetén az adott képzés során a tanuló egyre kevesebbet vezet, az addig megszerzett gyakorlat segíti át a vizsgán.

Az e-learning tananyag képes átadni olyan ismereteket, mint a különböző közlekedők sebességkülönbözetéből adódó vészhelyzetek, ezáltal azok kivédése is tanítható. A környezettudatos vezetés kialakítása, amely az üzemanyag felhasználás csökkentését is jelentheti. A motiváltságot eleve a tananyag elsajátításának igénye biztosítja. Gyakorlati oktatók visszajelzése alapján a tanulók felkészültebbek a „tantermi” hallgatóknál.

A haladási sebesség pillanatnyi megválasztása függ a jármű műszaki állapotától, a vezető felkészültségétől, gyakorlatától, hangulatától, függ a forgalmi szituációktól, időjárástól, tehát elég összetett folyamat. A már kialakult rossz szokások, káros gyakorlat megváltoztatása nehezebb feladat, mint megfelelő motiváció és tananyag mellett kialakítani azokat. Forgalmi torlódás oka lehet akár a nem megfelelő elindulás (lassan, nehézkesen). Elsajátítása nem történik meg a képzés során, a jármű féltése.

Oktatói vélemények „Vizsgára készítünk és nem az ‘élet­re', mert a vizsgaeredmények számítanak, és nem a befektetett munka. A vizsgán természetesen a vizsgabiztos dönt anélkül, hogy meghallgatná az oktatót is, aki minimum 30 órát eltöltött a tanulóval. (Szakmai konszenzus!) „ Vizsgaútvonalakat gyakoroltatunk be, nem bízunk semmit a hallgató kreativitására. Az ‘idomított' járművezetők ‘megtanulják' az útvonalat, jószerével csak ezen tudnak közlekedni, miközben országos, sőt európai érvényességű jogosítványt kapnak kézhez"

Ki kell aknázni azt a lehetőséget, hogy akár korcsoportonként, akár családi körben történő együtt tanulás, konzultáció is segítse a helyes közlekedési magatartás elsajátítását. A tudatos közlekedésre nevelést a lehető legfiatalabb korban már el kellene kezdeni. Milyen szabálykövető lesz a gyermek, ha a szülő tilos jelzésen rohan át vele, vagy úgy viszi óvodába, iskolába, hogy szabálytalanul áll meg az autóval??? A közlekedési érettség problémája – életkortól független!

Lehetséges megoldás Ingyenes közlekedésbiztonsági elektronikus tananyagokat és módszertani segédanyagokat biztosít diákoknak és pedagógusoknak a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) egy országos kampány keretében. A június 18-áig tartó program során a köznevelési intézmények pedagógusai és tanulói ingyenesen sajátíthatják el az elektronikus (e-learning) tananyagokat és módszertani segédanyagokat. Külön tananyag készült az 5-8., valamint a évfolyamos tanulók számára, módszertani útmutatóval kiegészítve a pedagógusoknak. A „Közúti Közlekedési Akcióprogram” részeként a internetes oldalon regisztrálva lehet a képzés részesévé válni.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket.