Hol is vagyunk. Elindulunk! Nemsokára „repülni fogunk”! Kérem, kapcsolják be a szellemi biztonsági övet!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szeretet himnusz értelmezése
Advertisements

Feltehetek egy kérdést?
Az Élet Igéje április.
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
Gondolatok Salkaházi Sára naplójából. Kevésben hűnek lenni nagyon nehéz.A hősies nagy dolgokra mindig hajlamosabbak vagyunk... Míg a kis dolgok mellett.
2009.jún. 19 – jún. 10. Ebben az időben az egyház a papokra emlékezik. Június 19.-e Jézus Szívének ünnepe, amikor a papokért is imádkozunk világszerte:
„Míg e testben élünk…” Az idő Szent Benedek Regulájában
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Húsvét az élet ünnepe.
Liguori Szent Alfonz: Megegyezés Isten akaratával Jel Könyvkiadó 2011.
A SIKERES ÉLET TITKA.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Feltűnt nekem, milyen zavarba ejtő tud lenni ez a kérdés: „Mit jelent: szeretni?”.
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
Egy csokor a barátságunkra Music: Nightengale Serenade
Alfred Adler individuálpszichológiája
MOTIVÁCIÓ.
HÁZASSÁGI KONFLIKTUSOK ÉS KEZELÉSÜK Bodor Enikő, szociális munkás Bölön, 2007 december 2.
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
Egy 92 éves kicsi, idős ember, ahogy felkelt, szépen megfésülködött, megborotválkozott, felöltözött, és reggel 8 órakor elindult az idősek otthonába.
Szívünkből szeretünk: Nincs kőszikla senki más,
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
TEMESVÁR FEBRUÁR 17 HÁZICSOPORTOK A GYÜLEKEZETBEN.
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
7. évfolyam 6. lecke (vázlat)
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
A három agy elmélet Biblikus értelmezése
Bibliai gondolatok - olasz tájakkal és zenei aláfestéssel
Ballagók búcsúztató áhítata.
Úton böjtben Helyettem meghalt Ő Elvette minden bűnöm Mondd, ó, mondd ki volt Ő? Meghalt a Golgotán, Függött a keresztfán, Jézus, Jézusnak hívják.
JÓ REGGELT !.
Helyettem meghalt Ő Elvette minden bűnöm Mondd, ó, mondd ki volt Ő? Meghalt a Golgotán, Függött a keresztfán, Jézus, Jézusnak hívják.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
ISTEN hozott köztünk!.
Éntudat – identitástudat - énkép
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Készítette: Jon A. Palmer
Az Élet Igéje május Aki szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja. S én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki. ( Jn 14,21)
Az élet igéje december „Ám azoknak, akik befogadták, hatalmat adott, hogy Isten gyermekeivé legyenek.” (Jn 1,12).
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
BB Biblia-kör.
A szolgáló identitás. A szolgáló identitás I. Kor. 3,9-11: „…ti pedig Isten szántóföldje, Isten épülete vagytok I.Kor.3,9-11: „…ti pedig Isten szántóföldje,
ISTEN hozott köztünk!.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
Azért, hogy az isteni kegyelem által megtaláljuk ezt az utat, nagyon segít, ha sok módon keresünk és próbálkozunk, hogy azon az úton járjunk, amely.
1 Továbblépés - Az üzenet.
Az Élet Igéje február „Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” (Róm 8,14).
„Szüntelenül imádkozzatok!” (1 Tessz 5,17) Az idén egy népes ökumenikus csoport választotta ki az igét az Egyesült Államokban, Szent Pálnak a tesszalonikai.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
1Mózes2,16-17; Jób1,6-22 Ter 2, Az Úristen parancsot adott az embernek: „A kert minden fájáról ehetsz. De a jó és rossz tudás fájáról ne egyél, mert.
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Egy élet 14 állomása „…mert megmarad a hit, a remény és a szeretet …”
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Az Élet Igéje szeptember.
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
A vezető személyisége – a ma követelményei és a holnap kihívásai.
Van egy rossz hírem, máshogy nem megy!
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Személyiségfejlődési zavarok
Csitáry-Hock Tamás*************Szeretettel Aliz
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
Élet a születés előtt? Testünk emlékei
Asztrológiai továbbképzés
…MIVEL EZ NEM NAGYON MEGY,
54.
(Apostolok cselekedetei 16, 16-40)
Előadás másolata:

Hol is vagyunk. Elindulunk! Nemsokára „repülni fogunk”! Kérem, kapcsolják be a szellemi biztonsági övet!

Krisztushívő lehetséges modellje John Vettri jezsuita szerzetes modellje alapján John Vettri jezsuita szerzetes modellje alapján Annak tudatában, hogy egyetlen modell sem lehet teljes… Annak tudatában, hogy egyetlen modell sem lehet teljes… Koncentrikus körökkel Koncentrikus körökkel Hat szint Hat szint Legbelül személyiségem központja Legbelül személyiségem központja Legkívül megnyilvánulásom „felülete” Legkívül megnyilvánulásom „felülete” Ez leírás nem „önmagában” akar valamit rólam megállapítani, hanem Ez leírás nem „önmagában” akar valamit rólam megállapítani, hanem a lelki folyamatok megkülönböztetésnek pontosabb leírása a cél a lelki folyamatok megkülönböztetésnek pontosabb leírása a cél

1. Személyem középpontja (Szentlélek lakóhelye) 2. Szükségleteim hajtóerőim 3. Affektív szint (érzelmi reakcióim) 4. Emlékezésem, képzeletem 5. Értelmem, akaratom 6. Spirituális tudatosságom

Lényem középpontja (1) A legbensőbb kör személyem, lényem középpontja, a Szentlélek lakóhelye (1). A legbensőbb kör személyem, lényem középpontja, a Szentlélek lakóhelye (1). Teremtettségem illetve megkereszteltségem folytán adott, de hitemben ismerhetem csak fel. Teremtettségem illetve megkereszteltségem folytán adott, de hitemben ismerhetem csak fel. Az önmagát felülmúló (öntranszcendáló) Énemet szolgálja. Az önmagát felülmúló (öntranszcendáló) Énemet szolgálja.

Szükségleteim, hajtóerőim, ösztöneim (2) Személyem valódi középpontját övezi szükségleteim, hajtóerőim, ösztöneim. Személyem valódi középpontját övezi szükségleteim, hajtóerőim, ösztöneim. Ezek inkább az önközpontú Énemet szolgálják. Ezek inkább az önközpontú Énemet szolgálják. Az ábra azt is kifejezi, hogy a 2-es az 1-es „köré van teremtve” (nem „ellenségek”). Az ábra azt is kifejezi, hogy a 2-es az 1-es „köré van teremtve” (nem „ellenségek”).

Affektív (érzelmi) reakcióim (3) Az erre épülő következő kör személyem affektív, érzelmi reakcióimmal kapcsolatos része. Az erre épülő következő kör személyem affektív, érzelmi reakcióimmal kapcsolatos része. Érzelem = időben elnyúló hangulat Érzelem = időben elnyúló hangulat Érzés: inkább pillanatnyi érzet, benyomás Érzés: inkább pillanatnyi érzet, benyomás Belső, spontán reakció. Belső, spontán reakció. Önmagában erkölcsileg nem megítélhető (sem nem jó, sem nem rossz). Önmagában erkölcsileg nem megítélhető (sem nem jó, sem nem rossz). Vettri a 2-es és 4-es szintet ezen a (3) rétegen keresztül összeköti egy oda-vissza nyíllal. Vettri a 2-es és 4-es szintet ezen a (3) rétegen keresztül összeköti egy oda-vissza nyíllal.

Míg az emlékezés a megtörtént esemény felidézése, addig Míg az emlékezés a megtörtént esemény felidézése, addig a képzeletet a képzelőerő teremti és álomvilágban ábrándozik. a képzeletet a képzelőerő teremti és álomvilágban ábrándozik. A múlttal kapcsolatban: „Mi lett volna, ha…?”, vagy a jövővel kapcsolatban: „Mi lenne, ha…?” A múlttal kapcsolatban: „Mi lett volna, ha…?”, vagy a jövővel kapcsolatban: „Mi lenne, ha…?” Az emlékezés és a képzelet (4)

2-3-4 átjárhatósága Például ha szükségleteimből, ösztöneimből (2) elindul valami, akkor az érzelmi reakciókat (3) válthat ki, és ez valamilyen képzetet, emléket (4) jeleníthet meg. Például ha szükségleteimből, ösztöneimből (2) elindul valami, akkor az érzelmi reakciókat (3) válthat ki, és ez valamilyen képzetet, emléket (4) jeleníthet meg. De az irány lehet fordított is. De az irány lehet fordított is. Például egy adott emlékkép, képzelet (4) érzelmi reakció (3) segítségével előhívhatja, megcélozhatja egyik-másik hajtóerőmet, szükségletemet (2) Például egy adott emlékkép, képzelet (4) érzelmi reakció (3) segítségével előhívhatja, megcélozhatja egyik-másik hajtóerőmet, szükségletemet (2)

Értelmi, akarati szint (5) Ez személyem értelemi, akarati szintje. Ez személyem értelemi, akarati szintje. Itt dől el, hogy mit kezdek mindazzal, ami mint gondolat vagy érzés feljön bennem, Itt dől el, hogy mit kezdek mindazzal, ami mint gondolat vagy érzés feljön bennem, illetve hogyan, és milyen szálakkal szövöm tovább gondolataimat illetve hogyan, és milyen szálakkal szövöm tovább gondolataimat adott esetben átadom-e szóvá, cselekedetté vagy valaminek elmulasztásává? adott esetben átadom-e szóvá, cselekedetté vagy valaminek elmulasztásává? Ez a felelősség szintje! Ez a felelősség szintje!

A (3) (4) és az (5) szintet John atya itt is oda-vissza nyíllal köti össze. A (3) (4) és az (5) szintet John atya itt is oda-vissza nyíllal köti össze. Például gondolkodásom, tünyölődésem az értelmi és akarati szintről (5) egy képzeleten vagy emléken (4) keresztül érzelmeket (3) célozhat meg, érzelmi reakciókat válthat ki. Például gondolkodásom, tünyölődésem az értelmi és akarati szintről (5) egy képzeleten vagy emléken (4) keresztül érzelmeket (3) célozhat meg, érzelmi reakciókat válthat ki. Vagy egy-egy feljövő érzésemet (3) egy emlék megélésével illetve egy képzelet megidézésével (4) beleszőhetem gondolkodásom szövetébe (5). Vagy egy-egy feljövő érzésemet (3) egy emlék megélésével illetve egy képzelet megidézésével (4) beleszőhetem gondolkodásom szövetébe (5) átjárhatósága

Legkülső szint: spirituális tudatosságunk (6/1) Ez személyem legkülső rétege, amely „mentőövszerűen” körbefogja az összes többit. Ez személyem legkülső rétege, amely „mentőövszerűen” körbefogja az összes többit. Közvetlen kapcsolatban van a külvilággal Közvetlen kapcsolatban van a külvilággal Itt (6) Krisztusra figyelünk, akit személyünk legbelső (1) szentélyünkből szólal meg a Szentlélek szavával. Itt (6) Krisztusra figyelünk, akit személyünk legbelső (1) szentélyünkből szólal meg a Szentlélek szavával. Az értelmi, akarati megnyilvánulásainkra is reflektálni szoktunk. Az értelmi, akarati megnyilvánulásainkra is reflektálni szoktunk.

Spirituális tudatosságunk (6/2) De nem mindegy, hogy ezeket milyen szempontból értékeljük, értelmezzük. De nem mindegy, hogy ezeket milyen szempontból értékeljük, értelmezzük. A spirituális tudatosságunk a Jóisten szeretetének a mértékéhez méri mindezeket, amit sokszor az erkölcstan fejt ki, magyaráz el. A spirituális tudatosságunk a Jóisten szeretetének a mértékéhez méri mindezeket, amit sokszor az erkölcstan fejt ki, magyaráz el. Nemcsak „leírja”, hanem feltárja azokat és javaslatokat tesz. Nemcsak „leírja”, hanem feltárja azokat és javaslatokat tesz. Az erkölcstan ezt szintet képviseli. A "Mit kell tennem?„ Az erkölcstan ezt szintet képviseli. A "Mit kell tennem?„ Ez a kifejezett lelkivezetés területe. Ez a kifejezett lelkivezetés területe.

Indítékok megkülönböztetése Döntéseinknek alapvetően kétféle indítékát különíthetjük el. Döntéseinknek alapvetően kétféle indítékát különíthetjük el. Ha az a (2) szintről indult ki, akkor affektív mozdulásaink a szükségletek, a hajtóerők, az ösztönök szintjéről jönnek elő. Ha az a (2) szintről indult ki, akkor affektív mozdulásaink a szükségletek, a hajtóerők, az ösztönök szintjéről jönnek elő. Ez esetben önmagam indítékairól van szó. Ez esetben önmagam indítékairól van szó. Erkölcsi megítélés szempontból ezek lehetnek jók illetve rosszak. Erkölcsi megítélés szempontból ezek lehetnek jók illetve rosszak.

A Lélek indíttatásai Ha az (1) szintről indul ki, akkor az spirituális (lelki) megmozdulás, Ha az (1) szintről indul ki, akkor az spirituális (lelki) megmozdulás, vagyis a Szentlélek indítása. vagyis a Szentlélek indítása. Felmerül a kérdés: „Mi alapján mondhatom ezt ki?” Felmerül a kérdés: „Mi alapján mondhatom ezt ki?” Önmagamat, és a bennem zajló folyamatokat nem látom. Önmagamat, és a bennem zajló folyamatokat nem látom. Az innen induló késztetések a szeretetre, a jóra indítanak. Az innen induló késztetések a szeretetre, a jóra indítanak.

1. Személyem középpontja (Szentlélek lakóhelye) 2. Szükségleteim hajtóerőim 3. Affektív szint (érzelmi reakcióim) 4. Emlékezésem, képzeletem 5. Értelmem, akaratom 6. Spirituális tudatosságom

A döntés A megkülönböztetés különösen fontos, mikor döntenünk kell. A megkülönböztetés különösen fontos, mikor döntenünk kell. A döntés fő szempontjai: (1) alapvető meggyőződések ill. vallásos hit; (2) az erkölcsi cselekvő karaktere (képességei, hajlamai, szándékai, késztetései stb.); (3) az értékek konfliktusát előidéző szituáció és annak elemzése; (4) a megfelelő normák és alkalmazásuk. A döntés fő szempontjai: (1) alapvető meggyőződések ill. vallásos hit; (2) az erkölcsi cselekvő karaktere (képességei, hajlamai, szándékai, késztetései stb.); (3) az értékek konfliktusát előidéző szituáció és annak elemzése; (4) a megfelelő normák és alkalmazásuk. A helyzet minél pontosabb megfogalmazása és árnyalása szükséges. A helyzet minél pontosabb megfogalmazása és árnyalása szükséges. Olykor vagy érzéseim, ösztöneim ellenére igent mondok a dologra. Olykor vagy érzéseim, ösztöneim ellenére igent mondok a dologra. Vagy nemet mondok arra, amit érzéseim, ösztöneim diktálnak. Vagy nemet mondok arra, amit érzéseim, ösztöneim diktálnak. A döntés súlypontját a kegyelem indíttatására (1) áthelyezem lényem és személyem központjába akár az énem (2) ellennére is, és így visszatérek személyem legbensőbb szentélyéhez. A döntés súlypontját a kegyelem indíttatására (1) áthelyezem lényem és személyem központjába akár az énem (2) ellennére is, és így visszatérek személyem legbensőbb szentélyéhez.

Gyümölcseiről ismeritek meg a fát. ► Minden esetben maga a lelki FOLYAMAT az érdekes (2-3-4; 3-4-5; 2-5; 1-6)! ► A lelki FOLYAMATOT kell követnem, tudatosítanom, és ebben segít a lelkivezető. ► Hogyan kezdődött? ► Hogyan folytatódott? ► Merre felé halad, merre mutat a folyamat? ► Milyen gyümölcsei vannak? ► De nem emberi szempontból… ► „Hogyan látna engem ebben a folyamatban Jézus?”

Krisztus-központúvá válok Ezt az „elmozdulást” a Jóisten kegyelme indítja el bennem, Ezt az „elmozdulást” a Jóisten kegyelme indítja el bennem, Átélem ezáltal a húsvéti misztérium lényegét: Átélem ezáltal a húsvéti misztérium lényegét: meghalok önmagamnak, meghalok önmagamnak, Krisztusban pedig feltámadok és új emberré leszek. Krisztusban pedig feltámadok és új emberré leszek.

Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek. Miképpen kezdetben, most és mindörökké. Amen.