Emberi Erőforrások Minisztériuma Oktatásért Felelős Államtitkárság

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
Területi államigazgatási szervek
Művelődési tevékenységek / szolgáltatások a településeken
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
KÖSZÖNTJÜK A SZAKKÉPZÉSI TALÁLKOZÓN!
Az oktatásügy aktuális kérdései, jogszabályi változások
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Az oktatásigazgatás aktuális kérdései
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
Somogy Megyei Intézményfenntartó Központ
A környezetvédelem intézményrendszere
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
1 A KÖZOKTATÁSI ÁGAZATOT ÉRINTŐ JOGSZABÁLYVÁLTOZÁSOK április 2. Hujber Ildikó vezető főtanácsos.
Az Oktatási Főosztály és a köznevelési intézmények feladatai a
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
Munkavédelmi előírások rendszere
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Pest Megyei Kormányhivatal
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
szakmérnök hallgatók számára
Tanévkezdő tájékoztató konferencia Brassói Sándor főosztályvezető EMMI Köznevelés-irányítási Főosztály 2013 augusztus.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Középfokú iskolai felvételi eljárás lebonyolításának ütemezése a 2009/2010-es tanévben Papp Brigitta.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Jogszabályi változások, aktuális feladatok Partnerség és együttműködés az informatikai támogató rendszer bevezetéséhez kapcsolódóan Emberi Erőforrások.
Szakképzési változások
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az OFI szerepe pedagógiai szakmai szolgáltatások megújításában Hancock Márta Budapest február.
Az intézményfenntartással és működtetéssel kapcsolatos kérdések
Tájékoztató egyházi és magánintézmények fenntartóinak
Fejér Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
Intézményfenntartás a köznevelésben, új irányok
KLIK az állami fenntartó Török Szabolcs tankerületi igazgató
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
Önkormányzat és állam.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
Kiskőrösi Tankerületi Központ
A közigazgatási eljárás II.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Közoktatási vezető 3.2. Zalaegerszeg 2013.március 08.
Közoktatási alapismeretek
Tanévkezdő 2013/14.
Krity Csilla Katolikus Pedagógiai Intézet
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Emberi Erőforrások Minisztériuma Oktatásért Felelős Államtitkárság A köznevelési intézmények állami fenntartásba történő átadás-átvételének folyamata, szabályozása Dr. Madarász Hedvig

Alapfogalmak tisztázása Köznevelési intézmény Fenntartás Működtetés Állami intézményfenntartó központ = Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) Emberi Erőforrások Minisztériuma 2 2

Emberi Erőforrások Minisztériuma 3 3 3

A köznevelési intézmény mint jogi személy 2013. január 1-jétől két típus A közoktatásról szóló törvény szerinti „klasszikus” a fenntartójától elkülönült, önálló költségvetéssel rendelkező jogi személy  egyházi és magánintézmények A KIK szervezeti egységeként működő, önálló költségvetéssel nem rendelkező a fenntartójától el nem különült jogi személy Emberi Erőforrások Minisztériuma 4 4 4

A köznevelési intézmény mint jogi személy Nkt. 21. § (1) A köznevelési intézmény e törvényben meghatározott köznevelési feladatok ellátására létesített intézmény. A köznevelési intézmény jogi személy, amely - az állami intézményfenntartó központ által fenntartott intézmény kivételével - a fenntartójától elkülönült, önálló költségvetéssel rendelkezik. A köznevelési intézmény a nyilvántartásba való bejegyzéssel, a bejegyzés napján jön létre. Emberi Erőforrások Minisztériuma 5 5 5

A köznevelési intézmény mint jogi személy Áht. módosítás Az Áht. 7. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép : „(1) A költségvetési szerv jogszabályban vagy az alapító okiratban meghatározott közfeladat ellátására létrejött jogi személy. A nemzeti köznevelésről szóló törvény szerinti állami intézményfenntartó központ egyes szervezeti egységei törvényben foglaltak szerint jogi személyiséggel rendelkezhetnek.” Emberi Erőforrások Minisztériuma 6 6 6

Fenntartás és működtetés Fenntartás: a köznevelési intézmény működéséhez szükséges összes feltétel biztosítása és ezzel együtt az irányítási jogosítványok gyakorlása (ld. Nkt. 22. § + 83. § (2) bek.) Működtetés: a fenntartás egy részterületének a tárgyi feltételeknek és a tárgyi feltételekhez kapcsolódó személyi feltételeknek a biztosítása Emberi Erőforrások Minisztériuma 7 7 7

Fenntartás és működtetés A törvény megfogalmazásában: 4. § 9. fenntartó: az a természetes vagy jogi személy, aki vagy amely a köznevelési feladat ellátására való jogosultságot megszerezte vagy azzal rendelkezik, és - e törvényben foglalt esetben a működtetővel közösen - a köznevelési intézmény működéséhez szükséges feltételekről gondoskodik, 18. működtető: az a települési önkormányzat, amely a saját tulajdonát képező ingatlanban folyó állami köznevelési feladatellátáshoz kapcsolódó ingó és ingatlan vagyont üzemelteti, Emberi Erőforrások Minisztériuma 8 8 8

Az intézmény működéséhez szükséges feltételek 22. § (1) A köznevelési intézménynek a feladatai ellátásához szükséges feltételekkel rendelkeznie kell. A köznevelési intézmény akkor rendelkezik a feladatai ellátásához szükséges feltételekkel, ha a) állandó saját székhellyel, telephely esetén állandó telephellyel, a feladatellátáshoz szükséges helyiségekkel, b) állandó saját alkalmazotti létszámmal, továbbá c) a jogszabályban meghatározott eszközökkel, dokumentumokkal, szabályzatokkal és önálló költségvetéssel rendelkező intézmény esetében a működéséhez szükséges pénzeszközökkel rendelkezik. Emberi Erőforrások Minisztériuma 9 9 9

Az intézmény működéséhez szükséges feltételek 22. § (2) Állandó saját székhellyel, telephellyel akkor rendelkezik a köznevelési intézmény, ha a feladatai ellátásához szükséges, jogszabályban meghatározott helyiségek a 23. § (10) bekezdésben meghatározott kivétellel - határozatlan időre a kizárólagos használatában állnak. Állandó saját alkalmazotti létszámmal akkor rendelkezik a köznevelési intézmény, ha az alapfeladatának ellátásához szükséges számított alkalmazotti létszám legalább hetven százalékát határozatlan időre szóló munkaviszonyban vagy közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatja. Emberi Erőforrások Minisztériuma 10 10 10

Az intézmény működéséhez szükséges feltételek 22. § (2) A köznevelési intézmény feladatainak ellátásához szükséges eszközöket, felszereléseket a fenntartó, a működtető az intézmény rendelkezésére bocsátja, önálló költségvetéssel rendelkező intézmény a feladatainak ellátásáról az alapító, a fenntartó szerv által biztosított pénzeszköz, valamint egyéb bevételei alapján gondoskodik. A köznevelési intézmények fenntartási költségeit a fenntartó, működési költségeit a működtető által évente megállapított költségvetésben kell előirányozni. Emberi Erőforrások Minisztériuma 11 11 11

A fenntartás „másik oldala” – a fenntartói jogosítványok Nkt. 83. § (2) A fenntartó a) e törvényben foglalt keretek között dönt a köznevelési intézmény létesítéséről, gazdálkodási jogköréről, átszervezéséről, megszüntetéséről, tevékenységi körének módosításáról, b) dönt a köznevelési intézmény nevének megállapításáról, az óvodába történő jelentkezés módjáról, a nagyobb létszámú gyermekek egy időszakon belüli óvodai felvételének időpontjáról, az óvoda heti és éves nyitvatartási idejének meghatározásáról, c) meghatározza a köznevelési intézmény költségvetését, továbbá a kérhető térítési díj és tandíj megállapításának szabályait, a szociális alapon adható kedvezmények feltételeit, Emberi Erőforrások Minisztériuma 12 12 12

A fenntartás „másik oldala” – a fenntartói jogosítványok Nkt. 83. § (2) A fenntartó d) meghatározza az adott nevelési évben indítható óvodai csoportok számát, az adott tanítási évben az iskolában indítható osztályok, a kollégiumban szervezhető csoportok számát, e) ellenőrizheti a köznevelési intézmény gazdálkodását, működésének törvényességét, hatékonyságát, a szakmai munka eredményességét, nevelési-oktatási intézményben továbbá a gyermek- és ifjúságvédelmi tevékenységet, a tanuló- és gyermekbaleset megelőzése érdekében tett intézkedéseket; ha a fenntartó nem települési önkormányzat, a tanuló- és gyermekbalesetet jelenti a nevelési-oktatási intézmény székhelye szerint illetékes kormányhivatalnak, Emberi Erőforrások Minisztériuma 13 13 13

A fenntartás „másik oldala” – a fenntartói jogosítványok Nkt. 83. § (2) A fenntartó f) a köznevelési intézmény vezetőjének megbízása, kinevezése, a megbízás visszavonása, a jogviszony megszüntetésének jogával kapcsolatos, e törvényben foglalt korlátozó rendelkezések keretei között gyakorolja a munkáltatói jogokat a köznevelési intézmény vezetője felett, g) jóváhagyja a köznevelési intézmény tantárgyfelosztását, továbbképzési programját, h) értékeli a nevelési-oktatási intézmény pedagógiai programjában meghatározott feladatok végrehajtását, a pedagógiai-szakmai munka eredményességét, i) ellenőrzi a pedagógiai programot, a házirendet, valamint a SZMSZ-t. Emberi Erőforrások Minisztériuma 14 14 14

A fenntartás „másik oldala” – a fenntartói jogosítványok Mit jelent az, hogy? Nkt. 83. § (2) A fenntartó f) a köznevelési intézmény vezetőjének megbízása, kinevezése, a megbízás visszavonása, a jogviszony megszüntetésének jogával kapcsolatos, e törvényben foglalt korlátozó rendelkezések keretei között gyakorolja a munkáltatói jogokat a köznevelési intézmény vezetője felett, 68. § (1) Az állami intézményfenntartó központ által fenntartott köznevelési intézmény, többcélú intézmény vezetőjét - nevelési-oktatási intézmény esetében a nevelőtestület, többcélú intézményben az igazgatótanács, a fenntartó, az intézmény székhelye szerint illetékes vagy az intézményt működtető települési önkormányzat, szakképző iskolában a szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter véleményének kikérésével - az oktatásért felelős miniszter bízza meg öt évre. Az állami köznevelési intézmény, többcélú intézmény vezetője megbízásának visszavonásáról a megbízási jogkör gyakorlója dönt. Emberi Erőforrások Minisztériuma 15 15 15

A fenntartás „másik oldala” – a fenntartói jogosítványok Mit jelent az, hogy? Nkt. 83. § (2) A fenntartó f) a köznevelési intézmény vezetőjének megbízása, kinevezése, a megbízás visszavonása, a jogviszony megszüntetésének jogával kapcsolatos, e törvényben foglalt korlátozó rendelkezések keretei között gyakorolja a munkáltatói jogokat a köznevelési intézmény vezetője felett, 68. § (2) Az állami intézményfenntartó központ által fenntartott köznevelési intézmények kivételével az állami fenntartású köznevelési intézmények, továbbá az egyházi és magánintézmények vezetőjét az oktatásért felelős miniszter egyetértésével a fenntartó bízza meg, a munkáltatói jogokat a fenntartó gyakorolja. A miniszter az egyetértését csak jogszabálysértés esetén tagadhatja meg. Emberi Erőforrások Minisztériuma 16 16 16

A fenntartás „másik oldala” – a fenntartói jogosítványok DE! Ez év végéig még átmeneti szabály, ha intézményvezetői megbízás válik szükségessé: 97. § (11) E törvény hatálybalépése és 2012. december 31-e között a települési önkormányzati fenntartású köznevelési intézmény vezetőjének megbízására, valamint a megbízás visszavonására vonatkozó jogot a fenntartó gyakorolja. Emberi Erőforrások Minisztériuma 17 17 17

Milyen jogosítványai lesznek a működtetőnek? Minden olyan döntésben, amely kötelezettségeinek teljesítését érinti egyetértési vagy véleményezési joga van a) Az SZMSZ és a házirend azon rendelkezéseinek érvénybelépéséhez, amelyekből a fenntartóra, a működtetőre többletkötelezettség hárul, a fenntartó, a működtető egyetértése szükséges. Az SZMSZ és a házirend nyilvános. (25. § (4) bek.) b) A pedagógiai program azon rendelkezéseinek érvénybelépéséhez, amelyekből a fenntartóra, a működtetőre többletkötelezettség hárul, a fenntartó, a működtető egyetértése szükséges. (26. § (1) bek.) c) Az állami intézményfenntartó központ által fenntartott köznevelési intézmény, többcélú intézmény vezetőjét (…) az intézmény székhelye szerint illetékes vagy az intézményt működtető települési önkormányzat (…) véleményének kikérésével - az oktatásért felelős miniszter bízza meg öt évre. (68. § (1) bek.) Emberi Erőforrások Minisztériuma 18 18 18

Milyen jogosítványai lesznek a működtetőnek? Minden olyan döntésben, amely kötelezettségeinek teljesítését érinti egyetértési vagy véleményezési joga van d) Az oktatásért felelős miniszter a köznevelési feladatok megszervezéséhez szükséges döntései előkészítése céljából (…) a helyi önkormányzatok véleményének kikérésével és közreműködésével megyei szintű bontásban feladatellátási, intézményhálózat-működtetési és köznevelés-fejlesztési tervet készít, amelynek része a megyei szakképzési terv. (75. § (1) bek.) e) A köznevelési intézmény alapító okiratának az intézmény működtetését érintő módosítása vagy az ezzel összefüggő infrastruktúra-fejlesztés az állam és a működtető közötti egyedi megállapodásban foglaltak szerint történik. (76. § (2) bek.) Emberi Erőforrások Minisztériuma 19 19 19

Milyen jogosítványai lesznek a működtetőnek? Minden olyan döntésben, amely kötelezettségeinek teljesítését érinti egyetértési vagy véleményezési joga van f) A működtető feladata a köznevelési intézmény épülete állagának megóvása, az állagmegóváson túl jelentkező rekonstrukciós, fejlesztési költségek fedezése már nem kötelessége, de ehhez az állam pályázati úton támogatást nyújthat. A taneszközök beszerzését az állam finanszírozza. A működtető az általa működtetett intézménybe járó tanulók lakóhelye szerinti önkormányzattól a működtetéshez hozzájárulást igényelhet. (76. § (3) bek.) g) A fenntartó a köznevelési intézmény megszüntetésével, átszervezésével,feladatának megváltoztatásával,nevének megállapításával, vezetőjének megbízásával és megbízásának visszavonásával összefüggő döntése vagy véleményének kialakítása előtt beszerzi – többek között – a működtető önkormányzat véleményét. (83. § (3)-(4) bek.) Emberi Erőforrások Minisztériuma 20 20 20

Egy „új szereplő” - Az állami intézményfenntartó központ Nkt. 74. § (1) Az állam gondoskodik - az óvodai nevelés, a nemzetiséghez tartozók óvodai nevelése, a többi gyermekkel, tanulóval együtt nevelhető, oktatható sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése kivételével - a köznevelési alapfeladatok ellátásáról. 94. § (4) Felhatalmazás kap a Kormány, hogy n) az állami köznevelési közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szerv kijelölését, rendeletben állapítsa meg. Ez a rendelet 202/2012. (VII. 27.) Korm. rendelet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központról Emberi Erőforrások Minisztériuma 21 21 21

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) feladatai 3. § (1) A Kormány az Intézményfenntartó Központot jelöli ki c) az állami köznevelési közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szervként, ennek keretében az állami fenntartású köznevelési intézmények fenntartói jogai és kötelezettségei gyakorlására. + 7. § (1) bek. Emberi Erőforrások Minisztériuma 22 22 22

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) feladatai 7. § (1) bek. 7. § (1) Az elnök: a) ellátja - a 3. § (2) bekezdésben foglalt kivétellel - az Nkt. 83. § (2) bekezdésében meghatározott fenntartói feladatokat, b) érvényesíti és - módszertani segítséget is nyújtva - érvényesítteti az irányítása alá tartozó köznevelési intézmények tevékenységében a közfeladatok ellátására vonatkozó követelményeket, és az erőforrásokkal, így különösen az Intézményfenntartó Központ költségvetési előirányzatával, engedélyezett létszámával és a kezelésében álló vagyonnal való szabályszerű és hatékony gazdálkodás követelményeit, c) előkészíti és a miniszternek megküldi az irányítása alá tartozó köznevelési intézményvezetőjének kinevezésére és felmentésére vagy megbízására és megbízásának visszavonására vonatkozó dokumentumot, Emberi Erőforrások Minisztériuma 23 23 23

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) feladatai 7. § (1) bek. 7. § (1) Az elnök: d) ellátja az oktatáspolitika kialakításához, az azzal kapcsolatos döntés-előkészítéshez szükséges és a költségvetési támogatásból megvalósuló fejlesztések lebonyolításával kapcsolatos feladatokat, e) javaslatot tesz a tankerületek illetékességi területének módosítására, a tankerületek kapacitásai és ellátási területe felosztásának általa kidolgozott módszertana alkalmazásával, f) elemzi az irányítása alá tartozó köznevelési intézményben lefolytatott ellenőrzések eredményeit, és ennek alapján javaslatot tesz a miniszternek a köznevelés közép- és hosszú távú fejlesztési terveinek kidolgozására, módosítására, és g) ellátja a jogszabályban és az Intézményfenntartó Központ alapító okiratában meghatározott további feladatokat. Emberi Erőforrások Minisztériuma 24 24 24

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) szervezeti felépítése 2. § (1) Az Intézményfenntartó Központ központi szervből és területi szervekből áll. (2) Az Intézményfenntartó Központ területi szerve a tankerület és a megyeközponti tankerület. (3) A tankerületek székhelye és illetékességi területe megegyezik a járási hivatalok székhelyével és illetékességi területével. Emberi Erőforrások Minisztériuma 25 25 25

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) szervezeti felépítése A TANKERÜLET az illetékességi területén működő általános iskolák, alapfokú művészeti iskolák és gimnáziumok fenntartásával kapcsolatosan ellátja az Intézményfenntartó Központ szervezeti és működési szabályzatában számára meghatározott egyes fenntartói feladatokat. Emberi Erőforrások Minisztériuma 26 26 26

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) szervezeti felépítése A MEGYEKÖZPONTI TANKERÜLET a megye székhelyén működő tankerület, amely a saját tankerületében ellátja az előbbiekben felsorolt, minden egyéb tankerület feladat- és hatáskörébe tartozó feladatot + a szakképző iskolák, a kollégiumok, a pedagógiai szakszolgálati feladatokat ellátó intézmények, valamint a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézmények tekintetében a megye egész területére kiterjedő illetékességgel látja el a Központ szervezeti és működési szabályzatában számára meghatározott egyes fenntartói feladatokat. Emberi Erőforrások Minisztériuma 27 27 27

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) szervezeti felépítése Szervezetének kiépítése folyamatos Első körben a központi szerve jött létre szerény létszámmal a Magyar Közlöny 131. számában jelent meg a Miniszterelnökségen, a minisztériumokban, az igazgatási és az igazgatás jellegű tevékenységet ellátó központi költségvetési szerveknél foglalkoztatottak létszámáról szóló 1166/2010. (VIII. 4.) Korm. határozat módosításáról szóló 1420/2012. (X. 4.) Korm. határozat, amely létszámát 218 főben határozza meg. November 1-jétől kinevezésre kerülnek (kerültek) a tankerületi igazgatók Emberi Erőforrások Minisztériuma 28 28 28

Az átadás-átvétel 2012. október 27-én benyújtásra került a T/8888. számú törvényjavaslat A köznevelési feladatot ellátó egyes önkormányzati fenntartású intézmények állami fenntartásba vételéről Emberi Erőforrások Minisztériuma 29 29 29

Az átadás-átvétel Az előkészítésről… Példa nélkülinek mondható mennyiségű egyeztetést igényelt, Rendkívül szerteágazó szabályozási tárgykörök, amelyek majdnem az összes minisztérium feladat- és hatáskörét érintették, Az önkormányzatok autonómiájából fakadóan a köznevelési feladatok megoldásának számos (vagy inkább számtalan) variációját kellett számba venni, Minden érintett sorsát és érdekét figyelembe kellett venni Emberi Erőforrások Minisztériuma 30 30 30

A törvényjavaslat előkészítésénél alapelv volt, hogy Az átadás-átvétel A törvényjavaslat előkészítésénél alapelv volt, hogy az önkormányzatok feladatait az átadás-átvétellel kapcsolatban a lehetőségek szerint minimalizáljuk az intézményekben dolgozók és a tanulók, az ellátottak szinte semmit se érzékeljenek a napi munkájuk, életük során az átadás-átvételből a tanítási évet zavartalanul lehessen folytatni és befejezni Emberi Erőforrások Minisztériuma 31 31 31

A törvényjavaslat rendelkezik Az átadás-átvétel A törvényjavaslat rendelkezik A 2013. január 1-jével államivá váló és önkormányzati feladatot is ellátó („vegyes profilú”) többcélú intézményekkel kapcsolatos önkormányzati fenntartói feladatokról A köznevelési intézmény dolgozóiról és az intézmény feladatainak ellátását szolgáló ingó és ingatlan vagyon sorsáról Az önkormányzatoknál (és társulásaiknál) a köznevelési intézményfenntartói feladatokkal foglalkozó alkalmazottak és a fenntartói feladatokat szolgáló vagyon sorsáról Az átvételre kerülő intézmények uniós projektjeivel kapcsolatos feladatokról Az önkormányzatok által kötött közoktatási megállapodások/köznevelési szerződések átvételéről Az átadás-átvétellel érintett foglalkoztatottak januári bérfizetéséről Emberi Erőforrások Minisztériuma 32 32 32

Az átadás-átvétel A törvényjavaslat címrendje 1. Értelmező rendelkezések 2. Az önkormányzati fenntartó által fenntartott intézmény átszervezése és az állami fenntartásba kerülő intézmény megszüntetése 3. Az önkormányzati fenntartású intézmények és a 2013. január 1-jétől állami köznevelési alapfeladatnak minősülő feladatok állam részéről történő átvétele 4. Az intézményben foglalkoztatott közalkalmazottak és technikai dolgozók továbbfoglalkoztatása, valamint az önkormányzati fenntartó tulajdonában lévő, az intézmény feladatainak ellátását szolgáló vagyon használata Emberi Erőforrások Minisztériuma 33 33 33

Az átadás-átvétel A törvényjavaslat címrendje 5. Az intézmény fenntartási feladataiban közreműködő közszolgálati tisztviselők és egyéb alkalmazottak továbbfoglalkoztatása, valamint a fenntartói feladatok ellátásával összefüggő vagyon használata 6. A létszámhelyekre, valamint az intézmény és az intézmény fenntartói feladatait szolgáló vagyonra vonatkozó közös szabályok 7. Az intézmények és a fenntartói feladatok ellátását szolgáló ingatlan és ingó vagyon átadás-átvételi eljárása és a birtokbaadás szabályai Emberi Erőforrások Minisztériuma 34 34 34

Az átadás-átvétel A törvényjavaslat címrendje 8. Hazai és európai uniós forrásból társfinanszírozott projektek 9. A települési önkormányzatok köznevelési feladatellátásra kötött közoktatási megállapodásai 10. A személyi juttatások megfizetésére vonatkozó szabályok 11. Hatályba léptető rendelkezések 12. Átmeneti rendelkezések 13. Módosító rendelkezések Emberi Erőforrások Minisztériuma 35 35 35

Fogalmak Az értelmező rendelkezések jelentősége! 1. § 1. egyéb alkalmazott: az intézményben a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 1. számú melléklet Első rész, További foglalkoztatás a nevelési-oktatási intézményekben alcím 2. pont c) alpontjában meghatározott foglalkoztatott, 2. funkcionális feladat: (…) 3. intézmény: a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) 4. § 1. pont c)–q) és s)–u) alpontja szerinti köznevelési alapfeladatot, valamint a többi tanulóval együtt nevelhető, oktatható sajátos nevelési igényű tanulók iskolai nevelését-oktatását, kollégiumi ellátását biztosító települési önkormányzat vagy települési önkormányzati társulás által fenntartott köznevelési intézmény, Emberi Erőforrások Minisztériuma 36 36 36

Fogalmak Az értelmező rendelkezések jelentősége! 1. § 4. önkormányzati fenntartó: az intézményt fenntartó települési önkormányzat és települési önkormányzati társulás, 5. technikai dolgozó: a funkcionális feladat ellátására szolgáló munkakörben foglalkoztatott. Emberi Erőforrások Minisztériuma 37 37 37

Többcélú intézmények Javaslat! 2. § (1) Az önkormányzati fenntartó 2013. január 1-jei hatállyal módosítja az általa fenntartott a) többcélú intézmény, b) korai fejlesztést és gondozást alapfeladatként ellátó bölcsőde, fogyatékosok ápoló, gondozó otthona és gyermekotthon alapító okiratát akként, hogy az intézmény 2013. január 1-jétől állami köznevelési alapfeladatot ne lásson el. (2) Az (1) bekezdésben meghatározottakról a képviselő-testület, a közgyűlés vagy a települési önkormányzati társulás döntéshozó szerve e törvény hatálybalépésétől számított tíz munkanapon belül dönt. Emberi Erőforrások Minisztériuma 38 38 38

Társulások Alapelv: 3. § (1) A települési önkormányzati társulás állami köznevelési alapfeladatot 2013. január 1-jétől nem láthat el. Ennek végrehajtásához szükséges elszámolások, megállapodások Emberi Erőforrások Minisztériuma 39 39 39

Az állami fenntartásba vétel Kétféle módon kerülnek át az önkormányzati köznevelési intézmények és feladatok a Központhoz: a) azok az intézmények (lehet egycélú vagy többcélú), amelyek kizárólag olyan köznevelési alapfeladatot látnak el, amely 2013. január 1-jétől állami feladattá válik, beolvadnak a Központba 2013. január 1-jével, b) az államivá váló és önkormányzati feladatot is ellátó többcélú intézményektől feladatot vesz át a Központ, melynek kapcsán a speciális jogutódlási kérdésekről is rendelkezni kell. Emberi Erőforrások Minisztériuma 40 40 40

A jogutódlás A szabályozás logikája az, hogy a Központ alapvetően jogutódja a beolvadó köznevelési intézményeknek, illetve az átvett feladathoz kapcsolható jogviszonyoknak, ugyanakkor, ha települési önkormányzat működteti az adott intézményt 2013. január 1-jétől, akkor a működtetéssel összefüggő jogviszonyokba a működtető önkormányzat lép be jogutódként. Emberi Erőforrások Minisztériuma 41 41 41

A köznevelési intézmény dolgozóinak átvétele a KIK-hez 7. § (2) A Központ foglalkoztatotti állományába kerülnek a) az intézményben, valamint a 2. § (1) bekezdése szerinti esetben a 2013. január 1-jétől állami köznevelési alapfeladatnak minősülő feladat ellátására létesített pedagógus-munkakörben, valamint az Nkt. 2. melléklete szerinti nevelő- és oktatómunkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottak, b) az intézményben, valamint a 2. § (1) bekezdése szerinti esetben a 2013. január 1-jétől állami köznevelési alapfeladatnak minősülő feladat ellátásához szükséges működtetési feladatok ellátására foglalkoztatott technikai dolgozók, ha települési önkormányzat 2013. január 1-jétől az intézményt nem működteti. Emberi Erőforrások Minisztériuma 42 42 42

A köznevelési intézmény dolgozóinak átvétele a KIK-hez Fontos kivételi szabály: 7. § (3) Ha a (2) bekezdés a) pontjában meghatározott alkalmazott (a pedagógus és nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő) nem felel meg az Nkt.-ban és a közalkalmazottakról szóló 1992. évi XXXIII. törvény közoktatási intézményekben történő végrehajtásáról rendelkező 138/1992. (X. 8.) Korm. rendeletben meghatározott képesítési feltételeknek, legfeljebb a 2012/2013. tanítási év végéig szóló határozott idejű kinevezéssel foglalkoztatható tovább. Emberi Erőforrások Minisztériuma 43 43 43

A települési önkormányzat feladatai a KIK által át nem vett dolgozók tekintetében 7. § (4) Ha az intézményt 2013. január 1-jétől a települési önkormányzat működteteti, az intézményben 2012. december 31-én foglalkoztatott technikai dolgozó az intézményt 2012. december 31-én fenntartó önkormányzati fenntartó döntésétől függően kerül továbbfoglalkoztatásra azzal, hogy jogviszonyának megszüntetésére a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.) vagy a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) rendelkezései szerint kerülhet sor. (5) Az intézményben foglalkoztatott, a (2) és (4) bekezdés hatálya alá nem tartozó egyéb alkalmazott az önkormányzati fenntartó döntésétől függően kerül 2013. január 1-jétől továbbfoglalkoztatásra azzal, hogy jogviszonyának megszüntetésére a Kjt. vagy az Mt. rendelkezéseit kell alkalmazni. Emberi Erőforrások Minisztériuma 44 44 44

A köznevelési intézmény feladatainak ellátását szolgáló önkormányzati tulajdonú ingó és ingatlan vagyon 8. § (1) Az önkormányzati fenntartó tulajdonában lévő, az intézmény feladatainak ellátását szolgáló ingatlan és ingó vagyon – ideértve a taneszközöket, továbbá az intézményben lévő egyéb eszközöket, felszereléseket – a 13. § (2) bekezdés a) pontja szerinti megállapodás alapjául szolgáló leltár szerint a) a Központ ingyenes használatába vagy b) ha a települési önkormányzat az intézményt nem működteti 2013. január 1-jét követően, a Központ ingyenes vagyonkezelésébe kerül 2013. január 1-jén mindaddig, amíg a köznevelési feladat Központ részéről történő ellátása az adott ingatlanban meg nem szűnik. Emberi Erőforrások Minisztériuma 45 45 45

Az intézmény fenntartási feladataiban közreműködő közszolgálati tisztviselők és egyéb alkalmazottak továbbfoglalkoztatása, valamint a fenntartói feladatok ellátásával összefüggő vagyon használata 9. § (1) A Központ foglalkoztatotti állományába kerülnek az önkormányzati fenntartó által irányított költségvetési szerveknél a 2013. január 1-jétől állami köznevelési alapfeladatnak minősülő feladatokkal összefüggésben a) köznevelési és szakképzési igazgatási feladatokat, valamint az intézmény fenntartásával, irányításával, az intézménnyel összefüggésben szakmai feladatokat, valamint a fenntartói jogok gyakorlásához és a szakmai feladatokhoz kapcsolódó funkcionális feladatokat, b) azon intézmények esetében, amelyek működtetését 2013. január 1-jétől a Központ látja el, az intézmény működtetését és a működtetéshez kapcsolódó funkcionális feladatokat ellátó köztisztviselők, közalkalmazottak, munkavállalók, ha – a munkaviszonyban foglalkoztatottak kivételével – megfelelnek a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben (a továbbiakban: Kttv.) vagy a Kjt.-ben és végrehajtási rendeleteikben meghatározott képesítési előírásoknak. Emberi Erőforrások Minisztériuma 46 46 46

Az intézmény fenntartási feladataiban közreműködő közszolgálati tisztviselők és egyéb alkalmazottak továbbfoglalkoztatása, valamint a fenntartói feladatok ellátásával összefüggő vagyon használata 10. § Az önkormányzati fenntartó a 13. § (2) bekezdés a) pontja szerinti megállapodás alapjául szolgáló leltárban meghatározott mindazon ingó vagyona, továbbá a tankerület székhelye szerinti települési önkormányzat mindazon ingatlan és ingó vagyona, amely az intézmény fenntartói feladatainak ellátását biztosítja, 2013. január 1-jén a köznevelési feladat ellátásának időtartamára a Központ ingyenes használatába kerül. Emberi Erőforrások Minisztériuma 47 47 47

Az átadás-átvétel végrehajtása 13. § (2) Az átadás-átvételt a) az önkormányzati fenntartó képviseletére jogosult személy (a továbbiakban: átadó) és a Központ képviseletében eljáró, az intézmény székhelye szerint illetékes tankerületi igazgató megállapodásának (a továbbiakban: megállapodás) legkésőbb 2012. december 15-éig történő megkötésével és b) a 15. § szerinti jegyzőkönyv felvételével kell végrehajtani. Emberi Erőforrások Minisztériuma 48 48 48

Az átadás-átvétellel érintett hazai és uniós társfinanszírozású projektek A szabályozás logikája a következő szempontok figyelembevételén alapult: a) a projekt infrastruktúrafejlesztést, vagy a köznevelési alapfeladathoz kötődő tartalomfejlesztést vagy mindkettőt célozta, b) települési önkormányzat működteti-e az intézményt 2013. január 1-jétől vagy sem. A fenti alapesetek variációi kapcsán, az érdekeltségi viszonyokat figyelembe véve vagy a Központ vagy a működtető települési önkormányzat vagy kettejük konzorciuma veszi át a projektben 2013-ra, illetve a későbbi évekre áthúzódó feladatokat. Emberi Erőforrások Minisztériuma 49 49 49

A közoktatási megállapodások átvétele 19. § (1) A 2013. január 1-jétől állami köznevelési alapfeladatnak minősülő feladat ellátására a települési önkormányzatnak nemzetiségi önkormányzattal, nem állami, nem önkormányzati köznevelési intézményfenntartóval kötött közoktatási megállapodásában vagy köznevelési szerződésében a települési önkormányzat helyébe 2013. január 1-jével a Központ lép. (2) Az (1) bekezdés szerinti jogutódlás a közoktatási megállapodás, köznevelési szerződés 2012. szeptember 30-án hatályos állapota szerint következik be. (3) Az e § szerinti közoktatási megállapodásokat, köznevelési szerződéseket a Központ 2013. március 30-áig felülvizsgálja, és a feladatellátási, intézményhálózat-működtetési és köznevelés-fejlesztési tervben foglaltaknak megfelelően 2013. július 15-éig módosítja vagy felbontja. Emberi Erőforrások Minisztériuma 50 50 50

Fontos átmeneti szabály A 2012/2013. tanévben a Központ a kötelező felvételt biztosító iskolába történő utazásról a tanuló lakóhelye szerinti illetékes települési önkormányzattal közösen gondoskodik. Emberi Erőforrások Minisztériuma 51 51 51

Köznevelési intézmények működtetése A nemzeti köznevelésről szóló törvény módosítása megjelent az MK 140. számában az egészségügy többletforráshoz juttatása érdekében szükséges törvénymódosításokról, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2012. évi CLIV. tv. 2012. évi CLIV. törvény Útmutató került közzétételre Emberi Erőforrások Minisztériuma 52 52 52

Köszönöm a figyelmet! Dr. Madarász Hedvig főosztályvezető-helyettes   Köszönöm a figyelmet! Dr. Madarász Hedvig főosztályvezető-helyettes Közoktatás Irányítási Főosztály Emberi Erőforrások Minisztériuma 53 53 53