Tapasztalatok - aktuális kérdések Központi Elektronikus Nyilvántartás a Szolgáltatást Igénybevevőkről (KENYSZI) Tapasztalatok - aktuális kérdések Szabóné Varga Valéria Főigazgató-helyettes 2012. május 18. 1
A szociális ágazat korszerűsítésének fő területei Kom-muni-káció 5. Szociális Ágazati Portál Szolgáltatás nyújtás részletes adminisztrációja Igénybevett szolgáltatások nyilvántartása Kitől: Szervezet Ki: Személy (ellátott) Mit: Szolgáltatás 4. Ellenőrzéstámogatás 1. Tevékenység adminisztráció 3. Működési engedélyezése Egységes szolgáltatásjegyzék 2. Szociális Regiszter Ügyféltörzs
KENYSZI rendszer fő funkciói, jellemzői Szociális Regiszter-en alapuló intézményi törzsadat-nyilvántartás E-képviselő és adatszolgáltató felhasználók karbantartása Központi igénybevevői nyilvántartás Megállapodások és határozatok rögzítése Napi igénybevétel rögzítése Igénybevétel egyediségének ellenőrzése (ütközés jelzése) Önellenőrzés 3 3
A KENYSZI rendszer használatának jelenlegi adatai – 2012. május 15. Nyilvántartott fenntartók száma (a Szociális Regiszterből átvett adat, nem minden fenntartónak van jelentési kötelezettsége): 4 328 E-képviselővel még nem rendelkező fenntartók száma: 695 A rendszerben nyilvántartott összes adatrögzítő munkatárs száma: 10 589 Rendszerben lévő igénybevevők száma: 576 976 Rendszerben lévő igénybevételek (megállapodások, határozatok) száma: 715 414 4 4
A KENYSZI Rendszer működésének tapasztalatai – az NRSZH válaszai Felhasználók támogatása: Felhasználói kézikönyvek, oktató videók, GYIK Call center, valamint központi ügyfélszolgálat működik. Megvalósult szakmai fejlesztések: TAJ probléma bejelentő felület működik (legnagyobb esetszámú hibabejelentés, a TAJ módosítására az NRSZH-nak nincs jogszabályi felhatalmazása, a hiba javításához szükséges információt szolgáltatja.) Igénybevételi adatok összesítésének lehetősége napi szinten az igénybevételi naplóban, 5 5
A KENYSZI Rendszer működésének tapasztalatai – az NRSZH válaszai II. Megvalósult szakmai fejlesztések: Ütköző szolgáltatások számának csökkentése, az ütköző szolgáltatás típusának megjelenítése, Önellenőrzés funkció bevezetése, Normatívát befolyásoló szolgáltatási tényezők rögzítésének lehetősége, Az Szt. által megengedett esetekben (nappali melegedő, éjjeli menedékhely) csökkentett adattartalom lehetősége), Hajléktalan ellátott esetében település szintű lakcím rögzítésének lehetősége. 6 6
A KENYSZI Rendszer működésének tapasztalatai – az NRSZH válaszai III. Megvalósult szakmai fejlesztések: Gyors feltöltésre lehetőség migrációs tábla alkalmazásával, Interfész kapcsolaton keresztüli adatfeltöltési lehetőség egyedi fejlesztésű nyilvántartó programokból. Felhasználást segítő funkciók fejlesztése: Utolsó keresett, rögzített tétel megőrzése, betöltése. 7 7
KENYSZI Rendszer – folyamatban lévő fejlesztések A Rendszer átfogó fejlesztése alapján új változat lesz elérhető május végétől: Szolgáltatások elnevezések módosulnak, ezzel elhárulnak a gyermekvédelmi szakellátások területén fennálló adatszolgáltatási akadályok, A támogató szolgáltatáson belül a szállítás és a személyi segítés külön-külön (egyidőben) rögzíthetővé válik. 8 8
KENYSZI rendszer – tervek a továbbfejlesztésre Területi irodák, ellátottak számára nyitva álló helyiségek szerinti adatszolgáltatás lehetőségének megteremtése, Riport funkciók fejlesztése: Fenntartói lekérdezések (statisztikai célú), Adatszolgáltatói lekérdezések adott szolgáltatásnyújtási helyre, Ágazati lekérdezések (NRSZH, statisztikai célú). 9 9
Egyéb felmerült kérdés – étkezetés nappali ellátás ütközése Számos felhasználó problémaként jelezte, hogy a nappali ellátás és az étkeztetés szolgáltatások ütköznek. Ezzel szemben a Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről szóló 2011. évi. CLXXXVIII. 3. számú melléklete szerint a szociális étkeztetésre és a nappali intézményi ellátásra azonos időszakban, ugyanazon ellátottra normatív hozzájárulás nem igényelhető. Kivétel: idősek nappali ellátása Az Szt. 65/F. (1) c) pontja szerint a nappali ellátás – ide nem értve az idős személyeket – magában foglalja az igény szerinti napközbeni étkeztetés biztosítását. 10 10
Napi jelentési kötelezettség a családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás esetén A hatályos jogi szabályozás szerint kizárólag arra az igénybevevőre kell jelenteni, akivel nem egyszeri, hanem folyamatos gondozás valósul meg. A napi jelentés kezdő napja a gondozás kezdő napja. Folyamatos jelentési kötelezettség van a gondozás kezdő napjától. Kivétel: ha a gondozás az első interjú kapcsán tett intézkedéssel lezárható, akkor nem kell nyilvántartásba venni az igénybevevőt. A gyermekvédelmi szakellátásban levő gyermek esetén a gyermek az igénybevevő/ügyfél, függetlenül attól, hogy a gyermekjóléti szolgáltatás munkatársa a szülővel áll kapcsolatban. A válsághelyzetben levő várandós anya gondozása esetén a gyermekjóléti szolgálat az anya adataival jelent, majd a gyermek megszületését követően a gyermek adataival jelent. 11 11
Köszönöm a figyelmet! Elérhetőségek: kenyszi@nrszh.hu Call Center: 06 1 510 05 45 12 12