Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, 2006. VIII.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási szakképzési programok
Advertisements

FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
„Szakmai gyakorlat a felsőfokú szakképzésben” WORKSHOP A szakmai gyakorlat megszervezése gazdálkodó szervezetnél, gyakorlóhelyek kiválasztása, minősítése.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
dr. Sediviné Balassa Ildikó Projektzáró konferencia
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
előadó: Demeter László
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
A H ARMADIK ORSZÁGBELI ÁLLAMPOLGÁROK KÉPESÍTÉSÉNEK ELISMERÉSE Mészáros Gábor október 21.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI RT.
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Pedagógus oklevelek elismerése
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Ágazati szakképzés változásai
1 Utazás § turizmus Program Utazás § turizmus Program Siófok december 3.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
„ A SZAKÉPZÉSI RENDSZER ÁTALAKÍTÁSA, AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSE ” 10 ÉVES A FELS Ő FOKÚ SZAKKÉPZÉS ORSZÁGOS KONFERENCIA Budapest, XII. 6.
1 dr. Sediviné Balassa Ildikó : Ajánlások a felsőfokú szakképzés tartalmi és módszertani továbbfejlesztésére ( Nemzetközi helyzetfelmérés és elemzés alapján)
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
1 FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉSEK AJÁNLOTT KÉPZÉSI PROGRAMJAI, ÉVI FEJLESZTÉSEK Legányi Mariann NSZFI Kutatásszervezési és fejlesztési osztály.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Roóz József TÍZ ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS VITAINDÍTÓ.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
1 A paradigmaváltás lehetséges irányai a felsőfokú szakképzésben Prof. Dr. Roóz József Hajdúszoboszló, 2010.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
1 dr. Sediviné Balassa Ildikó EGY PÁLYÁZATI FEJLESZTÉS EREDMÉNYE AZ E-KÉPZÉSFEJESZTÉS ÉS A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS TANULSÁGAI.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Szakképzési dokumentumok
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A tanárképzés szerkezete
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
A jogszabályi környezet változása Tájékoztató a BMK, BNE szakmai fórumán október 30. Óváry István OKM Közművelődési Főosztály szakmai főtanácsadó.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Előadó: dr. Rádli Katalin Emberi Erőforrások Minisztériuma
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
Előadás másolata:

dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII. 30 SZOLNOK, VIII. 30

A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS I. ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMEZŐK ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMEZŐK A KÉPZÉSTÍPUS LÉTREJÖTTE ÉS JELENE A KÉPZÉSTÍPUS LÉTREJÖTTE ÉS JELENE FSZ KÉPZÉSEK JELLEMZŐI FSZ KÉPZÉSEK JELLEMZŐI JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET DIÁKOK (TANULÓK/HALLGATÓK) DIÁKOK (TANULÓK/HALLGATÓK) SZAKOK (ÚJ ÉS RÉGI OKJ SZERINT) SZAKOK (ÚJ ÉS RÉGI OKJ SZERINT) AIFSZ KOLLÉGIUM AIFSZ KOLLÉGIUM

A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS II. HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEN? FEJLESZTENI SZÜKSÉGES A DIÁKOK SZAKMAI ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI TUDÁSÁT FEJLESZTENI SZÜKSÉGES A DIÁKOK SZAKMAI ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI TUDÁSÁT + FEJLESZTENI KELL A DIÁKOK SZAKMA GYAKORLÁSÁHOZ SZÜKSÉGES KOMPETENCIÁIT (TARTALOM ÉS MÓDSZER) FEJLESZTENI KELL A DIÁKOK SZAKMA GYAKORLÁSÁHOZ SZÜKSÉGES KOMPETENCIÁIT (TARTALOM ÉS MÓDSZER)

AZ FSZ LÉTREJÖTTE ÉS JELENE PHARE PROJEKT – képzés Az oktatás és gazdaság kapcsolatainak erősítése (A felsőoktatás sokoldalúbbá tétele) PHARE PROJEKT – képzés Az oktatás és gazdaság kapcsolatainak erősítése (A felsőoktatás sokoldalúbbá tétele) (63 KÉPZÉS – régi, új – 24 ALAPKÉPZÉS – 55 ELÁGAZÁS) (63 KÉPZÉS – régi, új – 24 ALAPKÉPZÉS – 55 ELÁGAZÁS) Intézményrendszer kialakult Intézményrendszer kialakult HOSZÚ TÁVRA BIZTOSÍTOTT JOGSZABÁLYI KERET A KÉPZÉS ALAPÍTÁSÁHOZ ÉS FOLYTATÁSÁHOZ HOSZÚ TÁVRA BIZTOSÍTOTT JOGSZABÁLYI KERET A KÉPZÉS ALAPÍTÁSÁHOZ ÉS FOLYTATÁSÁHOZ

AZ FSZ SZAKOK JELLMEZŐI Kettősség Kettősség az intézményrendszerben az intézményrendszerben a finanszírozásban a finanszírozásban a felvételi (bemeneti) követelményt illetően a felvételi (bemeneti) követelményt illetően a diákok jogviszonyában a diákok jogviszonyában a nyilvántartási rendszerben a nyilvántartási rendszerben együttműködési formákat illetően együttműködési formákat illetően a tanári kompetenciák tekintetében a tanári kompetenciák tekintetében az életkori kötöttség tekintetében az életkori kötöttség tekintetében

AZ FSZ SZAKOK JELLMEZŐI Azonosság Azonosság a képzés tartalma a képzés tartalma a képzés szerkezete, arányai a képzés szerkezete, arányai a képzés hossza a képzés hossza a képzések vizsgái (tantárgyi és OKJ) a képzések vizsgái (tantárgyi és OKJ) a kreditszámok, kredit elismerés (beszámítás) a kreditszámok, kredit elismerés (beszámítás) kimeneti követelmények kimeneti követelmények jogszabályi kötelezettség jogszabályi kötelezettség

AZ FSZ SZAKOK JOGSZABÁLYAI évi CXXXIX. törvény a felsőoktatásról évi CXXXIX. törvény a felsőoktatásról évi LXXVI. törvény a szakképzésről évi LXXVI. törvény a szakképzésről 79/2006. (IV.5.) Kormányrendelet a felsőoktatás- ról szóló évi CXXXIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról 79/2006. (IV.5.) Kormányrendelet a felsőoktatás- ról szóló évi CXXXIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról 26/2001. (VII. 27) OM. rendelet a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről 26/2001. (VII. 27) OM. rendelet a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről 1/2006. (II. 17.) OM. rendelet az Országos Képzési Jegyzékbe történő felvétel és törlés rendjéről 1/2006. (II. 17.) OM. rendelet az Országos Képzési Jegyzékbe történő felvétel és törlés rendjéről

AZ FSZ SZAKOK JOGSZABÁLYAI 51/2006. (III. 14.) Kormányrendelet a Felső- oktatási Regisztrációs Központról és eljárásának részletes szabályairól 51/2006. (III. 14.) Kormányrendelet a Felső- oktatási Regisztrációs Központról és eljárásának részletes szabályairól 200/2000. (XI. 29) Kormányrendelet a felsőoktatá- si tanulmányi pontrendszer (kreditrendszer) bevezetéséről az intézményi kreditrendszerek egységes nyilvántartásáról 200/2000. (XI. 29) Kormányrendelet a felsőoktatá- si tanulmányi pontrendszer (kreditrendszer) bevezetéséről az intézményi kreditrendszerek egységes nyilvántartásáról 86/2006. (IV. 16) Kormányrendelet a hallgatói hitel- rendszerről és a Diákhitel Központról 86/2006. (IV. 16) Kormányrendelet a hallgatói hitel- rendszerről és a Diákhitel Központról 269/2000.(XII. 26) Kormányrendelet a felsőoktatási intézmények felvételi eljárásainak általános szabályairól 269/2000.(XII. 26) Kormányrendelet a felsőoktatási intézmények felvételi eljárásainak általános szabályairól

A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS HELYE

AZ FSZ SZAKOKON TANULÓK ARÁNYA (NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÁS) FSZ 6 %

INTÉZMÉNYRENDSZER

INTÉZMÉNYRENDSZER (RÉGIÓNKÉNTI MEGOSZLÁS)

DIÁKOK (HALLGATÓK/TANULÓK)

SZAKKÉPZETTSÉGET SZEREZTEK

AZ FSZ SZAKOK SZÁMÁNAK ALAKULÁSA

AZ FSZ SZAKOK SZAKTERÜLETEK SZERINTI MEGOSZLÁSA (RÉGI OKJ)

AZ FSZ SZAKOK SZAKTERÜLETEK SZERINTI MEGOSZLÁSA (ÚJ OKJ)

A TANÍTÁS-TANULÁS SZAKMAI ÉS MÓDSZERTANI KÉRDÉSEIRŐL  A képzések jelenlegi tartalmi és szerkezeti arányai (15 % + 60 % + 25 %)  Elmélet és gyakorlat aránya (50 % + 50 %)  A szakmastruktúra fejlesztés eredményeként létrehozott képzések (KÖVETELMÉNY MODULOK ) felépítés – tartalom – cégnél végzett gyakorlat felépítés – tartalom – cégnél végzett gyakorlat kompetencia kimenet (FELADATOK –TULAJDOSÁGOK) kompetencia kimenet (FELADATOK –TULAJDOSÁGOK)

A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI CÉL  SZAKMAI ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI TUDÁS ÁTADÁSA - MEGSZERZÉSE +  A SZAKMA GYAKORLÁSÁHOZ SZÜKSÉGES LEGFONTOSABB SZEMÉLYES ÉS TÁRSAS KOMPETEN- CIÁK FEJLESZTÉSE +  A SZAKISMERETI ALKALMAZÁSI KOMPETENCIÁK FEJLESZTÉSE HOGYAN ? MILYEN MÓDSZERREL ?

JAVASOLT WEB-CÍMEK