dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII. 30 SZOLNOK, VIII. 30
A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS I. ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMEZŐK ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMEZŐK A KÉPZÉSTÍPUS LÉTREJÖTTE ÉS JELENE A KÉPZÉSTÍPUS LÉTREJÖTTE ÉS JELENE FSZ KÉPZÉSEK JELLEMZŐI FSZ KÉPZÉSEK JELLEMZŐI JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET DIÁKOK (TANULÓK/HALLGATÓK) DIÁKOK (TANULÓK/HALLGATÓK) SZAKOK (ÚJ ÉS RÉGI OKJ SZERINT) SZAKOK (ÚJ ÉS RÉGI OKJ SZERINT) AIFSZ KOLLÉGIUM AIFSZ KOLLÉGIUM
A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS II. HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEN? FEJLESZTENI SZÜKSÉGES A DIÁKOK SZAKMAI ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI TUDÁSÁT FEJLESZTENI SZÜKSÉGES A DIÁKOK SZAKMAI ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI TUDÁSÁT + FEJLESZTENI KELL A DIÁKOK SZAKMA GYAKORLÁSÁHOZ SZÜKSÉGES KOMPETENCIÁIT (TARTALOM ÉS MÓDSZER) FEJLESZTENI KELL A DIÁKOK SZAKMA GYAKORLÁSÁHOZ SZÜKSÉGES KOMPETENCIÁIT (TARTALOM ÉS MÓDSZER)
AZ FSZ LÉTREJÖTTE ÉS JELENE PHARE PROJEKT – képzés Az oktatás és gazdaság kapcsolatainak erősítése (A felsőoktatás sokoldalúbbá tétele) PHARE PROJEKT – képzés Az oktatás és gazdaság kapcsolatainak erősítése (A felsőoktatás sokoldalúbbá tétele) (63 KÉPZÉS – régi, új – 24 ALAPKÉPZÉS – 55 ELÁGAZÁS) (63 KÉPZÉS – régi, új – 24 ALAPKÉPZÉS – 55 ELÁGAZÁS) Intézményrendszer kialakult Intézményrendszer kialakult HOSZÚ TÁVRA BIZTOSÍTOTT JOGSZABÁLYI KERET A KÉPZÉS ALAPÍTÁSÁHOZ ÉS FOLYTATÁSÁHOZ HOSZÚ TÁVRA BIZTOSÍTOTT JOGSZABÁLYI KERET A KÉPZÉS ALAPÍTÁSÁHOZ ÉS FOLYTATÁSÁHOZ
AZ FSZ SZAKOK JELLMEZŐI Kettősség Kettősség az intézményrendszerben az intézményrendszerben a finanszírozásban a finanszírozásban a felvételi (bemeneti) követelményt illetően a felvételi (bemeneti) követelményt illetően a diákok jogviszonyában a diákok jogviszonyában a nyilvántartási rendszerben a nyilvántartási rendszerben együttműködési formákat illetően együttműködési formákat illetően a tanári kompetenciák tekintetében a tanári kompetenciák tekintetében az életkori kötöttség tekintetében az életkori kötöttség tekintetében
AZ FSZ SZAKOK JELLMEZŐI Azonosság Azonosság a képzés tartalma a képzés tartalma a képzés szerkezete, arányai a képzés szerkezete, arányai a képzés hossza a képzés hossza a képzések vizsgái (tantárgyi és OKJ) a képzések vizsgái (tantárgyi és OKJ) a kreditszámok, kredit elismerés (beszámítás) a kreditszámok, kredit elismerés (beszámítás) kimeneti követelmények kimeneti követelmények jogszabályi kötelezettség jogszabályi kötelezettség
AZ FSZ SZAKOK JOGSZABÁLYAI évi CXXXIX. törvény a felsőoktatásról évi CXXXIX. törvény a felsőoktatásról évi LXXVI. törvény a szakképzésről évi LXXVI. törvény a szakképzésről 79/2006. (IV.5.) Kormányrendelet a felsőoktatás- ról szóló évi CXXXIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról 79/2006. (IV.5.) Kormányrendelet a felsőoktatás- ról szóló évi CXXXIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról 26/2001. (VII. 27) OM. rendelet a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről 26/2001. (VII. 27) OM. rendelet a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről 1/2006. (II. 17.) OM. rendelet az Országos Képzési Jegyzékbe történő felvétel és törlés rendjéről 1/2006. (II. 17.) OM. rendelet az Országos Képzési Jegyzékbe történő felvétel és törlés rendjéről
AZ FSZ SZAKOK JOGSZABÁLYAI 51/2006. (III. 14.) Kormányrendelet a Felső- oktatási Regisztrációs Központról és eljárásának részletes szabályairól 51/2006. (III. 14.) Kormányrendelet a Felső- oktatási Regisztrációs Központról és eljárásának részletes szabályairól 200/2000. (XI. 29) Kormányrendelet a felsőoktatá- si tanulmányi pontrendszer (kreditrendszer) bevezetéséről az intézményi kreditrendszerek egységes nyilvántartásáról 200/2000. (XI. 29) Kormányrendelet a felsőoktatá- si tanulmányi pontrendszer (kreditrendszer) bevezetéséről az intézményi kreditrendszerek egységes nyilvántartásáról 86/2006. (IV. 16) Kormányrendelet a hallgatói hitel- rendszerről és a Diákhitel Központról 86/2006. (IV. 16) Kormányrendelet a hallgatói hitel- rendszerről és a Diákhitel Központról 269/2000.(XII. 26) Kormányrendelet a felsőoktatási intézmények felvételi eljárásainak általános szabályairól 269/2000.(XII. 26) Kormányrendelet a felsőoktatási intézmények felvételi eljárásainak általános szabályairól
A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS HELYE
AZ FSZ SZAKOKON TANULÓK ARÁNYA (NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÁS) FSZ 6 %
INTÉZMÉNYRENDSZER
INTÉZMÉNYRENDSZER (RÉGIÓNKÉNTI MEGOSZLÁS)
DIÁKOK (HALLGATÓK/TANULÓK)
SZAKKÉPZETTSÉGET SZEREZTEK
AZ FSZ SZAKOK SZÁMÁNAK ALAKULÁSA
AZ FSZ SZAKOK SZAKTERÜLETEK SZERINTI MEGOSZLÁSA (RÉGI OKJ)
AZ FSZ SZAKOK SZAKTERÜLETEK SZERINTI MEGOSZLÁSA (ÚJ OKJ)
A TANÍTÁS-TANULÁS SZAKMAI ÉS MÓDSZERTANI KÉRDÉSEIRŐL A képzések jelenlegi tartalmi és szerkezeti arányai (15 % + 60 % + 25 %) Elmélet és gyakorlat aránya (50 % + 50 %) A szakmastruktúra fejlesztés eredményeként létrehozott képzések (KÖVETELMÉNY MODULOK ) felépítés – tartalom – cégnél végzett gyakorlat felépítés – tartalom – cégnél végzett gyakorlat kompetencia kimenet (FELADATOK –TULAJDOSÁGOK) kompetencia kimenet (FELADATOK –TULAJDOSÁGOK)
A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI CÉL SZAKMAI ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI TUDÁS ÁTADÁSA - MEGSZERZÉSE + A SZAKMA GYAKORLÁSÁHOZ SZÜKSÉGES LEGFONTOSABB SZEMÉLYES ÉS TÁRSAS KOMPETEN- CIÁK FEJLESZTÉSE + A SZAKISMERETI ALKALMAZÁSI KOMPETENCIÁK FEJLESZTÉSE HOGYAN ? MILYEN MÓDSZERREL ?
JAVASOLT WEB-CÍMEK