Készítette: Lengyelné Bencsik Judit Óvodai nevelési program módosítása a kompetencia alapú óvodai programcsomag alapján Készítette: Lengyelné Bencsik Judit Kaposvár 2010.04.14.
A kompetenciaalapú óvodai programcsomag nem nevelési program. A kompetencia alapú nevelés hatékony megvalósítását segítő szemléletmód, módszer, kapcsolódó eszközrendszerrel. Kaposvár 2010.04.14.
Adaptáció Az alap dokumentumok megismerése Koncepció felállítása: Egységes szerkezet? Külön fejezet? Módosítandó tartalmak, területek azonosítása Mit?, Hol? HOP IMIP SZMSZ Konkrét fogalmazásra törekvés Kaposvár 2010.04.14.
Egy lehetséges táblázat Régi HOP Új ONAP Kompetencia alapú óvodai program Amit át kell fogalmazni Kaposvár 2010.04.14.
Lehetséges módozatok Kaposvár 2010.04.14.
Használati utasítás PIROS az új ONAP A Kompetencai alapú program elemei Kaposvár 2010.04.14.
Alapelveink 1. Régi Új A gyermeki személyiség kibontakoztatása az egyéni adottságok és lehetőségek figyelembevételével. A gyermeki személyiség teljes kibontakoztatása, - nyitott, rugalmas rendszerben,- mely az egyéni adottságok és lehetőségek figyelembevételével, a gyermek fejlődési üteméhez, sajátos nevelési igényhez igazítja a fejlesztést. Kaposvár 2010.04.14.
Alapelveink 2. Régi Új A gyermek – mint fejlődő személyiség – különleges védelme. Gondoskodás a gyermekről, figyelembe véve fejlődő személyiségét, melyet különleges védelem illet meg.☼ Kaposvár 2010.04.14.
Alapelveink 3. Cselekvésbe ágyazott gondolkodás figyelembevétele. ☼ Régi Új Cselekvésbe ágyazott gondolkodás figyelembevétele. ☼ A gyermekek komplex készség, képesség fejlesztése; tapasztalati úton, sokoldalú cselekvésen keresztül szerezze meg azt a használható tudást, amely a következő életszakaszt alapozza meg. Kaposvár 2010.04.14.
Alapelveink 4. Régi Új A befogadó nevelésünk része a multikulturális és interkulturális szemléletmód és nevelési gyakorlat kialakítása, hangsúlyosan a cigány kisebbségi kultúra, művészetek és hagyományok értékeinek megismertetése. Kaposvár 2010.04.14.
Érzelmi nevelés és szocializáció biztosítása Régi Új Otthonos, érzelmi biztonságot nyújtó, szeretetteljes légkör kialakítása, melyet : ☼ A gyermeket körülvevő felnőttek,(óvodapedagógusok, dajkák, kisegítő személyzet),gyermekszerető magatartásával, meleg – korlátozó – engedékeny nevelési attitűddel igyekszünk biztosítani. meleg – korlátozó – engedékeny nevelési attitűddel igyekszünk biztosítani, hogy bennünk társra, természetes támaszra találjon Kaposvár 2010.04.14.
Az anyanyelvi, az értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása Régi Új Az anyanyelvi nevelés áthatja az óvodai nevelést, tartalma a nevelés eszközeinek és a gyermeki tevékenységrendszernek, ezért kiemelt jelentőséggel bír. Kaposvár 2010.04.14.
Az anyanyelvi, az értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása Régi Új A gyermekek spontán szerzett tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezése, célirányos bővítése, melynek hatására fejlődnek megismerő kognitív képességei (érzékelés-észlelés, figyelem, képzelet, emlékezet, gondolkodás). ☼ A gyermekek spontán, különböző tapasztalati úton szerezze meg, lehetőséget teremtve a megfelelő gyakorlásra segítve a megélt ismereteket rendszerezni, célirányosan bővíteni, melynek hatására fejlődnek megismerő értelmi képességei (érzékelés-észlelés, figyelem, képzelet, emlékezet, gondolkodás). ☼ Kaposvár 2010.04.14.
Az anyanyelvi, az értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása Régi Új Az eltérő fejlettségű, érési ütemű gyermekek differenciált fejlesztéséhez, felzárkóztatásához szakember segítségének igénybe vétele (gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus, konduktor). ☼ Az eltérő fejlettségű, érési ütemű gyermekeket egyéni, differenciált bánásmóddal fejlesztjük amely minden gyermeket megillet; felzárkóztatásukhoz szakember segítségének igénybe vétele (gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus, konduktor). ☼ Kaposvár 2010.04.14.
Közoktatási törvény 47§ érvényes Tárgyi feltételek Régi Új Közoktatási törvény 47§ érvényes Kaposvár 2010.04.14.
Óvodai élet megszervezése Régi Új Tevékenykedés, játékosság, következetesség, testi, érzelmi biztonság, gyermekközpontúság, rendszeresség, folyamatosság, rugalmasság, differenciálás. A hetirend kialakítása az óvodapedagógus feladata. Olyan Napirend biztosítása, mely hozzájárul a: Tevékenykedés, játékosság, következetesség, testi, érzelmi biztonság, gyermekközpontúság, rendszeresség, folyamatosság, rugalmasság, differenciálás megvalósításához. Kaposvár 2010.04.14.
Az óvoda kapcsolatai 1. Régi Új Az óvodapedagógusok napi kapcsolatban állnak a szülőkkel, ezáltal az együttnevelés, az együttműködés érdekében a folyamatos párbeszéd feltételrendszere biztosított Az óvodapedagógusaink napi kapcsolatban álljanak a szülőkkel, ezáltal az együttnevelés, az együttműködés érdekében a folyamatos párbeszédet biztosítotjuk, megteremtve a családokhoz igazított segítségnyújtást. Kaposvár 2010.04.14.
Az óvoda kapcsolatai 2. Régi Új Igyekszünk nyitott, kezdeményező módon fordulni azokhoz az intézményekhez, akik meghatározó szerepet töltenek be a gyermekek életében. Az együttműködés formái változatosak: a személyes kapcsolattól a különböző rendezvényekig próbáljuk kihasználni a lehetőségeket Kezdeményező módon fordulunk azokhoz az intézményekhez, akik meghatározó szerepet töltenek be a gyermekek életében. Kaposvár 2010.04.14.
Átgondolandó Megfelelő fogalmak tartalmának megismerése és ezáltal a Helyi Nevelési Programon való végig vezetése. PL.: Befogadó óvoda: „minden gyermek más” elve Személyi feltétel Tárgyi környezet Gyerekcsoport Módszere: Differenciálás Eszköze: Integráció Kaposvár 2010.04.14.
Átgondolandó Mikor van kész? Mitől változhat?: Folyton változó: TRV: módosítások és a szabályozók Intézményünkben dolgozók igénye Felülvizsgálat - beválásvizsgálat Kaposvár 2010.04.14.
Köszönöm a figyelmet Kaposvár 2010.04.14.