Hogyan készüljünk a pedagógus minősítési eljárásra?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A pedagógusok előmeneteli rendszerének jogszabályi háttere
Advertisements

A pedagógiai-szakmai ellenőrzés
AZ ÉLETPÁLYAMODELL BEVEZETÉSÉBŐL ADÓDÓ INTÉZMÉNYVEZETŐI FELADATOK
Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
A pedagógusok minősítési rendszere
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
A 2013/2014-es nevelési év az óvodákban
Tanfelügyelet és minősítés
A PEDAGÓGUS ÉLETPÁLYAMODELL
AZ ÉN PORTFÓLIÓM.
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A pedagógus minősítési rendszer
A pedagógus minősítési rendszer
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A szaktanácsadás támogató szerepe
Hogyan készítsünk pedagógusi portfóliót?
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A pedagógusminősítési rendszer
Tanfelügyelet és minősítés Az Oktatási Hivatal szerepe és feladatai a köznevelési rendszer megújításában augusztus 22. A mai előadáson a két kiemelt.
Tanévkezdő tájékoztató konferencia Brassói Sándor főosztályvezető EMMI Köznevelés-irányítási Főosztály 2013 augusztus.
Országos pedagógiai – szakmai ellenőrzés
A portfólió szerepe a pedagógusok minősítési rendszerében
A gyakorlatvezető mentor
TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS ELLENŐRZÉS Farkasné Egyed Zsuzsanna
A minősítési rendszer filozófiája
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Szaktanácsadói fórum VÁLTOZÁSOK ÉS A PORTFÓLIÓ
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Szakál Ferenc Pál EMMI Köznevelés-fejlesztési Főosztály
Pedagógusok előmeneteli rendszere - minősítés
A portfólió - óvodai szakterület
Szakmai nap szeptember 16.
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
Nevelőtestületi pedagógiai nap
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
A 2016.ÉVI PEDAGÓGUS MINŐSÍTÉSRŐL
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Pedagógus értékelési rendszer
Tájékoztatás a pedagógus minősítési rendszer bevezetéséről
Pedagógus minősítési vizsgák és eljárások meghatározása
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) és pedagógusminősítés szakterületre vonatkozó, a szakértői feladatokhoz kapcsolódó aktuális jogszabályi.
A köznevelési intézmények értékelési keretrendszere
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
TÉMASZIGET Kutatótanárok, vezető-,támogató- és innovatív mesterpedagógusok Mit kutat a kutatótanár? Kik az ezermesterek? Brassói Sándor, Marosi Katalin.
Szakál Ferenc Pál. 20/2012 (VIII.31.) EMMI rendelet.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Az e- portfólió dokumentumai a kompetenciák tükrében TÁMOP.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az intézményi szabályozó dokumentumok felülvizsgálata az önértékeléshez és tanfelügyelethez kapcsolódóan.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Új típusú, személyközpontú szaktanácsadás
A pedagógusok előmeneteli rendszere, a portfólió szerepe
Barcsák Marianna KPSZTI
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Tanácsok a portfólió készítéséhez
Előadás másolata:

Hogyan készüljünk a pedagógus minősítési eljárásra? A pedagógusteljesítmény értékelésének elemei. Előadó: Tanainé Szeghy Rita szaktanácsadó 2013. szeptember 26. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet

Pedagógus előmeneteli rendszer Rendes eljárás Gyakornok: 2 év minősítő vizsga - kötelező Pedagógus I : 6-9 év minősítő eljárás - kötelező Pedagógus II – 6 év, szakvizsga minősítő eljárás – választható tudományos fokozat Mesterpedagógus Kutató tanár Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 2

Pedagógus előmeneteli rendszer Mesterpedagógus országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés a pedagógusok minősítő vizsgáján vagy minősítési eljárásában szakértő szaktanácsadó munkaidő-kedvezmény (neveléssel-oktatással lekötött munkaideje 18 óra) tanítási hetenként legalább egy tanítási napra a munkahelyén történő munkavégzés alól mentesíteni kell Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 3

Pedagógus előmeneteli rendszer Kutató tanár tudományos fokozattal, valamint doktori cselekmény alapján szerzett doktori címmel rendelkezik rendszeres szakmai publikációs tevékenységet folytat két minősítési eljárásban sikeresen részt vett A pedagógusok 1%-a Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 4

Minősítő vizsga részei (gyakornok) foglalkozás, tanóra megtartása, a jelölt legalább két szakórájának vagy foglalkozásának látogatása és elemzése a gyakornok portfóliójának áttekintése, értékelése (portfólióvédés) Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 5

A minősítő bizottság (gyakornok) Elnök a kormányhivatal által delegált Mesterpedagógus fokozatba Országos szakértői névjegyzéken pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) vagy pedagógusminősítés szakterületen szereplő köznevelési szakértő felkészítésben vett részt. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 6

A minősítő bizottság (gyakornok) a bizottság 2 tagja: a pedagógusképző felsőoktatási intézmény Tanárképzési Központjának javaslatára az intézmény oktatója vagy gyakorlóiskolájának, gyakorlóóvodájának, gyakorlókollégiumának legalább Pedagógus II. fokozatba sorolt alkalmazottja, aki a külön jogszabályban foglaltak szerinti felkészítésben vett részt, a pedagógust alkalmazó köznevelési intézmény vezetője vagy az általa megbízott pedagógus szakvizsgával rendelkező magasabb vezetői, vezetői megbízással rendelkező alkalmazott, Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 7

A minősítő bizottság (gyakornok) áttekinti és értékeli a pedagógus szakmai tevékenységét, eredményeit (portfólió) intézményi önértékelés vonatkozó részeit (kiemelten figyelembe pedagóguskompetenciákat és tevékenységeket) Értékeli a meglátogatott foglalkozást portfólióvédést Összegző értékelés Feltöltés az OH informatikai rendszerébe 60 %-ot kell elérnie. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 8

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Minősítési eljárás Megegyezik a minősítő vizsga eljárásával Különbség a bizottsági tagokban Bizottsági tag 1 a kormányhivatal által delegált az Országos szakértői névjegyzéken pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) és pedagógusminősítés szakterületen szereplő köznevelési szakértő, aki a külön jogszabályban foglaltak szerinti felkészítésben vett részt vagy pedagógusképző felsőoktatási intézmény oktatója vagy gyakorlóiskolájának, gyakorlóóvodájának, gyakorlókollégiumának legalább Pedagógus II. fokozatba sorolt alkalmazottja Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 9

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Minősítési eljárás Bizottsági tag 2 a pedagógust alkalmazó köznevelési intézmény vezetője vagy az általa megbízott pedagógus szakvizsgával rendelkező alkalmazott az intézményvezető minősítési eljárása esetében a fenntartó képviselője Kutatótanár fokozatba történő besorolásra irányuló minősítési eljárás esetében a Magyar Tudományos Akadémia delegáltja. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 10

Gyorsított eljárás – átmeneti rendelkezések Pedagógus II. Ha 8 év szakmai gyakorlat van 2013. szeptember 1-én 2014-ben kezdeményezheti a minősítési eljárást annak érdekében, hogy 2015. január 1-jétől a Pedagógus II. fokozatba kerüljön. 2014-ben vagy azt követően a rendes minősítési eljárás keretében kell a minősítést megszerezni Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 11

Gyorsított eljárás – átmeneti rendelkezések Pedagógus II. 14 év szakmai gyakorlattal és pedagógus szakvizsgával  2014. április 30-áig kérelmezheti a Pedagógus II. fokozatba 2015. január 1-jével történő ideiglenes besorolását. 2014. április 30-áig feltöltse portfólióját az Oktatási Hivatal által kialakított és üzemeltetett informatikai támogató rendszerbe. A Pedagógus II. fokozatba be kell sorolni azt, akinek a portfóliója tartalmazza a jogszabályban foglaltakat Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 12

Gyorsított eljárás – átmeneti rendelkezések Mesterpedagógus - pályázattal 15 év szakmai gyakorlattal pedagógus szakvizsga Szerepel Országos szakértői névjegyzék Országos érettségi vizsgaelnöki névjegyzéken szaktanácsadói névjegyzék Vállalja OH által szervezett szakértői vagy az OFI által szervezett szaktanácsadói továbbképzést szakértői, szaktanácsadói feladatok ellátását Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 13

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A portfólió Dokumentumgyűjtemény pedagóguskompetenciák fejlődése a pedagógus szakmai útja, tevékenysége, nehézségei és sikerei tények pedagógus reflexiói, értelmezése Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 14

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A portfólió elemei szakmai önéletrajz a nevelő-oktató munka dokumentumai legalább tíz tanóra, foglalkozás kidolgozott és utólagos reflexiókkal ellátott óratervét, a pedagógiai szakmai és egyéb tevékenységek bemutatását, dokumentumai önálló alkotói, művészeti tevékenységek bemutatását, dokumentumai a pedagógust foglalkoztató intézmény intézményi környezetének rövid bemutatása a szakmai életút értékelése Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 15

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A kulcskompetenciák szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók a tanulás támogatása a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 16

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A kulcskompetenciák a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 17

A kompetenciák bizonyítására alkalmazható dokumentumok 1 szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás Tanmenetek (saját) Óratervek, óravázlatok Videofelvételek Saját mérőeszközök - javítási-értékelési leírás. A továbbképzés elvégzésének igazolása, feldolgozott anyagokról jegyzetek. Óramegfigyelési jegyzőkönyvek. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 18

A kompetenciák bizonyítására alkalmazható dokumentumok 2 tervtípusok, óratervek, tematikus tervek, tanórán kívüli foglalkozások tervezeteinek elemzése, értékelése. Pedagógiai munka megfigyelése és értékelése a felkészülés, tervezés szempontjából. Meglátogatott tanórák és foglalkozások tapasztalatai, ezekre való reflektálás. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 19

A kompetenciák bizonyítására alkalmazható dokumentumok 3 tervek elemzése, értékelése. tanulással, tanítással kapcsolatos reflexiók Saját módszergyűjtemény Saját fejlesztésű IKT-eszközök Tanórákról készült videofelvételek elemzése. Esetelemzés a tanulás, tanulástámogatás témakörében. A tanulástámogatás kapcsán megvalósuló együttműködések dokumentumai. A kollégák, mentor, diákok, szülők visszajelzéseinek elemzése. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 20

A kompetenciák bizonyítására alkalmazható dokumentumok 4 A pedagógus hivatásáról vallott nézeteinek, szakmai fejlődésének bemutatása rövid esszé formájában. Egy-egy tanuló megismerésének, fejlesztésének, eredményeinek dokumentumai. Fejlesztési terv egyéni bánásmódot igénylő tanuló számára. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 21

A kompetenciák bizonyítására alkalmazható dokumentumok 5 videofelvételek, s ezek reflektív elemzése Beszámoló önkéntes közösségi tevékenységről A tanulók egymás iránti elfogadásának, közösségi magatartásának mérése A közösségfejlesztéshez kapcsolódó hosszú távú terv, és ennek megvalósításáról beszámoló. Átélt konfliktusok esetelemzése. A tanulók reflexiói Közösségi dokumentumok Közösségfejlesztő szabadidős terv. Osztályfőnöki tematikus terv. A szülőkkel, családdal való együttműködés tervezése, megvalósításáról reflexió. Egyéni nevelési terv Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 22

A kompetenciák bizonyítására alkalmazható dokumentumok 6 Egy tanulócsoportban használt értékelési rendszer leírása megfelelő indoklásokkal és reflexiókkal. Tanulói munkák (pl. egy témazáró vagy egy projektmunka vagy egy esszé eredményeinek elemzése, reflexiók, visszacsatolás a tanításra). Tanulói önértékelések. Az értékelés eredményeire épülő csoportos és egyéni fejlesztési tervek. Tanulói egyéni értékelési lapok, egyéni értékelési megbeszélésekről feljegyzések. Óratervek, tématervek, amelyek a tanulók ön- és társértékelésének tervezését bizonyítják. Új, alternatív értékelési eszköz kipróbálása, elemzése Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 23

A kompetenciák bizonyítására alkalmazható dokumentumok 7 Óralátogatási jegyzőkönyvek, óratervek és elemzésük. A szülőkkel való kapcsolattartás saját gyakorlatának kialakításáról szóló elképzelések írásos dokumentumai elemzéssel. Saját gyakorlathoz kötött esetelemzések, konfliktuselemzések. Diákvisszajelzések. A pedagógus diákokhoz kötődő tevékenységeit mutató eseménynaptár; diákrendezvényeken készült képek és reflexiók; tanulói interjúk; szóbeli/írásbeli kifejtés a témában adekvát szakmai tervekről. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 24

A kompetenciák bizonyítására alkalmazható dokumentumok 8 Óralátogatási jegyzőkönyvek, óratervek és elemzésük. Jegyzőkönyvek szakmai megbeszélésekről, esetelemzésekről Videofelvétel Továbbképzéseken való részvétel igazolása, a tanultak felhasználásáról készített beszámoló. Az önképzés eredményeinek bemutatása. Szakmai fejlesztő tevékenység dokumentumai (programfejlesztés, taneszközök készítése stb.). Szakmai publikációk, előadások anyagai. Kutatási beszámolók (disszertáció). Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 25

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Felhasznált források Kotschy Beáta : A portfólió szerepe a pedagógusok minősítési folyamatában letölthető: http://www.oktatas.hu/kozneveles/projektek/tamop_315_pedkepzes_fejl 326/2013. (VIII.30.) Kormányrendelet Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 26

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Jogszabályok 2011. évi CXC. törvény 69. § (3), (4) bekezdés, 77. § (2) bekezdés d) pont, (3) bekezdés, 82. §, 83. § (2) bekezdés e), h) pontok, 86. §, 87. §. 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 145-156. §. 121/2013. (IV. 26) Korm. rendelet 9. § a) pontja. 2004. évi CXL. törvény (különös tekintettel a VI. Fejezet rendelkezéseire, valamint az 56. § -57/B. §, illetve a 92. §). Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 27

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Köszönöm a figyelmet! Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 28