Az olvasás folyamata.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Kompetencia - Interakció Összeállította: Alseczné Sipos Ibolya NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola.
Az információ alaptulajdonságai 1.Mérhető 2.Tudásunkra hat Értelmességi alapfeltétel értelmes >< igaz állítás.
Informatikai tudásleképezés paradigmái és problémái Szekeres András Márk.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
„Ezt egy életen át kell játszani”
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
4. Kreatív döntéshozatal
3. A programozás eszközei, programozás-technikai alapismeretek
EMLÉKEZÉS.
13.a CAD-CAM informatikus
A DIFFERENCIÁLT OKTATÁS
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A GONDOLATTÉRKÉP.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Change blindness Változás -vakság.
Speciális tanulási nehézségek
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
EURÓPAI TANÁCSADÓK SZÖVETSÉGE (ETSZ), European Consultants Unit (ECU)
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A DIFER használata.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Az olvasóvá nevelés (tév)útjai Jó és rossz példák iskolákból, könyvtárakból Gombos Péter Kaposvári Egyetem április 28.
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Chapter 2 Human Information Processing
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Tervezési folyamat.
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:
SZFP II Kompetenciamérés
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

Az olvasás folyamata

A szöveg fogalmáról A legmagasabb szintű nyelvi egység 3 szintje: Szintaktikai (mondatok) Szemantikai (jelentés) Pragmatikai (szituáció) Kohézió Műfaj, terjedelem… Mikro-, makroszerkezet

I. Az olvasás fogalmáról Interaktív, kompenzációs folyamat Ki olvas? Dekódolás, megértés (műveletek) A kontextus fontossága Beszédre alapozott tevékenység 1. ismeretszerző, 2. lelki-esztétikai élményt nyújtó 3. Kereső, 4. áttekintő olvasás

A szövegértés jelentése és jelentősége ma Társadalmi elvárások, az olvasás szerepének alakulása Funkcionális analfabetizmus „A szövegértés egy interaktív-kompenzációs folyamat, amely során az olvasó megkísérel kapcsolatot találni az előzetes tudása és a szöveg tartalma között. Ez egy konstruktív folyamat, amely aktív olvasót kíván.” „A szövegértés egy állandó változásban lévő interaktív folyamat, amely magában foglalja az olvasót, a szöveget és a kontextust.”

Mi a szövegértés? A jelentés megszerzése az írott szövegből. (Egy jelentés vagy a jelentés?) Egyeseknek könnyű, másoknak nem A meglévő tudásunk folyamatos korrekciója, a szöveg jelentésének és a szerző szándékának folyamatos figyelemmel kísérése.

Emlékezet 2. Rövid távú memória, munkamemória A szenzoros regisztertől kapja az információt, un. tömböt tárol Hét egységet (pl. szavakat) tárol egy tömbben kb. 20 másodpercig Az olvasás során a betű-szó tömböket állításokká transzformáljuk Az információk csak annyi ideig maradnak a rövid távú memóriában, amíg az dolgozik rajta Olvasás közben a szerepe: nyelvi információk integrálása, megértése

Emlékezet 3. Hosszú távú memória Ismeretek és készségek raktározása 3.1.) deklaratív memória: Információk, tények 3.2.) Procedurális memória Tanult készségek kivitelezésének módja 3.2.1.) epizodikus emlékezet: saját életünkkel kapcsolatos események, élmények 3.2.2.) szemantikus emlékezet: életünkkel nem kapcsolatos információk, események A 2. és 3. együttműködése kiemelkedően fontos az olvasásban. Miért?

Az olvasás pszichológiai folyamata Szemgolyó, retina Fovea, parafovea A foveában történik a részletes felismerés, A parafoveában csak nagyban (szóköz, hosszúság…) Fixáció, szakkád, regresszió (tudatos, nem tudatos) Diszlexiások fixációja A fixációk száma egyre csökken, 1.-2. osztályosok között a leglényegesebb az eltérés Mi határozza meg az olvasó döntését a fixációról? Globális szabályozás elmélete: Az olvasó gyakorlottsága, a szöveg nehézsége Aktuális fixáció elmélete: Az aktuálisan kinyert információ határozza meg

Mi történik az agyban Idegpályák, agykéreg Betűfelismerés: Elemi vonás: betűelem Szerkezeti vonás: a betűelemek közötti kapcsolat A betű akkor azonosított, ha elegendő megkülönböztető vonást azonosítunk. (Laterális maszkolás, vonásdetektorok, pandemonium) Két folyamata: 1. durva kép, 2. elemek azonosítása Nagyon fontos vonások (elemek): /nagybetűs tévesztési mátrix/ Álló egyenesekkel nem találkozó ferde egyenesek Párhuzamos álló egyenesek Álló egyenes magában Széles alapon álló nem zárt betűk Összetévesztés: Sok közös vonással rendelkező betűk Inkább elhagyás, mint hozzáadás: a 9-et inkább látjuk 3-nak, mint 8-nak

A szövegértés és az agy A PET és MRI vizsgálatok kimutatják, hogy a szövegértő olvasás, akárcsak más nyelvi aktivitás, differenciált és szét/megosztott agyi tevékenység, az agy különböző részei vesznek részt benne. Nem a szöveg típusa, hanem az olvasó, olvasás célja határozza meg, hogy az agy mely területei dolgoznak. Egyénenként nagy különbségek vannak a szövegértési folyamatokban A diszlexiásoknál egy központra fókuszál, a nem diszlexiásoknál szétoszlik Az agy működése folyamatosan változik. Ha ugyanazt a feladatot kapja, a megoldás helye és módja is változik. Sok tanulmány megerősíti: a kezdeti feladat megoldásnál az agy félelmetesen sok energiát használ fel a későbbiekhez képest és folyamatosan egyre inkább kiosztja a feladatokat a különböző területek között. A gyakorlott és gyakorlatlan agy között ugyanazon feladat megoldásánál nagyon nagy különbségek vannak.

A szövegértésben résztvevő hálózatok 1. Felismerő hálózat Az agy cerebrális hemiszférájának hátsó fele hatalmas neuron hálózatból áll, amely egyrészt az érzékszervi információkat fogadja, amelyből jelentést konstruál, felismer, azonosít dolgokat. Betűfelismerés, a kávé illata, nagymama hangja, szó, bekezdés felismerése.

2. Stratégiai hálózat Az első lebeny teljesen különböző funkciók összehangolására specializálódott, bizonyos aktivitások lebonyolítására, és arra, hogy tudjuk mindezt hogyan kell csinálni: lépni, nyaralást tervezni, elolvasni egy szót, egy könyvet, írni egy fogalmazást, autót vezetni. Ennek sérülése összefügg a tervezés és cselekvés sikerének romlásával. A sérülések hatása egyénenként különböző: nem tud menni, tervezni, cselekedeteket koordinálni. Szervezetlen, koordinálatlan. A megértés több mint percepció vagy recepció: a jó olvasó gyakorlottsággal és stratégiákkal közelíti meg a szöveget: Monitorizálja a tevékenységét előfeltevések állításával és visszaellenőrzésével, kiemeli a fontos részeit a szövegnek a meghatározó információkért. meghatározza a szöveg általános szerkezetét, következtetéseket von le a jelentésből és az alapgondolatról a szavak részeiből előre következtet a jelentésre (mondatnál is) újraolvassa a rejtélyes mondatokat Mindez a stratégiaiai hálózaton múlik!!!

3. Érzelmi hálózat Ez a hálózat az agy középső részén található, az érzelmekre érzékeny. Ez a hálózat arra való, hogy eldöntse, mely motívumok számítanak nekünk egy-egy döntésben, mely stratégiákat, cselekvéseket folytassuk. Értékes és fontos kiválasztása, az aktualitás meghatározásának a képessége itt rejlik. Ez az emberi intelligencia 3. komponense. E nélkül a szövegértési képesség nem egész. Nélküle az olvasó nem képes a megértés speciális aspektusaira koncentrálni (írói cél, stílus, üzenet, lehetséges jelentések…)

Szófelismerés Grekyek, ki trtöe be az alabokt? mentális lexikon Poszt fixációs-, online fixációs elmélet Szófelismerési modellek: Kereső Logogen (szómemória egységek) Interaktív-aktivizációs modell (kapcsolat az egységek között)

Szófelismerés Hosszúság, alak, első és utolsó betű A szófelismerést befolyásoló tényezők: Gyakoriság Lexikális státusz Ismétlés hatása Szemantikai telítettség (környezet) A vizuális degradálás hatása aĿMa-alma A gyakorlott olvasónak kevesebb vizuális információra van szüksége. Idősebb olvasók: erősebb támaszkodás a kontextusra Automatizált olvasás

Hogyan olvasunk? 1.Az olvasás mint információfeldolgozás A szemünkkel vagy a fülünkkel? Hogyan kódoljuk az írott szöveget? A.) szeriálisan (betűről betűre) B.) globálisan (szavanként) C.) egyéb vagy kevert módon Körte, amplitúdómoduláció

Min alapul a fejlett szövegértési képesség? gyakori érintkezés az írásbeliséggel, jól fejlett beszédészség, jól fejlett szókincs, kompetencia a szociális interakciókban a szövegek kapcsán, hatékony szófelismerés, hatékony szövegértési stratégiák használata. Ezek közül bármelyik fejlesztése fejleszti a szövegértését.

Mi teszi a szöveget könnyen és nehezen olvashatóvá? A háttértudásunk a tartalomról, szerkezetről és a szerzőről. A szöveg mérete, tulajdonságai, képei. Hogy szeretjük-e az ilyen típusú szövegeket. Hogy érdeklődünk-e a szövegben leírtak iránt. Az olvasást megelőző beszélgetés a szövegről. Megértjük-e az ismeretlen szavakat, meg tudjuk-e találni azok jelentését.

Ki a jó olvasó? Aki… kapcsolatot teremt a releváns előzetes tudás és az olvasottak között gondolkodási folyamatot (eljárást) választ mentális képeket alkot kérdéseket tesz fel következtet összefoglal belátja, hogy mit ért meg és mit nem felszámolja a zavaros dolgokat

Ki a jó olvasó? NAEP: (National Assement of Educational Processes) Akinek pozitív hozzáállása van az olvasáshoz Elég folyékonyan olvas, hogy az olvasottak jelentésére koncentráljon. Felhasználja, amit tud ahhoz, amit olvas. Az olvasottak jelentését a szöveg kritikai értékelésével árnyalja, (elvonatkoztatja) kiterjeszti, alakítja A jó olvasó hatékony olvasási stratégiák variációit használja, hogy fokozza és kivetítse saját szövegértését. A jó olvasó különböző szövegeket képes elolvasni különböző célok elérése érdekében.

Folyékony olvasás Dekódolás Figyelem Szövegértés Szövegértés   Figyelem Szövegértés Szövegértés monitorozása

Az olvasásképesség szerveződése (Nagy József)

Kérdések Melyek a szöveg szintjei? Mit értünk olvasás, szövegértő olvasás alatt? Definiálja a fogalmat! Melyek az emlékezet és olvasási folyamat érintkezési pontjai? Ismertesse a szemműködés és olvasás összefüggéseit. Mutassa be a pandemonium-elméletet! Melyek a szövegértő olvasás agyi folyamatának legfőbb jellemzői? Melyek a szövegértésben részt vevő agyi hálózatok, és miért felelősek? Mi a poszt fixációs és online fixációs elmélet közti különbség? Ismertesse a szófelismerési modelleket! Melyek a szófelismerést befolyásoló tényezők? Mit jelent a szeriális, globális, kevert módú kódolás, mikor alkalmazzuk ezeket? Min alapul a fejlett szövegértési képesség? Milyen tulajdonságok alapján tartunk valakit jó olvasónak? Mi teszi a szöveget könnyen és nehezen olvashatóvá? Mutassa be és értelmezze a folyamatos olvasás modelljét! Mutassa be és értelmezze az olvasási képesség szerveződésének modelljét!