Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás."— Előadás másolata:

1 A pedagógiai kutatás általános kérdései

2 A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás sajátosságai A pedagógiai kutatás folyamata A pedagógiai kutatás típusai A pedagógiai kutatás etikai kérdései

3 A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás, mint társadalomtudományi kutatás Tárgya: - a személyiségfejlesztés során megvalósuló összefüggések, törvényszerűségek - a nevelési-oktatási folyamat törvényszerűségei - az intézményes nevelés rendszere Célja: - a fenti törvényszerűségek, rendszerek feltárása - a pedagógiai tevékenység eredményességének növelése

4 A pedagógiai kutatás sajátosságai A pedagógiai jelenségek összetettebbek, komplexebbek, mint a természettudományos, és egyes társadalomtudományos történések. A pedagógiai jelenségek megfigyelése gyakorta nehéz. A pedagógiai helyzet gyakorta változik, módosul. A pedagógiai szituációk gyakorta egyediek, nem ismételhetők. A pedagógiai jelenségek nehezen mérhetők, így nagy körültekintést igényel a kvantifikálás.

5 A pedagógiai kutatás folyamata A pedagógiai kutatás főbb lépései: - kutatási probléma meghatározása - szakirodalom tanulmányozása, kritikai elemzése - kutatási hipotézisek megfogalmazása - kutatási stratégiák, módszerek és eszközök kiválasztása - vizsgálati minta meghatározása - kutatás lebonyolítása - kutatási adatok elemzése, értékelése - következtetések, javaslatok megfogalmazása - kutatási eredmények közzététele

6 A pedagógiai kutatás típusai A kutatás típusai: - alapkutatás – Elsődleges célja új ismeretek megszerzése a meglévő elméletek továbbfejlesztése tekintetében. - alkalmazott kutatás – Legfőbb célja elméleti tételek, fogalmak gyakorlati alkalmazhatóságának vizsgálata. - akciókutatás – Legfontosabb célja egy adott közegben megjelenő speciális, konkrét probléma megoldása. (A kutató és a gyakorló pedagógus intenzív együttműködésére épít.) - tantervi, illetve programértékelés – Elsőrendű célja egy adott tanterv, program, taneszköz hatékonyságának értékelése. - mérés – Cél egy adott populáció teljesítményszintjének meghatározása.

7 A pedagógiai kutatás etikai kérdései A pedagógiai kutatás etikai kérdései két területen jelennek meg: - a kutatás résztvevőivel szembeni etikusság - a szakmával, a tudománnyal, illetve a tudóstársadalommal szembeni etikusság


Letölteni ppt "A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések