A természettudományos nevelés és a fenntarthatóság pedagógiájának kapcsolata – II. Nahalka István Körlánc, elnök
Néhány megjegyzés a természettudományos nevelés magyarországi helyzetéről A természettudományos nevelés a három vizsgált terület (+ matematika és szövegértés) között számunkra mindig a legjobb eredményeket hozta a PISA felmérésben. A évi mérés során a metamatika és a szövegértés felzárkózott, mindhárom területen az OECD országok átlagán teljesítünk. És még valami: a különbségek egyáltalán nem nagyok a mi esetünkben ben a természettudományi tesztben a 34 OECD ország közül a 7. legkisebb szórást produkáltuk. Vagyis a magyar oktatással kapcsolatban egyáltalán nem merülnek fel súlyos minőségi problémák(!!!). Máshol van a baj, és e problémák különösen erősen érintik a természettudományos nevelést.
A PISA 2000 felmérésben a két szélső státuscsoport teljesítménye (természettudomány) Magyarország
PISA (és 2009) Term é szettudom á ny – OECD orsz á gok Alsó 5% teteje Alsó 10% teteje Alsó 25% teteje Az egész minta A felső 25% alja A felső 10% alja A felső 5% alja FinnországMagyarország (11.) (10.) (12.) (14.) (18.)(25.) Mexikó
Helyezéseink a képességszintek tekintetében (2009. Természettudomány, OECD országok (34)) KépességszintPontszámhatárokHelye- zésünk 1. alatt< szinten szinten szinten>70828.
Az okokról Magyarországon nem mentek végbe olyan, a természettudományos nevelés korszerűsítését szolgáló folyamatok, mint amilyenek a fejlett és nagyon sok fejlődő országra jellemzők voltak: a tantárgyi integráció térnyerése a ’60-as, ’70-es években, a társadalomorientált természettudományi nevelési programok-, az STS orientáció kialakulása, a globális nevelési megfontolások behatolása e nevelési területre, és mindezekkel összefüggésben a fenntarthatóság érvényesülése az oktatási programokban. Nem zajlottak olyan jelentős, a pedagógiai kultúrát megújító változások, amelyek a világ számos országában nagymértékben hatottak, és Magyarországon is jelen vannak napjainkban a matematika és a szövegértés tanulásának folyamataiban. A mi természettudományos nevelésünk „provinciális” maradt, ma már eredeti célját, a tehetségek minél magasabb szintre fejlesztését sem tudja jó színvonalon ellátni, a tömegek számára pedig …
A fenntarthatóságról A „fenntartható fejlődés” kifejezés problematikussága. Éppen arról van szó, hogy az a fejlődés, amit ma az emberiség produkál (ahogyan ez a fejlődés zajlik) nyilvánvalóan nem fenntartható. A „fenntartható fejlődés” fogalom használatában van egyfajta illúzió, hogy azok a struktúrák, működések, amik ma jellemzik az életünket, megtarthatók, tovább élhetnek, „ha elég ügyesek leszünk”. De ez nem így van. Az életmód, az emberiség élete kereteinek lényeges változtatása nélkül semmi nem lesz fenntartható, és ez persze elsősorban a „fejlődésre” vonatkozik. Vagyis a fenntarthatóság paradox módon azt igényli, hogy ne tartsunk fenn nagyon sok mindent abból, ami ma az életünket jellemzi. Ebben a folyamatban kell megkeresni a természettudományos nevelés szerepét.
A FP természettudományos nevelésben való érvényesítésének területei Természet- tudomá- nyos nevelés A tantervek újragon- dolása Metodikai megújulás
A tantervek újragondolásához Ez részben zajlik: az integrált természettudományi kerettantervben, valamint a nem szakrendszerű oktatás kiterjesztésére készített kerettantervben ezek az elképzelések „vastagon” megjelentek. A természettudományos nevelés STS orientációjának, társadalomközpontúságának érvényesítéséről van szó. A természettudományos tudásrendszer „csak” eszköz egy a társadalom folyamataiban jól alkalmazható, hatékony műveltség megszerzéséhez. A tantervi tartalmak, fejlesztési feladatok kialakítását nem elsősorban a természettudományok „anyaga” (a tudományos felismerések) szabják meg, hanem azok a társadalmi feladatok, amelyekre felkészítünk. A fenntarthatóság pedagógiájának alapvető témakörei A tudomány társadalmi szerepe. A természettudomány filozófiai kérdései együtt a történeti szempontokkal. A mindennapi élet követelményei. A technikai, technológiai változások megértésének, követésének szükséglete.
Mindezt hogyan? Nem elvakultan, nem megerőszakolva hagyományosan természettudományos tematikai részleteket! A kovalens kötés tanításába nem kell erőszakoltan belevinni a női egyenjogúság, vagy a városiasodás kérdését. A társadalomorientált témáknak (a FP által sugallt területeknek is) a tanulás legátfogóbb struktúráinak meghatározásában kell szerepet kapniuk. Nem a kovalens kötés a mindent meghatározó cél egy tanítási-tanulási folyamatban, hanem mondjuk az anyagok természetben való, illetve mesterségesen kikényszerített lebomlása környezeti problémájának megismerése egy átfogó projekt keretében, és ezen belül kell foglalkozni a kovalens kötéssel. Az alapvető modell: a tanítás-tanulás folyamata átfogó, társadalomorientált témák köré épített komplex tevékenységekben szerveződik, e komplex tevékenységek szolgálják az alapvető kompetenciák kifejlesztését, és e közben van szükség egy jól megalapozott természettudományos ismeretrendszer, képességrendszer és attitűdrendszer elsajátítására.
A metodikai átalakulás mögött meghúzódó folyamat lényege A kompetenciafejlesztés jórészt üres jelszó. Természetesen alkalmazható tudást kell fejleszteni, de az iskola mindig ezt tette. Másról van itt szó: az iskolában most már jó száz éve zajlik egy jelentős átalakulási folyamat: ez a folyamat alapjaiban érinti a tanítás, a tanulás módszereit, lényege, hogy tanulás már nem korlátozódik a memorizálás és a gyakorlás tevékenységeire, autentikus, lényegében hétköznapi tevékenységek iskolai tanulási tevékenységekké transzformálása történik, így válik a projekt, a munka, a vita, a játék, a kutatás, felfedezés, a konfliktusmegoldás, és még számtalan más emberi cselekvési forma tanulási tevékenységgé. Tekintve, hogy ebben az átalakulási folyamatban a környezeti nevelés mindig élen járt, az egész oktatás számára jelent nagyon sokat az, ami ezen a területen, illetve a fenntarthatóság pedagógiája területén történik.