Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében"— Előadás másolata:

1 Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság Pölöskei Gáborné Helyettes Államtitkár

2 Hátránykompenzáció szerep
Az oktatással szembeni elvárások Képzettségi szint növekedése Élethosszig tartó tanulás igénye Gazdaság részéről Társadalom részéről Készségek, képességek Kompetenciák Tehetséggondozás Hátránykompenzáció szerep

3 Társadalmi igény megjelenése a törvényhozásban
31/2012. (IV. 3.) OGY határozat a lakossági deviza-eladósodás megakadályozásához szükséges kormányzati intézkedésekről […] b) Építse be az általános iskolák felső tagozatai, valamint a középfokú iskolák tananyagába a pénzügyi rendszer alapismereteire vonatkozó pénzügyi szabályok oktatását, a banki tranzakciók minimális követelményeinek a megismertetését és a fogyasztóvédelmi jogok tanítását. (Az országgyűlési határozatot a parlament 291 igen, 1 nem és 4 tartózkodással fogadta el 2012 április 2-án.)

4 Fejlesztési területei – nevelési célok
Gazdasági és pénzügyi nevelés kulcselemei: Elvárások hasznosítható ismeretek átadása: a világ- és nemzetgazdaság folyamatairól; a vállalkozások és a háztartások működését meghatározó kérdésekről; saját felelősség felismertetése; hosszú és rövidtávú tervezés, illetve a döntéshozatal képesség kialakítása; egyéni és közösségi érdekek összefüggéseinek felismerése;

5 Műveltségterületek A gazdasági és pénzügyi nevelés témájával kiemelten foglalkozó műveltségi területek: Ember és társadalom (a Történelem és főként a Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek részterület); Földünk-környezetünk (elsősorban gazdaságföldrajzi fejezetek); Ember és természet (tudománytörténet [felfedezések és hatásaik az emberi társadalomra], fenntarthatóság témaköre); Életvitel és gyakorlat (pályaorientáció témájára, valamint a munka világára koncentrálva);

6 Példa: Ember és társadalom
Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek közműveltségi tartalmai 5-8. évfolyamon: Pénzügyi és gazdasági kultúra A családi költségvetés (bevétel, kiadás, megtakarítás, hitel). A pénz és formái (érme, bankjegy, virtuális pénz, pénzhelyettesítők, bankkártyák). Pénzkezelés (bankszámlák és műveletek). Pénzintézetek és tevékenységük (betétgyűjtés, hitelezés, kamat, tőke, árfolyam, infláció). Vállalkozói alapismeretek (a vállalkozó személye, felelős vállalkozói magatartás, a vállalkozások szűkebb-tágabb környezete).

7 Kerettantervek A kerettantervek a Nemzeti alaptantervre épülnek, így a fejlesztési feladatok, kulcskompetenciák fejlesztését szolgáló témák a tantárgyi kerettantervek tartalmaiban is fellelhetőek. A pénzügyi és gazdasági ismeretek így megjelennek: egyes kötelező tantárgyak tartalmaiban; a szabad időkeret terhére megvalósítható, un. szabadon választható tantárgyak tantervei között.

8 A pénzügyi és gazdasági ismeretek oktatásának lehetőségei:
Kötelező kerettantervek Választható tantárgyi tantervek Tematikus hetek Tanár továbbképzési program

9 Választható tantárgyi tantervek
Gazdasági és pénzügyi ismeretek témájára íródott kerettantervek: Pénzügyi és gazdasági kultúra kerettanterve (7-10. évfolyam számára) Vállalkozzunk! kerettanterv (7–10. évfolyam számára) Munkapiac kerettanterv (9-10. évfolyam számára) Etikus vállalkozói ismeretek ( évfolyam számára) Közgazdasági és pénzügyi alapismeretek kerettanterv ( évfolyam számára) A kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012. (XII. 21.) számú EMMI rendelet 7. melléklete

10 Tréning jellegű programok
Bankoknak, takarékszövetkezeteknek a programjai 12-18 évesek számára Oktató központ, utazó trénerek Tematikus hetek

11 Tanár továbbképzési program
Feladat: A digitális kompetencia és pénzügyi ismeretek fejlesztése a különböző szaktárgyakban. Pedagógus-továbbképzések szükségesek!

12 Szemléletváltás Passzív tanulás Aktív tanulás Eszközhasználat
Készen kapott ismeret Kutatás, információ keresés Eszközhasználat Problémamegoldás Minimális követelmény Elvárás, cél Osztály Egyén Frontális osztálymunka Személyre szabott fejlesztés Oktató munka Mentor Információközlés Tudásbeli és személyiség fejlesztés

13 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében"

Hasonló előadás


Google Hirdetések