Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek (tanulási zavar): átlagos vagy átlag feletti intelligenciájú gyerek optimális iskolai vagy nevelési körülményektől függetlenül a tanulás egy vagy több területén jelentős elmaradást mutat elmaradás lehet: olvasás, írás, számolás, kitartás, impulzivitás, szervezőkészség területén nem értelmi fogyatékosság, érzékszervi hiányosság, vagy kulturális és oktatási tényezők miatti elmaradás szakember diagnosztizálja tesztekkel
Figyelemhiányos hiperaktivitás iskolai viselkedést és teljesítményt akadályozó viselkedészavar iskoláskorú gyerekek 3-5 % esetek 30-60 %-ban felnőttkorra megszűnik a hiperaktivitás, figyelemzavar, impulzivitás megmarad „fimóta” gyerekek (figyelem, mozgás, tanulási zavar)
Tünetei: Nem figyel a részletekre, gondatlan hibákat követ el iskolai és más tevékenységekben Figyelem zavara Figyelem megtartása problémát jelent Nem követi az utasításokat, feladattudata nem megfelelő Elkerüli az olyan feladatokat, melyek tartós értelmi erőfeszítést igényelnek Külső ingerek könnyen elvonják a figyelmét Napi tevékenységben feledékeny
2. Túlzott mozgásigény (hiperaktivitás) és szertelenség (impulzivitás) Hiperaktivitás tünetei: állandóan fészkelődik, valamivel babrál elhagyja a helyét rohangál, mászkál, amikor nem helyénvaló önálló, nyugodt játéktevékenységben gondok túlzottan sokat beszél
Szertelenség (impulzivitás) tünetei: mielőtt a kérdés befejeződött volna kimondja a választ nehézséget okoz neki a várakozás félbeszakít másokat
iskolai teljesítményük alulmarad az életkori és értelmi képességbeli sajátosságainak tanulási zavar is előfordulhat, de nem feltétlen nem tanul a tapasztalataiból, nem látja az egyértelmű kapcsolatot az események között
Milyen helyzetben teljesítenek jól? kétszemélyes helyzetben amikor a partner határozott és elfogadó kevés szabály új és érdekes környezetben egyszerű dolgokat kérünk, egyértelmű utasítások rutinná vált tevékenységekben amikor gyakori és azonnali megerősítést kapnak kevés kritika és sok biztatás
A tünetek változása életkoronként: Csecsemőkor sokat sír, nehezen lehet megnyugtatni nehezen alakul ki a napi ritmusa mozgásfejlődésük nem a megszokott rendben történik (mászás, járás kimarad) rohannak egyből másoknál: lassabb mozgás, figyelemzavar a vezető még csecsemőkorban nem lehet biztosan azonosítani
Kisgyermekkor 60-70 % 2 éves korban diagnosztizálható magas aktivitásszint, óvatosság hiánya állandó felügyelet makacsság, akaratosság dühroham később lesznek szobatiszták
Kisiskoláskor Nem követi az utasításokat, szabályokat, nem tud önállóan dolgozni Gyakran rendetlen, szervezetlen, feledékeny Nem bírja a várakozást, hamar kiborul Szociális problémák Segítőkészek, remek ötleteik vannak Szeretik a nagy mozgásokat, kerékpározást, rohangálást Olyan játékok tartják fenn a figyelmüket, melyben gyakran változnak az ingerek Azonnali sikerélmény
Serdülőkor kb. 20 %-ban kinövik, 30-40 %-ban motiváció hiánya, önbecsülés zavarában nyilvánul meg kevés elhatározás nem tudnak az idejükkel gazdálkodni terveik nem reálisak gyakori a beskatulyázás
Hogyan lehet nekik segíteni? elfogadás: jó tulajdonságok kiemelése ésszerű, belátható szabályrendszer életrend kialakítás jutalmazó és büntető rendszer kidolgozása: ok okozati összefüggéseket nehezen látja át
Okok: korai kutatások: MCD dopamin hiánya okozza (stimulánsok serkentőleg hatnak), ingerkereső aktivitás öröklés magzati fejlődésre káros hatások (alkohol, toxikus hatások) prefrontális agyterület feldolgozó rendszerének anyagcsere zavara figyelemzavar: végrehajtó funkciók zavara (kisagytól – éberségi központig)
Kezelés: pszichoterápia: otthoni és iskolai megerősítések megtervezése, szabálytanulás, önkontroll fejlesztés, kognitív viselkedésterápia, egyéni terápia, szülők és tanárok bevonása, rendszeresség gyógyszeres kezelés: Ritalin (depresszív tüneteket eredményezhet)
Diszlexia (olvasás zavara)- percepció zavara betűk, betűsorok és az általuk megjelenített hangsor közötti összefüggés belátásának hiánya betű ismeretében más szavakat mond a gyerek, hibák nehezen iktathatók ki pontosan lemásolja a szöveget, egyes betűket helyesen olvassa, de a hang és betű közötti asszociáció bizonytalan betűk cseréje, toldások, betűtévesztések
Vizuális szférában probléma diszkrimináció terén: vizuális ingerek megkülönböztetése, „b” és „d” felcserélése vizuális zárás megy nehezen: részinformációkat nem képes egésszé alakítani, pl.: hiányzó szó vagy betű kiegészítése vizuális figura-háttér probléma: nem képes az összetett vizuális ingerhalmazból a lényegeset kiemelni
Auditív szférában probléma hallási diszkrimináció zavara hallási zárás zavara hallási figura-háttér probléma egyensúly-és mozgáskoordinációs problémák, iránymegjelölési gondok (írás zavara is) téri viszonylatok érzékelésének problémái
Okok: vizuális és/vagy akusztikus percepció zavara iskoláskor előtti nyelvi fejlődés zavara mozgáskoordinációs problémák fejlesztést minél előbb
Diszgráfia (írászavar) hangok elkülönítésének nehézsége (esetleg vizuális hiba) gyakori hiba a fonetikai hiba, szavak vizuális hasonlósága esetén (pl. lép – kép) betoldási és kihagyási hibák (hallási hiba) társulhat ujj- és kézmozgási, szem – kéz koordinációzavarokkal tartási, izomtónus- szabályozási problémákkal csuklómozgás hiányos fejlettsége, helytelen ceruzafogás
Diszkalkulia (számolás zavara) nyelvi, olvasási és írási készség összessége szükséges McCloskey (1992) mentális modellje (agysérült betegek megfigyelése alapján)
BEMENET: Számmegértő rendszer KIMENET: Számprodukciós rendszer Számolómechanizmus (4+5=9) Arab számok Megértése 4+5 Arab számok Produkciója (9) Absztrakt belső reprezentáció Verbális számok Produkciója (kilenc) Verbális számok megértése (négy meg öt) KIMENET: Számprodukciós rendszer
lexikai és szintaktikai folyamatok (annak megértése, hogyan tömbösülnek és kapnak új jelentést a számok, pl.: 2 és 20) 4-féle számosztály: egyjegyűek tízesek (még a húszasok) dekádok: 30, 40 …90 szorzók: száz, ezer … szintaktikai tévesztés 53-530 lexikai tévesztés 5 helyett 6 számprodukciós rendszer sérülése: 5+4=9 (kiválasztás), de ha le kell írni vagy mondani kell elrontja
Kognitív funkciók zavara Hiperaktivitás nélküli figyelemzavar Nehezen különíthető el a motiváció hiányából fakadó figyelmetlenségtől, lustaságtól folyton elkalandozik, „nincs jelen”, „máshol jár” Figyelem szelektivitás akadályozott , figura-háttér probléma 2. Kognitív stílus: ahogyan felfogjuk a környezet ingereit és reagálunk rájuk Reflektív: lassú, óvatos, szisztematikus Impulzív: hirtelen válaszadás (gyakoribb tanulási probléma)
3. Rövid és hosszú távú emlékezés problémái 4. Absztrakt gondolkodási igénylő feladatoknál rosszul teljesítenek