Speciális tanulási nehézségek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Mikor beszélünk koraszülésről?
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
4. Kreatív döntéshozatal
Down dada babamasszázs oktató élményei saját babájával Baráthné Nagy Edina 2010 V. Tudományos Továbbképző Konferencia Csecsemőmasszázs Oktatók Számára.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Harmadik előadás.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
Beilleszkedési zavarok
McCloskey számfeldolgozási modellje
Mi jellemzi az egyetemisták mobiltelefon használati szokásait? H1: A fiúk többet kommunikálnak SMS-ben, mint a lányok. H2: A diákok szociodemográfiai.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Lehetőségek a tanulási problémák korai felismerésében és megelőzésében
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Tervezett szenzomotoros tréning TSMT
A DIFER használata.
HIPERAKTÍV-FIGYELEMZAVAROS GYEREKEK
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Az iskoláskor küszöbén
Tanulási/értelmi akadályozottság
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Speciális gyermekvédelem
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
A gyakorlat céljai Belássuk, hogy a tanulási zavar gyakori jelenség az iskola falai között, a tanítási-tanulási folyamatban számolni kell ezzel Rálássunk.
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Speciális tanulási nehézségek

Speciális tanulási nehézségek (tanulási zavar): átlagos vagy átlag feletti intelligenciájú gyerek optimális iskolai vagy nevelési körülményektől függetlenül a tanulás egy vagy több területén jelentős elmaradást mutat elmaradás lehet: olvasás, írás, számolás, kitartás, impulzivitás, szervezőkészség területén nem értelmi fogyatékosság, érzékszervi hiányosság, vagy kulturális és oktatási tényezők miatti elmaradás szakember diagnosztizálja tesztekkel

Figyelemhiányos hiperaktivitás iskolai viselkedést és teljesítményt akadályozó viselkedészavar iskoláskorú gyerekek 3-5 % esetek 30-60 %-ban felnőttkorra megszűnik a hiperaktivitás, figyelemzavar, impulzivitás megmarad „fimóta” gyerekek (figyelem, mozgás, tanulási zavar)

Tünetei: Nem figyel a részletekre, gondatlan hibákat követ el iskolai és más tevékenységekben Figyelem zavara Figyelem megtartása problémát jelent Nem követi az utasításokat, feladattudata nem megfelelő Elkerüli az olyan feladatokat, melyek tartós értelmi erőfeszítést igényelnek Külső ingerek könnyen elvonják a figyelmét Napi tevékenységben feledékeny

2. Túlzott mozgásigény (hiperaktivitás) és szertelenség (impulzivitás) Hiperaktivitás tünetei: állandóan fészkelődik, valamivel babrál elhagyja a helyét rohangál, mászkál, amikor nem helyénvaló önálló, nyugodt játéktevékenységben gondok túlzottan sokat beszél

Szertelenség (impulzivitás) tünetei: mielőtt a kérdés befejeződött volna kimondja a választ nehézséget okoz neki a várakozás félbeszakít másokat

iskolai teljesítményük alulmarad az életkori és értelmi képességbeli sajátosságainak tanulási zavar is előfordulhat, de nem feltétlen nem tanul a tapasztalataiból, nem látja az egyértelmű kapcsolatot az események között

Milyen helyzetben teljesítenek jól? kétszemélyes helyzetben amikor a partner határozott és elfogadó kevés szabály új és érdekes környezetben egyszerű dolgokat kérünk, egyértelmű utasítások rutinná vált tevékenységekben amikor gyakori és azonnali megerősítést kapnak kevés kritika és sok biztatás

A tünetek változása életkoronként: Csecsemőkor sokat sír, nehezen lehet megnyugtatni nehezen alakul ki a napi ritmusa mozgásfejlődésük nem a megszokott rendben történik (mászás, járás kimarad) rohannak egyből másoknál: lassabb mozgás, figyelemzavar a vezető még csecsemőkorban nem lehet biztosan azonosítani

Kisgyermekkor 60-70 % 2 éves korban diagnosztizálható magas aktivitásszint, óvatosság hiánya állandó felügyelet makacsság, akaratosság dühroham később lesznek szobatiszták

Kisiskoláskor Nem követi az utasításokat, szabályokat, nem tud önállóan dolgozni Gyakran rendetlen, szervezetlen, feledékeny Nem bírja a várakozást, hamar kiborul Szociális problémák Segítőkészek, remek ötleteik vannak Szeretik a nagy mozgásokat, kerékpározást, rohangálást Olyan játékok tartják fenn a figyelmüket, melyben gyakran változnak az ingerek Azonnali sikerélmény

Serdülőkor kb. 20 %-ban kinövik, 30-40 %-ban motiváció hiánya, önbecsülés zavarában nyilvánul meg kevés elhatározás nem tudnak az idejükkel gazdálkodni terveik nem reálisak gyakori a beskatulyázás

Hogyan lehet nekik segíteni? elfogadás: jó tulajdonságok kiemelése ésszerű, belátható szabályrendszer életrend kialakítás jutalmazó és büntető rendszer kidolgozása: ok okozati összefüggéseket nehezen látja át

Okok: korai kutatások: MCD dopamin hiánya okozza (stimulánsok serkentőleg hatnak), ingerkereső aktivitás öröklés magzati fejlődésre káros hatások (alkohol, toxikus hatások) prefrontális agyterület feldolgozó rendszerének anyagcsere zavara figyelemzavar: végrehajtó funkciók zavara (kisagytól – éberségi központig)

Kezelés: pszichoterápia: otthoni és iskolai megerősítések megtervezése, szabálytanulás, önkontroll fejlesztés, kognitív viselkedésterápia, egyéni terápia, szülők és tanárok bevonása, rendszeresség gyógyszeres kezelés: Ritalin (depresszív tüneteket eredményezhet)

Diszlexia (olvasás zavara)- percepció zavara betűk, betűsorok és az általuk megjelenített hangsor közötti összefüggés belátásának hiánya betű ismeretében más szavakat mond a gyerek, hibák nehezen iktathatók ki pontosan lemásolja a szöveget, egyes betűket helyesen olvassa, de a hang és betű közötti asszociáció bizonytalan betűk cseréje, toldások, betűtévesztések

Vizuális szférában probléma diszkrimináció terén: vizuális ingerek megkülönböztetése, „b” és „d” felcserélése vizuális zárás megy nehezen: részinformációkat nem képes egésszé alakítani, pl.: hiányzó szó vagy betű kiegészítése vizuális figura-háttér probléma: nem képes az összetett vizuális ingerhalmazból a lényegeset kiemelni

Auditív szférában probléma hallási diszkrimináció zavara hallási zárás zavara hallási figura-háttér probléma egyensúly-és mozgáskoordinációs problémák, iránymegjelölési gondok (írás zavara is) téri viszonylatok érzékelésének problémái

Okok: vizuális és/vagy akusztikus percepció zavara iskoláskor előtti nyelvi fejlődés zavara mozgáskoordinációs problémák fejlesztést minél előbb

Diszgráfia (írászavar) hangok elkülönítésének nehézsége (esetleg vizuális hiba) gyakori hiba a fonetikai hiba, szavak vizuális hasonlósága esetén (pl. lép – kép) betoldási és kihagyási hibák (hallási hiba) társulhat ujj- és kézmozgási, szem – kéz koordinációzavarokkal tartási, izomtónus- szabályozási problémákkal csuklómozgás hiányos fejlettsége, helytelen ceruzafogás

Diszkalkulia (számolás zavara) nyelvi, olvasási és írási készség összessége szükséges McCloskey (1992) mentális modellje (agysérült betegek megfigyelése alapján)

BEMENET: Számmegértő rendszer KIMENET: Számprodukciós rendszer Számolómechanizmus (4+5=9) Arab számok Megértése 4+5 Arab számok Produkciója (9) Absztrakt belső reprezentáció Verbális számok Produkciója (kilenc) Verbális számok megértése (négy meg öt) KIMENET: Számprodukciós rendszer

lexikai és szintaktikai folyamatok (annak megértése, hogyan tömbösülnek és kapnak új jelentést a számok, pl.: 2 és 20) 4-féle számosztály: egyjegyűek tízesek (még a húszasok) dekádok: 30, 40 …90 szorzók: száz, ezer … szintaktikai tévesztés 53-530 lexikai tévesztés 5 helyett 6 számprodukciós rendszer sérülése: 5+4=9 (kiválasztás), de ha le kell írni vagy mondani kell elrontja

Kognitív funkciók zavara Hiperaktivitás nélküli figyelemzavar Nehezen különíthető el a motiváció hiányából fakadó figyelmetlenségtől, lustaságtól folyton elkalandozik, „nincs jelen”, „máshol jár” Figyelem szelektivitás akadályozott , figura-háttér probléma 2. Kognitív stílus: ahogyan felfogjuk a környezet ingereit és reagálunk rájuk Reflektív: lassú, óvatos, szisztematikus Impulzív: hirtelen válaszadás (gyakoribb tanulási probléma)

3. Rövid és hosszú távú emlékezés problémái 4. Absztrakt gondolkodási igénylő feladatoknál rosszul teljesítenek