Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A gyakorlat céljai Belássuk, hogy a tanulási zavar gyakori jelenség az iskola falai között, a tanítási-tanulási folyamatban számolni kell ezzel Rálássunk.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A gyakorlat céljai Belássuk, hogy a tanulási zavar gyakori jelenség az iskola falai között, a tanítási-tanulási folyamatban számolni kell ezzel Rálássunk."— Előadás másolata:

1 Tanulási nehézségek az iskolában (osztatlan tanári, tanári MA) 2018. 03.09. Ádám Anetta

2 A gyakorlat céljai Belássuk, hogy a tanulási zavar gyakori jelenség az iskola falai között, a tanítási-tanulási folyamatban számolni kell ezzel Rálássunk arra, mennyire sokszínű a szakmai megítélése a tanulási zavaroknak Megismerkedjünk a tünetekkel és lehetséges kiváltó okokkal Megismerjük a legfontosabb típusait Gondolkodjunk arról, mennyire alkalmas az iskolai tanulási környezet a befogadásra Elfogadjuk, hogy a megfelelő tanulási környezet jelentősen csökkenti a „zavaró” tényezők megjelenését

3 A kurzus követelményei
Tanár szakosoknak: zh Pinczésné dr. Palásthy Ildikó: Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok. Pedellus Kiadó. Debrecen, Tanulási zavarok c. fejezet: 7-28.o. Órai jegyzet

4 Tanulási akadályozottság
Tanulási korlátok Tanulási nehézségek Tanulási akadályozottság Tanulási zavar Ép értelmű, ép érzékszervű gyermekek,akik az iskolai teljesítéshez szükséges egy vagy több képesség hibás működése miatt egy vagy több tárgyból nem tudnak megfelelni a minimumelvárásoknak. Kritériumai: a tanulási teljesítőképesség és teljesítmény eltérése megismerési és kognitív funkciók rendellenes működése sajátos magatartás Bármilyen intelligenciaszinten megjelenhet, vizsgálatok szerint a magasabb IQ-övezetekben nagyobb az arány

5 Típusai Részképesség-zavarok A kognitív funkció zavarai
Percepciózavar Az egyensúlyrendszer zavara Az auditív rendszer zavarai A vizuális rendszer zavara A taktilis-kinesztetikus rendszer zavara Figyelemzavar Az emlékezet zavarai A gondolkodás zavara A motorikum zavarai Az izomtónus zavarai A nagymozgások zavarai A finommotorika zavarai A cselekvés tervezésének és irányításának zavarai

6 Típusai Komplex tanulási zavarok Viselkedés, énkép zavara Diszlexia
Diszgráfia Diszkalkulia Viselkedés, énkép zavara Hiperaktivitás-zavar

7 Hány gyereket érint? Hogyan nevezzük? ??? 5% - 30% ??? MBD MCD POS
??? 5% - 30% Hogyan nevezzük? ??? MBD MCD POS Hiperaktivitás Specifikus tanulási zavar Specifikus fejlődési zavar Learning disabiliy

8 Kiváltó okok, magyarázó elméletek
Az idegrendszer működési zavara Öröklődés/terhesség – fiúk Rossz szociális környezet Egyéb környezeti, kulturális tényezők Túlvédő/kiszolgáló környezet Számítógép Tanulás/tanítás módszere Pszichés elhanyagoltság Betegség

9 A tanulás Tanuláselméletek a memorizálástól a konstruktivizmusig
Verbális tanulás  szenzoros tanulás  Motoros tanulás  szociális tanulás

10 Következtetések Passzív/produktív tanulás, helyzetek helyett aktív/produktív A verbális egyoldalúságot kerülni kell Problémamegoldás, felfedezés Memória: bevésés helyett helykeresés, feldolgozó emlékezés Előzetes tudás aktivizálása Kommunikációs helyzetek teremtése  fejleszti a kiépülést, a gondolkodási képességeket Reflexió szerepe Visszajelzés fontos szerepet játszik Egyedi, egyéni utak  tanuláshoz szükséges idő Affektív szféra szerepe Fontos a kognitív szféra, de tanítás minősége is! Differenciálás

11 Következtetések A tanulás sikere =
a gyerek pszichikus munkája + a tanár szakmai tudása  a kudarcokban és az eredményekben is benne vannak!!!

12 Azonosítás A tanulás különféle készségek, képességek „csapatjátéka”
A tanulás sikere = a gyerek pszichés munkája + tanár szakmai tudása Csak iskolás kortól nevezzük tanulási zavarnak! Címkézés Dinamikus szenzomotoros fejlődés Korrigálható! Eszköz: megfigyelés Viszonyítás: társak, korosztály, egyéni adottságok Helyzet: többször, többféle helyzetben

13 Tünetek Viselkedésben megfigyelhető zavarok
Tünet v. következmény? Rossz és jó napok Impulzivitás vs. passzív magatartás Mozgáskényszer – koordináció hiánya Figyelme nem tartós / koncentrációs zavarok Hullámzás Fókuszálás/hiperfókuszálás Szelektálási problémák Lassan dolgozik / villámgyorsan összecsapja Emlékezeti/gondolkodási zavarok Alacsony frusztrációs tolerancia Nekifut – feladja Teljesítményhelyzetekben leblokkol

14 Tünetek Percepció zavarai Mozgáskoordinációs zavarok
Formák és arányok / előtér-háttér Rossz beszédhang-megkülönböztetési képesség Iránytévesztés, sorrendiség Mozgáskoordinációs zavarok Nagymozgások Finommotorika (kéz, szem) Nyelvi működés zavarai Beszédészlelés Artikuláció Szókincs

15

16 Az azonosítást nehezítő tényezők
Szociális elmaradottság „áldiszlexia”, nyelvi hátrány Segítség: a valódi diszes. következetesen hibázik Magas IQ-övezet technikái vannak az elkerülésre

17 A tehetséges gyermek ismérvei
Szeretné tudni, hogy működnek a dolgok Kérdései szokatlanok Élénk a képzelete Összefüggéseket talál ott is, ahol más nem Ha valamit a fejébe vesz, azt meg is teszi Kitartóan megragad az őt érdeklő feladatoknál Mindent szétszed, mindenbe beleavatkozik Ostobaságokat kérdez Hazudozik Álmodozik Szemtelenkedik Makacs, önfejű, sőt öntörvényű Semmi nem érdekli, csak a saját dolgai

18 Az alulteljesítés ördögi köre
NEM MEGFELELŐ OKTATÁS kudarc Gyarmathy alacsony önértékelés frusztráció ALULTELJESÍTÉS frusztráció csökkentése az önkép védelme erőfeszítés elkerülése frusztráció csökkentése önkép védelme mágikus gondolkodás látszólagos önelégültség külső kontrollos személyiség külső körülményeket okolja

19 EGYÉNI ADOTTSÁGOKRA ODAFIGYELŐ OKTATÁS A pozitív énkép erősödik
Az angyali kör… EGYÉNI ADOTTSÁGOKRA ODAFIGYELŐ OKTATÁS Gyarmathy SIKER önértékelés öröm teljesítmény fennmarad A pozitív énkép erősödik frusztráció csökkentése önkép védelme erőfeszítés


Letölteni ppt "A gyakorlat céljai Belássuk, hogy a tanulási zavar gyakori jelenség az iskola falai között, a tanítási-tanulási folyamatban számolni kell ezzel Rálássunk."

Hasonló előadás


Google Hirdetések