Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida"— Előadás másolata:

1 Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida
Tanulási Stílus Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida

2 Elemi tanulási technikák
szöveg hangos olvasása néma olvasás elolvasott szöveg elmondása néma átismétlés elmondás más személynek magnófelvétel készítés és visszajátszás ismétlés beszélgetés a társakkal a témáról kulcsfogalmak jegyzetelés

3 Kozéki és Entwistle (1986) szerint három alaptípus
Mélyrehatoló tanulási stratégia: dolgok megértésére törekszik, összefüggések megragadása, rendszerszemlélet Szervezett tanulás: rendszeresség, jó munkaszervezés Mechanikus tanulás: részletek megjegyzése, összefüggések feltárása nem jellemző, rövidtávú felidézés a cél

4 Tanulási stílus Több egymással kapcsolatban álló elemből áll. Ezek öt csoportba sorolhatók. Mindenkinek egyedi kombinációból áll össze tanulási stílusa. Megismeréséhez elegendő tanulási tapasztalat szükséges.

5 A tanulási stílus jellemzőinek öt csoportja

6 Tanulási stílusok Auditív tanulási stílus Vizuális tanulási stílus
Mozgásos tanulási stílus Egyedül tanuló tanulási stílus Társas tanulási stílus Impulzív tanulási stílus Mechanikus tanulási stílus

7 Auditív tanulási stílus
A verbális ingerekre figyel fel leginkább a tanuló. Önálló tanulás során kifejezetten kedveli, ha az elsajátítandó ismeretanyag szóban is elhangzik. Számukra nagyszerű az írott szöveg felolvasása, vagy nekik kedvezőbb az élőközvetítéses konzultáció. Ha a tananyag nem rendelkezik audió résszel, érdemes, ha saját maguk hozzák azt létre, hangos felolvasással, esetlegesen annak rögzítésével.

8 Vizuális tanulási stílus
A jó ábra hatalma. Egy jó ábra többet mond ezernyi szónál. Legalábbis azoknak biztos, akik leginkább a látottakra támaszkodnak a tanulás során. Számukra nem csak a rögzítés, hanem a felelevenítés is sokszor vizuális alapú. Ha a tananyag nem rendelkezik a bekezdés elején említett jó ábrával, akkor ajánlott, ha ezt maga a tanuló hozza létre, hiszen a bevésődést már magának az ábrának a megalkotása, az olvasott anyag vizuális rendszerezése is segíti.

9 Mozgásos tanulási stílus
A bevésődést cselekvéssel támasztja alá a tanuló. jegyzetelés tanulási folyamat során hevesen gesztikulálnak, esetleg fel-alá mászkálnak. Az anyag rögzítése ilyenkor ezekhez a mozdulatokhoz társul, amelyek sokszor reprodukálódnak az ismeret felelevenítésekor is (ugyanolyan heves gesztikulációt létrehozva).

10 Egyedül tanuló tanulási stílus
Vannak, akiket kifejezetten zavar mások jelenléte a tanulás folyamata során. Amennyiben ilyen típusúak vagyunk, akkor igyekezzünk létrehozni magunk körül egy olyan helyszínt, szobát, ahol a megteremthetjük magunknak a biztonságos és nyugodt tanulófészket, ahol megfelelően tudunk koncentrálni az elsajátítandó anyagra.

11 Társas tanulási stílus
Aki mindig kérdez, aki aktívan részt vesz egy közösségben, a problémákat megosztja a többiekkel, melyekre a megoldást együtt találják meg. Fontos, hogy aki ilyen típusú, az ne csak vegyen, hanem megosszon is tudást, azaz szimbiózisban éljen a csoporttal

12 Impulzív tanulási stílus
A válasz sokszor mérlegelés nélkül, intuitív módon érkezik. Az impulzív tanulók hirtelen reagáló emberek, szívesen vitáznak, tanulnak, oldanak meg problémákat csoportban. Az ötleteket gyorsan, mérlegelés nélkül „szórják”, a megoldásra inkább „ráéreznek”, mintsem szisztematikus megkeresnék. első eszébe jutó ötletet mondja, nem gondolja át válaszait, így lehet jó eredménye de nem tudja megmagyarázni

13 Mechanikus tanulási stílus:
Válasz mindig reprodukció, és megértés mentes. Leginkább a magolás esetén fordul elő részletek megjegyzésére épül, az összefüggések feltárása e módszerben alig kap szerepet, a rövidtávú, minél pontosabb ismeretfelidézés e tanulás elsődleges célja. 

14 A tanulást befolyásoló tényezők
A tanulást persze nem csak a korábban látott külső tényezők (környezet és inger) befolyásolják, hanem a belső (érzelmi) viszonyulás is a tananyaghoz, az elsajátítandó ismerethez. Úgy is mondhatnánk, a motiváció, amely bizony nagyon személyre szabott. Ráadásul erős összefüggést mutat a kitartással, hiszen mindannyian eltérő ideig vagyunk képesek koncentrálni egyazon dologra.

15 Tanulási stílus kérdőív
A kérdőív segítségével mindenki megvizsgálhatja, a fentiek közül melyik stílusból önmaga mennyit merít. Természetesen több mint valószínű, hogy valamilyen szinten mindegyik stílusban érintettek vagyunk. Amelyik viszont az erősségünk, arra építeni kell, és tudatosan törekednünk, hogy ahhoz igazítva menedzseljük tanulási folyamatunkat

16 Kérdőív alkalmazása A kérdőív azért is nagyon jó, mert nem csak az önálló tanulás esetén hasznosítható, hanem bármely képzési formához kapcsolódó tanulási folyamat kapcsán lehetőséget biztosít számunkra, hogy megtaláljuk a legmegfelelőbb (legeredményesebb) megoldást.


Letölteni ppt "Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida"

Hasonló előadás


Google Hirdetések